IBPP2/443-1025/11/WN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1025/11/WN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 9 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wypłacona w imieniu klienta premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za usługę, sposobu jej dokumentowania oraz prawa do odliczenia - za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wypłacona w imieniu klienta premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za usługę, sposobu jej dokumentowania oraz prawa do odliczenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest agencją reklamową. W ramach prowadzonej działalności świadczy na rzecz swoich klientów usługi organizacji i obsługi różnego rodzaju akcji promocyjnych. Jednym z klientów Wnioskodawcy jest spółka tajwańska, będąca wiodącym producentem systemów i podzespołów komputerowych, takich jak laptopy, netbooki, monitory, płyty główne do komputerów, karty graficzne, karty sieciowe itp. W ramach usług świadczonych na rzecz tego klienta Wnioskodawca planuje prowadzenie programu (akcji promocyjnej), służącego zwiększeniu sprzedaży produktów klienta w Polsce. Program będzie adresowany wyłącznie do przedsiębiorców (osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej), którzy w ramach prowadzonej działalności nabywają produkty klienta Wnioskodawcy w celu dalszej odsprzedaży.

W programie będą mogli wziąć udział wszyscy przedsiębiorcy spełniający wskazane wyżej warunki, którzy zadeklarują chęć uczestnictwa w programie. Warunki uczestnictwa oraz przyznania nagrody będę precyzyjnie określone w regulaminie programu. W programie nagradzane będzie wyłącznie osiągnięcie przez uczestnika określonego poziomu zakupów produktów wytwarzanych przez spółkę tajwańską przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Próg ma być określony ilościowo dla każdej z grup asortymentowych (np. laptopy, netbooki). W przypadku, w którym uczestniczący w programie przedsiębiorca w danym kwartale trwania programu przekroczy wyznaczony próg ilościowy (np. nabędzie co najmniej 15 laptopów), otrzyma nagrodę w postaci premii pieniężnej. Wysokość premii pieniężnej stanowić ma określony procent wartości netto nabytych przez uczestnika produktów (np. 1% wartości netto nabytych przez uczestnika 15 laptopów).

W ramach programu premiowane ma być wyłącznie nabycie produktów klienta Wnioskodawcy od jego polskich dystrybutorów. Dystrybutorzy są bezpośrednimi importerami produktów klienta Wnioskodawcy. Tak więc ani Wnioskodawca, ani klient Wnioskodawcy, nie realizują dostaw towarów, za nabycie których przyznawana ma być premia pieniężna, do uczestników programu. Wnioskodawca, ani klient Wnioskodawcy nie świadczą również na rzecz uczestników programu jakichkolwiek usług.

Prawidłowe zgłoszenie do programu oraz zrealizowanie określonego poziomu zakupów produktów u polskich dystrybutorów spółki tajwańskiej ma być jedynym warunkiem otrzymania wskazanej wyżej premii pieniężnej. Z uczestnictwem w programie nie będzie się więc wiązał obowiązek jakichkolwiek świadczeń za strony uczestnika na rzecz organizatora programu. Uczestnik nie będzie zobowiązany ani do określonego działania, (np. odpowiedniej ekspozycji produktów Wnioskodawcy, promocji jego produktów wśród klientów, zachowania standardów sprzedaży), ani zaniechania (np. powstrzymywania się od nabywania produktów konkurencyjnych). Podkreślić należy również, że uczestnicy programu nie będą zobowiązani do nabycia określonej liczby sztuk produktów klienta Wnioskodawcy. Niezrealizowanie ustalonego poziomu zakupów przez uczestnika oznaczać będzie jedynie brak prawa do uzyskania premii. Nie będzie natomiast rodzić odpowiedzialności uczestnika programu wobec Wnioskodawcy lub klienta Wnioskodawcy, w szczególności nie będzie powodować jego odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania.

W odniesieniu do części uczestników, którym przysługiwać będą premie w największej wysokości, premie pieniężne zostaną wypłacone przelewem na rachunek bankowy przedsiębiorcy. Pozostali uczestnicy otrzymają karty przedpłacone wydawane przez polski bank. W odniesieniu do tych uczestników wypłata premii następować będzie przelewem na rachunek karty przedpłaconej. Przyznanie premii udokumentowane będzie przez Wnioskodawcę notą księgową (uznaniową). Wnioskodawca spodziewa się ponadto, że ze względu na wątpliwości związane z podatkowymi skutkami przyznania premii pieniężnych, część uczestników programu wystawi faktury VAT, dokumentujące przyznaną premię. W takim przypadku Wnioskodawca nie dokona pomniejszenia należnego podatku VAT Wnioskodawcy o kwotę podatku naliczonego na fakturze wystawionej przez uczestnika programu.

Wypłata premii następuje tu przez Wnioskodawcę na rzecz uczestnika programu z tytułu transakcji zawartych przez uczestnika z podmiotami trzecimi, tj. polskimi dystrybutorami produktów wytwarzanych przez klienta Wnioskodawcy.

Dodatkowo w piśmie z dnia 7 grudnia 2011 r. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

Wysokość sumy przeznaczonej na wypłatę premii dla uczestników obliczana jest po zakończeniu danego okresu trwania programu i ustaleniu ostatecznej wysokości premii przysługującej uczestnikom. Po ich otrzymaniu Wnioskodawca zleca dokonanie przelewu na rachunki bankowe uczestników lub karty przedpłacone, wydane uczestnikom. Zgodnie z umową pomiędzy Wnioskodawcą a jego klientem środki przeznaczone na wypłatę premii przez cały czas, do chwili zlecenia dokonania przelewu na rzecz uczestników Programu, będą pozostawać własnością klienta Wnioskodawcy. W szczególności: a) środki te będą przelewane na odrębny rachunek powierniczy, o którym mowa w art. 59 Prawa Bankowego, prowadzony na rzecz klienta Wnioskodawcy na podstawie umowy zawartej przez Wnioskodawcę z bankiem; b) wszelkie przychody i korzyści związane z powierzonymi kwotami, w szczególności odsetki od kwot przechowywanych na rachunku powierniczym, zostaną zwrócone klientowi Wnioskodawcy; c) jeżeli kwota powierzona przez klienta Wnioskodawcy nie zostanie w całości wykorzystana do wypłaty premii uczestnikom programu, Wnioskodawca niezwłocznie zwróci klientowi pozostałą kwotę; d) Wnioskodawca będzie uprawniony wyłącznie do złożenia dwóch rodzajów dyspozycji bankowi prowadzącemu rachunek powierniczy - przelewu na konta lub karty uczestników programu oraz dyspozycji zwrotu środków na rachunek klienta Wnioskodawcy, natomiast jakakolwiek inna dyspozycja złożona przez Wnioskodawcę nie zostanie zrealizowana; e) klient Wnioskodawcy będzie uprawniony do dostępu do wszelkich informacji o transakcjach przeprowadzonych na rachunku powierniczym. Wpłata ww. kwoty przeznaczonej na wypłatę premii dokumentowana będzie notą księgową (obciążeniową), wystawianą przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy premia pieniężna, wypłacona uczestnikowi programu z tytułu osiągnięcia przez uczestnika określonego poziomu zakupów, której wysokość uzależniona będzie od wartości towarów nabytych przez uczestnika od podmiotu trzeciego, stanowi wynagrodzenie za usługę powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT).

2.

Czy w razie wystawienia przez uczestnika programu faktury VAT dokumentującej przyznaną premię pieniężną Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego na takiej fakturze VAT.

3.

Czy przyjęty przez Wnioskodawcę sposób dokumentowania wypłacanych premii jest prawidłowy.

Stanowisko Wnioskodawcy.

* W przedmiocie pytania pierwszego: premie pieniężne wypłacane w opisanym stanie faktycznym nie stanowią wynagrodzenia za świadczoną usługę i jako takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

* W przedmiocie pytania drugiego: w razie wystawienia przez uczestnika programu faktury VAT, dokumentującej przyznaną premię pieniężną Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego na takiej fakturze VAT.

* W przedmiocie pytania trzeciego: skoro wypłata premii lub bonusu jest obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług, wystarczające jest jej dokumentowanie ogólnie stosowanymi dokumentami księgowymi; w szczególności dokumentem takim może być nota księgowa.

W szczególności Wnioskodawca podnosi co następuje.

W przedmiocie pytania pierwszego zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. - dalej: ustawa o VAT) opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 8 ust. 1 stanowi z kolei, że za opodatkowane świadczenie usług uznaje się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jak wynika ponadto z art. 8 ust. 1 pkt 1 do 3 ustawy o VAT, świadczenie usług może polegać zarówno na działaniu (aktywnym świadczeniu usług) jak i zaniechaniu (zobowiązaniu do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji). Warunkiem koniecznym dla uznania, że w danym przypadku dochodzi do świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu VAT, jest więc istnienie świadczenia wzajemnego (innego niż dostawa towarów), które, zgodnie z art. 5 ust. 1, musi mieć charakter odpłatny, aby mogło podlegać opodatkowaniu. Innymi słowy odpłatne świadczenie usług ma miejsce wyłącznie wówczas gdy istnieją świadczenia wzajemne stron: wynagrodzenie ze strony podmiotu dokonującego wypłaty określonej kwoty i usługa ze strony podmiotu otrzymującego owo wynagrodzenie. Sama wypłata określonej kwoty pieniężnej nie kreuje natomiast odrębnej od świadczenia usługi lub dostawy towaru czynności objętej podatkiem VAT.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy jest orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Z orzecznictwa Trybunału (m.in. wyrok z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/88 Apple and Pear Development Councii) wynika, że świadczenie usług zakłada swoistą wymianę świadczeń obu stron i w konsekwencji ma miejsce jedynie wówczas, kiedy pomiędzy świadczeniem jednej a świadczeniem drugiej strony stosunku prawnego istnieje bezpośredni i ścisły związek. Podobnie w wyroku z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 PJ. Tolsma, Trybunał wskazał, że "usługi są świadczone za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu, wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy".

Usługą podlegającą opodatkowaniu nie może być zrealizowanie określonej wartości obrotów. Zgodnie bowiem z jednolitym stanowiskiem prezentowanym w orzecznictwie sądów administracyjnych, na gruncie ustawy o VAT nie może wystąpić taka sytuacja, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi. Na określoną wielkość obrotów, będących podstawą wypłaty premii, składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży - dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Czynności stanowiące dostawę towaru nie mogą więc jednocześnie, poprzez ich zsumowanie, stanowić usługi. Stanowisko przeciwne prowadziłoby bowiem w praktyce do podwójnego opodatkowania tych samych czynności: raz - jako dostawy - u sprzedawcy z tytułu dokonanych sprzedaży, dugi raz u kupującego - jako usługi - z tytułu dokonanych zakupów w ramach tych sprzedaży, z uwagi na ich wielkość (zob. m.in. wyroki Naczelnego Sadu Administracyjnego z 6 lutego 2007 r. I FSK 94/06, z 23 września 2008 r. sygn. I FSK 998/08, 26 lutego 2009 r. sygn. I FSK 1067/08, z 21 stycznia 2010 r. sygn. I FSK 1806/08, z 17 lutego 2010 r. sygn. I FSK 2137/08, z 18 marca 2010 r., sygn. I FSK 106/09, z 8 kwietnia 2010 r. sygn. I FSK 306/09 oraz I FSK 307/09, z 11 marca 2010 r. sygn. I FSK 191/09, z 11 maja 2010 r. sygn. I FSK 699/09, z 11 czerwca 2010 r. sygn. I FSK 968/09 oraz FSK 972/09). Podejście takie prezentowane jest ponadto nie tylko w orzecznictwie sądów administracyjnych, ale i w licznych interpretacjach indywidualnych (przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 marca 2011 r., IBPP2/443-1114/10/BW, z 8 kwietnia 2011 r. IBPP4/443-178/11/LSz, z 4 maja 2011 r., IBPP1/443-324/11/LSz, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 lutego 2011 r. sygn. IPPP1-443-656/08/11-7/S/JL, z 31 grudnia 2010 r. IPPP2/443-905/10-3/MM, z 30 czerwca 2011 r., IPPP1-443-801/11-4/IGo i wiele innych).

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy wypłata premii pieniężnej jest obojętna na gruncie podatku VAT, a wypłacane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczoną usługę i jako takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiocie pytania drugiego Wnioskodawca podnosi, że zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego "faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: <...> transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku". Przepis ten wskazuje, że w przypadku transakcji, która nie powinna podlegać opodatkowaniu lub powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, podatek VAT błędnie wykazany na fakturze nie podlega odliczeniu. Ponieważ Wnioskodawca przyjmuje, że czynności wypłacane premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczoną usługę i jako takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, konsekwentnie przyjmuje, że niedopuszczalne jest odliczenie podatku naliczonego na fakturach wystawionych przez podmioty otrzymujące tego rodzaju premie od podatku należnego Wnioskodawcy.

W przedmiocie pytania trzeciego Wnioskodawca podnosi, że znane jest mu stanowisko wyrażone w niektórych interpretacjach, iż premie pieniężne wypłacane kontrahentom są rabatami zmniejszającymi pierwotną cenę dokonanego zakupu towarów, a więc powinny być udokumentowane przez wystawienie stosownej faktury korygującej, odnoszącej się albo do konkretnej dostawy, albo też dostaw zrealizowanych w określonym przedziale czasu. Wnioskodawca pragnie w związku z tym zauważyć, że wydane one zostały na tle odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony w niniejszym wniosku. Przede wszystkim, wspomniane interpretacje odnosiły się do sytuacji, gdzie dostawa towarów była dokonywana przez ten sam podmiot, który dokonywał wypłaty premii. Zatem co do zasady było możliwe powiązanie wypłaconych premii pieniężnych z dostawami towarów zrealizowanymi pomiędzy stronami.

Sytuacja taka nie występuje w przedstawionym stanie faktycznym. To wskazane podmioty trzecie, a nie Wnioskodawca, realizują więc dostawę towarów. Tym samym premie wypłacane przez Wnioskodawcę nie mogą być uznane za rabaty udzielone przez Wnioskodawcę na rzecz uczestnika programu, gdyż brak jest transakcji handlowych zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikiem, których wartość potencjalnie mogłaby być pomniejszona o kwotę rabatu odpowiadającemu kwocie premii pieniężnej. Tym samym wypłacenie tego rodzaju premii jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, a zatem wystarcza dokumentowanie tego rodzaju wypłaty ogólnie stosowanym dokumentem księgowym jakim jest nota księgowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany wyżej przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za usługą wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, o odpłatnej usłudze, podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, można mówić tylko i wyłącznie wtedy, kiedy w ramach łączącego strony stosunku prawnego dochodzi do wykonania świadczenia, które może zostać uznane za przedmiot opodatkowania.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Artykuł 29 ust. 4 ustawy stanowi, iż podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej traktowane jest jak udzielenie rabatu. W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacana po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (...) w ramach usług świadczonych na rzecz klienta (spółki tajwańskiej) planuje prowadzenie programu (akcji promocyjnej), służącego zwiększeniu sprzedaży produktów klienta w Polsce. Program będzie adresowany wyłącznie do przedsiębiorców, którzy w ramach prowadzonej działalności nabywają produkty klienta Wnioskodawcy w celu dalszej odsprzedaży.

W programie będą mogli wziąć udział wszyscy przedsiębiorcy spełniający wskazane wyżej warunki, którzy zadeklarują chęć uczestnictwa w programie. Warunki uczestnictwa oraz przyznania nagrody będę precyzyjnie określone w regulaminie programu. W programie nagradzane będzie wyłącznie osiągnięcie przez uczestnika określonego poziomu zakupów produktów wytwarzanych przez spółkę tajwańską przeznaczonych do dalszej odsprzedaży. Próg ma być określony ilościowo dla każdej z grup asortymentowych. W przypadku, w którym uczestniczący w programie przedsiębiorca w danym kwartale trwania programu przekroczy wyznaczony próg ilościowy, otrzyma nagrodę w postaci premii pieniężnej. Wysokość premii pieniężnej stanowić ma określony procent wartości netto nabytych przez uczestnika produktów.

W ramach programu premiowane ma być wyłącznie nabycie produktów klienta Wnioskodawcy od jego polskich dystrybutorów. Dystrybutorzy są bezpośrednimi importerami produktów klienta Wnioskodawcy. Tak więc ani Wnioskodawca, ani klient Wnioskodawcy, nie realizują dostaw towarów, za nabycie których przyznawana ma być premia pieniężna, do uczestników programu. Wnioskodawca, ani klient Wnioskodawcy nie świadczą również na rzecz uczestników programu jakichkolwiek usług. (...). Niezrealizowanie ustalonego poziomu zakupów przez uczestnika programu nie będzie rodzić odpowiedzialności uczestnika wobec Wnioskodawcy ani klienta Wnioskodawcy.

W analizowanej sprawie, stwierdzić należy, iż udzielenie premii pieniężnej przez Wnioskodawcę jest następstwem transakcji zawartych pomiędzy uczestnikiem programu promocyjnego, a polskim dystrybutorem spółki tajwańskiej po wcześniejszym przystąpieniu do programu za pośrednictwem Wnioskodawcy. Zatem jest następstwem zrealizowania przez uczestnika programu określonego poziomu zakupów i za te właśnie działania uczestnik programu otrzymuje wynagrodzenie (premię) wypłacane przez Wnioskodawcę. Środki na wypłatę premii Wnioskodawca otrzymuje od swojego klienta (producenta). Wnioskodawca nie świadczy żadnych usług dla uczestników programu. W związku z powyższym nie można uznać, iż realizacja działań związanych z wypłacaniem premii uczestnikom programu stanowi jakąkolwiek usługę ("świadczenie") podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wypłacane premie pieniężne nie są powiązane ze spełnieniem przez uczestnika programu jakichkolwiek świadczeń dodatkowych na rzecz Wnioskodawcy (np. czynności o charakterze marketingowym). Oznacza to zatem, że uczestnik programu realizując określony poziom zakupów, nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Brak jest bowiem takich działań nabywcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi i do jakich byłby zobligowany w związku z zawartą umową.

Zatem należy stwierdzić, że brak jest podstaw do uznania, że pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami programu mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, tym samym wypłacanych premii pieniężnych nie można uznać za należne wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług.

Wypłaconych premii pieniężnych nie można uznać za rabat obniżający podstawę opodatkowania, gdyż nie można ich powiązać z konkretnymi dostawami, które są realizowane przez podmioty trzecie, tj. importerów klienta Wnioskodawcy. W opisanej sytuacji brak jest transakcji handlowych, zawartych umów na dostawę towarów przez Wnioskodawcę jak również przez klienta Wnioskodawcy. Uczestnicy programu nie świadczą żadnych usług dla Wnioskodawcy. Tym samym wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnej uczestnikom programu nie stanowi czynności polegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Generalnie zatem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z uwagi na fakt, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym nie dochodzi do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku wystawienia przez uczestnika programu faktury VAT dokumentującej przyznaną premię pieniężną, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego na takiej fakturze VAT. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia z ww. tytułu należy uznać za prawidłowe.

Odnośnie zaś stanowiska Wnioskodawcy, iż dokumentowanie wypłaconych uczestnikom programu premii może nastąpić w formie noty księgowej należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT dokumentuje się zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dowodami księgowymi. Zatem brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania. Zwrócić jednak należy uwagę, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie regulują kwestii dokumentowania czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, w analizowanej sprawie premie pieniężne nie będą stanowić rabatu jak również nie będą stanowić wynagrodzenia za świadczoną usługę. Nie będą zatem podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku wystawienia przez uczestnika programu faktury VAT, dokumentującej przyznaną premię pieniężną Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia należnego podatku VAT o kwotę podatku naliczonego na takiej fakturze VAT.

W konsekwencji, przedmiotowa czynność wypłaty premii pieniężnej jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, może być dokumentowana notą księgową, jednakże należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tej ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać całościowo za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy sposobu dokumentowania otrzymywanych przez uczestników programu premii pieniężnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl