IBPP2/443-1118/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1118/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. D, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 4 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 wypłaconego tax-free - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wykazania w deklaracji VAT-7 wypłaconego tax-free.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 stycznia 2009 r. znak: IBPP2/443-1118/08/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje zwrotu podatku VAT podróżnym zagranicznym. W firmie Wnioskodawcy przyjęto zasadę, że wypłaty dokonywane w danym miesiącu są ujmowane w deklaracji za dany miesiąc, na przykład w miesiącu październiku 2008 r. dokonano zwrotu VAT podróżnym zagranicznym (okres od 1 października 2008 r. do 31 października 2008 r.) na kwotę 3.251,77 PLN, zastosowano stawkę 0 dla sprzedaży o wartości 14.780,84 PLN. Kwota 14.781,00 PLN została ujęta w deklaracji VAT w poz. 22 i 23 i pomniejszono sprzedaż w poz. 28 o 14.781,00 za miesiąc październik 2008 r.

Deklaracja została złożona do US dnia 25 listopada 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wypłacone tax-free podróżnym do dnia złożenia deklaracji tj. 1 listopada do 24 listopada 2008 r. powinny być ujęte też w deklaracji październikowej, czy tak jak Wnioskodawca rozlicza w jego firmie, wypłaty dokonane w listopadzie będą ujęte w deklaracji za listopad. Czy można dokonywać korekt deklaracji VAT z tytułu mylnego zakwalifikowania i zaksięgowania zwrotu tax-free do poprzednich lat (2005 r., 2006 r., 2007 r.). Wszystkie dokumenty dotyczące tych operacji były otrzymane w prawidłowych terminach. Podróżni otrzymali zwrot VAT - wystawiono dokumenty - kasa wypłaci.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Wypłaty dokonane z tytułu tax-free w listopadzie powinny być ujęte w deklaracji za miesiąc listopad.

2.

Można dokonywać korekt deklaracji VAT-7 z tytułu mylnego zakwalifikowania i zaksięgowania zwrotu tax-free do poprzednich lat, jeżeli został spełniony art. 129 ust. 1 pkt 1 i 2 w okresie 5 lat wstecz.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej "podróżnymi", mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stosownie do art. 128 ust. 1 ww. ustawy zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu zaś winien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej - zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy o VAT, urząd celny potwierdza wywóz towarów na dokumencie, o którym mowa powyżej, pod okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ww. ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz

2.

przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, podatnik nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, jest on obowiązany do zastosowania stawki podatku właściwej dla sprzedaży danego towaru w kraju.

Zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż sprzedawca, który otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy, może dokonać korekty podatku należnego metodą:

1.

korekty podatku należnego za miesiąc, w którym została dokonana sprzedaż lub

2.

korekty podatku należnego za miesiąc, w którym podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca dokonuje zwrotu podatku VAT podróżnym zagranicznym. W firmie Wnioskodawcy przyjęto zasadę, że wypłaty dokonywane w danym miesiącu są ujmowane w deklaracji za dany miesiąc, na przykład w miesiącu październiku 2008 r. dokonano zwrotu VAT podróżnym zagranicznym (okres od 1 października 2008 r. do 31 października 2008 r.) na kwotę 3.251,77 PLN, zastosowano stawkę 0 dla sprzedaży o wartości 14.780,84 PLN. Kwota 14.781,00 PLN została ujęta w deklaracji VAT w poz. 22 i 23 i pomniejszono sprzedaż w poz. 28 o 14.781,00 za miesiąc październik 2008 r. Wszystkie dokumenty dotyczące tych operacji były otrzymane w prawidłowych terminach.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca dla celów rozliczania transakcji sprzedaży na rzecz podróżnych zagranicznych a w konsekwencji zwrotu podatku VAT tym podróżnym, stosuje drugą ze wskazanych powyżej metod a mianowicie metodę korekty podatku należnego za miesiąc, w którym Wnioskodawca otrzymuje dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Konsekwentnie zatem, jeżeli Wnioskodawca w listopadzie dokonuje zwrotu tax-free na podstawie dokumentów otrzymanych w tym miesiącu, to właśnie w rozliczeniu tego miesiąca tj. listopada winien dokonać korekty podatku należnego. Bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż zwrot dokonywany jest w listopadzie ale w okresie przed złożeniem deklaracji VAT-7 za październik.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zaznaczyć, iż niniejsza interpretacji nie rozstrzyga kwestii uprawnienia Wnioskodawcy do dokonywania zwrotu podatku podróżnym, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Dla celów niniejszej interpretacji przyjęto, iż Wnioskodawca stosowne uprawnienia posiada.

Cytowana wyżej ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

I tak zgodnie z art. 81 § 1 ww. ustawy jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej już deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje zawsze prawo do skorygowania dokonanej sprzedaży wg prawidłowych stawek VAT oraz do złożenia korekty deklaracji VAT-7 za okresy rozliczeniowe, w stosunku do których nie upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego, w których błędnie wykazane były kwoty obrotu bądź podatek VAT z tytułu zwrotu podatku podróżnym.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl