IBPP1/4512-378/16/ES - Ustalenie stawki podatku VAT dla zakupu tabletów przeznaczonych do wyposażenia karetek ratownictwa medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-378/16/ES Ustalenie stawki podatku VAT dla zakupu tabletów przeznaczonych do wyposażenia karetek ratownictwa medycznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla zakupu tabletów przeznaczonych do wyposażenia karetek ratownictwa medycznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla zakupu tabletów przeznaczonych do wyposażenia karetek ratownictwa medycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (... zwany Zespołem) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej świadcząc usługi medyczne, w tym zakontraktowane umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - usługi zwolnione z podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W ramach swej działalności statutowej Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, objętej stawką 8% i 23%. Z uwagi na brak możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi Zespół odprowadza podatek VAT należny.

W dniu 2 marca 2016 r. Wnioskodawca (Zamawiający) w celu rozeznania rynku wystąpił z zapytaniem ofertowym, którego przedmiotem były tablety medyczne do karetek z osprzętem i stacją dokującą - kpl 2. Na ogłoszone postępowanie została złożona jedna oferta nie podlegająca odrzuceniu z uwagi na specyficzny rodzaj tabletów. Na realizację zamówienia Zespół dokonał wyboru wykonawcy, którym został X Spółka z o.o. Zgodnie z zawartą umową w dniu 10 maja 2016 r. Wykonawca dostarczył sprzęt: tablet szt. 2, stacja dokująca szt. 2, ładowarka szt. 2 wraz z fakturą - odwrotne obciążenie VAT.

Na fakturze zostało wskazane:

1. G.1. szt. 2, cena netto.... PLN, wartość netto.... PLN, stawka VAT -.

2. F. szt. 2, cena netto... PLN, wartość netto.... PLN, stawka VAT -.

3. G. 6, szt. 2, cena netto... PLN, wartość netto... PLN, stawka VAT -.

Razem wartość netto:... PLN.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że tablety te przeznaczone są do wyposażenia ambulansów sanitarnych celem prawidłowego zabezpieczenia udzielania świadczeń zdrowotnych przez Zespoły Ratownictwa Medycznego. Przy ich pomocy lokalizuje się dokładnie miejsce zdarzenia (wypadku) lub miejsce przebywania pacjenta. Zainstalowane w nich oprogramowanie "S." jest wspólne dla X Systemu Ratownictwa Medycznego a przy jego pomocy dokonuje się rejestracji zdarzeń medycznych, wypełnia dokumentację medyczną pacjenta tj. kartę medycznych czynności ratunkowych wraz z kartą wyjazdową. W momencie dowiezienia pacjenta do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego ratownicy zespołów wyjazdowych drukują kartę medycznych czynności ratunkowych i przekazują wraz z pacjentem personelowi SOR-u. Za pomocą systemu "S." zainstalowanego w tablecie medycznym Zespoły Ratownictwa Medycznego dostają zlecenia wyjazdu z dyspozytorni w (...) oraz prezentowane są statusy ambulansów sanitarnych (np. podjęcie wyjazdu, przybycie na miejsce wezwania, itp.). Tablety te nie figurują w wykazie sprzętu medycznego ale u Wnioskodawcy są niezbędne do udzielania świadczeń medycznych - są ściśle związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i tylko takiemu celowi służą, przyczyniając się do sprawnego zarządzania informacją dotyczącą ratowania zdrowia i życia obywateli w oparciu o nowoczesne technologie informatyczne.

Zgodnie z zapisami art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jako nabywca towaru wymienionego w załączniku Nr 11, poz. 28a ww. ustawy - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i noteboki (...) - ma obowiązek rozliczenia podatku VAT zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia. Jednak z uwagi na fakt, że zakup nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, w momencie powstania obowiązku podatkowego Zespół odprowadzi w całości należny podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca stosując mechanizm odwrotnego obciążenia w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przy zakupie laptopów medycznych ściśle związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że zakupione tablety przeznaczone do wyposażenia karetek ratownictwa medycznego służą tylko i wyłącznie usługom medycznym pomimo, że nie są zarejestrowane jako wyrób medyczny powinny korzystać z obniżonej stawki VAT w wysokości 8% zgodnie z brzmieniem załącznika nr 3 do ustawy o VAT zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, gdzie w poz. 105 zostały wymienione wyroby medyczne dopuszczone do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W zakresie ich definicji ustawa o VAT odsyła do ustawy o wyrobach medycznych, której zapisy art. 2 ust. 1 pkt 38 określają wyrób medyczny jako narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego, (...).

Jednocześnie pomimo stanowiska Wnioskodawcy zgodnie z obowiązkiem podatkowym w deklaracji za miesiąc maj 2016 r. zostanie wykazany i odprowadzony należny podatek z tytułu transakcji nabycia laptopów medycznych z ostrożności w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy - dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z kolei, art. 146a pkt 2 ustawy stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku tym, w poz. 105, wskazane zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika, bez względu na symbol PKWiU.

Poz. 105 załącznika nr 3 odsyła do definicji wyrobu medycznego zawartej w ustawie o wyrobach medycznych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 876 z późn. zm.), wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- który nie osiąga zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być wspomagane takimi środkami;

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 33 cyt. ustawy, wyposażenie wyrobu medycznego to artykuł, który, nie będąc wyrobem medycznym, jest specjalnie przeznaczony przez wytwórcę do stosowania łącznie z wyrobem medycznym, w celu umożliwienia jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług) działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej świadcząc usługi medyczne, w tym zakontraktowane umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - usługi zwolnione z podatku VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT. W ramach swej działalności statutowej Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży opodatkowanej, objętej stawką 8% i 23%.

W dniu 2 marca 2016 r. Wnioskodawca (Zamawiający) w celu rozeznania rynku wystąpił z zapytaniem ofertowym, którego przedmiotem były tablety medyczne do karetek z osprzętem i stacją dokującą. Na ogłoszone postępowanie została złożona jedna oferta nie podlegająca odrzuceniu z uwagi na specyficzny rodzaj tabletów. Zgodnie z zawartą umową w dniu 10 maja 2016 r. Wykonawca dostarczył sprzęt: tablet szt. 2, stacja dokująca szt. 2, ładowarka szt. 2 wraz z fakturą - odwrotne obciążenie VAT.

Tablety te przeznaczone są do wyposażenia ambulansów sanitarnych celem prawidłowego zabezpieczenia udzielania świadczeń zdrowotnych przez Zespoły Ratownictwa Medycznego. Przy ich pomocy lokalizuje się dokładnie miejsce zdarzenia (wypadku) lub miejsce przebywania pacjenta. Zainstalowane w nich oprogramowanie "S." jest wspólne dla X Systemu Ratownictwa Medycznego a przy jego pomocy dokonuje się rejestracji zdarzeń medycznych, wypełnia dokumentację medyczną pacjenta tj. kartę medycznych czynności ratunkowych wraz z kartą wyjazdową. W momencie dowiezienia pacjenta do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego ratownicy zespołów wyjazdowych drukują kartę medycznych czynności ratunkowych i przekazują wraz z pacjentem personelowi SOR-u. Za pomocą systemu "S." zainstalowanego w tablecie medycznym Zespoły Ratownictwa Medycznego dostają zlecenia wyjazdu z dyspozytorni oraz prezentowane są statusy ambulansów sanitarnych (np. podjęcie wyjazdu, przybycie na miejsce wezwania, itp.). Tablety te nie figurują w wykazie sprzętu medycznego ale u Wnioskodawcy są niezbędne do udzielania świadczeń medycznych - są ściśle związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i tylko takiemu celowi służą, przyczyniając się do sprawnego zarządzania informacją dotyczącą ratowania zdrowia i życia obywateli w oparciu o nowoczesne technologie informatyczne.

Zgodnie z zapisami art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jako nabywca towaru wymienionego w załączniku Nr 11, poz. 28a ww. ustawy - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i noteboki (...) - ma obowiązek rozliczenia podatku VAT zgodnie z mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy stosując mechanizm odwrotnego obciążenia przy zakupie tabletów medycznych może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8%.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że Wnioskodawca we wniosku raz posługuje się określeniem tablety a raz laptopy. Należy jednak stwierdzić, że nie ma to wpływu na rozstrzygniecie.

Należy wskazać, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że obniżona 8% stawka podatku może być stosowana jedynie w odniesieniu do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jedynie bowiem wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, a z nich wyłącznie takie, które zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zostały wymienione w poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy, jako towary dla których ustawodawca przewidział ww. preferencyjną stawkę podatku. Takiej stawki ustawodawca nie przewidział dla dostawy wyposażenia wyrobu medycznego, które to wyposażenie nie jest, jak wynika z przepisów ustawy o wyrobach medycznych, wyrobem medycznym.

Tym samym, dla dostawy opisanego we wniosku sprzętu: 2 tabletów, 2 stacji dokujących i 2 ładowarek, który jak wskazał Wnioskodawca stanowi element wyposażenia ambulansów sanitarnych, lecz nie figuruje w wykazie sprzętu medycznego, nie może mieć zastosowania obniżona stawka podatku.

W ocenie Organu okoliczność, że tablety te przeznaczone są do wyposażenia ambulansów sanitarnych celem prawidłowego zabezpieczenia udzielania świadczeń zdrowotnych przez Zespoły Ratownictwa Medycznego, przy ich pomocy lokalizuje się dokładnie miejsce zdarzenia (wypadku) lub miejsce przebywania pacjenta, przy pomocy zainstalowanego w nich oprogramowania dokonuje się rejestracji zdarzeń medycznych, wypełnia dokumentację medyczną pacjenta tj. kartę medycznych czynności ratunkowych wraz z kartą wyjazdową, a za pomocą systemu zainstalowanego w tablecie medycznym Zespoły Ratownictwa Medycznego dostają zlecenia wyjazdu z dyspozytorni oraz prezentowane są statusy ambulansów sanitarnych (np. podjęcie wyjazdu, przybycie na miejsce wezwania, itp.). nie jest wystarczającym uzasadnieniem do objęcia preferencyjną stawką podatku towaru, który nie jest wyrobem medycznym.

Zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt nie spełnia definicji wyrobu medycznego zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych. Jedynie wyroby medyczne w rozumieniu tej ustawy zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, jako towary, dla których ustawodawca przewidział preferencyjną stawkę podatku VAT. Z żadnej pozycji załącznika, jak również z przepisów wykonawczych do ustawy o VAT nie wynika natomiast, aby obniżoną stawką podatku objęta była sprzedaż tabletów (laptopów), stacji dokujących i ładowarek jako wyrobów medycznych.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie wskazano również na takie cechy sprzętu komputerowego (tabletów, stacji dokujących i ładowarek), które uzasadniałyby nabycie tego towaru jedynie łącznie z wyrobem medycznym, czy też na konieczność nabycia tego sprzętu od tego samego podmiotu, który dokonuje dostawy wyrobu medycznego.

Zatem dostawa tabletów, stacji dokujących i ładowarek, o których mowa we wniosku, na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT w wysokości 23%, bowiem dostawa ta nie dotyczy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych (wyposażenie ambulansów sanitarnych w postaci tabletów, stacji dokujących i ładowarek nie jest zarejestrowane jako wyrób medyczny), nie jest też dokonywana łącznie z wyrobem medycznym.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, że zakupione tablety przeznaczone do wyposażenia karetek ratownictwa medycznego powinny korzystać z obniżonej stawki VAT w wysokości 8%, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl