IBPP2/443-1127/11/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1127/11/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 grudnia 2011 r. znak: IBPP2/443-1127/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

* Maj 2009 - zawiadomienie Urzędu Gminy w G o dokonanie zmiany w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,

* 21 maja 2009 r. - zmiana zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pkt 3 71.12.Z. Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Poprzednie zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pkt 3 74.20.C. Działalność geodezyjna i kartograficzna.

W piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

poza działalnością geodezyjną i kartograficzną nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej,

2.

Wnioskodawca prowadzi wyłącznie usługi geodezyjne. Są to:

* pomiary sytuacyjno-wysokościowe,

* podziały nieruchomości,

* tyczenie i inwentaryzowanie obiektów budowlanych i sieciowych,

* wznowienia punktów granicznych.

3.

Powyższe czynności nie wymagają usług Wnioskodawcy w zakresie doradztwa, gdyż są realizacją wcześniej już podjętych postanowień czy decyzji podjętych przez strony czy instytucje.

4.

Dz. U. Nr 207, poz. 129371.12.34.0 - usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych,71.12.35.0 - usługi sporządzania map (odpowiedź Wnioskodawcy na pytanie dotyczące wskazania symbolu PKWiU dla świadczonych usług).

5.

Osiągnięta przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług predysponuje Wnioskodawcę do zwolnienia od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r.):

Czy Wnioskodawca musi być podatnikiem VAT czynnym (składającym deklarację

VAT-7), skoro nie zajmuje się doradztwem technicznym.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie z dnia 28 grudnia 2011 r.):

Skoro Wnioskodawca:

* nie osiąga dochodów wymienionych w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług,

* nie prowadzi usług w zakresie doradztwa,

zmienienie z pomocą Urzędu Gminy działalności gospodarczej na 71.12.Z (wg PKWiU) z dnia 21 maja 2009 r. nie predysponuje go do bycia podatnikiem VAT czynnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Stosownie do art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

W art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o VAT zawarto delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a) i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, odnośnie których nie stosuje się zwolnień, określonych w ust. 1 i 9.

Została ona zrealizowana w § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W załączniku do ww. rozporządzenia zawierającym listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, w poz. 37 ujęto "doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego".

Obecnie kwestię tę reguluje § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).

Poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia posiada identyczne brzmienie jak poz. 37 załącznika do obowiązującego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posłużyć się znaczeniem językowym.

Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Z wniosku wynika, że w maju 2009 r. Wnioskodawca zawiadomił Urząd Gminy o dokonaniu zmiany w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. W dniu 21 maja 2009 r. nastąpiła zmiana zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pkt 3 71.12.Z. Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Poprzednie zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej pkt 3 74.20.C. Działalność geodezyjna i kartograficzna. Poza działalnością geodezyjną i kartograficzną Wnioskodawca nie prowadzi żadnej innej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi wyłącznie usługi geodezyjne. Są to:

* pomiary sytuacyjno-wysokościowe,

* podziały nieruchomości,

* tyczenie i inwentaryzowanie obiektów budowlanych i sieciowych,

* wznowienia punktów granicznych.

Powyższe czynności nie wymagają usług Wnioskodawcy w zakresie doradztwa, gdyż są realizacją wcześniej już podjętych postanowień czy decyzji podjętych przez strony czy instytucje. Symbole PKWiU dla wykonywanych usług to:

71.12.34.0 - usługi wykonywania pomiarów geodezyjnych,

71.12.35.0 - usługi sporządzania map.

Osiągnięta przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług predysponuje Wnioskodawcę do zwolnienia od podatku.

Zatem, biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, jak również przedstawioną przez Wnioskodawcę okoliczność, iż nie wykonuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności żadnych usług w zakresie doradztwa, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług regulowanego przepisami art. 113 ust. 1.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl