IBPP2/443-1144/12/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1144/12/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dokonanej sprzedaży, na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorygowania podatku należnego z tytułu dokonanej sprzedaży, na podstawie art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

W maju 2010 r. Spółka X sprzedała towar (sklejkę 21 mm) na podstawie faktur nr... kwota netto 76.223,44 zł kwota VAT 16.769,16 zł,... kwota netto 71.646,88 zł kwota VAT 15.762,31 zł,... kwota netto 64.703,13 kwota VAT 14.234,69,...kwota netto 67.070,31 kwota VAT 14.755,47 zł dla Spółki Y, która jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Sprzedaż została wykazana w rejestrze sprzedaży VAT za m-c maj 2010 i wykazana w deklaracji VAT-7 za maj 2010 (zobowiązanie podatkowe zostało uregulowane).

W dniu 1 września 2010 Spółka X wniosła do spółki A aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa "Wydział sklejki i płyty" - akt notarialny rep. A nr.... Spółka A. z dniem wniesienia aportu wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki Spółki X dotyczące działalności wyodrębnionego wydziału. W ramach przejmowania aktywów i pasywów Spółka A przejęła również wszystkie należności i zobowiązania wyżej wymienionego Wydziału. Ponieważ do dnia dzisiejszego Spółka A nie otrzymała jakiejkolwiek zapłaty za sprzedany towar, na który zostały wystawione faktury VAT zawierające podatek 22% Spółka zamierza dokonać korekty podatku należnego z tytułu nieściągalnych wierzytelności zgodnie z art. 89a ustawy o VAT.

Spółka Y nie jest w trakcie postępowania upadłościowego i nie jest w trakcie likwidacji.

Wobec Spółki A nie toczy się postępowanie administracyjne i Spółka nie jest objęta kontrolą podatkową. W dniu 3 października 2012 Spółka A w wyniku przekształcenia zmieniła nazwę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 89a ustawy VAT Spółka A ma prawo do skorygowania całej kwoty należnego podatku VAT wynikającego z dokonanej sprzedaży.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W wyniku aportu Spółka A wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki Spółki X dotyczące wyodrębnionego wydziału sklejki i płyty. W związku z powyższym zgodnie z art. 89a ustawy o VAT ma prawo skorzystać z ulgi za złe długi i skorygować całą kwotę należnego podatku VAT wynikającego z dokonanej sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, z zastrzeżeniem ust. 2-5. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna lub której nieściągalność została uprawdopodobniona.

Natomiast nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana w ciągu 180 dni od upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a).

Na podstawie ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są następujące warunki:

1.

dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,

2.

wierzytelności zostały uprzednio wykazane w deklaracji jako obrót opodatkowany i podatek należny,

3.

wierzyciel i dłużnik na dzień dokonania korekty, o której mowa w ust. 1, są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,

4.

wierzytelności nie zostały zbyte,

5.

od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona,

6.

wierzyciel zawiadomił dłużnika o zamiarze skorygowania podatku należnego ze względu na wystąpienie okoliczności, o których mowa w ust. 1, a dłużnik w ciągu 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie.

Natomiast, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ww. ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że w maju 2010 r. Spółka X sprzedała do spółki towar (sklejkę 21 mm), co udokumentowała następującymi fakturami VAT:

* ... kwota netto 76.223,44 zł, kwota VAT 16.769,16 zł,

* ... kwota netto 71.646,88 zł kwota VAT 15.762,31 zł,

* ... kwota netto 64.703,13 zł kwota VAT 14.234,69 zł,

* ...kwota netto 67.070,31 zł kwota VAT 14.755,47 zł.

Sprzedaż udokumentowana ww. fakturami VAT została wykazana w rejestrze sprzedaży VAT za m-c maj 2010 r. i w deklaracji VAT-7 za maj 2010 r.

W dniu 1 września 2010 r. Spółka X wniosła do Spółki A aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa ("Wydział sklejki i płyty").

Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie otrzymał jakiejkolwiek zapłaty za sprzedany towar, na który zostały wystawione ww. faktury VAT, zawierające podatek 22%.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, czy w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa w formie aportu Wnioskodawca wstąpi w ogół praw i obowiązków wynikających z przepisów ustawy o VAT, a w szczególności, umożliwiających, zgodnie z art. 89a ustawy o podatku od towarów i usług, skorygowanie podatku należnego wynikającego z wystawionych przez Spółkę X dla spółki Y ww. faktur VAT.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ww. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

I tak, zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Z kolei, w myśl art. 93 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast, stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Z kolei, według art. 93a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych, zgodnie z art. 93b ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stosownie do art. 93c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku.

Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej).

Określona wyżej cytowanymi przepisami Ordynacji podatkowej sukcesja jest sukcesją uniwersalną, co oznacza, ze następca prawny wstępuje we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, iż sukcesja podatkowa polega na przejściu praw i obowiązków na następcę prawnego lub podmiot przekształcony. Należy zauważyć, iż sukcesja podatkowa możliwa jest jedynie w sytuacjach wprost wskazanych w Ordynacji podatkowej. W szczególności Ordynacja podatkowa wiąże sukcesję podatkową z łączeniem się przedsiębiorstw, przejęciem, przekształceniem oraz podziałem przez wydzielenie. Zauważa się, iż wniesienie aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie mieści się w żadnym z powyższych zdarzeń, dlatego nie występuje w tym wypadku sukcesja podatkowa.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego, Spółka X wniosła w drodze aportu do Spółki A. zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci "Wydziału sklejki i płyty". Powyższe zdarzenie nastąpiło więc z wykonaniu czynności - tj. aportu, z którą wskazane wyżej przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa nie wiążą sukcesji podatkowej.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że wniesienie przez Spółkę X aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie skutkuje uniwersalnym przejściem praw i obowiązków podatkowych na Wnioskodawcę (nie nastąpi sukcesja podatkowa na gruncie podatku od towarów i usług).

A skoro tak, to nawet w przypadku zaistnienia przesłanek przewidzianych w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania z procedury przewidzianej w art. 89a ust. 1 ustawy o VAT (w szczególności prawo skorygowania podatku należnego na podstawie art. 89a ustawy o VAT).

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, że wstąpił we wszystkie prawa i obowiązki Spółki X dotyczące wyodrębnionego wydziału, a w związku z tym ma prawo, zgodnie z art. 89a ustawy o VAT do skorygowania całej kwoty podatku należnego VAT wynikającego z dokonanej sprzedaży (udokumentowanej wymienionymi we wniosku fakturami VAT), należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl