IBPP2/443-1099/12/BW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1099/12/BW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2012 r. (data wpływu 24 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT 8% opłat za wstęp na salę zabaw - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podatku VAT 8% opłat za wstęp na salę zabaw.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 stycznia 2013 r. znak: IBPP2/443-1099/12/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzić będzie salę zabaw dla dzieci. Podstawową działalnością firmy są (według PKWiU/PKD):

* 85.51.Z Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

* 88.91.Z Opieka dzienna nad dziećmi

* 93.11 Z Działalność obiektów sportowych

* 93.13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej

* 93.29.Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

* 96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.

Karty wstępu będą wykupywane w okresie co rocznym. Zajęcia odbywać się będą na sali sportowej odpowiednio przystosowanej i wyposażonej w specjalistyczne maty oraz sprzęt gimnastyczny. Dzieci będą ćwiczyć pod nadzorem instruktorów.

Natomiast w piśmie z dnia 14 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Praca instruktora polega na prowadzeniu zajęć na sali gimnastycznej odpowiednio przystosowanej i wyposażonej w specjalistyczny sprzęt gimnastyczny. Zajęcia prowadzone są dla dzieci zgodnie z harmonogramem i planem zajęć, w podziale na grupy wiekowe. W trakcie zajęć wykorzystywane są urządzenia i sprzęt gimnastyczny pod nadzorem instruktora.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane usługi są opodatkowane stawką 8%.

W piśmie z dnia 14 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Wnioskodawca co prawda ma w swym zakresie działalności PKWiU 93.11 Z Działalność obiektów sportowych, ale zadane pytanie nie dotyczy tego rodzaju działalności.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Prowadzone zajęcia będą odbywać się dla dzieci w specjalnie przygotowanej sali gimnastycznej, a uczestnicy zajęć będą wykupywać karty wstępu. Zajęcia będą prowadzone pod nadzorem instruktorów. Świadczone usługi można, zdaniem Wnioskodawcy, zakwalifikować do pozostałych usług związanych z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu, dlatego będzie miała zastosowanie stawka 8% VAT zgodnie z załącznikiem 3 do ustawy o podatku VAT, poz. 183 i 186.

Wnioskodawca podpiera się interpretacją dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygnatura IPPP2/443-186/10-4/RR z dnia 17 maja 2010 r.

Natomiast w piśmie z dnia 14 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że przedstawione we wniosku pytanie oraz własne stanowisko odnosi się do opłat za wykonywanie usługi na sali zabaw pod nadzorem instruktorów. Zajęcia prowadzone są zawsze po nadzorem instruktora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod poz. 186, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zawarte w załączniku objaśnienie 1) wskazuje, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Tak więc, w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

Jak wynika z ww. przepisów wynika. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z rekreacją, jednakże wyłącznie w zakresie wstępu, bez względu na symbol PKWiU usługi.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "wstępu". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN)"wstęp" to: "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować, gdy opłata za wstęp wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu, itp. uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzić będzie salę zabaw dla dzieci.

Zajęcia odbywać się będą na sali sportowej odpowiednio przystosowanej i wyposażonej w specjalistyczne maty oraz sprzęt gimnastyczny. Dzieci będą ćwiczyć pod nadzorem instruktorów.

Wnioskodawca wskazał, że praca instruktora polega na prowadzeniu zajęć na sali gimnastycznej odpowiednio przystosowanej i wyposażonej w specjalistyczny sprzęt gimnastyczny. Zajęcia prowadzone są dla dzieci zgodnie z harmonogramem i planem zajęć, w podziale na grupy wiekowe. W trakcie zajęć wykorzystywane są urządzenia i sprzęt gimnastyczny pod nadzorem instruktora.

Karty wstępu będą wykupywane w okresie co rocznym.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy opłaty za wykonywanie usługi na sali zabaw podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 8%.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać, iż art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1), obowiązujący od 1 lipca 2011 r. wskazuje, iż:

1.

Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.

2.

Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:

a.

prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;

b.

prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

c.

prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.

3.

Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Zatem, pojęcie"wstęp", rozumiany jako możliwość wejścia"gdzieś", nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata (bilet, karnet) za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica, co do zasady, za uczestniczenie w imprezie, poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Analiza okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sprawie wstęp na salę zabaw, a w szczególności na salę sportową, nie jest celem samym w sobie, ale raczej środkiem, umożliwiającym dzieciom korzystanie z różnych usług oferowanych przez Wnioskodawcę, wpływających na poprawę kondycji fizycznej oraz korzystanie z dostępnych tam urządzeń. Opłata ta pobierana jest na okres roczny. Dodatkowo należy wskazać, że powyższa opłata obejmuje również wynagrodzenie instruktora (opiekuna), skoro w trakcie zajęć wykorzystywane są urządzenia i sprzęt gimnastyczny pod nadzorem instruktora i do którego zadań zapewne należy instruktaż jak należy właściwie korzystać z poszczególnych urządzeń, wykonywać ćwiczenia oraz nadzór nad zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów prawa stwierdzić należy, iż opisana we wniosku opłata za wstęp na salę zabaw, jako że nie będzie stanowiła ona zapłaty wyłącznie za wstęp, winna zostać opodatkowana stawką podatku VAT 23%.

Zatem, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż interpretacje indywidualne wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawione przez podatnika. Bez znaczenia dla sprawy ma więc powołana przez Wnioskodawca interpretacja podatkowa innego organu podatkowego.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl