IBPP2/443-1073/09/JJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1073/09/JJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT w odniesieniu do wykonania robót budowlanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT w odniesieniu do wykonania robót budowlanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza w najbliższym czasie wykonywać roboty budowlane na rzecz spółki Towarzystwo Budownictwa Społecznego z siedzibą w X (dalej Spółka) funkcjonującej na podstawie ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz. U. z 2000 r. poz. 98 nr 1070). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi wynajem lokali mieszkalnych zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych w X (dalej budynki). W chwili obecnej na poziomie parteru w ww. budynkach znajdują się miejsca postojowe (garaże) dla samochodów osobowych.

Spółka zdecydowała się zmienić przeznaczenie parteru z użytkowego na mieszkalne i w związku z tym w ramach adaptacji kondygnacji parteru zaprojektowano dodatkowych 12 lokali mieszkalnych oraz korytarz z drzwiami wejściowymi od strony wschodniej i zachodniej wraz z przedsionkami. Wszelkie prace związane z przebudową, adaptacją i wykończeniem zostaną zlecone Wnioskodawcy.

Budynki, o których mowa są zaklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11-Budynki mieszkalne, grupa 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, klasie 1122-budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

W dniu 17 listopada 2009 r. na rzecz Spółki została wydana przez Prezydenta Miasta X decyzja nr x (sygnatura sprawy XXX) zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę odnośnie zamierzenia budowlanego: "...". W decyzji zamierzenie budowlane zakwalifikowano do kategorii XIII co odpowiada klasyfikacji PKOB budynków, tj. działowi 11- Budynki mieszkalne, grupa 112 -Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, klasie 1122-budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Aby przystąpić do robót związanych z przebudową parteru w istniejących budynkach mieszkalnych wielorodzinnych oraz dostosować zmiany do wymogów techniczno-budowlanych Wnioskodawca przeprowadzi roboty rozbiórkowe tj. np. usunięcie tynku wraz z ociepleniem, wyburzenie ścian, zdjęcie istniejącej posadzki z kostki brukowej, skucie ściany fundamentowej aby podwyższyć poziom pomieszczeń.

Przebudowa polegać będzie na wyburzeniu i usunięciu zbędnych części istniejących budynku, które nie naruszą konstrukcji istniejącego budynku oraz na dobudowaniu wewnątrz pomieszczenia parteru ścian konstrukcyjnych i działowych tak aby powstały nowoprojektowane lokale mieszkalne.

Roboty budowlane stanu surowego polegać będą na:

* ociepleniu i zaizolowaniu spodu stropu nad pomieszczeniem garażu,

* zmianie warstwy podłogi,

* ociepleniu i wymurowaniu ścian zewnętrznych między słupami żelbetowymi,

* wykonaniu zewnętrznych ścian murowanych,

* wykonaniu ścian wewnętrznych między mieszkaniami oraz ścian działowych,

* zamontowanie okien i drzwi balkonowych,

* wykonanie instalacji wewnętrznych tj.: kanalizacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej, instalacji elektrycznej, teletechnicznej.

Wnioskodawca prowadzi również prace wykończeniowe do standardu developerskiego tj. wykonanie tynków wewnętrznych i okładzin, wlewek, sufitów podwieszanych.

Wszelkie wyżej wymienione prace adaptacyjne związane z przebudową parteru budynków, prace wyburzeniowe, montażowe, modernizacyjne, termomodernizacyjne, wykończeniowe, związane z wykonaniem ścian i instalacji wewnętrznych wykonane przez Wnioskodawcę na potrzeby niniejszego wniosku będą zwane dalej "robotami budowlanymi".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe zastosowanie stawki 7% w podatku od towarów i usług w odniesieniu do wykonania wszelkich robót budowlanych opisanych w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszelkie roboty budowlane wyszczególnione w stanie faktycznym niniejszego wniosku powinny zostać opodatkowaną VAT ze stawką 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z ust. 12 ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż na rzecz Spółki Prezydent Miasta X wydał w dniu XXX. decyzję zatwierdzającą projekt budowlany i udzielający pozwolenia na budowę odnośnie zamierzenia budowlanego: "..." oraz na fakt, iż w momencie rozpoczęcia inwestycji budowlanej aranżacji parteru budynki zakwalifikowane są w klasyfikacji PKOB dział 11- Budynki mieszkalne, grupa 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, klasie 1122-budynki o trzech i więcej mieszkaniach a także w wymienionej decyzji zamierzenie budowlane zaklasyfikowano do kategorii XIII co odpowiada tej samej klasyfikacji PKOB, Wnioskodawca uważa za zasadne, że wszelkie roboty budowlane wymienione w stanie faktycznym niniejszego wniosku powinny być uznane za usługi opodatkowane VAT ze stawką 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W wyniku adaptacji parteru budynków wielomieszkaniowych, zgodnie z wydanym pozwoleniem na budowę powstaną lokale mieszkalne, które mogą zostać zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12 i ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem bezspornym jest to, że Wnioskodawca wystawiając fakturę za wykonane prace budowlane zastosuję stawkę VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12 ustawy, do dostawy, budowy, remontu i modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 7% stawkę podatku.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl ust. 12a powołanego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi natomiast, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z ust. 12c cyt. artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Ponadto wskazać należy na treść przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), który stanowi, iż w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty luib ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Artykuł 2 pkt 12 ustawy o VAT, zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach, tj. w art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 37 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obniżona do wysokości 7% stawka podatku VAT znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż uznanie danego budynku mieszkalnego za obiekt budownictwa mieszkaniowego skutkuje tym, iż wszelkie roboty budowlane związane z tym budynkiem lub jego częścią, z wyłączeniem lokali użytkowych, korzystają z obniżonej do wysokości 7% stawki podatku VAT.

W celu zastosowania prawidłowej stawki niezbędnym jest zatem określenie, czy dany obiekt jest obiektem wymienionym w art. 2 pkt 12 ustawy i jakie spełnia funkcje - mieszkalne czy użytkowe. Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy, samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Stosownie natomiast do ust. 4 powołanego artykułu do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż, zwane dalej "pomieszczeniami przynależnymi".

Treść przywołanych wyżej zapisów wskazuje na wyraźne rozróżnienie pomiędzy dwoma pojęciami normatywnymi:

* pojęciem pomieszczenia pomocniczego, czyli takiego pomieszczenia, które wraz z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w danym przypadku chodzi więc wyraźnie o taki funkcjonalny związek tych pomieszczeń z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, który polega na wykorzystaniu całej tej przestrzeni bezpośrednio dla zaspokajania mieszkalnych potrzeb ludzi;

* pojęciem pomieszczenia przynależnego, które w sensie prawnym stanowi wprawdzie część składową lokalu mieszkalnego, jednakże w sensie funkcjonalnym nie jest przestrzenią przeznaczoną dla bezpośredniego zaspokajania potrzeb ludzi, lecz ma służyć zaspokajaniu innych potrzeb tych osób, które korzystają z samodzielnego lokalu mieszkalnego. W tym kontekście ustawodawca wymieniał przykładowo piwnicę, strych, komórkę, garaż.

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż garaż nie stanowi lokalu mieszkalnego ani pomieszczenia służącego bezpośredniemu zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Wobec powyższego, prace budowlano-montażowe wykonane w garażach podziemnych - stanowiących lokale użytkowe - zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych, podlegają opodatkowaniu stawką 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Z zawartego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza w najbliższym czasie wykonywać roboty budowlane na rzecz Spółki. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi wynajem lokali mieszkalnych zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych (dalej budynki). W chwili obecnej na poziomie parteru w ww. budynkach znajdują się miejsca postojowe (garaże) dla samochodów osobowych. Spółka zdecydowała się zmienić przeznaczenie parteru z użytkowego na mieszkalne i w związku z tym w ramach adaptacji kondygnacji parteru zaprojektowano dodatkowych 12 lokali mieszkalnych oraz korytarz z drzwiami wejściowymi od strony wschodniej i zachodniej wraz z przedsionkami. Wszelkie prace związane z przebudową, adaptacją i wykończeniem zostaną zlecone Wnioskodawcy.

Budynki, o których mowa są zaklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11-Budynki mieszkalne, grupa 112-Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, klasie 1122-budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

W dniu 17 listopada 2009 r. na rzecz Spółki została wydana przez Prezydenta Miasta zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę odnośnie zamierzenia budowlanego: "...". W decyzji zamierzenie budowlane zakwalifikowano do kategorii XIII co odpowiada klasyfikacji PKOB budynków, tj. działowi 11- Budynki mieszkalne, grupa 112 -Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, klasie 1122-budynki o trzech i więcej mieszkaniach.

Aby przystąpić do robót związanych z przebudową parteru w istniejących budynkach mieszkalnych wielorodzinnych oraz dostosować zmiany do wymogów techniczno-budowlanych Wnioskodawca przeprowadzi roboty rozbiórkowe tj. np. usunięcie tynku wraz z ociepleniem, wyburzenie ścian, zdjęcie istniejącej posadzki z kostki brukowej, skucie ściany fundamentowej aby podwyższyć poziom pomieszczeń.

Przebudowa polegać będzie na wyburzeniu i usunięciu zbędnych części istniejących budynku, które nie naruszą konstrukcji istniejącego budynku oraz na dobudowaniu wewnątrz pomieszczenia parteru ścian konstrukcyjnych i działowych tak aby powstały nowoprojektowane lokale mieszkalne. Roboty budowlane stanu surowego polegać będą na:

* ociepleniu i zaizolowaniu spodu stropu nad pomieszczeniem garażu,

* zmianie warstwy podłogi,

* ociepleniu i wymurowaniu ścian zewnętrznych między słupami żelbetowymi,

* wykonaniu zewnętrznych ścian murowanych,

* wykonaniu ścian wewnętrznych między mieszkaniami oraz ścian działowych,

* zamontowanie okien i drzwi balkonowych,

* wykonanie instalacji wewnętrznych tj.: kanalizacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej, instalacji elektrycznej, teletechnicznej.

Wnioskodawca prowadzi również prace wykończeniowe do standardu developerskiego tj. wykonanie tynków wewnętrznych i okładzin, wlewek, sufitów podwieszanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy należy zauważyć, iż ustawodawca wyraźnie wskazał, iż opodatkowaniu stawką w wysokości 7% podlega świadczenie robót budowlano - montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części z wyjątkiem lokali użytkowych. W związku z powyższym, roboty budowlane (polegające na ociepleniu i zaizolowaniu spodu stropu nad pomieszczeniem garażu, zmianie warstwy podłogi, ociepleniu i wymurowaniu ścian zewnętrznych między słupami żelbetowymi, wykonaniu zewnętrznych ścian murowanych, wykonaniu ścian wewnętrznych między mieszkaniami oraz ścian działowych, zamontowaniu okien i drzwi balkonowych, wykonaniu instalacji wewnętrznych tj.: kanalizacji sanitarnej, wentylacji mechanicznej, instalacji elektrycznej, teletechnicznej) oraz prace wykończeniowe (tekst jedn.: wykonanie tynków wewnętrznych i okładzin, wlewek, sufitów podwieszanych) w garażach znajdujących się w budynkach mieszkalnych, realizowane przez Wnioskodawcę, podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej. Powyższe wynika bowiem z faktu, iż garaż jest, w świetle ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r., lokalem użytkowym, skutkiem czego brak jest podstaw prawnych do zastosowania preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku. Obniżona stawka odnosi się bowiem jedynie do robót wykonanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Przepisy umożliwiające zastosowanie preferencyjnej stawki podatku w sposób precyzyjny wykluczają jej zastosowanie do robót wykonywanych w lokalach użytkowych.

Reasumując, prace adaptacyjne związane z przebudową parteru budynków, prace wyburzeniowe, montażowe, modernizacyjne, termomodernizacyjne, wykończeniowe, związane z wykonaniem ścian i instalacji wewnętrznych, które będą wykonywane przez Wnioskodawcę w lokalach użytkowych, jakimi są garaże, powinny być opodatkowane stawką podstawową w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl