IBPP2/443-1079/11/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1079/11/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), uzupełnionego pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla prac montażowo-budowlanych obejmujących:

* zabudowę otworu okiennego w ścianach zewnętrznych roletami (żaluzjami zwijanymi),

* montaż żaluzji fasadowych do ścian budynku lub do stolarki

wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach - jest prawidłowe,

* zabudowę otworu okiennego w ścianach wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi),

* montaż rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów,

* montaż refleksoli, markiz do ścian, sufitów lub krokwi dachowych

wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla prac montażowo-budowlanych obejmujących wymienione we wniosku usługi wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach.Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) oraz pismem z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 grudnia 2011 r. znak: IBPP2/443-1079/11/RSz, IBPP2/443-1080/11/RSz, IBPP2/443-1081/11/RSz, IBPP2/443-1082/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zaistniałe stany faktyczne:

Przedmiotem działalności spółki cywilnej są m.in. następujące usługi:

1.

Zabudowa otworu okiennego w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi).

Rolety stosowane są zarówno w obiektach będących w trakcie budowy, jak i w istniejących. Zabudowa roletami polega na trwałej instalacji rolety do budynku (ściany, okna). Aby dokonać instalacji wymagane jest wywiercenie otworów w murze/oknie w celu przykręcenia prowadnic rolety - przy montażu na styropian stosowane są kołki na fi 10-200, przy montażu bezpośrednio do muru stosowane są kołki na 60 fi 8. Rolety zwijają się do skrzynki aluminiowej umieszczonej na ścianie lub w ościeży.

W przypadku rolet zewnętrznych podtynkowych "integro" obudowa (skrzynka lub prowadnice) zabudowane są elewacją. Nie ma możliwości demontażu rolety bez uszkadzania zewnętrznej elewacji budynku.

Roleta nadstawna PCV instalowana jest na oknie a potem razem z oknem montowana jest w otwór okienny (razem z oknem osadzana jest we wnęce). Roleta jest na stałe zintegrowana.

Wszystkie rolety robione są na konkretny wymiar i nie pasują do innego otworu.

Rolety ręczne sterowane są za pomocą zwijacza sznura od strony wewnętrznej. Wymaga to wykonania przewiertu przez mur lub okno i przeprowadzenia sznura w specjalnej prowadnicy do pomieszczenia w celu zainstalowania zwijacza sznura.

W przypadku rolet wyposażonych w silnik elektryczny wymagane jest podpięcie silnika do instalacji elektrycznej, podpięcie wyłącznika oraz przeprowadzenie drobnych prac instalacji elektrycznej, tj. wykuwania rowków i zagipsowania ich.

2.

Montaż rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów.

Przy tej usłudze wymagane jest nawiercenie otworu (w ścianie lub suficie) oraz zamocowanie uchwytu rolety. Przy montażu do betonu niezbędne jest zastosowanie kołków rozporowych fi 8 60-80.

3.

Montaż markiz do ścian, sufitów lub krokwi dachowych.

Uchwyty markiz instalowane są na kleju montażowym oraz szpilkach gwintowych M12. Przy montażu tradycyjnym do betonu uchwyty są mocowane na kotwach stalowych fi 14 lub fi 16, przy montażu, np. do cegły max pod uchwyty stosowane są kołki rozporowe fi 16 200-300.

4.

Montaż żaluzji fasadowych lub refleksoli do ścian budynku lub do stolarki.

Montaż ten odbywa się na kołkach fi 10 140-200.

Wszystkie z powyższych usług świadczone są na podstawie umów na wykonanie prac montażowo-budowlanych. Właścicielem wkładu (surowca), a więc w szczególności rolet, żaluzji, markiz, prowadnic, narzędzi jest wykonawca usługi. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie wskazane usługi montażowe polegają na montażu wyprodukowanych przez spółkę rolet/żaluzji/markiz/refleksoli w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z określeniami zawartymi w art. 41 ust. 12 do 12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (dalej: u.p.t.u.).

Dnia 29 czerwca 2011 r. spółka zwróciła się do Ośrodku Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Kierownik Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur odpowiadając na pismo poinformowała, że zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wymienione w piśmie usługi mieszczą się w grupowaniach:

* montaż zwijanych listwowych żaluzji okiennych i drzwiowych montowanych podtynkowo i natynkowo do ścian budynku oraz instalowanych bezpośrednio na skrzydle okiennym; montaż żaluzji fasadowych lub refleksoli do ścian budynku i stolarki okiennej

PKWiU 43.32.10.0 "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej";

* montaż rolet z materiałów tekstylnych powlekanych np. tworzywem sztucznym, żaluzji pionowych, werticali, panelowych, rolet rzymskich, wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów; instalowanie markiz

PKWiU 43.29.19.0 "Pozostałe roboty instalacyjne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W piśnie uzupełniającym, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 stycznia 2012 r. Wnioskodawca doprecyzował stany faktyczne i wyjaśnił, iż:

1.

Montaż opisanych we wniosku rolet żaluzji oraz markiz mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, tj. wykonywany jest w ramach modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W efekcie montażu następuje bowiem trwałe ulepszenie budynków lub ich części prowadzące do zwiększenia ich wartości użytkowej. Dodatkowo montaż ten podnosi ich walory estetyczne i użytkowe, jak również zwiększa właściwości termoizolacyjne budynków lub ich części.

2.

Wnioskodawca wykonuje czynności montażu opisanych we wniosku elementów, w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (informację tę wskazano w poz. 68 złożonego wniosku ORD-IN oraz powołał się na nią organ w pierwszym akapicie wezwania do uzupełnienia wniosku).

3.

Budynki, w których Wnioskodawca wykonuje usługi montażu opisanych we wniosku elementów to Budynki mieszkalne (sekcja 1, dział 11) z grupy 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne, grupy 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe oraz grupy 113 Budynki zbiorowego zamieszkania.

4.

Zgodnie z postanowieniami umowy na wykonanie prac montażowo budowlanych zawieranej z klientem przedmiotem umowy jest wykonanie i montaż rolet, żaluzji, markiz lub refleksoli.

5.

Przedmiotem sprzedaży jest montaż rolet, żaluzji, markiz lub refleksoli wraz z towarem, faktura VAT dokumentuje tę sprzedaż w jednej pozycji.

6.

Rolety (żaluzje zwijane), którymi zabudowywane są otwory okienne w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych, jak również markizy montowane do ścian, sufitów łub krokwi dachowych, a także żaluzje fasadowe i refleksole montowane do ścian budynku lub do stolarki montowane są w sposób trwały do ścian budynku i nie istnieje możliwość odłączenia ich od budynku bez naruszenia elewacji budynku. Natomiast rolety tekstyle, żaluzje pionowe, żaluzje panelowe oraz rolety rzymskie montowane wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów nie są montowane w sposób trwały do ścian budynku i istnieje możliwość odłączenia ich od budynku bez naruszenia elewacji budynku.

7.

W przypadku rolet nadstawnych PCV instalowanych na oknie Wnioskodawca nie świadczy usługi montażu stolarki budowlanej (okna), usługę tę świadczy na ogół podmiot dostarczający klientowi Wnioskodawcy okna. Niemniej jednak usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest związana z zabudową otworu okiennego.

Ponadto, w odniesieniu do zauważonego przez organ użycia sformułowań w czasie przyszłym Wnioskodawca wskazał, iż są to oczywiste błędy pisarskie nie mające żadnego wpływu na treść wniosku. Wnioskodawca nie oczekuje interpretacji przepisów prawa podatkowego odnośnie zdarzenia przyszłego - jak słusznie zauważył organ - Wnioskodawca zaznaczył poz. 49 i 51 wniosku ORD-IN.

Odnośnie pytania 1 wskazanego w złożonym wniosku ORD-IN: Wnioskodawca oczekuje interpretacji indywidualnej w zakresie prawidłowości zastosowania od 1 stycznia 2011 r. - przy sprzedaży przez spółkę cywilną usług związanych z zabudową otworu okiennego w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi) - preferencyjnej stawki podatku VAT wynoszącej 8%, w odniesieniu do całości usługi obejmującej cenę montażu wraz z wartością wytworzonych na indywidualne zamówienie rolet (żaluzji zwijanych). Wnioskodawca odniósł się do usługi związanej z zabudową otworu okiennego poprzez użycie zwrotów: "czynności o których mowa we wniosku" (poz. 70 złożonego wniosku ORD-IN), "opisane we wniosku usługi montażu wyprodukowanych przez spółkę rolet/żaluzji/markiz/refleksoli (poz. 8 złożonego załącznika do wniosku ORD-IN/A) oraz "montaż wskazanych rolet/żaluzji/markiz/refleksoli" (poz. 8 złożonego załącznika do wniosku ORD-IN/A).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy od 1 stycznia 2011 r. przy sprzedaży przez Wnioskodawcę usług związanych z zabudową otworu okiennego w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi) właściwie została zastosowana preferencyjna stawka podatku VAT wynosząca 8%, w odniesieniu do całości usługi obejmującej cenę montażu wraz z wartością wytworzonych na indywidualne zamówienie rolet (żaluzji zwijanych).

2.

Czy od 1 stycznia 2011 r. przy sprzedaży przez Wnioskodawcę usług związanych z montażem rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów właściwie została zastosowana preferencyjna stawka podatku VAT wynosząca 8%, w odniesieniu do całości usługi obejmującej cenę montażu wraz z wartością wytworzonych na indywidualne zamówienie rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich.

3.

Czy od 1 stycznia 2011 r. przy sprzedaży przez Wnioskodawcę usług związanych z montażem markiz do ścian, sufitów lub krokwi dachowych właściwie została zastosowana preferencyjna stawka podatku VAT wynosząca 8%, w odniesieniu do całości usługi obejmującej cenę montażu wraz z wartością wytworzonych na indywidualne zamówienie markiz.

4.

Czy od 1 stycznia 2011 r. przy sprzedaży przez Wnioskodawcę usług związanych z montażem żaluzji fasadowych lub refleksoli do ścian budynku lub do stolarki właściwie została zastosowana preferencyjna stawka podatku VAT wynosząca 8%, w odniesieniu do całości usługi obejmującej cenę montażu wraz z wartością wytworzonych na indywidualne zamówienie żaluzji fasadowych lub refleksoli.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 u.p.t.u. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 u.p.t.u., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.t.u., każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. u.p.t.u., stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 u.p.t.u. dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 u.p.t.u., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 u.p.t.u. - stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a u.p.t.u. - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12b u.p.t.u., do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c u.p.t.u.).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 u.p.t.u., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) (dalej: u.p.b.).

Zgodnie z art. 3 pkt 6 u.p.b. przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 7a u.p.b., przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w art. 3 pkt 8 u.p.b. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu. W ramach modernizacji może zostać wzbogacona architektura budynków, projektowanych niegdyś według uniwersalnego wzorca, prowadząc do nadania budynkowi wyrazu odpowiadającemu panującym aktualnie modom i gustom (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia - na to samo źródło definicji powoływał się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2011 r., sygn. IBPP2/443-239/11/ICz).

W myśl przepisu art. 5a u.p.t.u. towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że do czynności o których mowa we wniosku, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., nie należy odwoływać się do klasyfikacji statystycznych, gdyż dla tych czynności przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie powołują symboli statystycznych.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku od towarów i usług decydujące znaczenie ma ustalenie, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 u.p.t.u.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego, jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na te usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty). Takie stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach we wskazywanej powyżej interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2011 r., sygn. IBPP2/443-239/11/ICz.

Biorąc pod uwagę przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia przez spółkę cywilną opisanych we wniosku usług montażu wyprodukowanych przez spółkę rolet/żaluzji/markiz/refleksoli w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, na podstawie zawartych umów na wykonanie prac montażowo-budowlanych, z których wynikać będzie, iż cena usługi zawiera w sobie również koszt montowanego towaru, do całej wartości tych usług zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku od towarów i usług.

Wskazać przy tym należy, że montaż wskazanych rolet/żaluzji/markiz/refleksoli mieści się w pojęciu modernizacji obiektu budowlanego lub jego części, bowiem nastąpi jego trwałe ulepszenie prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Dodatkowo montaż ten podniesie walory estetyczne i użytkowe obiektu budowlanego lub jego części. Wskazane w opisie stanu faktycznego rolety/żaluzje/markizy/refleksole stanowią nie tylko element dekoracyjny, lecz niejednokrotnie pełnią funkcje zabezpieczające przed włamaniem, jak też chroniące przed czynnikami zewnętrznymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zaistniałych stanów faktycznych uznaje się w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla prac montażowo-budowlanych obejmujących:

* zabudowę otworu okiennego w ścianach zewnętrznych roletami (żaluzjami zwijanymi),

* montaż żaluzji fasadowych do ścian budynku lub do stolarki

wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach

* za prawidłowe,

* zabudowę otworu okiennego w ścianach wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi),

* montaż rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów,

* montaż refleksoli, markiz do ścian, sufitów lub krokwi dachowych

wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach

* za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się - w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 art. 3 cyt. ustawy - Prawo budowlane. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja to "unowocześnienie i usprawnienie czegoś"- według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż - wg powyższego słownika - to "składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.".

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie "montaż" odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z treści wniosku wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy są m.in. następujące usługi:

1.

Zabudowa otworu okiennego w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi).

Rolety stosowane są zarówno w obiektach będących w trakcie budowy, jak i w istniejących. Zabudowa roletami polega na trwałej instalacji rolety do budynku (ściany, okna). Aby dokonać instalacji wymagane jest wywiercenie otworów w murze/oknie w celu przykręcenia prowadnic rolety.

W przypadku rolet zewnętrznych podtynkowych "integro" obudowa (skrzynka lub prowadnice) zabudowane są elewacją. Nie ma możliwości demontażu rolety bez uszkadzania zewnętrznej elewacji budynku.

Roleta nadstawna PCV instalowana jest na oknie a potem razem z oknem montowana jest w otwór okienny (razem z oknem osadzana jest we wnęce). Roleta jest na stałe zintegrowana.

Wszystkie rolety robione są na konkretny wymiar i nie pasują do innego otworu.

2.

Montaż rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów.

3.

Montaż markiz do ścian, sufitów lub krokwi dachowych.

4.

Montaż żaluzji fasadowych lub refleksoli do ścian budynku lub do stolarki.

Wszystkie z powyższych usług świadczone są na podstawie umów na wykonanie prac montażowo-budowlanych. Właścicielem wkładu (surowca), a więc w szczególności rolet, żaluzji, markiz, prowadnic, narzędzi jest wykonawca usługi. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie wskazane usługi montażowe polegają na montażu wyprodukowanych przez spółkę rolet/żaluzji/markiz/refleksoli w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z określeniami zawartymi w art. 41 ust. 12 do 12c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

1.

Montaż opisanych we wniosku rolet żaluzji oraz markiz mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, tj. wykonywany jest w ramach modernizacji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W efekcie montażu następuje bowiem trwałe ulepszenie budynków lub ich części prowadzące do zwiększenia ich wartości użytkowej. Dodatkowo montaż ten podnosi ich walory estetyczne i użytkowe, jak również zwiększa właściwości termoizolacyjne budynków lub ich części.

2.

Wnioskodawca wykonuje czynności montażu opisanych we wniosku elementów, w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (informację tę wskazano w poz. 68 złożonego wniosku ORD-IN oraz powołał się na nią organ w pierwszym akapicie wezwania do uzupełnienia wniosku).

3.

Budynki, w których Wnioskodawca wykonuje usługi montażu opisanych we wniosku elementów to Budynki mieszkalne (sekcja 1, dział 11) z grupy 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne, grupy 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe oraz grupy 113 Budynki zbiorowego zamieszkania.

4.

Zgodnie z postanowieniami umowy na wykonanie prac montażowo budowlanych zawieranej z klientem przedmiotem umowy jest wykonanie i montaż rolet, żaluzji, markiz lub refleksoli.

5.

Przedmiotem sprzedaży jest montaż rolet, żaluzji, markiz lub refleksoli wraz z towarem, faktura VAT dokumentuje tę sprzedaż w jednej pozycji.

6.

Rolety (żaluzje zwijane), którymi zabudowywane są otwory okienne w ścianach zewnętrznych i wewnętrznych, jak również markizy montowane do ścian, sufitów łub krokwi dachowych, a także żaluzje fasadowe i refleksole montowane do ścian budynku lub do stolarki montowane są w sposób trwały do ścian budynku i nie istnieje możliwość odłączenia ich od budynku bez naruszenia elewacji budynku. Natomiast rolety tekstyle, żaluzje pionowe, żaluzje panelowe oraz rolety rzymskie montowane wewnątrz pomieszczeń do Ścian lub sufitów nie są montowane w sposób trwały do ścian budynku i istnieje możliwość odłączenia ich od budynku bez naruszenia elewacji budynku.

7.

W przypadku rolet nadstawnych PCV instalowanych na oknie Wnioskodawca nie świadczy usługi montażu stolarki budowlanej (okna), usługę tę świadczy na ogół podmiot dostarczający klientowi Wnioskodawcy okna. Niemniej jednak usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest związana z zabudową otworu okiennego.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga, czy do opisanych wyżej usług (wymienionych wyżej w pkt 1-4) Wnioskodawca będzie mógł stosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy na wstępie wskazać, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Skoro zatem preferencyjna - 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. do robót konserwacyjnych, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont czy też budowa. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których następuje wykonanie obiektu budowlanego lub podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy lub remontu, o których mowa w ustawie.

Biorąc pod uwagę ww. powołane definicje: "budowy", "remontu", modernizacji" "przebudowy" oraz "budowy", a także przedstawiony we wniosku opis sprawy zdaniem tut. organu, prace montażowo-budowlane obejmujące:

* zabudowę otworu okiennego w ścianach zewnętrznych roletami (żaluzjami zwijanymi),

* montaż żaluzji fasadowych do ścian budynku lub do stolarki

wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach, podlegają opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT, w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Usługi te mają bowiem na celu unowocześnienie, trwałe ulepszenie istniejącego obiektu budowlanego prowadząc do zwiększenia jego wartości użytkowej.

Stawka ta ma zastosowanie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału), przy założeniu, że roboty te wykonywane są w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m 2, oraz w lokalach mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m 2 oraz, że Wnioskodawca zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, które złożą się na tę usługę.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do ww. usług należy uznać za prawidłowe.

Natomiast w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę prac montażowo-budowlanych obejmujących:

* zabudowę otworu okiennego w ścianach wewnętrznych budynków roletami (żaluzjami zwijanymi),

* montaż rolet tekstylnych, żaluzji pionowych, żaluzji panelowych oraz rolet rzymskich wewnątrz pomieszczeń do ścian lub sufitów,

* montaż refleksoli, markiz do ścian, sufitów lub krokwi dachowych

wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będących w trakcie budowy, jak i w istniejących już obiektach, zastosowanie będzie miała 23% stawka podatku od towarów i usług.

Ww. elementy są wyposażeniem budynku (lokalu), w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku.

Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności nie mieszczą się zatem w zakresie remontu czy budowy, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem lokalu mieszkalnego w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Wskazać należy, że preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Zatem montaż ww. refleksoli, rolet wewnętrznych oraz markiz nie mieści się w pojęciu remontu czy budowy, bowiem w takim przypadku mamy do czynienia z elementami wyposażenia budynku.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% do ww. usług należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl