IBPP2/443-1133/11/RSz - Potwierdzenie odbioru faktury korygującej poprzez system informatyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1133/11/RSz Potwierdzenie odbioru faktury korygującej poprzez system informatyczny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 29 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.) oraz pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia odbioru faktury korygującej w formie komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia odbioru faktury korygującej w formie komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 września 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 września 2011 r. znak: IBPP2/443-754/11/RSz oraz pismem z dnia 10 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje dostaw towarów i świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W chwili obecnej faktury dokumentujące świadczenia Spółki są wystawiane w formie papierowej. Wnioskodawca zamierza rozpocząć jednak przesyłanie faktur oraz faktur korygujących dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług w formie elektronicznej. Faktury mają być sporządzane w systemie informatycznym Spółki w formacie PDF lub innym i przesłane za pomocą poczty elektronicznej lub faksem bądź eksportowane do dedykowanego konta serwisu internetowego udostępnianego po zalogowaniu konkretnemu odbiorcy faktury.

Podmioty trzecie realizują na rzecz Spółki szereg dostaw towarów i świadczą usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym Spółka otrzymuje faktury oraz faktury korygujące. Spółka rozważa możliwość zastosowania technik informatycznych do przesyłania dokumentów związanych z przedmiotowymi transakcjami. Kontrahenci Spółki będą sporządzać faktury i faktury korygujące za pomocą własnych systemów informatycznych i przesyłać przedmiotowe dokumenty Wnioskodawcy za pomocą poczty elektronicznej lub faksem bądź też umieszczać je na koncie serwisu internetowego, do którego dostęp po zalogowaniu będzie mleć Spółka.

Wnioskodawca będzie drukować i przechowywać otrzymane faktury i faktury korygujące w formie papierowej przez okres wymagany przepisami prawa bądź też przechowywać je w systemie informatycznym, w podziale na okresy rozliczeniowe do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Faktury mają być przechowywane na terytorium kraju w systemie Informatycznym w sposób umożliwiający ich łatwe odszukanie oraz dostępność na każde żądanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Dla zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności treści faktur przesyłanych w sposób opisany powyżej Wnioskodawca przewiduje zastosowanie formatu PDF dla generowania plików zawierających obraz faktury wystawianej przez Wnioskodawcę lub innego formatu umożliwiającego generowanie plików o podobnych właściwościach, standardowego szyfrowania wiadomości przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej (SSL) i programów służących zabezpieczenia systemu elektronicznego Wnioskodawcy przed niepowołanym dostępem i ingerencją w przechowywane w nim dane (firewall, program antywirusowy). Autentyczność i integralność faktury będzie weryfikowana przez Spółkę poprzez kontrolę posiadanych dokumentów oraz współpracę z innymi wystawcami i odbiorcami faktur.

W wypadku wykorzystania serwisu internetowego dostęp do dedykowanego konta będzie miał w zakresie umożliwiającym pogląd lub import faktury wyłącznie jej odbiorca posługujący się identyfikatorem i hasłem. Odpowiednio umieszczenie faktury w serwisie będzie wymagało przedstawienia Identyfikatora wystawcy i właściwego hasła. Transfer danych realizowany za pośrednictwem serwisu będzie zabezpieczony za pomocą standardowych metod szyfrujących.

Akceptacja wskazanych sposobów przesyłania faktur następować będzie poprzez przesłanie wiadomości pocztą elektroniczną lub faksem, bądź też poprzez złożenie oświadczenia za pomocą aplikacji serwisu Internetowego. Oświadczenie to zostanie zarejestrowane przez system informatyczny wystawcy faktury.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 września 2011 r. (doręczone dnia 26 września 2011 r. dalej: Wezwanie) Wnioskodawca uzupełnił wniosek z dnia 22 czerwca 2011 r. (dalej: Wniosek) poprzez wniesienie opłaty w wysokości wskazanej w Wezwaniu.

Jednocześnie Wnioskodawca sprostował omyłkę pisarską, jaka została popełniona w tekście Wniosku.

Pierwszy akapit pkt 68 formularza Wniosku - Opisu stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych), winien brzmieć: "B (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT)".

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 października 2011 r. sprostował, że sformułowanie "faktury" użyte w opisie zdarzenia przyszłego oznacza zarówno faktury jak i faktury korygujące.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4):

Czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy lub wiadomość wysłana przez odbiorcę faktury pocztą elektroniczną zawierająca informację o odebraniu faktury bądź też zapis informatyczny o zalogowaniu się odbiorcy faktury w serwisie internetowym lub pobraniu tej faktury przez odbiorcę.

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy na wskazane powyżej pytania należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: UVAT) podatnicy podatku VAT są zobowiązani do wystawiania faktur.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360; dalej: Rozporządzenie o fakturach).

Zasady przesyłania faktur w formie elektronicznej reguluje rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu ich udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 249, poz. 1661; dalej: Rozporządzenie o e-fakturach).

Ad. 4.

W myśl art. 29 ust. 4a UVAT, w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W obowiązujących przepisach prawa podatkowego brak jest szczegółowych regulacji w zakresie sposobu potwierdzenia odbioru korekty faktury (lub samej faktury). W konsekwencji, potwierdzenie takie może być dokonane w każdej formie pozwalającej na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę korygującą.

Zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 października 2010 r., sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ, w której organ wskazał, że: "przepisy nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia." Zdaniem organu: "Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż".

Należy zauważyć, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "otrzymania". Zgodnie z wykładnią językową przez "otrzymać" należy rozumieć "stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś" (por. Mały słownik języka polskiego, pod red. E. Sobol, PWN, s. 576). "Otrzymanie" nie jest równoznaczne z przejęciem lub pobraniem. Otrzymującym jest osoba, której dana rzecz została przedłożona. W konsekwencji, momentem otrzymania faktury korygującej będzie moment, w którym faktura elektroniczna będzie dostępna dla odbiorcy faktury na jego urządzeniach informatycznych (tak: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 29 września 2008 r. sygn. ITPP3/443-170c/08/JK). Pogląd ten podzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 25 lutego 2011 r. sygn. ILPP2/443-1953/10-2/SJ, w której czytamy: "gdy z racji funkcjonalności systemu informatycznego stosowanego przez obie strony transakcji, wystawiona faktura i faktura korygująca w formie elektronicznej jest umieszczana w systemie informatycznym i natychmiast jest widoczna dla odbiorcy tej faktury na jego urządzeniach informatycznych, to wówczas momentem otrzymania takiej faktury jest moment jej wystawienia i umieszczenia w systemie informatycznym." Podobną kwalifikację zastosował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 24 sierpnia 2010 r., sygn. IPPP2/443-406/10-2/MM.

Dlatego za potwierdzenie otrzymania faktury mogą być również uznane automatyczne komunikaty generowane przez system informatyczny w chwili otrzymania zawierającej fakturę wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną. Ten sposób potwierdzenia otrzymania faktury zaakceptował Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 lutego 2009 r., sygn. IBPP2/443-114/09/LŻ, stwierdzając, że: "potwierdzenie otrzymania wiadomości elektronicznej za pomocą automatycznego komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej, w domyśle klienta poczty elektronicznej będzie, w ocenie tut organu, wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę (...)." Podobne stanowisko wyraził ten organ w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2008 r., sygn. IBPP2/443-1020/08/LŻ. Także w przytoczonej powyżej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w której czytamy. "Przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane, np. (...) drogą elektroniczną (internetem lub pocztą e-mail)."

Jeżeli decydującym jest moment, w którym faktura była dostępna dla odbiorcy to należy uznać, iż zapis dokumentujący moment zalogowania się odbiorcy faktury w serwisie internetowym, jako dokument odzwierciedlający moment, w którym faktura stała się dostępna dla odbiorcy winien zostać uznany za wystarczający do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT. W chwili, bowiem zalogowania się do serwisu odbiorca ma w sposób niebudzący wątpliwości możliwość zapoznania się z treścią faktury.

Podobnie winno zostać ocenione dokonanie zapisu momentu, w którym odbiorca faktury pobrał ją z systemu informatycznego. Jak wskazał Minister Finansów z 31 grudnia 2007 r. sygn. ILPP2/443-55/07-2/IM, zgodnie, z którą: "Automatyczny komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy faktury elektronicznej o jej pobraniu w bazie danych (log systemowy), zawierający numer klienta, dokładny czas zdarzenia, numer IP komputera, z którego miało miejsce pobranie faktury będzie wystarczającym potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę."

W związku z powyższym, zważywszy na brzmienie przepisów UVAT i przepisów wykonawczych, biorąc pod uwagę dotychczasowe stanowisko organów podatkowych należy uznać, iż za prawidłowe winno zostać uznane stanowisko Wnioskodawcy przyjmującego, iż za potwierdzenie odbioru faktury korygującej może zostać uznany: komunikat wysłany przez system informatyczny odbiorcy informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę lub fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy lub wiadomość wysłana przez odbiorcę faktury pocztą elektroniczną zawierająca informację o odebraniu faktury bądź też zapis o zalogowaniu się odbiorcy faktury w serwisie internetowym lub o pobraniu przez niego faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei ustęp 4 ww. artykułu wskazuje, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast, na podstawie art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto, co należy szczególnie podkreślić, faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się z tytułu przypadków wymienionych w art. 29 ust. 4 ustawy, to czynność taka, dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług, powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Faktury muszą odzwierciedlać faktyczne transakcje, dlatego też konieczne jest zapewnienie ich autentyczności, integralności i czytelności, jednakże można gwarantować autentyczność pochodzenia i integralność treści faktur wg metody określonej przez podatnika. Zarówno bezpieczny podpis elektroniczny, jak elektroniczna wymiana danych (EDI) zostały wskazane jedynie jako rozwiązania fakultatywne w celu zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Należy zauważyć, że przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia "otrzymania". Zgodnie z wykładnią językową przez "otrzymać" należy rozumieć "stać się odbiorcą czegoś, dostać coś w darze lub w zamian za coś" (por. Mały słownik języka polskiego, pod red. E. Sobol, PWN, s. 576). "Otrzymanie" nie jest równoznaczne z przejęciem lub pobraniem. Otrzymującym jest osoba, której dana rzecz została przedłożona.

Podkreślić jednakże należy, iż podatnik otrzymuje fakturę dopiero wówczas, gdy wchodzi w jej posiadanie.

W przypadku faktur elektronicznych przepisy rozporządzenia nie określają zasad dokumentowania ich odbioru. Wprowadzają one wszakże określone wymagania, co do przechowywania tych faktur. Faktury przesłane drogą elektroniczną mają być przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób, zapewniający:

1.

autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;

2.

łatwe ich odszukanie;

3.

organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Podatnik-odbiorca faktur elektronicznych ma, więc obowiązek przechowywać je w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób, zapewniający m.in. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Ponadto, co do samej formy potwierdzenia przez nabywcę odbioru elektronicznej faktury korygującej, zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych, w szczególności rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej czy też przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...), nie regulują kwestii, w jaki formalnie sposób nabywca ma potwierdzać fakt otrzymania faktury korygującej wystawionej przez sprzedawcę. W tej sytuacji należy uznać, że owym potwierdzeniem może być każde zdarzenie faktyczne, z którego okoliczności wynikać będzie, że odbiorcy takiej faktury korygującej została ona udostępniona w taki sposób, że mógł on w normalnym toku czynności zapoznać się z jej treścią (odczytać ją w swoim systemie informatycznym).

W świetle obowiązujących przepisów dopuszczalne jest, więc doręczenie faktury, faktury korygującej kontrahentowi z wykorzystaniem drogi elektronicznej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów i świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W chwili obecnej faktury dokumentujące świadczenia Wnioskodawcy są wystawiane w formie papierowej. Wnioskodawca zamierza rozpocząć jednak przesyłanie faktur oraz faktur korygujących dokumentujących dostawy towarów i świadczenie usług w formie elektronicznej. Faktury mają być sporządzane w systemie informatycznym Spółki w formacie PDF lub innym i przesłane za pomocą poczty elektronicznej lub faksem bądź eksportowane do dedykowanego konta serwisu internetowego udostępnianego po zalogowaniu konkretnemu odbiorcy faktury.

Dla zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności i czytelności treści faktur przesyłanych w sposób opisany powyżej Wnioskodawca przewiduje zastosowanie formatu PDF dla generowania plików zawierających obraz faktury wystawianej przez Wnioskodawcę lub innego formatu umożliwiającego generowanie plików o podobnych właściwościach, standardowego szyfrowania wiadomości przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej (SSL) i programów służących zabezpieczenia systemu elektronicznego Wnioskodawcy przed niepowołanym dostępem i ingerencją w przechowywane w nim dane (firewall, program antywirusowy). Autentyczność i integralność faktury będzie weryfikowana przez Wnioskodawcę poprzez kontrolę posiadanych dokumentów oraz współpracę z innymi wystawcami i odbiorcami faktur.

W wypadku wykorzystania serwisu internetowego dostęp do dedykowanego konta będzie miał w zakresie umożliwiającym pogląd lub import faktury wyłącznie jej odbiorca posługujący się identyfikatorem i hasłem. Odpowiednio umieszczenie faktury w serwisie będzie wymagało przedstawienia identyfikatora wystawcy i właściwego hasła. Transfer danych realizowany za pośrednictwem serwisu będzie zabezpieczony za pomocą standardowych metod szyfrujących.

Akceptacja wskazanych sposobów przesyłania faktur następować będzie poprzez przesłanie wiadomości pocztą elektroniczną lub faksem, bądź też poprzez złożenie oświadczenia za pomocą aplikacji serwisu internetowego. Oświadczenie to zostanie zarejestrowane przez system informatyczny wystawcy faktury.

Wnioskodawca stwierdził we własnym stanowisku, iż za potwierdzenie otrzymania faktury mogą być również uznane automatyczne komunikaty generowane przez system informatyczny w chwili otrzymania zawierającej fakturę wiadomości przesłanej pocztą elektroniczną. Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, jeżeli decydującym jest moment, w którym faktura była dostępna dla odbiorcy to należy uznać, iż zapis dokumentujący moment zalogowania się odbiorcy faktury w serwisie internetowym, jako dokument odzwierciedlający moment, w którym faktura stała się dostępna dla odbiorcy winien zostać uznany za wystarczający do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT. W chwili, bowiem zalogowania się do serwisu odbiorca ma w sposób niebudzący wątpliwości możliwość zapoznania się z treścią faktury.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż proponowany przez Wnioskodawcę sposób potwierdzenia odbioru faktury korygującej, co do daty otrzymania przez odbiorcę faktury korygującej, w formie:

* komunikatu wysłanego przez system informatyczny odbiorcy informujący o wpłynięciu wiadomości zawierającej fakturę lub fakturę korygującą do systemu informatycznego odbiorcy lub

* wiadomości wysłanej przez odbiorcę faktury pocztą elektroniczną zawierającej informację o odebraniu faktury bądź też

* zapisu o zalogowaniu się odbiorcy faktury w serwisie internetowym lub o pobraniu przez niego faktury,

należy uznać za dopuszczalny, przy czym potwierdzenia te winny być przechowywane w formie elektronicznej na jego serwerze.

Należy pamiętać, że niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, dotyczyć ono powinno konkretnej albo konkretnych faktur korygujących.

Dodatkowo stwierdzić należy, że proponowany przez Wnioskodawcę w przedmiotowej sprawie mechanizm potwierdzenia odbioru faktury korygującej winien zapewniać w sposób jednoznaczny możliwość ustalenia zarówno daty otrzymania faktury korygującej przez odbiorcę, jak również daty otrzymania przez wystawcę faktury korygującej potwierdzenia otrzymania tej faktury korygującej, za którą to datę można by przyjąć datę dokonania przez Wnioskodawcę zapisu dokumentującego moment zalogowania się odbiorcy faktury w serwisie internetowym, jako dokument odzwierciedlający moment, w którym faktura stała się dostępna dla odbiorcy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

Jednocześnie należy zauważyć, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy, w części dotyczącej zdarzenia przyszłego, odnośnie pytania od nr 1 do nr 3 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Należy także zauważyć, iż faktyczna ocena wypełnienia przez Wnioskodawcę wymogów określonych obowiązującymi przepisami może być zweryfikowana tylko w toku prowadzonego postępowania kontrolnego lub podatkowego na podstawie odpowiednich przepisów proceduralnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl