IBPP2/443-1282/11/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1282/11/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania usług Pool Leadera świadczonych w ramach Systemu rozliczeń dla Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług Pool Leadera świadczonych w ramach Systemu rozliczeń dla Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

N Polska wraz z pozostałymi spółkami z grupy kapitałowej mającymi siedzibę poza terytorium Polski (dalej: "Grupa N"), zamierza przystąpić do wspólnego systemu zarządzania płynnością finansową (system cash pooling, dalej: "System" lub "System cash pooling") mającego na celu optymalizację pozycji finansowej podmiotów należących do Grupy N. Podmioty w ramach Grupy N są podmiotami powiązanymi.

System będą tworzyły następujące podmioty:

* N z siedzibą we Francji, pełniący rolę lidera w Systemie (dalej: "N Francja" lub "Lider"),

* spółki wchodzące w skład Grupy N mające siedzibę na terytorium Europy, w tym N Polska (dalej: "Uczestnicy"),

* The Bank of T, Ltd. z siedzibą w Japonii, oddział w Paryżu (dalej: Bank) oraz The Bank of T UFJ (Polska) S.A. z siedzibą w Polsce (dalej: Bank Polska).

Ponadto System będzie funkcjonował na podstawie następujących umów:

* umowy w sprawie alokacji i konsolidacji odsetek (ang. Interest Allocation and Pooling Agreement), która zostanie zawarta pomiędzy N Francja i Bankiem,

* umowy w sprawie transgranicznych przesyłów pieniężnych (ang. Cross Border Sweep Agreement), która zostanie zawarta pomiędzy N Polska, N Francja, Bankiem i Bankiem Polska, oraz

* umowy w sprawie centralizacji finansów (ang. Treasury Centralisation Agreement), która zostanie zawarta pomiędzy N Francja i m.in. N Polska.

W ramach Systemu Bank Polska będzie prowadził rachunek krajowy dla N Polska (ang. Euro Account, dalej: Rachunek EURO). Natomiast Bank będzie prowadził dla N Francja rachunek główny (ang. Header Account, dalej: Rachunek Główny), jak również odrębne rachunki, które będą korespondować z krajowymi Rachunkami EURO poszczególnych Uczestników (ang. Pooled Account, dalej: Rachunki Konsolidacyjne). Zatem Rachunek EURO Spółki będzie korespondował z jednym z Rachunków Konsolidacyjnych prowadzonym przez Bank na rzecz N Francja.

Wszystkie spośród wymienionych powyżej rachunków będą prowadzone w walucie EUR.

Praktyczne funkcjonowanie Systemu dla Spółki będzie polegało na tym, że na koniec każdego dnia roboczego (godz. 16:00) Bank Polska będzie dokonywał przelewu środków pieniężnych pomiędzy Rachunkiem EURO Spółki i lustrzanym Rachunkiem Konsolidacyjnym prowadzonym przez Bank Francja.

W przypadku, gdy Rachunek EURO Spółki:

a.

będzie wykazywał saldo ujemne - Bank Polska dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku Konsolidacyjnego na Rachunek EURO,

b.

będzie wykazywał saldo dodatnie - Bank Polska dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku EURO na Rachunek Konsolidacyjny,

tak, aby na koniec dnia saldo Rachunku EURO było zerowe.

W ramach rozliczenia, każdego dnia Bank będzie wyliczał odsetki od skonsolidowanego salda Rachunków Konsolidacyjnych oraz Rachunku Głównego (niezależnie od tego, czy wspomniane saldo będzie dodatnie czy ujemne). Wyliczenie odsetek będzie się odbywało bez dokonywania faktycznych przelewów środków pieniężnych pomiędzy Rachunkami Konsolidacyjnymi oraz Rachunkiem Głównym. Odsetki (zarówno dodatnie, jak i ujemne) będę kalkulowane na podstawie średniego miesięcznego EONIA (Euro Overnight Index Average - referencyjna stopa międzybankowych operacji depozytowych typu O/N (z dnia na dzień) na rynku pieniężnym strefy euro) w wysokości - 0.20%. Odsetki będą przez Bank rozliczane z Rachunkiem Głównym w okresach miesięcznych. Również na bazie miesięcznej Bank będzie przedstawiał Liderowi dzienne zestawienie sald dodatnich i ujemnych na poszczególnych Rachunkach Konsolidacyjnych. Następnie, zgodnie z instrukcjami Lidera, Bank będzie dokonywał alokacji odsetek (zarówno dodatnich, jak i ujemnych) pomiędzy Rachunkiem Głównym oraz Rachunkami EURO należącymi do Uczestników (m.in. Spółki). Odsetki alokowane na Rachunki EURO Uczestników (m.in. Spółki) będą skalkulowane od sald dodatnich i ujemnych na lustrzanych Rachunkach Konsolidacyjnych według tej samej stopy procentowej jaką stosuje Bank do kalkulacji odsetek na Rachunku Głównym.

Rola Banku, w tym Banku Polska obsługującego Rachunek EURO Spółki, będzie się sprowadzać się do czynności technicznych tj. do założenia i prowadzenia rachunków, wykonywania przelewów pieniężnych związanych z Systemem oraz kalkulowania odsetek od skonsolidowanego salda dziennego na Rachunkach Konsolidacyjnych i Rachunku Głównym i ich rozliczania z Rachunkiem Głównym. Natomiast pozostałe obowiązki, tj. obowiązki związane z kalkulacją odsetek alokowanych pomiędzy Rachunkiem Głównym i Rachunkami EURO Uczestników (m.in. Spółki), a także z administrowaniem Systemem (w tym obowiązki dokumentacyjno - informacyjne) spoczywać będą na Liderze.

Z tytułu dokonywania transferów pomiędzy Rachunkiem EURO i Rachunkiem Konsolidacyjnym oraz z tytułu świadczenia usług konsolidacji i alokacji odsetek N Francja będzie uiszczać na rzecz Banku wynagrodzenie.

W przypadku przekazania nadwyżek finansowych z Rachunku EURO na Rachunek Konsolidacyjny Spółka będzie uzyskiwała wynagrodzenie w postaci odsetek. Natomiast w przypadku przekazania środków finansowych z Rachunku Konsolidacyjnego na Rachunek EURO, N Polska za skorzystanie ze środków finansowych będzie zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia w postaci odsetek wg ustalonej stopy procentowej.

Jednocześnie w ramach systemu Cash pooling, na podstawie Umowy Treasury Centralisation Agreement Lider i Uczestnicy mają obowiązek wzajemnego przekazywania informacji niezbędnych do funkcjonowania Systemu. W szczególności przewidziany jest obowiązek przekazywania przez Lidera Uczestnikom informacji oraz dokumentów niezbędnych do przestrzegania przez Uczestników wymogów księgowych wynikających z krajowych regulacji prawnych. Ponadto umowa ta wprowadza mechanizm na podstawie, którego N Polska będzie zobowiązana do partycypowania w kosztach poniesionych przez Lidera na rzecz Banku. Jednocześnie za usługi świadczone przez Lidera w ramach systemu Lider będzie obciążać na bazie miesięcznej Uczestników (w tym Spółki) wynagrodzeniem skalkulowanym według zasad ustalonych na podstawie Umowy Treasury Centralisation Agreement. Lider jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla celów podatku VAT we Francji.

Usługodawca czyli Leader, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, a opisana usługa świadczona jest we Francji, tj. w kraju siedziby usługodawcy.

W związku z powyższym zadano m.in.następujące pytania:

1.

Czy czynności dokonywane w ramach Systemu będą stanowiły świadczenie usług przez Lidera na rzecz Spółki w rozumieniu Ustawy VAT, a więc będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług (dalej: "VAT").

2.

Jeżeli powyższe czynności będą opodatkowane VAT, to czy:

a.

miejscem świadczenia powyższych usług dla celów podatku VAT będzie Polska.

b.

usługi te będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1)

Opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym czynności będą stanowiły świadczenie usług przez Lidera na rzecz Spółki w rozumieniu Ustawy VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto w myśl art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT.

Zdaniem Spółki, czynności dokonywane w ramach Systemu, w związku z faktem iż nie obejmują przepływów towarowych, mogą stanowić wyłącznie świadczenie usług. Jednocześnie w celu dokonania klasyfikacji powyższych usług należy w pierwszej kolejności określić, która ze stron będzie świadczyć usługę, a która będzie jej odbiorcą.

Co do zasady, podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi w ramach omawianego Systemu będzie Lider. On zatem będzie podejmował wszelkie czynności faktyczne i prawne związane z transferami środków finansowych pomiędzy rachunkami utworzonymi dla celów Systemu, Usługa cash-poolingu będzie świadczona przez Lidera przy współpracy Banku, na podstawie stosownej umowy zawartej pomiędzy Bankiem a Liderem, w ramach której Bank będzie odpowiedzialny za techniczną stronę struktury, tj. związaną z prowadzeniem rachunków jej Uczestników i dokonywaniem operacji związanych z poszczególnymi rachunkami biorącymi udział w Systemie cash-poolingu, zgodnie z treścią umowy i wytycznymi Lidera (m.in. w zakresie alokacji odsetek między Uczestnikami systemu). Bank jest podmiotem zewnętrznym, który nie jest powiązany kapitałowo i/lub osobowo z pozostałymi Uczestnikami i Liderem. Za usługi świadczone w ramach analizowanego Systemu Cash-pooling, Bank obciąży w całości Lidera, Jednakże wszelkie dalsze rozliczenia kosztów wynagrodzenia Banku oraz usług świadczonych przez Lidera na rzecz pozostałych Uczestników (w tym Spółki), będą dokonywane miesięcznie, w oparciu o zasady ustalone pomiędzy Liderem a poszczególnymi Uczestnikami (zawarte w Umowie Treasury Centralisation Agreement).

W konsekwencji, należy uznać, że Lider jest podmiotem, który świadczy usługi na rzecz Spółki. Natomiast czynności wykonywane przez Uczestników Systemu, w tym Spółkę, będą sprowadzały się do udostępniania swoich rachunków w ramach Systemu, a więc będą one miały charakter jedynie pomocniczy. Tym samym czynności Spółki nie będą stanowić odrębnie świadczonych usług w rozumieniu art. 8 Ustawy VAT, a Uczestnikom Systemu, w tym Spółce, nie będzie przysługiwało żadne wynagrodzenie za ich wykonywanie. Tak więc, zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dochodzi do świadczenia usług przez Spółkę. W ramach Systemu, to Lider będzie występował w charakterze usługodawcy, zaś Spółka w charakterze usługobiorcy.

Na potwierdzenie powyżej zaprezentowanego stanowiska, Spółka pragnie wskazać niektóre spośród interpretacji wydanych w ostatnim czasie w podobnym stanie faktycznym: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16 maja 2011 r. (sygn. ITPP2/443-277a/11/AK), Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPPl-443-167/11-2/Igo) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 października 2010 r. (sygn. IBPP2/443-543/10/ASz).

Ad 2)

Opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym usługi, świadczone przez Lidera na rzecz Spółki:

a.

będą świadczone na terytorium kraju, tj. ich miejscem świadczenia będzie Polska,

b.

będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT.

a.

Miejsce świadczenia usług Lidera

Zgodnie z art. 28b ust. 1 Ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Przez import usług natomiast należy rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 9 Ustawy VAT, świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT. W takich przypadkach, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy VAT, podatnikami podatku VAT są m.in. osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż w przedstawionym powyżej opisie zdarzenia przyszłego w przypadku gdy usługi zarządzania środkami finansowymi, stanowiące usługi finansowe, są świadczone przez Lidera nieposiadającego zarówno siedziby, jak i stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, na rzecz Spółki, która posiada w Polsce swoją siedzibę, usługi te będą podlegały opodatkowaniu jako import usług na terytorium Polski. Do rozliczenia w zakresie podatku VAT tej transakcji obowiązana będzie zatem Spółka, stając się tym samym podatnikiem jako nabywca przedmiotowych usług.

b.

Zwolnienie z opodatkowania VAT

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT, z podatku VAT zwolnione są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Również art. 135 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: "Dyrektywa VAT") powołuje się na zwolnienia z podatku od wartości dodanej transakcji, łącznie z pośrednictwem, dotyczących rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych. Usługa świadczona przez Lidera na rzecz Uczestników, w tym na rzecz Spółki, polega na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową Uczestników.

Reasumując, kompleksowa usługa zarządzania płynnością finansową (cash pooling) w opisanym zdarzeniu przyszłym, która ma być świadczona na rzecz Spółki przez Lidera, odpowiada swoim zakresem zakresowi usług opisanych w przywołanym przepisie Ustawy VAT oraz Dyrektywy VAT. W konsekwencji, zdaniem Spółki jako nabywcy przedmiotowych usług, analizowana usługa będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz powyższym uzasadnieniem, Wnioskodawca zwrócił się o potwierdzenie, że zaprezentowane przez Spółkę stanowiska i rozumienie treści przepisów podatkowych jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie objętym pytaniami nr 1 i nr 2 lit. a i b, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza przystąpić do systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową "cash pooling", mającego na celu optymalizację pozycji finansowej podmiotów z grupy.

W tym miejscu wskazać należy, iż polskie przepisy podatkowe nie regulują zasad opodatkowania umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana, umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik tego typu umowy nie wie, czy środki jego zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tym samym, nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników cash poolingu. Jedyną zidentyfikowaną stroną jest tzw. pool leader (tutaj jeden z Uczestników grupy kapitałowej), który świadczyć będzie usługi zarządzania płynnością finansową i z tego tytułu pobierać będzie wynagrodzenie.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług":

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, a miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Zatem miejscem opodatkowania usług zarządzania płynnością finansową świadczonych na rzecz Wnioskodawcy, będzie Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy o VAT przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W myśl art. 17 ust. 3 ustawy o VAT przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Podmiotem świadczącym usługi zarządzania płynnością finansową będzie podmiot posiadający siedzibę poza terytorium kraju, natomiast usługobiorca (Wnioskodawca) spełniać będzie warunki określone w art. 17 ust. 3 ustawy, a zatem w niniejszym przypadku winien on rozpoznać po swojej stronie import usług zarządzania płynnością finansową.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca zobowiązany będzie do opodatkowania importu usług zarządzania płynnością finansową, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ww. ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku:

* usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (pkt 38);

* usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę (pkt 39);

* usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług (pkt 40);

* usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie (pkt 41).

Powyższe zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy o VAT).

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy o VAT).

W myśl przepisu art. 43 ust. 15 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

1.

czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2.

usług doradztwa;

3.

usług w zakresie leasingu.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 16 ustawy o VAT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

1.

tytuł prawny do towarów;

2.

tytuł własności nieruchomości;

3.

prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;

4.

udziały i inne tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części;

5.

prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wraz z pozostałymi spółkami z grupy kapitałowej mającymi siedzibę poza terytorium Polski, zamierza przystąpić do wspólnego systemu zarządzania płynnością finansową mającego na celu optymalizację pozycji finansowej podmiotów należących do Grupy N. Podmioty w ramach Grupy N są podmiotami powiązanymi.

System będą tworzyły następujące podmioty:

* N z siedzibą we Francji, pełniący rolę lidera w Systemie

* spółki wchodzące w skład Grupy N mające siedzibę na terytorium Europy, w tym N Polska, czyli Uczestnicy,

* The Bank of T z siedzibą w Japonii, oddział w Paryżu (dalej: Bank) oraz The Bank of T (Polska) S.A. z siedzibą w Polsce (dalej: Bank Polska).

W ramach Systemu Bank Polska będzie prowadził rachunek krajowy dla N Polska. Natomiast Bank będzie prowadził dla N Francja rachunek główny, jak również odrębne rachunki, które będą korespondować z krajowymi Rachunkami EURO poszczególnych Uczestników. Zatem Rachunek EURO Spółki będzie korespondował z jednym z Rachunków Konsolidacyjnych prowadzonym przez Bank na rzecz N Francja.

Praktyczne funkcjonowanie Systemu dla Spółki będzie polegało na tym, że na koniec każdego dnia roboczego Bank Polska będzie dokonywał przelewu środków pieniężnych pomiędzy Rachunkiem EURO Spółki i lustrzanym Rachunkiem Konsolidacyjnym prowadzonym przez Bank Francja.

W przypadku, gdy Rachunek EURO Spółki:

* będzie wykazywał saldo ujemne - Bank Polska dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku Konsolidacyjnego na Rachunek EURO,

* będzie wykazywał saldo dodatnie - Bank Polska dokona przelewu środków pieniężnych z Rachunku EURO na Rachunek Konsolidacyjny,

tak, aby na koniec dnia saldo Rachunku EURO było zerowe.

W ramach rozliczenia, każdego dnia Bank będzie wyliczał odsetki od skonsolidowanego salda Rachunków Konsolidacyjnych oraz Rachunku Głównego (niezależnie od tego, czy wspomniane saldo będzie dodatnie czy ujemne). Wyliczenie odsetek będzie się odbywało bez dokonywania faktycznych przelewów środków pieniężnych pomiędzy Rachunkami Konsolidacyjnymi oraz Rachunkiem Głównym. Odsetki (zarówno dodatnie, jak i ujemne) będę kalkulowane na podstawie średniego miesięcznego EONIA w wysokości - 0.20%. Odsetki będą przez Bank rozliczane z Rachunkiem Głównym w okresach miesięcznych. Również na bazie miesięcznej Bank będzie przedstawiał Liderowi dzienne zestawienie sald dodatnich i ujemnych na poszczególnych Rachunkach Konsolidacyjnych. Następnie, zgodnie z instrukcjami Lidera, Bank będzie dokonywał alokacji odsetek (zarówno dodatnich, jak i ujemnych) pomiędzy Rachunkiem Głównym oraz Rachunkami EURO należącymi do Uczestników (m.in. Spółki). Odsetki alokowane na Rachunki EURO Uczestników (m.in. Spółki) będą skalkulowane od sald dodatnich i ujemnych na lustrzanych Rachunkach Konsolidacyjnych według tej samej stopy procentowej jaką stosuje Bank do kalkulacji odsetek na Rachunku Głównym.

Rola Banku, w tym Banku Polska obsługującego Rachunek EURO Spółki, będzie się sprowadzać się do czynności technicznych tj. do założenia i prowadzenia rachunków, wykonywania przelewów pieniężnych związanych z Systemem oraz kalkulowania odsetek od skonsolidowanego salda dziennego na Rachunkach Konsolidacyjnych i Rachunku Głównym i ich rozliczania z Rachunkiem Głównym. Natomiast pozostałe obowiązki, tj. obowiązki związane z kalkulacją odsetek alokowanych pomiędzy Rachunkiem Głównym i Rachunkami EURO Uczestników (m.in. Spółki), a także z administrowaniem Systemem (w tym obowiązki dokumentacyjno - informacyjne) spoczywać będą na Liderze. Z tytułu dokonywania transferów pomiędzy Rachunkiem EURO i Rachunkiem Konsolidacyjnym oraz z tytułu świadczenia usług konsolidacji i alokacji odsetek N Francja będzie uiszczać na rzecz Banku wynagrodzenie.

W przypadku przekazania nadwyżek finansowych z Rachunku EURO na Rachunek Konsolidacyjny Spółka będzie uzyskiwała wynagrodzenie w postaci odsetek. Natomiast w przypadku przekazania środków finansowych z Rachunku Konsolidacyjnego na Rachunek EURO, N Polska za skorzystanie ze środków finansowych będzie zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia w postaci odsetek wg ustalonej stopy procentowej.

Jednocześnie w ramach systemu Cash pooling, na podstawie Umowy Lider i Uczestnicy mają obowiązek wzajemnego przekazywania informacji niezbędnych do funkcjonowania Systemu. W szczególności przewidziany jest obowiązek przekazywania przez Lidera Uczestnikom informacji oraz dokumentów niezbędnych do przestrzegania przez Uczestników wymogów księgowych wynikających z krajowych regulacji prawnych. Ponadto umowa ta wprowadza mechanizm na podstawie, którego N Polska będzie zobowiązana do partycypowania w kosztach poniesionych przez Lidera na rzecz Banku. Jednocześnie za usługi świadczone przez Lidera w ramach systemu Lider będzie obciążać na bazie miesięcznej Uczestników (w tym Spółki) wynagrodzeniem skalkulowanym według zasad ustalonych na podstawie Umowy. Lider jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zarejestrowanym dla celów podatku VAT we Francji. Usługodawca czyli Leader, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, a opisana usługa świadczona jest we Francji, tj. w kraju siedziby usługodawcy.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, w oparciu o powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż usługi zarządzania płynnością finansową świadczone przez Cash Pool Lidera na rzecz Wnioskodawcy (Usługobiorcy), w ramach opisanego systemu cash poolingu, podlegają zwolnieniu od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Natomiast czynności, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę jako uczestnika opisanego systemu (oraz pozostałych uczestników), umożliwiające Pool Leaderowi dokonywanie odpowiednich operacji związanych z wykonywaniem umowy casch-poolingu, nie będą stanowić odrębnego świadczenia wykonywanego przez Wnioskodawcę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, lecz stanowić będą jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Pool Leadera. usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową, w związku z powyższym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy również wskazać, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla pozostałych Uczestników struktury zarządzania płynnością finansową.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie uwzględniania importu usług zarządzania płynnością finansową przy obliczaniu proporcji (pytanie nr 2 lit. c wniosku) została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl