IBPP2/443-1048/13/RSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1048/13/RSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 5% stawki podatku VAT przy sprzedaży wymienionych we wniosku posiłków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 5% stawki podatku VAT przy sprzedaży wymienionych we wniosku posiłków.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 23 stycznia 2014 r. znak: IBPP2/443-1048/13/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT wykonującym usługi cateringowe, w tym catering dietetyczny całodniowy wraz z dostawą do klienta. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej zawiera następujące określenie wykonywania działalności wg kodów PKD: 56.21.Z Przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering). Wykonywanie działalności gospodarczej polega na przygotowaniu potraw przez Wnioskodawcę i dowozie ich do klienta. Z klientami podpisywane są umowy na świadczenie usług. Klienci mogą zamawiać obiad lub zestaw dietetyczny na cały dzień. W skład zestawów dietetycznych wchodzą: gorące danie obiadowe, podwieczorek, kolacja oraz śniadania i drugie śniadanie na kolejny dzień. Przykładowe menu dietetyczne na 1 dzień:

Śniadanie:

Kanapka z wędliną i pomidorem

Drugie śniadanie:

Jogurt naturalny z wiórkami gorzkiej czekolady

Obiad:

Risotto z kurczakiem i grzybami

Podwieczorek:

Mus jabłkowy

Kolacja:

Kuskus z warzywami w sosie pomidorowym

Zestawy dietetyczne lub obiady przywożone są do klientów o stałej porze.

Wnioskodawca nie ma lokalu, w którym można dokonać konsumpcji na miejscu. Wszystkie potrawy są przygotowywane i dostarczane w określone miejsce do klienta.

W piśmie z 29 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), będącym uzupełnieniem wniosku, Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy w następujący sposób:

Ad. 1

Potrawy wymienione w wniosku o interpretację indywidualną są produktami gotowymi, przeznaczonymi do bezpośredniego spożycia.

Ad. 2

Właściwym symbolem PKWiU dla wymienionych we wniosku usług, które są przedmiotem zapytania jest symbol 56.21. tj. usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katernig).

Ad. 3

Sprzedawane przez Wnioskodawcę posiłki nie zawierają żadnych produktów z zawartością alkoholu powyżej 1,2%.

Ad. 4.

Dostawie posiłków przygotowywanych przez Wnioskodawcę nie towarzyszą inne czynności, tj. obsługa kelnerska, dostarczanie sztućców, talerzy, podawanie menu, doradzanie przy wyborze potraw, podawanie do stołu, sprzątanie ze stołu. Gotowe posiłki są jedynie dostarczane do klienta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca może stosować 5% stawkę podatku VAT do sprzedawanych posiłków.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż gotowych posiłków i dań na wynos jest dostawą towaru opodatkowaną 5% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2a i poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy o VAT. Przy dostawie posiłków wykonywanych przez Wnioskodawcę nie towarzyszą inne czynności typu: obsługa kelnerska, dostarczanie sztućców, talerzy, podawanie menu, doradzanie przy wyborze potraw, podawanie do stołu, sprzątanie ze stołu. Jeżeli takie czynności nie są wykonywane, to czynności powinny być uznane za dostawę towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wyjaśnić należy, iż klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na podstawie na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 42 wskazano na "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%" (PKWiU ex 10.85.1).

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Ponadto zgodnie z pkt 1 objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, w pozycji 28 wymienione zostały również "Gotowe posiłki i dania, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%", sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.85.1.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol "ex" dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej "ustawą", obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1.

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2.

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3.

napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4.

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5.

wód mineralnych,

6.

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT wykonującym usługi cateringowe, w tym catering dietetyczny całodniowy wraz z dostawą do klienta.

Z klientami podpisywane są umowy na świadczenie usług. Klienci mogą zamawiać obiad lub zestaw dietetyczny na cały dzień. W skład zestawów dietetycznych wchodzą: gorące danie obiadowe, podwieczorek, kolacja oraz śniadania i drugie śniadanie na kolejny dzień.

Przykładowe menu dietetyczne na 1 dzień:

Śniadanie:

Kanapka z wędliną i pomidorem

Drugie śniadanie:

Jogurt naturalny z wiórkami gorzkiej czekolady

Obiad:

Risotto z kurczakiem i grzybami

Podwieczorek:

Mus jabłkowy

Kolacja:

Kuskus z warzywami w sosie pomidorowym

Zestawy dietetyczne lub obiady przywożone są do klientów o stałej porze.

Wnioskodawca nie ma lokalu, w którym można dokonać konsumpcji na miejscu. Wszystkie potrawy są przygotowywane i dostarczane w określone miejsce do klienta.

Potrawy wymienione w wniosku o interpretację indywidualną są produktami gotowymi, przeznaczonymi do bezpośredniego spożycia.

Właściwym symbolem PKWiU dla wymienionych we wniosku usług, które są przedmiotem zapytania jest symbol 56.21. tj. usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katernig).

Sprzedawane przez Wnioskodawcę posiłki nie zawierają żadnych produktów z zawartością alkoholu powyżej 1,2%.

Dostawie posiłków przygotowywanych przez Wnioskodawcę nie towarzyszą inne czynności, tj. obsługa kelnerska, dostarczanie sztućców, talerzy, podawanie menu, doradzanie przy wyborze potraw, podawanie do stołu, sprzątanie ze stołu. Gotowe posiłki są jedynie dostarczane do klienta.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że właściwym symbolem PKWiU dla wymienionych we wniosku usług, które są przedmiotem zapytania, jest symbol 56.21. tj. usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera własnej definicji usługi kateringu. W konsekwencji, zgodnie z zasadami podstawowej dla interpretacji tekstu prawnego wykładni językowej, uzasadnione jest odwołanie się do definicji słownikowej tego pojęcia. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl), catering to "usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć".

W świetle przywołanego wcześniej art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić zatem należy, iż prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów lub usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów lub usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Mająca zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wskazana wcześniej Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) zawiera Sekcję I - Usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne wskazując, iż sekcja ta obejmuje m.in.:

* usługi gastronomiczne,

* usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował "Usługi związane z wyżywieniem"; w grupowaniu 56.10 - "Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych", natomiast w grupowaniu 56.21 - "Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)".

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawa podatkowego należy stwierdzić, iż świadczenie usług polegających na wytwarzaniu gotowych posiłków i dań, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu pow. 1,2% i dowozie ich do klienta, zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 56.21, tj. usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katernig), podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla świadczonej usługi związanej z wyżywieniem, czyli w wysokości 8%, na podstawie na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów, z uwzględnieniem wyłączeń wskazanych w poz. 7 tego rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznające, że sprzedaż gotowych posiłków i dań na wynos jest dostawą towaru opodatkowaną 5% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2a i poz. 28 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy podkreślić, że stawka podatku VAT 5% ma zastosowanie do towarów wymienionych w poz. 28 załącznika Nr 10 do ustawy o podatku VAT sklasyfikowanych do symbolu PKWiU 10. 85.1.

Natomiast Wnioskodawca, wytwarzanych gotowych posiłków i dań z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu pow. 1,2%, nie zaliczył do towarów objętych tym załącznikiem.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania opisanej we wniosku jego działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Należy podkreślić, że w myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania ww. usług, Wnioskodawca może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Natomiast tut. organ nie jest uprawniony do oceny jej poprawności, ani do oceny zgodności zaklasyfikowania wyrobu/usługi według PKWiU.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji wg PKWiU wymienionych we wniosku czynności) lub zmiany stanu prawnego. udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl