IBPP1/4512-616/15/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-616/15/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2015 r. (data wpływu 23 lipca 2015 r.) uzupełnionym pismem z 12 października 2015 r. (data wpływu 19 października 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* ustalenia czy Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując swoje zadania statutowe jest podmiotem zobowiązanym stosować mechanizm "odwrotnego obciążenia" w momencie dokonywania zakupów z katalogu towarów zamieszczonych w załączniku nr 11 do ustawy VAT - jest nieprawidłowe,

* określenia jednolitej gospodarczo transakcji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując swoje zadania statutowe jest podmiotem zobowiązanym stosować mechanizm "odwrotnego obciążenia" w momencie dokonywania zakupów z katalogu towarów zamieszczonych w załączniku nr 11 do ustawy VAT oraz określenia jednolitej gospodarczo transakcji.

Wniosek został uzupełniony pismem z 12 października 2015 r. (data wpływu 19 października 2015 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/4512-616/15/MG z 2 października 2015 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Województwo - jednostka samorządu terytorialnego, wykonując zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb określonej terytorialnie wspólnoty, jest organem podlegającym prawu publicznemu. Stąd jej szczególna pozycja jako podatnika VAT zarejestrowanego pod numerem NIP.... W zakresie czynności oraz transakcji, w których uczestniczy ona jako organ publiczny i w związku z którymi pobiera opłaty i należności, nie podlega podatkowi VAT.

Faktury kosztowe związane z wykonywaniem zadań własnych Województwa rozliczane są w kwotach brutto.

Jednakże w sytuacji, gdy Województwo zawiera umowy cywilno-prawne, musi być traktowane jako podatnik podatku VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

W swojej deklaracji VAT-7 Województwo rozlicza podatek należny od transakcji typu najem, dzierżawa, aport lub sprzedaż nieruchomości oraz ruchomości oraz z tytułu refaktur:

* kosztów za media w użyczanych lokalach,

* przekroczenia limitów rozmów, przyznanych pracownikom korzystającym z służbowych telefonów.

Dla prawidłowego funkcjonowania Jednostki, nieodzowne jest zaopatrzenie jej między innymi w sprzęt elektroniczny.

Od 1 lipca 2015 r. weszły w życie przepisy VAT, które wprowadzają obowiązek stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT przy sprzedaży telefonów komórkowych, komputerów przenośnych i konsol do gier. Odwrotne obciążenie będzie stosowane w transakcjach jednolitych gospodarczo, przekraczających 20 tys. złotych i gdy nabywcą będzie podatnik VAT czynny.

Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT przenosi obowiązek naliczenia i odprowadzenia podatku należnego ze sprzedającego na kupującego czyli osobę na rzecz której dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 poz. 28a-28c ustawy o VAT.

W załączniku nr 11 do ustawy widnieje następujący sprzęt:

* 28a ex 26.20.11.0 Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy

* 28b ex 26.30.22.0 Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony

* 28c ex 26.40.60.0 Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Kupujący nabywając powyższe towary dostanie zatem fakturę bez kwot podatku i to on będzie zobowiązany do jego rozliczenia.

Jeżeli natomiast chodzi o jednolitą gospodarczo transakcję, to jest to taka sytuacja kiedy mamy do czynienia z jedną umową, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy. Ponadto za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie np. kilka umów jedna dostawa - fikcyjny podział.

Województwo zamierza w przyszłości przeprowadzić kilka postępowań przetargowych na zakup sprzętu elektronicznego, który widnieje w załączniku nr 11 do ustawy VAT.

Poszczególne departamenty przeprowadzą osobne postępowania przetargowe, do których będą zawarte umowy na dostawy sprzętu.

Niektóre umowy będą opiewały na kwotę niższą niż 20 000 zł.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

1. Dostawcy będą wyłonieni w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego (przetarg nieograniczony). Z uwagi na wartość szacunkową zamówienia, do przetargu przystąpią duże podmioty, a więc zapewne podatnicy VAT czynni.

2. Wnioskodawca nie posiada wiedzy na temat statusu podatkowego swoich potencjalnych dostawców.

3. Wnioskodawca, co do zasady, raz w roku przeprowadza postępowanie przetargowe na zakup sprzętu i akcesoriów komputerowych, które w szczególności dotyczy zakupu laptopów, monitorów, stacji dokujących, napędów optycznych DVD +/- RW zewnętrznych

(np. dołączanych do portu USB), akcesoriów komputerowych (myszki, klawiatury, etui/torby). Natomiast odrębnym postępowaniem został objęty zakup telefonów dla sieci komórkowych (postępowanie rozstrzygnięte w miesiącu maju br.).

4. Oznaczenie towaru odpowiednim numerem PKWiU leży po stronie dokonującego dostawy, w związku z powyższym na etapie tworzenia SIWZ Wnioskodawca nie ma wiedzy na ten temat.

5. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego zawierana jest jedna umowa, na dostawę sprzętu elektronicznego z poz. 28a - 28c załącznika nr 11 ustawy o VAT, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw dokonywanych przez danego kontrahenta (dostawy mogą być grupowane asortymentowo). Zatem transakcja może obejmować więcej niż jedną dostawę w ramach jednego zamówienia, dla której faktury wystawiane są według źródeł finansowania (środki własne Województwa, środki funduszy europejskich) - co jednak nie powoduje podziału zamówienia.

6. i 14. Jak wyjaśniono powyżej, Zamawiający tj. Województwo przeprowadza jedno postępowanie przetargowe w roku na zakup sprzętu i akcesoriów komputerowych (taka zasada utrwalona jest w okresie kilku ostatnich lat). W trakcie roku może się jednak zdarzyć sytuacja, w której jeden z departamentów, w ramach swoich działań statutowych przeprowadzi kolejne (osobne) postępowanie na zakup sprzętu, przeznaczonego np. na nagrody Marszałka Województwa w konkursach.

Efektem tych postępowań będą odrębne umowy, natomiast przedmiotem ich może być dostawa towarów z kategorii elektroniki wymienionej w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

7. W ramach podstawowej umowy na dostawę sprzętu i akcesoriów komputerowych zawieranej raz w roku wartość pojedynczej dostawy może przekroczyć kwotę 20 000,00 zł bez podatku, a zatem dostawa sama w sobie będzie transakcją jednolitą gospodarczo, natomiast inne występujące ewentualnie w trakcie roku, również związane z działalnością niepodlegąjącą VAT, tej kwoty nie przekraczają.

8. Zasady przeprowadzania postępowań przetargowych reguluje Regulamin udzielania zamówień publicznych, który określa, że departamentem zamawiającym jest departament obsługujący zadania, z realizacją których związane jest zamówienie publiczne. Obsługą informatyczną Województwa zajmuje się Zespół Informatyki, który przeprowadza postępowania przetargowe na zakup sprzętu i akcesoriów komputerowych dla pracowników Urzędu. Inne departamenty natomiast, realizują projekty właściwe dla swojego zakresu merytorycznego w ramach wykonywania zadań własnych Województwa (przykładem jest zlecenie organizacji konkursu z nagrodami - tablety, laptopy).

9. W związku z powyższym, towary nie mogą być dostarczane na podstawie jednej umowy chociażby z uwagi na fakt odrębnego zakresu realizowanych zadań.

10. Ze względu na warunki zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (cena, warunki techniczne, serwis, oczekiwania w stosunku do sprzętu), dostawca zostaje wyłoniony po przedstawieniu najkorzystniejszej oferty, a ponieważ warunki każdego zamówienia otrzymują różne wagi, niemożliwym jest dokonanie wyboru jednego dostawcy.

11. Na pytanie zadane w wezwaniu "Ile umów na dostawę towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT Wnioskodawca będzie zawierał z danym kontrahentem (dostawcą) w ciągu roku..." Wnioskodawca wskazał, że Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć takiej sytuacji.

12. Na pytanie tut. organu "W jakich odstępach czasu umowy te będą zawierane..." Wnioskodawca odpowiedział, że Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć w jakich odstępach czasu umowy będą zawierane, chociażby ze względu na to, iż postępowania przetargowe toczą się określonym trybem oraz z niewiadomym skutkiem.

13. Na pytanie zadane w wezwaniu "Czy kolejna umowa zawarta przez Wnioskodawcę z danym dostawcą jest w jakiś sposób powiązana z poprzednią umową, jeśli tak to w jaki sposób i dlaczego..." Wnioskodawca odpowiedział, że kolejna umowa nie ma związku z poprzednią.

Podstawowym pytaniem nurtującym Wnioskodawcę w sprawie odwrotnego obciążenia, jest kwestia czy w kontekście art. 17 ustawy VAT, gdzie mowa jest o podatnikach zwolnionych na podstawie art. 43 i 113 ustawy, których nie obowiązuje stosowanie zasady odwrotnego obciążenia przy zakupach sprzętu elektronicznego (poz. 28a - 28c załącznika nr 11 ustawy o VAT) - jednostki samorządu terytorialnego, wykonując działalność niepodlegąjącą VAT, również nie są zobowiązane do stosowania tej zasady.

Tak jak Wnioskodawca nadmieniał we wniosku, zasada równości i niedyskryminacji wymaga, aby każdy kto wykonuje czynności nierodzące obowiązku podatkowego - czy to zwolnione (art. 43 i 113) czy niepodlegające opodatkowaniu (niestety niewymienione) - traktowany był tak samo.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy Województwo jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując swoje zadania statutowe - jest podatnikiem zobowiązanym stosować "odwrotne obciążenie" w momencie dokonywania zakupów z katalogu towarów zamieszczonych w załączniku nr 11 ustawy o VAT.

2. Czy realizując kilka umów w ciągu roku na dostawę sprzętu z załącznika nr 11 ustawy o VAT należy je traktować jak jednolite gospodarczo transakcje i sumować sprawdzając kwotowy limit 20 000,00 zł netto.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z nowym art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami będą podmioty nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki:

a.

dokonującym ich dostawy będzie podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą będzie podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami (art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE).

Przenośny sprzęt elektroniczny wymieniony w załączniku nr 11 ustawy, zakupiony dla pracowników służy wykonywaniu zadań własnych Województwa, czyli niepodlegających opodatkowaniu VAT.

W nowym art. 17 mowa jest o podatnikach zwolnionych na podstawie art. 43 i 113 ustawy, nie ma natomiast mowy o podmiotach niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Jednakże zasada równości i niedyskryminacji wymaga, aby każdy kto wykonuje czynności nierodzące obowiązku podatkowego - czy to zwolnione czy niepodlegające opodatkowaniu, traktowany był tak samo.

Zakaz dyskryminacji zawarty jest w prawie wspólnotowym dotyczącym podatku VAT. Jest to ogólna zasada równego traktowania podatników, zgodnie z którą sytuacje porównywalne nie powinny być traktowane w odmienny sposób, a sytuacje odmienne nie powinny być traktowane w taki sam sposób, chyba że takie traktowanie jest obiektywnie uzasadnione.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż podatnicy niepodlegający VAT, powinni być traktowani na równi z podmiotami zwolnionymi z opodatkowania i w transakcjach rozliczanych w "odwrotnym obciążeniu" podatek VAT powinien odprowadzać sprzedawca.

Natomiast jeżeli chodzi o jednolitą gospodarczo transakcję, to według Wnioskodawcy, każde postępowanie przetargowe i związana z nim umowa, a co za tym idzie dostawa (lub kilka dostaw) stanowi jednolitą gospodarczo transakcję. Nawet gdyby w krótkiej odległości czasowej wystąpiły dwa podobne postępowania, dwie umowy i dostawy do tych umów, to nie należy tych transakcji sumować, tylko dla każdej osobno badać limit kwotowy 20 000,00 netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując swoje zadania statutowe jest podmiotem zobowiązanym stosować mechanizm "odwrotnego obciążenia" w momencie dokonywania zakupów z katalogu towarów zamieszczonych w załączniku nr 11 do ustawy VAT,

* prawidłowe w zakresie określenia jednolitej gospodarczo transakcji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U.

z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i jako takie musi być ściśle interpretowane.

Powołany wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jak i cyt. przepis obowiązującej obecnie Dyrektywy wyłączają z opodatkowania organy podlegające prawu publicznemu, jeżeli prowadzą daną działalność jako organy publiczne, nawet wtedy, gdy pobierają z tytułu tej działalności wynagrodzenie. Czynności, w których organy te uczestniczą jako organy publiczne, to określone prawem czynności wykonywane w interesie publicznym. Zatem czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, a także czynności, do których wykonywania są uprawnione wyłącznie organy publiczne.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, organy oraz urzędy publiczne są uznawane za podatników, dotyczy to jednakże tylko tej sfery, w której faktycznie występuje konsumpcja oraz gdzie podmioty te mogą konkurować z podmiotami prawa prywatnego.

Kryterium decydującym o uznaniu organu (urzędu) władzy publicznej za podatnika VAT jest zachowywanie się nie jak organ władzy, lecz jak podmiot gospodarczy (przedsiębiorca) w stosunku do określonych transakcji lub czynności. Szczególnie jest to uzasadnione w tych przypadkach, gdzie identyczne czynności lub bardzo zbliżone czynności bądź też transakcje mogą być wykonywane przez podmioty prywatne (np. przedsiębiorców).

Ponadto, jak wskazał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 4 grudnia 2001 r. pojęcie "władzy publicznej" w rozumieniu art. 77 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.), obejmuje wszystkie władze w sensie konstytucyjnym - ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą. Należy podkreślić, że pojęcia organu państwa oraz organu władzy publicznej nie są tożsame. W pojęciu "władzy publicznej" mieszczą się bowiem także inne instytucje niż państwowe lub samorządowe, o ile wykonują funkcje władzy publicznej w wyniku powierzenia, czy przekazania im tych funkcji przez organ władzy państwowej lub samorządowej. Wykonywanie władzy publicznej dotyczy wszelkich form działalności państwa, samorządu terytorialnego i innych instytucji publicznych, które obejmują bardzo zróżnicowane formy aktywności.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy o VAT - w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii czy Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonując swoje zadania statutowe jest podatnikiem zobowiązanym stosować "odwrotne obciążenie" w momencie dokonywania zakupów z katalogu towarów zamieszczonych w załączniku nr 11 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - jednostka samorządu terytorialnego, wykonując zadania własne polegające na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb określonej terytorialnie wspólnoty, jest organem podlegającym prawu publicznemu. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT. W zakresie czynności oraz transakcji, w których uczestniczy jako organ publiczny i w związku, z którymi pobiera opłaty i należności, nie podlega podatkowi VAT. Faktury kosztowe związane z wykonywaniem zadań własnych Wnioskodawcy rozliczane są w kwotach brutto. W sytuacji, gdy Województwo zawiera umowy cywilno-prawne, musi być traktowane jako podatnik podatku VAT. W swojej deklaracji VAT-7 Wnioskodawca rozlicza podatek należny od transakcji typu najem, dzierżawa, aport lub sprzedaż nieruchomości i ruchomości oraz z tytułu refaktur: kosztów za media w użyczanych lokalach, przekroczenia limitów rozmów, przyznanych pracownikom korzystającym z służbowych telefonów. Dla prawidłowego funkcjonowania Jednostki (Wnioskodawcy) nieodzowne jest zaopatrzenie jej między innymi w sprzęt elektroniczny.

Odnosząc się zatem do kwestii uznania, czy Wnioskodawca jest podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, zobowiązanym do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT należnego z tytułu nabycia towarów objętych procedurą "odwrotnego obciążenia" wskazać należy, że jak wynika z powołanego w niniejszej interpretacji art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikami są wskazane w tym przepisie podmioty nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy lecz wyłącznie przy spełnieniu warunków w tym przepisie wskazanych. Jednym z tych warunków jest to aby nabywca był podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Jeżeli zatem organ władzy publicznej (obsługujący go urząd) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (z tytułu wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu), wówczas z tytułu nabywania towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia podatkiem VAT podatnik ten powinien rozliczać się zgodnie z reżimem tego mechanizmu, bez względu na cel w jakim - w konkretnym przypadku - dokonuje zakupu, tj. czy zakup jest realizowany w związku z działalnością jako podatnika VAT, czy też będzie służył działalności wykonywanej jako organ władzy publicznej (oczywiście o ile spełnione są pozostałe przesłanki przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz ust. 1c ustawy o VAT).

W rezultacie, w przypadku gdy spełnione zostaną ustawowe warunki, wskazane w powołanych powyżej przepisach ustawy o VAT, dla objęcia dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy mechanizmem odwróconego obciążenia podatkiem, występujące w charakterze ich nabywcy Województwo, z uwagi na fakt, że jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, będzie obowiązany do rozliczenia podatku z tytułu tych dostaw z zastosowaniem reverse chargé mechanism.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że podatnicy niepodlegający VAT powinni być traktowani na równi z podmiotami zwolnionymi z opodatkowania i w transakcjach rozliczanych w "odwrotnym obciążeniu" podatek VAT powinien odprowadzać sprzedawca, należało uznać za nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii czy realizacja przez Wnioskodawcę kilku umów w ciągu roku na dostawę sprzętu z załącznika nr 11 do ustawy o VAT powinna być traktowana jak jednolite gospodarczo transakcje, które należy sumować sprawdzając limit kwotowy 20000 zł netto.

Zgodnie z obowiązującymi od 1 lipca 2015 r. przepisami art. 17 ust. 1c, 1d, 1e, 1f, 1g w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy.

W przypadku wymienionym w ust. 1 pkt 7 obniżenie wartości dostaw dokonywanych w ramach jednolitej gospodarczo transakcji, o której mowa w ust. 1c, w szczególności przez udzielenie po ich dokonaniu nabywcy opustu lub obniżki ceny, nie wpływa na określenie podatnika obowiązanego do rozliczenia kwoty podatku z tytułu dostawy towarów dokonywanej w ramach tej transakcji.

W przypadku gdy po otrzymaniu całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 11 do ustawy, następuje zmiana określenia podatnika dla tej dostawy, korekty rozliczenia zapłaty w związku z tą zmianą dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym dokonano dostawy tych towarów.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7, i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

W poz. 28a załącznika nr 11 zostały wymienione następujące towary: "Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy" - PKWiU ex 26.20.11.0.

W poz. 28b tego załącznika zostały wymienione: "Telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony" - PKWiU ex 26.30.22.0.

Natomiast w poz. 28c załącznika wymieniono: "Konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów" - PKWiU ex 26.40.60.0.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 12 - 14 ustawy o VAT faktura powinna zawierać:

* stawkę podatku,

* sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Na podstawie art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT faktura powinna zawierać - w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Na podstawie art. 106e ust. 4 pkt 1 ustawy, faktura nie zawiera w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 i 8, jest nabywca towaru lub usługobiorca - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Odnosząc się do kwestii wskazanych przez Wnioskodawcę we wniosku należy stwierdzić, że za jednolitą gospodarczo transakcję uznaje się transakcję obejmującą:

1.

umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy,

2.

więcej niż jedną umowę, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie elektroniką.

Z opisu sprawy wynika, że Województwo zamierza w przyszłości przeprowadzić kilka postępowań przetargowych na zakup sprzętu elektronicznego, który widnieje w załączniku nr 11 do ustawy VAT. Poszczególne departamenty przeprowadzą osobne postępowania przetargowe, do których będą zawarte umowy na dostawy sprzętu. Niektóre umowy będą opiewały na kwotę niższą niż 20000 zł. Dostawcy będą wyłonieni w wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego (przetarg nieograniczony). Z uwagi na wartość szacunkową zamówienia, do przetargu przystąpią duże podmioty, a więc zapewne podatnicy VAT czynni. Wnioskodawca, co do zasady, raz w roku przeprowadza postępowanie przetargowe na zakup sprzętu i akcesoriów komputerowych, które w szczególności dotyczy zakupu laptopów, monitorów, stacji dokujących, napędów optycznych DVD +/- RW zewnętrznych (np. dołączanych do portu USB), akcesoriów komputerowych (myszki, klawiatury, etui/torby). Natomiast odrębnym postępowaniem został objęty zakup telefonów dla sieci komórkowych (postępowanie rozstrzygnięte w miesiącu maju br.).

W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego zawierana jest jedna umowa, na dostawę sprzętu elektronicznego z poz. 28a - 28c załącznika nr 11 ustawy o VAT, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw dokonywanych przez danego kontrahenta (dostawy mogą być grupowane asortymentowo). Zatem transakcja może obejmować więcej niż jedną dostawę w ramach jednego zamówienia, dla której faktury wystawiane są według źródeł finansowania (środki własne Województwa, środki funduszy europejskich) - co jednak nie powoduje podziału zamówienia. Zamawiający tj. Województwo przeprowadza jedno postępowanie przetargowe w roku na zakup sprzętu i akcesoriów komputerowych (taka zasada utrwalona jest w okresie kilku ostatnich lat). W trakcie roku może się jednak zdarzyć sytuacja, w której jeden z departamentów, w ramach swoich działań statutowych przeprowadzi kolejne (osobne) postępowanie na zakup sprzętu, przeznaczonego np. na nagrody Marszałka Województwa w konkursach. Efektem tych postępowań będą odrębne umowy, natomiast przedmiotem ich może być dostawa towarów z kategorii elektroniki wymienionej w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. W ramach podstawowej umowy na dostawę sprzętu i akcesoriów komputerowych zawieranej raz w roku wartość pojedynczej dostawy może przekroczyć kwotę 20 000,00 zł bez podatku, a zatem dostawa sama w sobie będzie transakcją jednolitą gospodarczo, natomiast inne występujące ewentualnie w trakcie roku, również związane z działalnością niepodlegąjącą VAT, tej kwoty nie przekraczają. Zasady przeprowadzania postępowań przetargowych reguluje Regulamin udzielania zamówień publicznych, który określa, że departamentem zamawiającym jest departament obsługujący zadania, z realizacją których związane jest zamówienie publiczne. Obsługą informatyczną Województwa zajmuje się Zespół Informatyki, który przeprowadza postępowania przetargowe na zakup sprzętu i akcesoriów komputerowych dla pracowników Urzędu. Inne departamenty natomiast, realizują projekty właściwe dla swojego zakresu merytorycznego w ramach wykonywania zadań własnych Województwa (przykładem jest zlecenie organizacji konkursu z nagrodami - tablety, laptopy). W związku z powyższym, towary nie mogą być dostarczane na podstawie jednej umowy chociażby z uwagi na fakt odrębnego zakresu realizowanych zadań.

W odniesieniu do tak przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że jeżeli przeprowadzanie większej liczby postępowań przetargowych oraz zawieranie wielu umów uwarunkowane jest indywidualnymi w danym okresie czasu potrzebami Wnioskodawcy, a potrzeby te warunkuje sytuacja gospodarcza Wnioskodawcy i prowadzona przez niego działalność, to każdą z tych umów należy traktować odrębnie i odrębnie ocenić pod względem uznania za transakcję jednolitą gospodarczo, która - w zależności od jej wartości - powinna być, bądź nie, objęta mechanizmem odwróconego obciążenia.

W związku z powyższym w ocenie tut. organu, jeżeli Wnioskodawca będzie w wyniku danego postępowania przetargowego zawierał z kontrahentem, będącym zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym umowę na dostawę towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT oraz dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122a wartość dostarczonych towarów bez podatku przekroczy 20000 zł to wszystkie dostawy dokonywane na podstawie tej umowy należy uznać za dokonywane w ramach jednolitej gospodarczo transakcji i Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.

Natomiast, jeżeli Wnioskodawca w wyniku odrębnego postępowania przetargowego będzie zawierał z kontrahentem, będącym zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym umowę na dostawę towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122a wartość dostarczonych towarów bez podatku nie przekroczy 20000 zł to wszystkie dostawy dokonywane na podstawie tej umowy będą dokonywane na zasadach ogólnych i sprzedawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym transakcji dokonywanych w ramach odrębnych umów nie należy sumować, tylko dla każdej umowy należy badać osobno limit kwotowy netto.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl