IBPP2/443-1269/12/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1269/12/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 21 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwoty otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu środków trwałych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kwot otrzymanej dotacji oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu środków trwałych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 marca 2013 r. znak: IBPP2/443-1269/12/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą FHU "F.pl", w M., określoną w PKD 6120Z jako działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej. Jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach ogólnych i prowadzi książkę przychodów-rozchodów. Jest również czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane.

W dniu 30 listopada 2012 r. zawarł umowę o dofinansowanie nr.... Projektu "O" w ramach działania 8.4." Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie.... "Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013.

Okres realizacji Projektu rozpoczyna się 1 listopada 2012 r. i kończy się 31 października 2014 r. Całkowity koszt Projektu wynosi 335.630,02 PLN. Kwota wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem wynosi 272.869,93 PLN. Wartość dofinansowania na realizację Projektu wynosi 191.008,95 PLN, co stanowi 70% wartości netto Projektu, na który składa się: płatność z budżetu środków europejskich w kwocie 162.357,60 PLN stanowiąca 85% kwoty całkowitego dofinansowania oraz dotacja celowa pochodząca z publicznych środków krajowych w kwocie 28.651,35 PLN stanowiąca 15% kwoty całkowitego dofinansowania. Wkład własny wynosi 81.860,98 PLN i stanowi 30% kwoty całkowitych wydatków netto.

Otrzymane środki są przeznaczone na zakup i montaż 180 stacji klienckich do podłączenia szerokopasmowego Internetu dla użytkowników końcowych oraz wykonanie 18 radiolinii, 99 punktów dostępowych, 24 mostów P2P, 34 punktów dystrybucyjnych oraz infrastruktury obejmującej 1 serwer zarządzający i 1 zaawansowany switch centralny. Po przekazaniu do użytkowania będą stanowiły środki trwałe wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej.

W piśmie uzupełniającym z dnia 6 marca 2013 r. Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego i wyjaśnił, iż:

1.

Działalność związana z realizacją projektu "O" jest związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

2.

Otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

3.

Dotacja stanowi ogólne dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów realizowanego projektu.

4.

Nabywane środki trwałe w związku z realizacją projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania (oznaczenie jak we wniosku):

1.

Czy otrzymana dotacja stanowi obrót podlegający opodatkowaniu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

2.

Czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczenie jak we wniosku):

1.

Otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług.

2.

VAT od zakupionych środków trwałych wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podlega odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w kwestiach objętych pytaniami nr 3 i 4, uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej. Jest również czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane.

W dniu 30 listopada 2012 r. zawarł umowę o dofinansowanie Projektu "O". Zapewnienie dostępu do Internetu na etapie.... "Społeczeństwo informacyjne - zwiększanie innowacyjności gospodarki" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013.

Okres realizacji Projektu rozpoczyna się od dnia 1 listopada 2012 r. i kończy się 31 października 2014 r. Całkowity koszt Projektu wynosi 335.630,02 PLN. Otrzymane środki są przeznaczone na zakup i montaż 180 stacji klienckich do podłączenia szerokopasmowego Internetu dla użytkowników końcowych oraz wykonanie 18 radiolinii, 99 punktów dostępowych, 24 mostów P2P, 34 punktów dystrybucyjnych oraz infrastruktury obejmującej 1 serwer zarządzający i 1 zaawansowany switch centralny.

W ocenie Wnioskodawcy otrzymane dofinansowanie nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Dotacja stanowi ogólne dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów realizowanego projektu.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż - jak wynika z opisu sprawy - dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę na realizację projektu "O" ma na celu jedynie sfinansowanie kosztów działalności podatnika poniesionych w związku z realizacją ww. projektu. Otrzymane dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez podatnika usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż skoro uzyskana przez Wnioskodawcę dotacja, będąca przedmiotem wniosku, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług oraz nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usług, lecz przeznaczona jest na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy to, w tej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec powyższego ww. dotacja nie zwiększa obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, gdyż nie stanowi czynności wymienionej w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, iż podstawowa zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona została w art. 86 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane. W dniu 30 listopada 2012 r. zawarł umowę o dofinansowanie Projektu "O".

Otrzymane środki są przeznaczone na zakup i montaż 180 stacji klienckich do podłączenia szerokopasmowego Internetu dla użytkowników końcowych oraz wykonanie 18 radiolinii, 99 punktów dostępowych, 24 mostów P2P, 34 punktów dystrybucyjnych oraz infrastruktury obejmującej 1 serwer zarządzający i 1 zaawansowany switch centralny. Po przekazaniu do użytkowania będą stanowiły środki trwałe wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. Działalność związana z realizacją projektu "O" jest związana z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Nabywane środki trwałe w związku z realizacją projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy wskazać, iż skoro Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie opodatkowane podatkiem od towarów i usług a nabywane środki trwałe w związku z realizacją projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, zatem w przedmiotowej sprawie zostanie spełniona przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem nabywane towary (środki trwałe) będą dokonywane przez podatnika oraz będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Wobec powyższego Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane zakupem środków trwałych, ponieważ wydatki te będą związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy, iż VAT od zakupionych środków trwałych wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podlega odliczeniu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy w sytuacji przedstawionej we wniosku czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią usługi opodatkowane podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Stąd też tę okoliczność przyjęto jako element przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Natomiast niniejsza interpretacja stanowi wyłącznie odpowiedź na zadane przez Wnioskodawcę pytanie tj. czy otrzymana dotacja stanowi obrót podlegający opodatkowaniu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz czy podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku od towarów i usług od zakupionych środków trwałych wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych są przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl