IBPP2/443-1099/10/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1099/10/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu do tut. organu 22 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż-najem i opłaty za media oprócz danych sprzedającego (Gminy) dodatkowo mogą być dane wystawiającego fakturę, tj. dane Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż-najem i opłaty za media oprócz danych sprzedającego (Gminy) dodatkowo mogą być dane wystawiającego fakturę, tj. dane Wnioskodawcy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 marca 2011 r. znak: IBPP2/443-1098/10/BW, IBPP2/443-1099/10/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Wnioskodawca - Spółka z o.o. zarządza nieruchomościami Gminy zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi. Czynsze lokatorów wpłacane są na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy (Spółki z o.o.) celem zaksięgowania wpłat na poszczególnych najemców. W następnym dniu całe wpływy są przekazywane na rachunek bankowy Gminy. Naliczane najemcom czynsze nie są sprzedażą Spółki.

Najemcom lokali użytkowych zarządca wystawia faktury VAT w imieniu Gminy (upoważnienie w Zarządzeniu Prezydenta) a najemcom lokali mieszkalnych przesyłane są zawiadomienia o wysokości czynszu i opłat dodatkowych.

Wpływy od najemców są dochodem Gminy i Gmina jest płatnikiem podatku VAT (zarządca przygotowuje dokumentację służącą do sporządzenia deklaracji VAT w tym zakresie).

Spółka zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta zawiera umowy najmu w imieniu Gminy z podmiotami pisemnie wskazanymi przez Gminę w decyzji.

Za wykonywane czynności zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy Spółka otrzymuje wynagrodzenie.

Dodatkowo w piśmie z dnia 17 marca 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że:

* umowy najmu zawierane są w imieniu Gminy (zawierane są pomiędzy Gminą, w imieniu której działa Miejski Zakład Budynków Mieszkalnych Sp. z o.o.),

* podstawą wystawiania faktur jest Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie powierzenia zarządzania nieruchomościami lokalowymi własności i współwłasności Gminy B. oraz pozostającymi w jej zarządzie, gdzie w § 2 określone zostały czynności zarządzania, m.in. prowadzenie spraw finansowych i sprawozdawczości. W załączniku nr 2 ww. zarządzenia uszczegółowiono "czynności związane z prowadzeniem spraw finansowych i sprawozdawczością" opisując je w następujący sposób: - prowadzenie rejestrów zakupu i sprzedaży dla potrzeb podatku VAT w sposób umożliwiający rozliczenie podatku i sporządzenie deklaracji VAT; wystawianie i odbiór faktur VAT i rachunków dotyczących najmu lokali użytkowych i opłat za reklamy;

* w części załącznika nr 2 do zarządzenia gdzie uszczegółowione zostały "czynności związane z administrowaniem i obsługą organizacyjno-prawną" zapisano "pobieranie czynszów i opłat za świadczenia od użytkowników lokali mieszkalnych i użytkowych oraz garaży, pobieranie opłat za umieszczanie reklam oraz innych opłat za korzystanie z przekazanych w zarządzanie nieruchomości i przekazywanie ich na rachunek Urzędu Miejskiego w terminie do 3 dni od ich otrzymania",

* sformułowanie "opłaty dodatkowe" dotyczy w tym przypadku mediów (woda, kanalizacja, co. itp.), którymi najemca lokalu jest obciążany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż - najem i opłaty za media oprócz danych sprzedającego (Gminy) dodatkowo mogą być dane wystawiającego fakturę tj. dane Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, dane jakie winna zawierać faktura odnośnie danych dostawcy i nabywcy określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Ww. przepis określa minimalny zakres informacji jakie winna zawierać faktura co nie oznacza, iż podatnicy nie mogą uwidaczniać innych danych na fakturze.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., bowiem Wnioskodawca we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. zaznaczył zaistniały stan faktyczny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z zapisami art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne przedmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur VAT, faktur korygujących i innych dokumentów z nimi zrównanych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Z treści wniosku wynika, że na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Wnioskodawca - Spółka z o.o. zarządza nieruchomościami Gminy zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi. Czynsze lokatorów wpłacane są na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy (Spółki z o.o.) celem zaksięgowania wpłat na poszczególnych najemców. W następnym dniu całe wpływy są przekazywane na rachunek bankowy Gminy. Naliczane najemcom czynsze nie są sprzedażą Spółki.

Najemcom lokali użytkowych zarządca wystawia faktury VAT w imieniu Gminy (upoważnienie w Zarządzeniu Prezydenta) a najemcom lokali mieszkalnych przesyłane są zawiadomienia o wysokości czynszu i opłat dodatkowych.

Wpływy od najemców są dochodem Gminy i Gmina jest płatnikiem podatku VAT (zarządca przygotowuje dokumentację służącą do sporządzenia deklaracji VAT w tym zakresie).

Spółka zgodnie z Zarządzeniem Prezydenta zawiera umowy najmu w imieniu Gminy z podmiotami pisemnie wskazanymi przez Gminę w decyzji.

Za wykonywane czynności zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy Spółka otrzymuje wynagrodzenie.

Dodatkowo w piśmie z dnia 17 marca 2011 r. Wnioskodawca poinformował, że:

* umowy najmu zawierane ż są w imieniu Gminy (zawierane są pomiędzy Gminą, w imieniu której działa Miejski Zakład Budynków Mieszkalnych Sp. z o.o.),

* podstawą wystawiania faktur jest Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie powierzenia zarządzania nieruchomościami lokalowymi własności i współwłasności Gminy B. oraz pozostającymi w jej zarządzie, gdzie w § 2 określone zostały czynności zarządzania, m.in. prowadzenie spraw finansowych i sprawozdawczości. W załączniku nr 2 ww. zarządzenia uszczegółowiono "czynności związane z prowadzeniem spraw finansowych i sprawozdawczością" opisując je w następujący sposób: - prowadzenie rejestrów zakupu i sprzedaży dla potrzeb podatku VAT w sposób umożliwiający rozliczenie podatku i sporządzenie deklaracji VAT; wystawianie i odbiór faktur VAT i rachunków dotyczących najmu lokali użytkowych i opłat za reklamy;

* w części załącznika nr 2 do zarządzenia gdzie uszczegółowione zostały "czynności związane z administrowaniem i obsługą organizacyjno-prawną" zapisano "pobieranie czynszów i opłat za świadczenia od użytkowników lokali mieszkalnych i użytkowych oraz garaży, pobieranie opłat za umieszczanie reklam oraz innych opłat za korzystanie z przekazanych w zarządzanie nieruchomości i przekazywanie ich na rachunek Urzędu Miejskiego w terminie do 3 dni od ich otrzymania",

* sformułowanie "opłaty dodatkowe" dotyczy w tym przypadku mediów (woda, kanalizacja, co. itp.), którymi najemca lokalu jest obciążany.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca jako Zarządca na mocy zawartej umowy o zarządzanie nieruchomościami zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi, stanowiącymi własność Gminy został upoważniony do wypełnienia określonych czynności zarządzania m.in. w zakresie pobierania opłat za najem i media. Wnioskodawca dokumentuje powyższe czynności wystawiając faktury VAT w imieniu Gminy.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Jednocześnie trzeba dodać, że elementy faktury określone w przepisach prawa podatkowego nie są jedynymi, które mogą być zamieszczone na dokumencie faktury. Ani ustawodawca, ani minister finansów w żaden sposób nie ograniczył prawa podatnika do zamieszczania na fakturach dodatkowych informacji np. na temat wystawcy faktury.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż Spółka wystawiając fakturę VAT w imieniu Gminy, dokumentującą sprzedaż-najem i opłaty za media, oprócz danych sprzedającego (Gminy) może dodatkowo powołać dane wystawiającego fakturę, tj. dane Wnioskodawcy. Informacje te nie determinują poprawności wystawionej faktury VAT, o ile zawarte w niej zostały co najmniej informacje określone w cyt. art. 106 ustawy o VAT oraz w § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia.

Dodatkowo wskazać należy, iż organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie uznania czy na fakturze VAT dokumentującej sprzedaż-najem i opłaty za media oprócz danych sprzedającego (Gminy) dodatkowo mogą być dane wystawiającego fakturę, tj. dane Wnioskodawcy. Natomiast w zakresie uznania czy jako zarządca nieruchomości mieszkalnych i niemieszkalnych Wnioskodawca winien wystawić faktury dla najemców lokali użytkowych w imieniu Gminy, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl