IBPP2/443-1076/09/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1076/09/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2009 r. (data wpływu 29 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku w sytuacji nabycia przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku w sytuacji nabycia przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka I) w dniu 30 listopada 2009 r. nabył przedsiębiorstwo od Spółki II. Umowa sporządzona została z notarialnie poświadczonymi podpisami. Przedmiotem sprzedaży było przedsiębiorstwo, w szczególności nazwa przedsiębiorstwa, w szczególności nazwa przedsiębiorstwa, wszystkie urządzenia, prawo najmu wraz z kaucją, prawo do korzystania z urządzeń będących przedmiotem leasingu, baza kontrahentów. Strony z umowy wyłączyły jedynie księgi przedsiębiorstwa oraz uprzednio prowadzone rachunki bankowe. Spółka I przejęła również pracowników Spółki II. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca dodał, iż przy nabyciu części urządzeń stanowiących środki trwałe zbywca przedsiębiorstwa (Spółka II) dokonał obniżenia podatku należnego o naliczony. Obniżenie to następowało sukcesywnie - przy nabywaniu środków trwałych i miało miejsce w okresie od września 2009 r., kiedy to nastąpiło nabycie ostatniego środka trwałego przed sprzedażą przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca winien dokonać korekty podatku należnego nad naliczonym, o której mowa w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, do zbycia przedsiębiorstwa przez Spółkę II na rzecz Spółki I nie stosuje się przepisów ustawy zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) o podatku od towarów i usług. Spółka II zbyła swoje przedsiębiorstwo, a w jego składzie również środki trwałe przed upływem okresu, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy. Zatem niezbędne pozostaje dokonanie korekty zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Korekta winna być dokonana przez nabywcę przedsiębiorstwa - Spółkę I.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ilekroć w ww. ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy).

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zagadnienia dotyczące obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego związanego ze zbyciem przedmiotów stanowiących majątek przedsiębiorstwa regulują przepisy art. 90 i art. 91 cyt. ustawy o VAT.

W świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca (Spółka I) w dniu 30 listopada 2009 r. nabył przedsiębiorstwo od Spółki II. Umowa sporządzona została z notarialnie poświadczonymi podpisami. Przedmiotem sprzedaży było przedsiębiorstwo, w szczególności nazwa przedsiębiorstwa, wszystkie urządzenia, prawo najmu wraz z kaucją, prawo do korzystania z urządzeń będących przedmiotem leasingu, baza kontrahentów. Strony z umowy wyłączyły jedynie księgi przedsiębiorstwa oraz uprzednio prowadzone rachunki bankowe. Spółka I przejęła również pracowników Spółki II. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca dodał, iż przy nabyciu części urządzeń stanowiących środki trwałe zbywca przedsiębiorstwa (Spółka II) dokonał obniżenia podatku należnego o naliczony. Obniżenie to następowało sukcesywnie - przy nabywaniu środków trwałych i miało miejsce w okresie od września 2009 r., kiedy to nastąpiło nabycie ostatniego środka trwałego przed sprzedażą przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż o ile faktycznie, jak wskazano we wniosku, przedmiotem dokonanego przez Wnioskodawcę nabycia było przedsiębiorstwo, wówczas stosownie do przywołanego powyżej przepisu art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, podmiotem zobowiązanym do dokonania ewentualnej korekty podatku w zakresie przewidzianym w art. 91 ust. 1-8 tej ustawy, będzie nabywca, czyli w tym przypadku - Wnioskodawca.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w kwestii czy w sytuacji opisanej we wniosku, Wnioskodawca jako nabywca jest zobowiązany do dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT. Przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga natomiast w kwestii czy nabyty przez Wnioskodawcę majątek stanowi przedsiębiorstwo, gdyż w tym zakresie nie sformułowano pytania, jak też własnego stanowiska. Zawarte we wniosku stwierdzenie Wnioskodawcy, iż przedmiotem sprzedaży było przedsiębiorstwo, przyjęto w niniejszej interpretacji jako element przedstawionego stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Końcowo zaznaczenia wymaga fakt, iż niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności jeżeli majątek nabyty przez Wnioskodawcę nie stanowi przedsiębiorstwa) lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl