IBPP2/443-1208/11/ICz - Opodatkowanie VAT zamiany nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1208/11/ICz Opodatkowanie VAT zamiany nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu), pismem z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.) oraz pismem z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 16 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 stycznia 2012 r. (data wpływu), pismem dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 2 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności zamiany nieruchomości.

W dniu 16 lutego 2012 r. ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2012 r. będącego odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 lutego 2012 r. nr IBPP2/443-1208/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym. Poszkodowani są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Nieruchomość osób poszkodowanych działka nr 86 przekazywana Gminie ma przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego ZL czyli przeznaczenie podstawowe terenu - lasy i zalesienia; przeznaczenie dopuszczalne terenu:

* ogólnodostępnych "niekubaturowych" urządzeń turystyki i rekreacji tj. ścieżek rowerowych i szlaków turystycznych,

* w otulinie Parku Krajobrazowego, w terenach nadrzecznych wykorzystanie terenów jako plaże i boiska trawiaste;

* urządzeń i sieci infrastruktury technicznej w przypadku braku możliwości innego prowadzenia lub lokalizacji; nie wydzielonych na rysunku planu dojść pieszych, ścieżek rowerowych i dojazdów;

* zachowanie nie wydzielonych liniami rozgraniczającymi wód otwartych.

Nieruchomość poszkodowanych była zabudowana dwoma budynkami mieszkalnymi jednym starym oraz drugim w trakcie budowy, również na terenie tej działki znajdował się budynek gospodarczy.

Działka będąca własnością Gminy położona jest w miejscowości i w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne. W momencie zamiany, nieruchomość ta będzie zabudowana budynkiem mieszkalnym wybudowanym przez Gminę dla poszkodowanych przez opady atmosferyczne.

Zamiana nieruchomości nastąpi prawdopodobnie bez obowiązku dopłat ze strony poszkodowanych.

Na podstawie art. 13h ust. 4 ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórki obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.) poszkodowani zwrócili się do Rady Gminy z wnioskiem o odstąpienie od obowiązku wniesienia dopłat w związku z nierówną wartością zamienianych nieruchomości. Rada Gminy Ł. nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie tego wniosku.

W piśmie uzupełniającym z dnia 13 stycznia 2012 r. wyjaśniono, że przedmiotem zamiany dokonywanej w związku z działaniami podjętymi w celu usunięcia powodzi, które, miały miejsce w 2010 r. - będzie ze strony Gminy Ł. nieruchomość (grunt) zabudowana przez Gminę Ł. budynkiem mieszkalnym (częścią składową tej nieruchomości jest budynek mieszkalny). Budynek został wybudowany ze środków rządowych na podstawie otrzymanej dotacji od Wojewody i jego przeniesienie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia.

W piśmie uzupełniającym z dnia 1 lutego 2012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż przekazywana poszkodowanym nieruchomość wraz z budynkiem mieszkalnym na podstawie umowy zamiany będzie przeznaczona na zaspokojenie ich własnych potrzeb mieszkaniowych. Jest to nowy budynek, w którym nie były wykonywane jeszcze żadne wydatki na jego ulepszenie. Gmina nie miała praw do skorzystania z prawa dokonywania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego albowiem budynek ten nie będzie wykorzystywany do wykonywania działalności opodatkowanej.

W piśmie uzupełniającym z dnia 15 lutego Wnioskodawca złożył dodatkowe wyjaśnienia i wskazał, iż w związku z koniecznością usunięcia skutków powodzi, które miały miejsce w 2010 r. Gmina podjęła działania inwestycyjne mające na celu zapewnienie poszkodowanym budynku mieszkalnego. W tej sytuacji został ogłoszony przetarg w trybie ustawy - Prawo zamówień publicznych w wyniku, którego wybrano wykonawcę, którego zadaniem było wybudowanie budynku mieszkalnego za zapłatą określonej ceny. Gmina Ł. i wybrany wykonawca zawarli w tym celu umowę o roboty budowlane. Za wykonane zadanie Gmina uiściła wynagrodzenie, natomiast materiały niezbędne do wykonania tego zadania były zakupowane przez samego wykonawcę. Faktury na materiały budowlane były wystawiane na wykonawcę. Gmina Ł. od samego początku zaistnienia zdarzenia i konieczności wybudowania budynku mieszkalnego dla poszkodowanych była inwestorem tego zadania. Środki na tą inwestuję Gmina Ł otrzymała od Wojewody w formie dotacji.

Przeniesienie własności nieruchomości przez Gminę na poszkodowanych nastąpi na podstawie umowy zamiany zawartej na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Gmina od początku; realizacji tej inwestycji zamierzała przekazać nieruchomość wraz budynkiem mieszkalnym na rzecz tych poszkodowanych na podstawie umowy zamiany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy umowa zamiany nieruchomości jest opodatkowana podatkiem VAT. Czy istnieje możliwość zwolnienia umowy zamiany z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług lub na innej podstawie prawnej.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 lutego 2012 r.):

Zamiana nieruchomości z budynkiem mieszkalnym będzie opodatkowana podatkiem od nieruchomości. Przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie podpada pod hipotezę przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem zamiany jest nieruchomość zabudowana nowym budynkiem mieszkalnym, zasiedlonym po raz pierwszy przez poszkodowanych. W tej sytuacji nie ma możliwości zwolnienia tej zamiany z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Również przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatki od towarów i usług, który stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, nie ma w tym stanie faktycznym zastosowania. Wyraźnie z tego przepisu wynika, iż działania podejmowane przez organy władzy na podstawie umowy cywilnoprawnej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina na podstawie umowy zamiany przeniesie na poszkodowanych nieruchomość wraz z budynkiem mieszkalnym.

Podsumowując, wskazano, iż zamiana nieruchomości wraz z budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt zabudowany budynkiem spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż jednostki samorządu terytorialnego są innymi, niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych. Zatem w zakresie jakim realizują zadania własne korzystają ze zwolnienia od podatku, a nie z wyłączenia z opodatkowania zawartego w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego działają w charakterze podatnika, gdy:

* wykonują czynności inne, niż te które mieszczą się w ramach zadań własnych

* oraz wykonują czynności mieszczące się w ramach własnych zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie wykonywane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu, dzierżawy.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy - Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

Z powyższego wynika, że przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z tą dostawą występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Niemniej jak wynika z art. 146a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże w treści ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku oraz zwolnienie od podatku VAT. I tak stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

W niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w momencie zamiany nieruchomości grunt będzie zabudowany budynkiem mieszkalnym wybudowanym przez Wnioskodawcę dla poszkodowanych przez opady atmosferyczne.

Co do zasady dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwsze zasiedlenie ma zatem miejsce w momencie oddania do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi:

a.

nowo wybudowanego budynku (budowli lub jego części) lub

b.

gruntownie odnowionego (nakłady na odnowienie to co najmniej 30% jego wartości początkowej) budynku (budowli lub jego części)

- w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT (np. sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing).

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem grunty zabudowane - co do zasady - podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Przenosząc zatem opisane przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowej nieruchomości (budynek mieszkalny wraz z gruntem) w drodze zamiany będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, bowiem oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy będzie miało miejsce w momencie zawarcia umowy zamiany.

Wobec powyższego w przypadku dostawy gruntu zabudowanego budynkiem mieszkalnym, o którym mowa we wniosku, nie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy.

Ponadto należy zauważyć, iż co prawda w opisie zdarzenia przyszłego wskazano, iż Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z budową budynku. Jednakże z opisu sprawy wynika, iż od początku realizacji inwestycji Gmina zamierzała przekazać tę nieruchomości (grunt wraz z budynkiem) osobom poszkodowanym w drodze zamiany nieruchomości, a więc czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług na podstawie umowy cywilnoprawnej. To Gmina jako inwestor zawarła z wykonawcą umowę o roboty budowlane, bez znaczenia pozostaje tutaj, że to na wykonawcę były wystawiane faktury na materiały budowlane, bowiem Gmina od wykonawcy nabywała roboty budowlane. Natomiast zużyte materiały budowlane stanowiły element kalkulacyjny wykonanej przez wykonawcę usługi. Wobec tego Gmina od początku realizacji tej inwestycji posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z budową budynku mieszkalnego, gdyż budynek przeznaczony był do czynności opodatkowanej VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie również zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Wobec tego ze zwolnienia od podatku nie będzie również korzystać dostawa grunt.

Tym samym zamiana nieruchomości zabudowanej będzie stanowiła odpłatną dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a Wnioskodawca z tytułu dostawy będzie działał w charakterze podatnika. Dostawa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT właściwa dla nowowybudowanego budynku mieszkalnego, stawką tą będzie również opodatkowany grunt, na którym posadowiony jest budynek. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Gminy Ł, nie dotyczy natomiast osób fizycznych, które będą uczestniczyły w transakcji zamiany. Uwzględniając powyższe wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl