IBPP2/443-1023/08/BW - Czy usługa obróbki na ruchomym majątku rzeczowym jest opodatkowana w Polsce jako import usług?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1023/08/BW Czy usługa obróbki na ruchomym majątku rzeczowym jest opodatkowana w Polsce jako import usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.) oraz pismem z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy opisana we wniosku usługa obróbki na ruchomym majątku rzeczowym jest opodatkowana w Polsce jako import usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy opisana we wniosku usługa obróbki na ruchomym majątku rzeczowym jest opodatkowana w Polsce jako import usług.

Ww. wniosek został uzupełniony:

*

pismem z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 20 października 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 października 2008 r., znak: IBPP2/443-692/08/BW oraz

*

pismem z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 października 2008 r. znak: IBPP2/443-692/08/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce. Zakupił w Czechach materiał (blachę), który dostawca przewiezie do Włoch, gdzie zostanie dokonana obróbka na powierzonym materiale - blacha zostanie pocięta i zespawana na elementy konstrukcyjne służące do budowy hali. Wnioskodawca wskazał, że Spółka czeska wystawi fakturę sprzedaży na zakupione materiały, podając Jego numer VAT do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Po wykonaniu usługi, materiał poddany obróbce zostanie niezwłocznie przetransportowany do Polski. Przywóz materiałów od kontrahenta włoskiego dokonywany jest na bieżąco w zależności od mocy przerobowych kontrahenta włoskiego, któremu zlecono obróbkę na powierzonym materiale. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że kontrahent włoski wystawi fakturę sprzedaży na niego za usługę na powierzonym materiale podając Jego numer VAT do transakcji wewnątrzwspólnotowych. Podatnik włoski wystawi fakturę bez VAT z informacją, że usługa na ruchomym majątku rzeczowym jest opodatkowana u nabywcy (Wnioskodawcy).Wnioskodawca poinformował też, że materiał poddany obróbce we Włoszech po przywiezieniu do Polski i uzupełnieniu o dalsze materiały podlega dalszym pracom polegającym na montażu konstrukcji stalowych na budowie wraz z pomalowaniem. Wnioskodawca wskazał także, że obaj kontrahenci (czeski i włoski) posiadają w swoich krajach ważny Nr VAT UE. Numery identyfikacyjne VAT UE będą wykazywane na wszystkich fakturach dotyczących wskazanych transakcji.

W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie z umową z czeskim dostawcą blachy miejscem dostawy towaru są Włochy. Transport organizuje i ubezpiecza czeski dostawca. Koszt transportu jest wliczony w cenę blachy. Wnioskodawca wskazał też, że zgodnie z umową z włoskim usługodawcą transport przerobionego materiału jest wliczony w cenę usługi. Ze względów organizacyjnych transport zleca polskiej firmie transportowej, następnie usługa jest refakturowana na włoskiego usługodawcę. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przywieziony z Włoch przerobiony materiał służy do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano, m.in., następujące pytanie:

Czy opisana (we wniosku) usługa obróbki na ruchomym majątku rzeczowym jest opodatkowana w Polsce jako import usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów to nabycie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jeśli towary te w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1 ustawy). Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest opodatkowane w kraju zakończenia transportu/wysyłki, a więc wyłącznie w Polsce, ponieważ towary zostały zakupione od czeskiego podatnika VAT, a w wyniku dokonanej obróbki na powierzonym materiale, towary ostatecznie dostarczone zostały do Polski.

Natomiast obróbka materiałów wykonana we Włoszech to usługa na ruchomym majątku rzeczowym. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Natomiast jeśli nabywca poda wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane miejscem świadczenia ww. usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Ponieważ w przedmiotowym przypadku przerobiony materiał zostanie niezwłocznie przetransportowany na terytorium Polski oraz na fakturze będzie znajdował się ważny numer NIP UE Wnioskodawcy, transakcja powinna być opodatkowana jako import usług w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast w myśl z art. 8 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy o VAT, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stanowi zaś, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Przepisów ust. 1 pkt 4 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów (art. 17 ust. 2 ustawy).Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi. Generalna zasada dotycząca ustalenia miejsca świadczenia usług została określona w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Wyjątek od ww. zasady dotyczy m.in. świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Natomiast w myśl art. 28 ust. 7 cyt. ustawy o VAT, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) (tj. usług na ruchomym majątku rzeczowym), świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Należy tutaj wskazać, że ruchomy majątek rzeczowy nie został zdefiniowany w ustawie o VAT, jednak należy zaliczyć do niego towary niebędące nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Katalog usług na ruchomym majątku rzeczowym obejmuje np. naprawę rzeczy ruchomej, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie. W związku z powyższym w ocenie tut. organu, wymienione we wniosku usługi obróbki blachy polegające na pocięciu blachy i zespawaniu na elementy konstrukcyjne, świadczone przez kontrahenta włoskiego na rzecz Wnioskodawcy należy uznać za wykonywane na ruchomym majątku rzeczowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przerobiony materiał (blacha zostanie niezwłocznie (po obróbce) przetransportowany na terytorium Polski, a Wnioskodawca podał świadczącemu usługę przedmiotowej obróbki blachy (kontrahentowi z Włoch) numer, pod którym jest zidentyfikowany (PL) do transakcji wewnątrzwspólnotowych (numer ten zostanie wskazany na fakturze sprzedaży potwierdzającej wykonanie usługi).Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawne należy stwierdzić, iż miejscem opodatkowania przedmiotowych usług obróbki blachy będzie Polska. Zatem na Wnioskodawcy jako nabywcy tych usług ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu ich świadczenia, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że przedmiotowa obróbka materiału (blachy) wykonana we Włoszech powinna być opodatkowana jako import usług w Polsce należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszone w przedmiotowym wniosku kwestie dotyczące uznania:- czy transakcja, w której materiał nabywany od podatnika czeskiego, a następnie poddany obróbce we Włoszech jest dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem materiału opodatkowanym w Polsce oraz- czy z tytułu przemieszczenia towarów na teren Włoch Spółka powinna zarejestrować się jako podatnik VAT we Włoszech,będą przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl