IBPP2/443-150/09/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-150/09/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Elżbiety W. przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 26 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w związku z wystąpieniem ze spółki jawnej jednego ze wspólników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego w związku z wystąpieniem ze spółki jawnej jednego ze wspólników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni będąc udziałowcem spółki jawnej planuje:

* sprzedaż udziałów w spółce jawnej pozostałym wspólnikom po cenie wyższej od ceny nominalnej,

* wypłatę wypracowanych zysków przez spółkę jawną a przysługujących Wnioskodawczyni i niedobranych przez nią do dnia złożenia wniosku,

* jednocześnie Wnioskodawczyni prowadzić będzie działalność gospodarczą którą będzie kontynuować.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z dniem wystąpienia ze spółki jawnej - pomimo prowadzenia równolegle działalności gospodarczej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej - zobligowana będzie do ustalenia remanentu likwidacyjnego z majątku spółki jawnej i zapłaty z tego tytułu należnego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na dzień wystąpienia ze spółki jawnej prowadząc jednocześnie jednoosobową działalność gospodarczą nie będzie podlegała obowiązkowi określenia remanentu likwidacyjnego oraz obowiązkowi podatkowemu z tego tytułu gdyż nie będzie likwidowała działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

W myśl art. 251 § 1 ww. ustawy spółka jawna powstaje z chwilą wpisu do rejestru.

Natomiast zgodnie art. 64 § 1 ww. ustawy pomimo śmierci lub ogłoszenia upadłości wspólnika oraz pomimo wypowiedzenia umowy spółki przez wspólnika lub jego wierzyciela, spółka trwa nadal pomiędzy pozostałymi wspólnikami, jeżeli umowa spółki tak stanowi lub pozostali wspólnicy tak postanowią.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Spółka jawna, jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, której celem jest prowadzenie działalności gospodarczej, jest w myśl przytoczonego wyżej przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podatnikiem tego podatku.

Będąc podmiotem podatku od towarów i usług podlega ona obowiązkowi rejestracji w zakresie tego podatku, zgodnie z art. 96 ust. 1 i 4 ww. ustawy, a w przypadku zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu - wykreśleniu z rejestru podatników stosownie do art. 96 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów,

Natomiast zgodnie z ust. 5 ww. artykułu w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni, będąc udziałowcem spółki jawnej, planuje sprzedaż udziałów w spółce jawnej pozostałym wspólnikom po cenie wyższej od ceny nominalnej, wypłatę wypracowanych zysków przez spółkę jawną a przysługujących Wnioskodawczyni i niedobranych przez nią do dnia złożenia wniosku, jednocześnie prowadzić będzie działalność gospodarczą, którą będzie kontynuować.

Mając na uwadze powyższe przepisy i przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług za podatnika uważa się spółkę jawną, a nie jej wspólników.

Zatem o ile po wypowiedzeniu umowy spółki przez wspólnika (w tym przypadku Wnioskodawczynię) spółka trwa nadal pomiędzy pozostałymi wspólnikami i posługuje się nadanym jej numerem identyfikacji podatkowej, nie traci ona podmiotowości prawnej w podatku od towarów i usług.

Wobec tego zmiana w umowie spółki spowodowana wystąpieniem wspólnika ze spółki nie wywołuje skutków na gruncie podatku od towarów i usług, gdyż nadal mamy do czynienia z tym samym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, w przedmiotowej sprawie przepis art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawczyni, iż w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawczyni nie będzie podlegała obowiązkowi sporządzenia remanentu likwidacyjnego oraz obowiązkowi podatkowemu z tego tytułu należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl