IBPP1/4512-457/16-1/AR - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-457/16-1/AR Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 26 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 26 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 15 lipca 2016 r. znak IBPP1/4512-457/16/AR.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca Miasto - Urząd Miasta przygotowuje się do realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 (Działanie 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej).

Projekt ma na celu wspieranie ochrony różnorodności biologicznej, poprzez utworzenie Centrum Edukacji Ekologicznej w Zespole Szkół w K. W CEE będą prowadzone m.in. działania zmierzające do ochrony zasobów naturalnych..., będą prowadzone zajęcia pozwalające na zapoznanie się z różnorodnością biologiczną a także ze sposobami zwalczania rozprzestrzeniania się gatunków inwazyjnych.

Projekt polega na adaptacji na potrzeby CEE wybranych pomieszczeń szkoły na: pracownię komputerową, plastyczną oraz salę audiowizualną, utworzeniu kompleksu przyrodniczego w miejscu nieczynnego boiska sportowego oraz adaptacji dwóch pomieszczeń szkolnych na pokoje socjalne dla pracowników CEE oraz Zakładu Zieleni Miejskiej. ZZM zajmować się będzie utworzonym kompleksem przyrodniczym. W ramach projektu planuje się wykonanie następujących zadań:

1. Przygotowanie dokumentacji projektowej (projekt budowlany, studium wykonalności wraz z analizą finansową, pełnienie nadzoru autorskiego);

2. Adaptacja pomieszczeń (roboty rozbiórkowe i demontażowe, roboty wykończeniowe);

3. Wyposażenie sal i pomieszczeń socjalnych (zakup i montaż wyposażenia pracowni i pomieszczeń socjalnych);

4. Adaptację ogrodu (wykonanie aranżacji elementów i placów, elementów aranżacji zieleni, przyłączy elektrycznych, kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej oraz elementów małej architektury);

5. Promocja projektu (zakup i montaż tablicy informacyjnej oraz plakatów informacyjno-promocyjnych).

Na nieruchomościach będących przedmiotem projektu w okresie jego realizacji, jak również w okresie jego trwałości, nie będzie prowadzona żadna działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Planowany koszt inwestycji:

Całkowita wartość projektu to kwota 2 145 752,84 zł. Wartość dofinansowania wynosi 1 753 741,52 zł (85% kosztów kwalifikowalnych), a budżet miasta wynosi 392 011,32 zł.

Planowany okres realizacji projektu: 9 listopada 2015 - 31 grudnia 2017 r.

Wnioskodawcą i beneficjentem przedmiotowego projektu jest Miasto, które odpowiada za przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej.

Realizatorem projektu będzie Zespół Szkół w K., którego Dyrektor jednostki na podstawie upoważnienia wydanego przez Prezydenta Miasta będzie odpowiedzialny za realizację działań projektu zgodnie z harmonogramem i budżetem projektu określonym w umowie o dofinansowanie, w tym m.in. przeprowadzania postępowań i udzielenia zamówień publicznych, promocji projektu, monitorowania harmonogramu wdrażania projektu oraz informowania beneficjenta o postępach we wdrażaniu projektu.

Projekt nie będzie generował dochodów ani w Mieście ani w Zespole Szkół w K., a zakupy dla projektu nie będą związane z inną sprzedażą opodatkowaną miasta oraz Zespołu Szkół.

Wnioskodawca informuje, że obecnie rozlicza podatek VAT na dotychczasowych zasadach tzn. nie rozlicza podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Centralizacja w zakresie rozliczania podatku VAT nastąpi od 1 stycznia 2017 r.

W uzupełnieniu podano, że:

2. Zadania w ramach Projektu, których dotyczą faktury:

1. Transakcje nabycia towarów lub usług będą udokumentowane fakturami VAT, które do 31 grudnia 2016 r. - będą wystawiane na ZSz, natomiast od 1 stycznia 2017 r. tj. po centralizacji VAT w samorządach, faktury będą wystawiane na Miasto).

* przygotowanie dokumentacji projektowej (do tej pory przygotowano dokumentację projektową oraz studium wykonalności - ww. wydatki - koszty niekwalifikowalne - ponosił Wydział Kształtowania Środowiska UM);

* adaptacja pomieszczeń ZSz na potrzeby CEE;

* wyposażenie sal i pomieszczeń socjalnych. Wykaz planowanych do zakupu sprzętów stanowią:

* komputery stacjonarne z klawiaturami i myszkami (12 sztuk przeznaczonych dla uczniów oraz 1 sztuka dla nauczyciela),

* monitory LCD (12 sztuk przeznaczonych dla uczniów oraz 1 sztuka dla nauczyciela),

* zestaw głośników komputerowych (1 sztuka dla nauczyciela),

* słuchawki komputerowe (12 sztuk dla uczniów),

* drukarka 3D (do wykonywania w wersji trójwymiarowej własnych okazów przyrodniczych na podstawie obserwacji terenowych - 1 sztuka),

* drukarka A1 (do wydruku większych projektów - 1 sztuka),

* drukarka wielofunkcyjna A3 (do wydruku, kopiowania, skanowania i faksowania

* w szybki i wydajny sposób, np. materiałów szkoleniowych niezbędnych dla uczniów - 1 sztuka),

* oprogramowanie graficzne - 1 sztuka,

* prasa graficzna (do wydruku specjalistycznych materiałów artystycznych - 2 sztuki),

* tablica interaktywna (umożliwiająca wizualizację zagadnień przyrodniczych - 1 sztuka),

* projektor (1 sztuka) wraz z ekranem (1 sztuka) - do wyświetlania filmów lub prezentacji o tematyce przyrodniczo-ekologicznej,

* mikroskop trinokularowy (do obserwacji materiałów przyrodniczych z terenu - 1 sztuka),

* krzesła z pulpitem (36 sztuk, do sali audiowizualno-konferencyjnej),

* biurko pod komputer (13 sztuk, do sali komputerowej),

* stół szkolny (15 sztuk, do sali ekodizajnu/plastycznej),

* fotel do komputera (15 sztuk, do sali komputerowej),

* krzesło szkolne (15 sztuk, do sali ekodizajnu/plastycznej),

* zlewy stalowe z okapnikiem (2 sztuki),

* lodówki (2 sztuki),

* mikrofalówki (2 sztuki),

* meble kuchenne (2 komplety),

* stoły 80x80 (4 sztuki),

* umywalki (2 sztuki),

* czajniki elektryczne (2 sztuki),

* krzesła (15 sztuk),

* szafki pracownicze (12 sztuk),

* brodzik prysznicowy (1 sztuka, przeznaczona dla pracowników Zakładu Zieleni Miejskiej),

* wieszaki na ubrania (3 sztuki).

- adaptacja ogrodu na cele Projektu;

- działania informacyjno - promocyjne (montaż tablicy informacyjno - pamiątkowej oraz plakatów informacyjnych w ZSz);

W ramach projektu przewiduje się ogłoszenie odrębnych postępowań przetargowych na wyłonienie Wykonawcy na prace związane z realizacją projektu w tym zakup wyposażenia oraz promocję.

3. Realizacja Projektu będzie związana z wykonywaniem przez Miasto zadań własnych zgodnie z ustawą o Samorządzie Terytorialnym z dnia 8 marca 1990 z późn. zmianami - rozdział 2 art. 7.1 punkt 1 (ochrona środowiska), punkt 8 (edukacja publiczna) i punkt 12 (zieleń gminna i zadrzewienia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku że z uwagi na fakt iż realizacja projektu nie będzie generowała dochodu dla Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ochrony środowiska (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym), sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym) oraz sprawy zieleni gminnej i zadrzewienia (art. 7 ust. 1 pkt 12 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Jak wskazano na wstępie, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić wyłącznie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Aby faktury umożliwiły zrealizowanie prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem pn. "..." jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca Miasto - Urząd Miasta przygotowuje się do realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 (Działanie 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej). Transakcje nabycia towarów lub usług będą udokumentowane fakturami VAT, które do 31 grudnia 2016 r. - będą wystawiane na ZSz, natomiast od 1 stycznia 2017 r. tj. po centralizacji VAT w samorządach, faktury będą wystawiane na Miasto Katowice. Projekt nie będzie generował dochodów ani w Mieście K. ani w Zespole Szkół w K., a zakupy dla projektu nie będą związane z inną sprzedażą opodatkowaną miasta oraz Zespołu Szkół.

Realizacja Projektu będzie związana z wykonywaniem przez Miasto zadań własnych zgodnie z ustawą o Samorządzie Terytorialnym z dnia 8 marca 1990 z późn. zmianami - rozdział 2 art. 7.1 punkt 1 (ochrona środowiska), punkt 8 (edukacja publiczna) i punkt 12 (zieleń gminna i zadrzewienia).

Wnioskodawca obecnie nie rozlicza podatku ze wszystkimi swoimi jednostkami, centralizacja rozliczeń nastąpi dopiero od 1 stycznia 2017 r. Tym samym Zespół Szkół jest na ten moment odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie dokonywał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych na Zespół Szkół, a dotyczących zakupów towarów i usług związanych z ww. projektem. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, a zatem podatnik nie może odliczać podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane przez innych nabywców.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Zespól Szkół, a dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Ponadto zauważyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

W dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, iż pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków - nie jest wystarczająco samodzielny.

Zgodnie z powyższym oraz komunikatem Ministerstwa Finansów z dnia 29 września 2015 r. w sprawie objętej ww. wyrokiem TSUE zakłada się obowiązkowe "scentralizowanie" w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał, we wniosku, że centralizacja w zakresie rozliczania podatku VAT nastąpi od 1 stycznia 2017 r. i od tego momentu faktury w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Tut. Organ zauważa jednak, że nawet w przypadku scentralizowania przez Miasto rozliczeń, Miasto ponosząc, w związku z realizowanym projektem, wydatki na jego realizację w ramach realizacji zadań własnych określonych w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, zatem nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Wnioskodawca wskazał ponadto, że projekt nie będzie generował dochodów, a zakupy dla projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż nie będzie mu przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących przedmiotowego projektu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy dodatkowo zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl