IBPP2/443-1221/14/IK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1221/14/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.), uzupełnionym pismem z 5 stycznia 2015 r. (data wpływu 8 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów sfinansowanych środkami pochodzącymi ze wsparcia finansowego i pomostowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT od zakupów sfinansowanych środkami pochodzącymi ze wsparcia finansowego i pomostowego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 stycznia 2015 r. (data wpływu 8 stycznia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 grudnia 2014 r. znak: IBPBI/1/415-1251/14/ESZ, IBPP2/443-1221/14/IK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, polegającą na świadczeniu usług projektowania wnętrz. Ponadto Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawczyni jako Beneficjent Pomocy podpisała dwie umowy z Towarzystwem Programy Społeczno-Gospodarcze w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek Pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Jedna umowa obejmuje udzielenie wsparcia finansowego w postaci jednorazowej dotacji na założenie i prowadzenie działalności, zaś druga dotyczy udzielenia podstawowego wsparcia pomostowego w pierwszych 6 miesiącach prowadzenia działalności gospodarczej. Wsparcie pomostowe jest bezzwrotną pomocą kapitałową w formie co miesięcznej dotacji w wysokości 1 600,00 zł brutto. Zarówno wsparcie finansowe jak i wsparcie pomostowe, zgodnie z umowami, zostało przekazane na rachunek bankowy Wnioskodawczyni. Za środki uzyskane ze wsparcia finansowego zakupione zostały środki trwałe oraz wyposażenie od których odliczono w całości VAT. Środki uzyskane ze wsparcia pomostowego przeznaczane są na wydatki związane z bieżącą działalnością firmy. Umowy obligują Wnioskodawczynię do przeznaczenia całej kwoty środków uzyskanych w wyniku zwrotu VAT od zakupów sfinansowanych wsparciem finansowym i pomostowym na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawczyni przeznaczy zwrot VAT na zakup środków trwałych, wyposażenia oraz wydatki związane z bieżącą działalnością.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług projektowania wnętrz i wykonuje czynności wyłącznie opodatkowane podatkiem VAT. Wszelkie towary i usługi nabywane w celu prowadzenia działalności gospodarczej, udokumentowane są fakturami lub rachunkami, na których widnieją dane Wnioskodawczyni jako nabywcy. Dotyczy to zarówno zakupu towarów i usług, które sfinansowane są środkami pochodzącymi ze wsparcia finansowego i pomostowego oraz środków własnych. Wnioskodawczyni dokonała odliczenia podatku naliczonego z faktur, które dotyczyły m.in. zakupu artykułów biurowych i remontowych, środków trwałych, wyposażenia w postaci sprzętu komputerowego, wartości niematerialnych i prawnych (programy komputerowe), usług telekomunikacyjnych, rachunkowych i pozostałych usług obcych. Wszystkie towary i usługi nabyte ze środków pochodzących ze wparcia finansowego i pomostowego zakupione zostały z zamiarem wykorzystania ich wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawczyni nie uznała zwróconego podatku VAT do przychodów podatkowych zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 7 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz przeznaczyła go na wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytanie:

1. Czy Wnioskodawczyni postąpi prawidłowo, gdy:

a. kwotę zwrotu podatku VAT uzyskanego z zakupów sfinansowanych wsparciem finansowym oraz pomostowym przeznaczy na zakup wyposażenia i pokrycie kosztów związanych z bieżącą działalnością, od tych zakupów odliczy VAT.

b. Kwotę zwrotu podatku VAT uzyskanego z zakupów sfinansowanych wsparciem finansowym i pomostowym przeznaczy na zakup środków trwałych, od których odliczy VAT w całości.

Stanowisko Wnioskodawczyni ostatecznie sformułowane w piśmie z 5 stycznia 2015 r.

Wnioskodawczyni odliczyła podatek VAT z faktur dokumentujących zakupy sfinansowane środkami pochodzącymi ze wsparcia finansowego i pomostowego i jej zdaniem miała ona do tego prawo, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wyjaśnić również należy, że oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24). Dostawa towarów, jak i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, o ile są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług, działającego w tym charakterze.

Należy zauważyć, że na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie wpływa źródło finansowania zakupów (np. dotacja, środki własne, czy kredyt bankowy). Podstawowe znaczenie ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które generują dla podatnika podatek należny.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w świetle art. 86 ustawy o VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że wszystkie towary i usługi nabyte ze środków pochodzących ze wparcia finansowego i pomostowego zakupione zostały z zamiarem wykorzystania ich wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, Wnioskodawczyni miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych środkami pochodzącymi ze wsparcia finansowego i pomostowego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem w omawianym przypadku została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe ustalenia, stanowisko Wnioskodawczyni zgodnie z którym miała ona prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów sfinansowanych środkami pochodzącymi ze wsparcia finansowego i pomostowego, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Dodatkowo informuje się, że ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-000 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl