IBPP2/443-1125/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1125/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 10 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku na wykonanie usług budowlanych w zakresie montażu drzwi, podłóg, okien i parapetów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii stawki podatku na wykonanie usług budowlanych w zakresie montażu drzwi, podłóg, okien i parapetów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 10 stycznia 2012 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 grudnia 2011 r. znak: IBPP2/443-1125/11/WN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą zajmującą się handlem detalicznym, hurtowym art. przemysłowymi, takimi jak: drzwi, podłogi, artykuły wykończeniowe do domów i mieszkań, a także zajmuje się usługami budowlanymi polegającymi na wykonywaniu usług budowlano - remontowych takich jak montaż podłóg, montaż drzwi itp. W przyszłości Wnioskodawca ma zamiar poszerzyć swój asortyment o okna i parapety okienne, a co za tym idzie zajmie się również ich montażem.

Jest więc firmą, która pozwala klientowi zamówić same materiały wykończeniowe do domu lub mieszkania (okna, drzwi, parapety, podłogi) jak też jako gotowy zamontowany wyrób. Klient zamawiając ww. usługi otrzymuje od Wnioskodawcy kalkulację na całość robót wraz z użytym materiałem, tak więc w zasadzie nie kupuje np. samego okna, czy drzwi - tylko całą usługę.

Taki stan rzeczy Wnioskodawca przedstawił już w minionych latach Urzędom Skarbowym, składając już wcześniej zapytania o interpretację, a chodziło o określenie stawki podatkowej dla tego typu usług i interpretacja była zawsze dla niego korzystna, czyli miał prawo do stosowania obniżonej stawki podatkowej, w minionych latach 7%, a teraz 8%. Wnioskodawca miał też kontrole Urzędu Skarbowego, które zakończone były dla niego jak najbardziej pozytywnie.

Dodatkowo w piśmie z dnia 4 stycznia 2012 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 grudnia 2011 r., Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego o następujące informacje:

* symbol dla budynków mieszkalnych to PKOB 11

* symbol dla budynków w których znajdują się lokale mieszkalne - PKOB 12

Czynności będące przedmiotem wniosku, są wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego lub jego części zgodnie z art. 41 ust. 12 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Budynki i lokale, o których mowa we wniosku mieszczą się w pojęciu budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT powinien Wnioskodawca stosować dla wykonywanych przez swoją firmę usług budowlanych (oczywiście dotyczy to tylko budynków mieszkalnych do 300 m 2 oraz lokali mieszkalnych do 150 m 2, mając na uwadze kompleksowość usług jak również fakt sporządzania kalkulacji dla każdego klienta indywidualnie - klient otrzymuje od Wnioskodawcy cenę za całą usługę (materiał + robocizna).

Zdaniem Wnioskodawcy, do usług takich należy stosować preferencyjną stawkę podatku VAT 8%. Świadczy o tym art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, który mówi iż stawkę 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodemizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Świadczone przez niego usługi takie jak montaż drzwi, podłóg czy w przyszłości okien i parapetów zdaniem Wnioskodawcy jak najbardziej zalicza się do usług budowlanych i zawsze są związane z jakimś remontem, budową, rozbudową czy np. modernizacją. Pozostaje jedynie kwestia, czy dany budynek (lokal) jest mieszkalny i czy mieści się w granicach metrażowych - Wnioskodawca zawsze bierze te aspekty pod uwagę.

Wnioskodawca podkreślił, że wyżej omawiane montaże są typowymi usługami budowlanymi, a nie dostawą towaru, gdyż działa tak jak każda inna firma budowlana, tj. kalkuluje materiał, robociznę i klient otrzymuje wykonaną kompletnie usługę, czyli np. zamontowaną podłogę, zamontowane gotowe drzwi, zamontowane okna czy parapety.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym, w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnione dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest firmą zajmującą się handlem detalicznym, hurtowym art. przemysłowymi, takimi jak: drzwi, podłogi, artykuły wykończeniowe do domów i mieszkań, a także zajmuje się usługami budowlanymi polegającymi na wykonywaniu usług budowlano - remontowych takich jak montaż podłóg, montaż drzwi itp. W przyszłości Wnioskodawca ma zamiar poszerzyć swój asortyment o okna i parapety okienne, a co za tym idzie zajmie się również ich montażem.

Jest więc firmą, która pozwala klientowi zamówić same materiały wykończeniowe do domu lub mieszkania (okna, drzwi, parapety, podłogi) jak też jako gotowy zamontowany wyrób. Klient zamawiając ww. usługi otrzymuje od Wnioskodawcy kalkulację na całość robót wraz z użytym materiałem, tak więc w zasadzie nie kupuje np. samego okna, czy drzwi - tylko całą usługę.

Czynności będące przedmiotem wniosku, są wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego lub jego części zgodnie z art. 41 ust. 12 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Budynki i lokale, o których mowa we wniosku mieszczą się w pojęciu budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie montażu stolarki okiennej, drzwiowej oraz podłóg, wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy w budynkach jednorodzinnych o powierzchni do 300 m 2 i w lokalach mieszkalnych o powierzchni do 150 m 2, będą podlegać opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT.

Stawka ta będzie mieć zastosowanie do całości robót budowlanych (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane będą w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz, że Wnioskodawca będzie zawierał umowy na wykonanie robót remontowo-budowlanych, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl