IBPP2/443-1173/13/ICz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1173/13/ICz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 6 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego dla specjalistycznych robót budownictwa górniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego dla specjalistycznych robót budownictwa górniczego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 marca 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 3 marca 2014 r. znak: IBPP2/443-1173/13/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą od 30 listopada 2006 r. i zajmuje się specjalistycznymi robotami budownictwa górniczego. Przeważającym przedmiotem działalności są: "...", sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Działalności Gospodarczej pod numerem 42.99.Z. Do tej pory Spółka rozlicza podatek VAT należny na zasadach ogólnych, tzn. obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury VAT sprzedaży, jednak biorąc pod uwagę numer PKD prowadzonej działalności Wnioskodawca ma wątpliwość co do poprawności rozliczania podatku VAT należnego. Spółka rozważa możliwość rozliczania podatku VAT należnego wg zasad szczególnych (tak jak typowe usługi budowlane).

W piśmie uzupełniającym z 6 marca 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

oczekuje interpretacji przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2014 r.

2.

usługi będące przedmiotem zapytania, to usługi o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3.

usługi, o których mowa we wniosku są wykonywane na rzecz podatnika podatku od towarów i usług,

4.

symbol PKWiU dla opisanych we wniosku usług to: 42.99.21.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna rozliczać podatek VAT należny na zasadach ogólnych, tak jak do tej pory, czy powinna rozliczać wg zasad szczególnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółka uważa, że obowiązek podatkowy powinien powstawać wg zasad szczególnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że mimo iż Wnioskodawca w części E.1 wniosku zaznaczył pozycję 49-tj. zaistniały stan faktyczny, wobec zwartego w piśmie Wnioskodawcy z 6 marca 2014 r. stwierdzono, że oczekuje interpretacji przepisów obowiązujących od 1.01. 2014 r., niniejsza interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego od 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Regulacje dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., zostały uregulowane w przepisie art. 19a ustawy.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Kwestie dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług budowlanych lub budowlano-montażowych uregulowano w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury w przypadkach, o których mowa w art. 106b ust. 1, z tytułu świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Zgodnie z art. I9a ust. 7 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.

Na podstawie art. 106i ust. 3 pkt 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 30. dnia od dnia wykonania usług - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a.

Na podstawie art. I06i ust. 7 ustawy o VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

1.

dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usług;

2.

otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się specjalistycznymi robotami budownictwa górniczego. Przeważającym przedmiotem działalności są: "...". Usługi będące przedmiotem zapytania, to usługi o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługi, o których mowa we wniosku są wykonywane na rzecz podatnika podatku od towarów i usług. Symbol PKWIU dla opisanych we wniosku usług to: 42.99.21.0.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy zauważyć, że dla rozstrzygnięcia czy do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa we wniosku, należy ustalić szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, w pierwszej kolejności należy ocenić czy ww. wykonywane usługi można zaliczyć do usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w załączniku nr 2 "Schemat klasyfikacji', Sekcja F "Obiekty budowlane i roboty budowlane"

wskazano, że Sekcja ta obejmuje:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Mieszczący się w ww. Sekcji F Dział 42 obejmuje "Budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej", przy czym pod symbolem PKWiU 42.99.21.0 wymieniono - Roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów produkcyjnych i górniczych.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że specjalistyczne roboty związane z budownictwem górniczym, które wykonuje Wnioskodawca, wpisują się w zakres usług budowlanych, dla których ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Ponadto jak wskazano usługi te wykonywane są na rzecz podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem mając na uwadze opis sprawy oraz wskazany stan prawny, należy uznać, że skoro jak wskazał Wnioskodawca, dla usług opisanych we wniosku symbol PKWiU to 42.99.21.0 co oznacza, że są to roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów produkcyjnych i górniczych, zatem w myśl powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego, w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., obowiązek podatkowy dla tych usług będzie powstawał zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że obowiązek podatkowy powinien powstawać według zasad szczególnych, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl