IBPP2/443-1013/10/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/443-1013/10/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż znaku towarowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż znaku towarowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 30 sierpnia 2010 r. zawarł umowę sprzedaży zarejestrowanego znaku towarowego słowno-graficznego. W umowie opisano ustalenia dotyczące ceny sprzedaży znaku oraz opisano płatności, w jakich ratach i w jakich terminach przekazywane będą na konto sprzedawcy, pierwsza rata płatna do 29 września 2010 r., a kolejne raty płatne do 31 sierpnia każdego roku. Z chwilą zawarcia umowy kupujący ma obowiązek niezwłocznie w Urzędzie Patentowym złożyć wniosek o dokonanie zmiany podmiotu uprawnionego do zakupionego znaku towarowego, tym samym na kupującego przeniesione zostały wszystkie prawa i obowiązki dotyczące posiadania znaku towarowego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2011 r. § 11 ust. 1 i 2 faktura sprzedaży została wystawiona dnia 31 sierpnia 2010 r. na całą wartość ceny sprzedaży znaku towarowego. Na fakturze został określony termin płatności jako "Zgodnie z umową" gdzie 1 rata przypadła na 29 września 2010 r.Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 po otrzymaniu zapłaty pierwszej raty zgodnie z terminem płatności, ujęto w deklaracji VAT za miesiąc wrzesień 2010 r. wartość netto i podatek należny w kwocie otrzymanej raty płatności. Pozostały podatek VAT i wartość netto będzie wykazana w deklaracji w miesiącu otrzymania kolejnej raty lub przypadającego terminu płatności zgodnie z umową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo wystawił fakturę sprzedaży na całą wartość sprzedawanego znaku towarowego.

Czy Wnioskodawca w dobrej wysokości dokonał rozliczenia podatku VAT zgodnie z wysokością i terminem płatności pierwszej raty.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wystawił on fakturę sprzedaży na całą wartość znaku towarowego. Dokonano rozliczenia podatku VAT w dobrej wysokości tj. proporcjonalnie do otrzymanej płatności zgodnie z postanowieniem umowy sprzedaży i rozliczono podatek należny tylko w części otrzymanej od kupującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r., gdyż we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1.

W art. 28l pkt 1 ustawy o VAT zostały wymienione takie czynności jak: sprzedaż praw lub udzielanie licencji i sublicencji, przeniesienie lub cesja praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddanie do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw

Stosownie do § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-5 i 7-11, ust. 16a oraz ust. 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zauważyć przy tym należy, że faktura VAT powinna spełniać wymogi, o których mowa w § 5 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 30 sierpnia 2010 r. zawarł umowę sprzedaży zarejestrowanego znaku towarowego słowno-graficznego. W umowie opisano ustalenia dotyczące ceny sprzedaży znaku oraz opisano płatności, w jakich ratach i w jakich terminach przekazywane będą na konto sprzedawcy, pierwsza rata płatna do 29 września 2010 r., a kolejne raty płatne do 31 sierpnia każdego roku. Z chwilą zawarcia umowy kupujący ma obowiązek niezwłocznie w Urzędzie Patentowym złożyć wniosek o dokonanie zmiany podmiotu uprawnionego do zakupionego znaku towarowego, tym samym na kupującego przeniesione zostały wszystkie prawa i obowiązki dotyczące posiadania znaku towarowego. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2011 r. § 11 ust. 1 i 2 faktura sprzedaży została wystawiona dnia 31 sierpnia 2010 r. na całą wartość ceny sprzedaży znaku towarowego. Na fakturze został określony termin płatności jako "Zgodnie z umową" gdzie 1 rata przypadła na 29 września 2010 r.Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9, po otrzymaniu zapłaty pierwszej raty zgodnie z terminem płatności, ujęto w deklaracji VAT za miesiąc wrzesień 2010 r. wartość netto i podatek należny w kwocie otrzymanej raty płatności. Pozostały podatek VAT i wartość netto będzie wykazana w deklaracji w miesiącu otrzymania kolejnej raty lub przypadającego terminu płatności zgodnie z umową.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy od otrzymanej płatności z tytułu sprzedaży znaku towarowego, powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w dniu 29 września 2010 r.

W konsekwencji, stosownie do § 11 ust. 1 i 2 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, Wnioskodawca winien wystawić fakturę dokumentującą należną płatność (należną ratę) nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego oraz nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Zatem winno to nastąpić najwcześniej w dniu 30 sierpnia 2010 r. oraz nie później niż 29 września 2010 r.

W analogiczny sposób winny zostać wystawione faktury dokumentujące otrzymanie następnych płatności. Zatem wystawienie faktury na całą wartość sprzedanego znaku towarowego spowoduje podwójne wykazanie tej sprzedaży oraz podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że prawidłowo wystawił fakturę sprzedaży na całą wartość znaku towarowego, należało uznać za nieprawidłowe.

W zakresie rozliczenia podatku VAT zgodnie z wysokością i terminem płatności pierwszej raty, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl