IBPP2/443-138/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-138/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 24 kwietnia 2009 r. oraz w dniu 28 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 7% podatku do usług wykonania konstrukcji i pokryć dachowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania stawki 7% podatku do usług wykonania konstrukcji i pokryć dachowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Wniosek został uzupełniony w dniu 24 kwietnia 2009 r. oraz w dniu 28 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, zgodnie z zaświadczeniem do ewidencji działalności gospodarczej wykonuje m.in.:

* roboty budowlane (PKD 41.20 Z)

* wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych (PKD 43.91.Z)

* wykonywanie robót wykończeniowych (PKD 43.39.Z).

Wnioskodawca nie jest producentem blachodachówki, dachówki, usługę wykonuje z zakupionego uprzednio materiału blachodachówki, dachówki.

W uzupełnieniu z dnia 24 kwietnia 2009 r.

Wnioskodawca dodał, iż wykonuje następujące roboty:

* konstrukcje i pokrycia dachowe (PKWiU 45.22)

* roboty budowlano-murarskie (PKWiU 45.25)

* roboty budowlane wykończeniowe (PKWiU 45.45)

* roboty ogólnobudowlane (45.21)

również w obiektach budownictwa mieszkaniowego tj. budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (PKOB 111) i w budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych (PKOB 112).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy właściwą jest stawka 7% na wykonanie konstrukcji i pokryć dachowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w wyżej opisanym przypadku właściwą stawką podatku należnego będzie 7%.

Prace budowlano-montażowe w obiektach budownictwa mieszkaniowego w świetle postanowień przepisów ustawy o VAT (art. 146 ust. 1 pkt 2) opodatkowane są według stawki 7%. Jeżeli wartość materiału wchodzi w skład ceny usługi - preferencyjna stawka VAT, zdaniem Wnioskodawcy, dotyczy całości materiałów i robocizny łącznie.

Zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym Słoniku Języka Polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2004 r., określenie "robota" oznacza "zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, co wyraźne wskazuje na "czasownikową" stronę znamion definicji.

Ustawowe zatem sformułowanie "roboty budowlano-montażowe" zawsze oznaczać będzie czynności, a nie użyte do tych materiały w szczególności bez względu na to, jak to na fakturze ujmują strony.

Reasumując regulacje Wnioskodawca rozumie w ten sposób, iż dostawę blachodachówki, dachówki wraz z jej montażem w obiektach budownictwa mieszkaniowego należy traktować jako jednolitą usługę opodatkowaną stawką 7%. Nie ma bowiem, zdaniem Wnioskodawcy, żadnej prawnej możliwości podziału czynności dokonanej polegającej na wykonaniu pokrycia dachu blachodachówką, dachówką, na czynności po pierwsze: dostawy blachodachówki, dachówki, a po drugie jej montaż-ułożenie. Rozdział taki, choć możliwy na fakturze, np. dla celów wyceny poszczególnych elementów tej czynności, nie powinien decydować o stosowaniu dwóch różnych stawek VAT: "22% od wartości dostawy, blachodoachówki, dachówki oraz 7% od jej montażu-ułożenia. Powodem tego jest wymagana przez orzecznictwo ETS - "konieczność traktowania dla celów danego działania podatnika jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów".

Jak wynika z orzecznictwa ETS (C-349/96) "każda czynność (w tym także ta złożona z wielu czynności będących jej częściami składowymi) musi obejmować z ekonomicznego punktu widzenia jedno działanie podatnika, które nie powinno być sztucznie dzielone, co oznacza, iż jedną lub więcej jego części składowych uznaje się za czynność zasadniczą, podczas gdy inne elementy traktuje się jako czynności pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do czynności zasadniczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%.

Do dnia 31 grudnia 2007 r. obowiązywał przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, w myśl którego od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Stosownie do art. 41 ust. 12 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się w myśl ust. 12a cyt. wyżej art. 41, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ww. ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie, z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) (analogicznie w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 12 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca wykonuje następujące roboty:

* konstrukcje i pokrycia dachowe (PKWiU 45.22)

* roboty budowlano-murarskie (PKWiU 45.25)

* roboty budowlane wykończeniowe (PKWiU 45.45)

* roboty ogólnobudowlane (45.21)

również w obiektach budownictwa mieszkaniowego tj. budynkach mieszkalnych jednorodzinnych (PKOB 111) i w budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych (PKOB 112). Wnioskodawca nie jest producentem blachodachówki, dachówki, usługę wykonuje z zakupionego uprzednio materiału blachodachówki, dachówki.

Strony w umowach cywilno-prawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zatem, mając na uwadze wskazany stan prawny, jak też przedstawiony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż o ile faktycznie Wnioskodawca będzie wykonywał usługę kompleksową sklasyfikowaną według PKWiU w grupowaniu 45.22 w obiektach budownictwa mieszkaniowego - PKOB 11, to ww. usługa będzie opodatkowana w całości stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Należy zaznaczyć, iż podstawą zastosowania stawki 7% będzie:

1.

do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do tego dnia,

2.

od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 listopada 2008 r.:

- w przypadku usługi wykonywanej na powierzchni dachu odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (300 m 2) w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT,

- dla usługi wykonywanej na pozostałej powierzchni dachu - § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,

3.

od dnia 1 grudnia 2008 r.:

- w przypadku usługi wykonywanej na powierzchni dachu odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (300 m 2) w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT,

- dla usługi wykonywanej na pozostałej powierzchni dachu - § 6 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, iż w wyżej opisanym przypadku właściwą stawką podatku należnego będzie 7%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotu sprzedaży według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB oraz wykonywanej usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług oraz budynków gdzie usługi te są wykonywane, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl