IBPP2/443-133/09/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-133/09/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej X, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2009 r. (data wpływu 20 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach, dokumentujących świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi budowlano-remontowe w miesiącu otrzymania faktur lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach, dokumentujących świadczone na rzecz Wnioskodawcy usługi budowlano - remontowe w miesiącu otrzymania faktur lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 2006 r. współpracuje z firmą remontowo-budowlaną, która na rzecz Wnioskodawcy wykonuje liczne usługi w tym zakresie. Kontrahent (dostawca) ten nie był i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług. Za wykonane usługi wystawiał rachunki, o których mowa w art. 87 ustawy - Ordynacja Podatkowa. Stwierdzono, że wskutek przekroczenia w roku 2006 kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, kontrahent powinien był się zarejestrować jako czynny podatnik VAT już od listopada 2006 r. Zamierza dokonać tego dopiero w najbliższym czasie oraz skorygować obroty od listopada 2006 r. do grudnia 2008 r. Stosownie do zawartego przez Wnioskodawcę z kontrahentem porozumienia potwierdzającego wcześniejsze ustalenia w tym zakresie, kontrahent po rejestracji w podatku VAT zamierza skorygować wcześniej wystawione rachunki (drugim rachunkiem) do kwoty "0" i wystawić w ich miejsce faktury VAT, w których do dotychczasowej należności netto doliczy VAT zgodnie z obowiązującą stawką. Data wystawienia ww. faktur ma być datą bieżącą, a data sprzedaży - datą faktycznie wykonanej usługi czyli datą widniejącą na rachunkach.

Wnioskodawca zaznacza, że jest czynnym podatnikiem VAT a zakupione usługi remontowo-budowlane związane były z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach, opisanych we wniosku, dokumentujących świadczone na jego rzecz usługi budowlano - remontowe w miesiącu otrzymania faktur lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim, towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w ww. fakturach, ponieważ zakupione usługi związane były z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto w myśl przepisu art. 86 ust. 10 i 11 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres w którym podatnik otrzymał fakturę, albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16, 18 lub w jednym z dwóch następnych okresach rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

W myśl art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

Ze wskazanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, od zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych, przy spełnieniu warunków określonych w art. 86 ustawy o VAT.

Oznacza to, iż można odliczyć w całości podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy m.in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ww. ustawy.

W myśl postanowień art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 86 ust. 4 ustawy o VAT).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 2006 r. współpracuje z firmą remontowo-budowlaną, która na rzecz Wnioskodawcy wykonuje liczne usługi w tym zakresie. Kontrahent (dostawca) ten nie był i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług. Za wykonane usługi wystawiał rachunki, o których mowa w art. 87 ustawy - Ordynacja Podatkowa. Stwierdzono, że w skutek przekroczenia w roku 2006 kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego, kontrahent powinien był się zarejestrować jako czynny podatnik VAT już od listopada 2006 r. Zamierza dokonać tego dopiero w najbliższym czasie oraz skorygować obroty od listopada 2006 r. do grudnia 2008 r. Stosownie do zawartego przez Wnioskodawcę z kontrahentem porozumienia potwierdzającego wcześniejsze ustalenia w tym zakresie, kontrahent po rejestracji w podatku VAT zamierza skorygować wcześniej wystawione rachunki (drugim rachunkiem) do kwoty "0" i wystawić w ich miejsce faktury VAT, w których do dotychczasowej należności netto doliczy VAT zgodnie z obowiązującą stawką. Data wystawienia ww. faktur ma być datą bieżącą, a data sprzedaży - datą faktycznie wykonanej usługi czyli datą widniejącą na rachunkach.

Wnioskodawca zaznacza, że jest czynnym podatnikiem VAT a zakupione usługi remontowo-budowlane związane były z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca otrzyma faktury wystawione przez kontrahenta, który w dacie ich wystawienia posiada status podatnika VAT czynnego, wówczas, zdaniem tut. organu, faktury te mogą stanowić podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, wykazanego w nich, podatku naliczonego, w trybie i w terminach wynikających z art. 86 ustawy o VAT, o ile związane one będą z opodatkowaną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy i niezaistnieją wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w przedmiotowych fakturach, w miesiącu otrzymania faktur lub w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii statusu kontrahenta (dostawcy) jako czynnego podatnika od towarów i usług, momentu obowiązku zarejestrowania się kontrahenta, sposobu dokumentowania i korygowania obrotów przez tego kontrahenta za okres od listopada 2006 r. do grudnia 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl