IBPP1/4512-290/15/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-290/15/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) w zw. z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 marca 2015 r. (data wpływu 31 marca 2015 r.), uzupełnionym pismem z 16 czerwca 2015 r. (data wpływu 22 czerwca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania, czy organizacja pikniku związanego z realizacją w Korporacji programu "..." podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - jest nieprawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w czasie organizowania przez Wnioskodawcę pikników - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy organizacja pikniku związanego z realizacją w Korporacji programu "..." podlega opodatkowaniu podatkiem VAT oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w czasie organizowania przez Wnioskodawcę pikników.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 16 czerwca 2015 r. (data wpływu 22 czerwca 2015 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 10 czerwca 2015 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością podlegającą w RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (zwany dalej: Spółka lub Wnioskodawca). Spółka Wnioskodawcy należy do grupy spółek o nazwie x (dalej x albo Korporacja). Podmioty wchodzące w skład grupy x posiadają siedziby w różnych krajach na całym świecie. Korporacja wdrożyła we wszystkich swoich lokalizacjach program promowania wśród pracowników zdrowego stylu życia. Program został wprowadzony w Korporacji pod nazwą "...". W związku z powyższym, również pracownicy Wnioskodawcy zostają objęci akcjami tego programu, który u Wnioskodawcy przyjął nazwę "...".

Głównym założeniem Programu "..." jest promowanie zdrowego stylu życia wśród pracowników x polegające między innymi na walce z nałogiem palenia, zdrowym odżywianiu, uprawianiu sportu, aktywnym spędzaniu czasu wolnego, zwalczaniu stresu, itp.

W ramach programu Wnioskodawca będzie organizować m.in. Pikniki "..." dla Pracowników firmy, ich rodzin oraz pracowników agencji pracy tymczasowych świadczących pracę na rzecz Wnioskodawcy i ich rodzin, emerytów, zleceniobiorców oraz przedstawicieli korporacji.

Dodatkowo na piknik zaproszone będą organizacje wspierane przez x w ramach działalności Zespołu zajmującego się wspieraniem rozwoju społeczności lokalnej oraz ich podopieczni, np. Z., Grupa Ratownictwa, Fundacja z okolicznej miejscowości.

Impreza odbywać się będzie raz w roku w jednym z miesięcy letnich (czerwiec-wrzesień), na terenie zakładu lub wynajętego obiektu sportowego. Na program imprezy mogą się składać m.in.:

* zawody drużynowe w grach zespołowych (piłka nożna, siatkówka itp.);

* zawody indywidualne;

* pokaz udzielania pierwszej pomocy;

* miasteczko ruchu drogowego;

* porady na temat zdrowego sposobu odżywiania;

* akcja zbiorki krwi i możliwość rejestracji potencjalnych dawców szpiku.

W ramach imprezy pracownicy i zaproszeni goście będą mogli skorzystać z napojów i posiłków, które przygotowuje firma wynajęta przez Wnioskodawcę do jej zorganizowania.

W celu oszacowania ilości osób, dla których powinny zostać przygotowane atrakcje i posiłki, Wnioskodawca zbiera wstępne deklaracje uczestnictwa od osób zaproszonych (w tym pracowników).

Deklaracje te nie zobowiązują pracowników czy zaproszonych gości do faktycznego udziału w imprezie, choćby ze względu na fakt, że deklaracje składane są z dużym wyprzedzeniem a często warunki pogodowe czy zdrowotne determinują faktyczny udział np. pracowników, zwłaszcza tych planujących udział w imprezie z małymi dziećmi. Wnioskodawca nie będzie sprawdzał czy osoby, które zadeklarowały chęć udziału stawiły się na pikniku.

Piknik finansowany jest ze środków obrotowych, Spółka na podstawie porozumienia z przedstawicielem załogi nie tworzy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Ponadto, organizacja pikniku "..." ma również na celu promocję i reklamę Spółki - Wnioskodawcy. Pikniki rodzinne odbywają się w ramach programu promującego Wnioskodawcę i stanowią jego promocję. Miejsca pikników są specjalnie oznaczone plakatami i programem imprez z logo Wnioskodawcy, w wypowiedziach konferansjerów, przedstawicieli zarządu Spółki podkreślany jest charakter reklamowy imprezy. Koszty związane z udziałem gości są w ocenie Wnioskodawcy elementem kosztów promocji, reklamy i marketingu, kształtującym wizerunek Wnioskodawcy i przyciągającym kandydatów na pracowników.

Fakt organizowania imprez tego typu wpływa w sposób bezpośredni na wizerunek Wnioskodawcy jako pracodawcy dbającego o interes swoich pracowników, ich zdrowie oraz rodziny. To przekłada się na renomę Wnioskodawcy jako pracodawcy i liczbę kandydatów starających się o pracę u Wnioskodawcy, co przynosi wymierne korzyści dla prowadzonej działalności.

W uzupełnieniu wniosku z 16 czerwca 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja popychaczy i zaworów dedykowanych dla branży. Zasoby ludzkie są jednymi z najważniejszych, jakimi dysponuje Wnioskodawca (zatrudnia około 800 osób). Na zasoby ludzkie składa się cały zespół osób, które tworzą organizację działalności gospodarczej Wnioskodawcy, począwszy od pracowników szeregowych (obsługujących taśmy produkcyjne), a skończywszy na dyrektorach, kierujących prowadzoną działalnością gospodarczą. Organizacja pikniku "...", przekłada się na działalność Wnioskodawcy w ten sposób, że tworzy jego wizerunek jako pracodawcy dbającego o dobrą relację ze swoimi pracownikami i ich rodzinami, ponadto promuje zdrowy tryb życia. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, na imprezę będą również zaproszone organizację wspierające rozwój społeczności lokalnych. Ponadto impreza, z uwagi na oznaczenie miejsca imprezy plakatami i reklamami z logo Wnioskodawcy, będzie miała charakter reklamowy. Kreowanie wizerunku Wnioskodawcy - jako pracodawcy, jest również bardzo istotne z uwagi na zachęcenie potencjalnych kandydatów do pracy oraz kreowanie wizerunku Wnioskodawcy w branży, w której Wnioskodawca prowadzi działalność. Reasumując, dbanie o zdrowie zespołu pracowników ma bezpośredni wpływ na wydajność prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, dbanie o pracowników i ich rodziny oraz dobro społeczności lokalnej, wpływa na motywację pracowników i ich wydajność, a także stopień dbania o dobro zakładu w którym pracują. Kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, wpływa również na chęć podjęcia zatrudnienia u Wnioskodawcy, przez potencjalnych kandydatów do pracy.

2. Dbanie o osoby wykonujące na rzecz Wnioskodawcy czynności (zarówno w ramach stosunku pracy, jak i poprzez agencje pracy tymczasowej, a także w ramach umów zlecenia), a także o osoby najbliższe dla tych osób, wpływa bezpośrednio na stopień motywacji i oddania tych osób na rzecz działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Stopień motywacji zasobów ludzkich w sposób bezpośredni przekłada się na efektywność w pracy, a ta z kolei w sposób wymierny na zysk przedsiębiorstwa. Zaproszenie organizacji społecznych, które dbają o wspieranie społeczności lokalnej, również podnosi motywację pracowników oraz korzystnie wpływa na ich zdanie o pracodawcy, wpływa także na wizerunek Wnioskodawcy u potencjalnych kandydatów do pracy i w branży. Bardzo ważne z punktu widzenia zasad filozofii działania Korporacji, jest kreowanie pozytywnego wizerunku. Ponadto w tej części Polski, w której działalność prowadzi Wnioskodawca istnieje bardzo mocno rozwinięta gałąź przemysłu w branży (przedsiębiorstwa związane z motoryzacją). W efekcie rynek pracowników mających odpowiednią wiedzę i doświadczenie w tej branży, jest stosunkowo mały, co znacznie utrudnia pozyskiwanie pracowników na poszczególne stanowiska. Stąd Wnioskodawca oprócz odpowiedniej płacy, motywuje i zachęca do pracy w jego przedsiębiorstwie w drodze organizowania chociażby programu "...". W tym kontekście, Wnioskodawca uznaje wydatki w tym zakresie za niezbędne i celowe.

3. Świadczenie usług nie będzie stanowiło świadczenia dla celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy. Zasadniczym celem organizacji imprezy jest dążenie przez Wnioskodawcę do zwiększenia efektywności funkcjonowania prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a w konsekwencji do zwiększenia jej rentowności. Wnioskodawca planuje to osiągnąć, poprzez zwiększenie motywacji zasobów ludzkich, co opisano bardziej szczegółowo w odpowiedzi na pytania 1 oraz 2.

4. W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu, cyt. "Czy świadczenie ww. usług w postaci organizacji imprezy (pikniku) przez Wnioskodawcę przyniesie korzyści prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej - jeśli tak to jakie - proszę je konkretnie wymienić?", Wnioskodawca wskazał, że uwzględniając odpowiedzi wymienione powyżej, będą to: pozytywny wpływ na wizerunek Wnioskodawcy jako pracodawcy, zwiększenie motywacji zasobów ludzkich, zwiększenie efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, większe zainteresowanie podjęciem zatrudnienia u Wnioskodawcy oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy w branży i u aktualnych i potencjalnych kontrahentów.

5. Jak wskazano powyżej, organizacja imprezy wpłynie na motywację zasobów ludzkich, a w konsekwencji na zwiększenie efektywności pracy. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji, zwiększenie efektywności przełoży się na większy wolumen produkcji w danej jednostce czasu. Co pozwoli szybciej osiągnąć produkcję na poziomie koniecznym do realizacji zamówień, a także na redukcję kosztów. Zwiększenie motywacji zasobów ludzkich zależy od udziału wszystkich wymienionych grup w imprezie, nie jest możliwe wyodrębnienie stopnia w jakim udział poszczególnych grup wpływa na poziom motywacji poszczególnych osób. Bezpośrednio na zwiększenie obrotu opodatkowanego podatkiem VAT będą mieli oczywiście pracownicy, bowiem udział w imprezie przełoży się na pozytywne skojarzenia z pracodawcą, zwiększy motywację i efektywność pracy. Pośredni wpływ będzie miał udział rodzin pracowników, dbanie o rodziny pracowników wpłynie na motywacje ich samych. Również udział byłych pracowników, powoduje u aktualnych budowanie wizerunku Wnioskodawcy jako Pracodawcy, który utrzymuje relację z byłymi pracownikami i dba o nich. Udział organizacji społecznych, które dbają o rozwój społeczności lokalnych, również buduje pozytywny wizerunek Wnioskodawcy. Należy się również spodziewać, że wszystkie grupy będą się pozytywnie wypowiadać o Wnioskodawcy w swoich środowiskach, a zatem będą kreować pozytywny wizerunek Wnioskodawcy wśród potencjalnych kandydatów do pracy, których Wnioskodawca często poszukuje. Ponadto w pikniku organizowanym pod hasłem "..." będą brać udział media lokalne, a więc informacja o imprezie najprawdopodobniej będzie obecna w lokalnych mediach.

Opisany wpływ ma realne przełożenie na rzeczywistość funkcjonowania zakładu. W połowie lipca 2012 r. x otrzymał godło "...".... jest projektem badawczo-certyfikacyjnym, prowadzonym przez firmę... pod honorowym patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ten i inne sukcesy są nagłaśniane na stronie internetowej Wnioskodawcy, co służy kreowaniu jego wizerunku. Strona internetowa informuje również o aspektach, które wyróżniają korporację x, a to głównie zaangażowanie w społeczność lokalną.

6. Wnioskodawca nabywa usługę organizacji imprezy (pikniku) od organizatora imprezy (podmiotu trzeciego). Wnioskodawcę z podmiotem trzecim będzie łączyła umowa na kompleksową usługę w postaci zorganizowania i przeprowadzenia imprezy - pikniku "...". Podmiot trzeci prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie działalności agencji reklamowych. Przedmiotem umowy jest usługa kompleksowej organizacji pikniku wraz z atrakcjami i cateringiem.

7. Wnioskodawca na podstawie umowy z podmiotem trzecim nabędzie kompleksową usługę organizacji pikniku. Wnioskodawca odrębnie (we własnym zakresie) nabywa jedynie ubezpieczenie imprezy, usługę ochrony uczestników imprezy, wynajem obiektu na którym będzie się odbywała impreza oraz wynajem parkingu.

8. W związku z nabytą usługą kompleksowej organizacji imprezy, Wnioskodawca nie nabywa odrębnych usług gastronomicznych (usługa gastronomiczna w całości zapewniona jest przez podmiot trzeci organizujący imprezę).

9. Udział uczestników będzie dobrowolny, Wnioskodawca nie będzie sprawdzał czy poszczególni uczestnicy są obecni.

10. Organizacja pikniku "..." zostanie powierzona jednemu podmiotowi, który zorganizuje ją w sposób kompleksowy i udokumentuje jej sprzedaż fakturą VAT (umowa przewiduje wypłatę zaliczki). Ponadto w związku z odrębnym nabyciem przez Wnioskodawcę ubezpieczenia imprezy, usługi ochrony uczestników imprezy, wynajmu obiektu na którym będzie się odbywała impreza oraz wynajmu parkingu, za te usługi również zostaną wystawione, przez podmioty je świadczące, faktury VAT wystawione na Wnioskodawcę.

11. Piknik będzie organizowany ze środków obrotowych Wnioskodawcy, uczestnicy nie będą ponosili jego kosztów.

12. W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu, cyt. "Czy zakup usługi zorganizowania przedmiotowej imprezy - pikniku (lub odpowiednio zakup wszystkich towarów i usług składających się na ww. imprezę), będzie służył prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej?", Wnioskodawca wskazał, że tak, będzie służył prowadzeniu przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Jak wskazywano powyżej, organizacja imprezy ma zmierzać w ostatecznym rozrachunku do zwiększenia efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, w szczególności poprzez zwiększenie stopnia motywacji zasobów ludzkich.

13. W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu, cyt. "Czy zakup usługi zorganizowania przedmiotowej imprezy - pikniku (lub odpowiednio zakup wszystkich towarów i usług składających się na ww. imprezę), związany będzie wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, czy też innych (jakich - zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu)?", Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi innej działalności niż działalność opodatkowana. Zwiększenie efektywności funkcjonowania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej wpływa na zwiększenie wolumenu sprzedaży w danej jednostce czasu przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji.

14. Zgodnie z odpowiedzią na pytanie 13, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie prowadzi czynności nieopodatkowanych i zwolnionych od podatku, a więc nie jest możliwe przyporządkowanie dokonanych zakupów do nich.

15. Wnioskodawca będzie szacował liczbę uczestników, na podstawie wstępnych deklaracji uczestnictwa. Jednak deklaracje nie mają charakteru wiążącego, Wnioskodawca nie będzie sprawdzał obecności poszczególnych uczestników. Ponadto nie jest możliwe przyporządkowanie z jakiej ilości nabywanych usług skorzystał dany uczestnik i do jakiej należy grupy. Nie jest więc możliwe przyporządkowanie nabywanych usług do poszczególnych grup.

16. W odpowiedzi na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu, cyt. "Co jest przyczyną wprowadzenia w korporacji, a zatem i u Wnioskodawcy programu "..."? Dlaczego korporacja wdrożyła w swoich lokalizacjach program promowania zdrowego stylu życia?", Wnioskodawca podał, że impreza wpisuje się w politykę dbania o zasoby ludzkie, która poprzez zwiększenie ich motywacji przekłada się na efektywność pracy, więc w konsekwencji zwiększenie wolumenu produkcji i zmniejszenie kosztów. W zakresie tego pytania, aktualne pozostają również wyjaśnienia wskazane powyżej. Należy również wskazać, iż zdrowy tryb życia zmniejsza ilość zachorowań i absencji w pracy.

17. Przypisanie konkretnych korzyści do poszczególnych grup osób nie jest możliwe. W czasie imprezy zapewnione będą posiłki i napoje, odbywać się będą zawody sportowe, pokazy udzielenia pierwszej pomocy, miasteczko ruchu drogowego, porady na temat zdrowego sposobu odżywiania, akcja zbiórki krwi i możliwość rejestracji potencjalnych dawców szpiku. Odniesienie korzyści zależne będzie od wyboru uczestnika i od jego indywidualnych preferencji, które przełożą się na wybór by wziąć udział w ww. aktywnościach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (pytanie oznaczone numerem 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 16 czerwca 2015 r.):

Czy organizacja pikniku związanego z realizacją w Korporacji programu pod nazwą "...", powinna być rozpatrywana jako nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT należnym? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2)

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionych towarów i usług, które będą wykorzystywane w czasie organizowanych przez Wnioskodawcę pikników pod nazwą "..."? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 3)

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko - pytanie 2:

Spółka stoi na stanowisku, że świadczenia jakie otrzymują osoby uczestniczące w pikniku "...", nie mają na celu zaspokajania ich osobistych celów. Istotą pikniku organizowanego pod nazwą "..." jest integracja załogi, zadbanie o zdrowie fizyczne pracowników, wzmacnianie współpracy w ramach Korporacji zmierzające do poprawy wydajności i jakości pracy i wzmacnianie pozytywnych więzi łączących pracodawcę z pracownikami, a także promocja i reklama Spółki - Wnioskodawcy. Piknik organizowany jest z inicjatywy Spółki w związku z działalnością przedsiębiorstwa. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki w opisanej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług na cele niezwiązane z działalnością przedsiębiorstwa. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionej sytuacji nie dochodzi do świadczenia usług, o którym jest mowa w art. 8 ust. 1 i art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Interpretując przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, to wówczas takie świadczenie usług będzie nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Ponadto wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług (inne niż wskazane w pkt 1) na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Jednocześnie z powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega tylko takie nieodpłatne świadczenie usług na rzecz pracowników, które służy celom osobistym pracowników (ich celom bezpośrednio konsumpcyjnym), zatem nie ma żadnego związku z działalnością przedsiębiorstwa podatnika.

Należy zauważyć, iż pojęcie działalności gospodarczej zostało zawarte dla celów podatku od towarów i usług w art. 15 ust. 2 ustawy i z powyższego wynika, iż działalność gospodarcza obejmuje elementy składające się na jej przedmiot, tj. zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, działalność rolników i osób wykonujących wolne zawody a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Z opisu sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności Spółka będzie co roku organizować imprezę (piknik "..."). W pikniku będą uczestniczyć oprócz pracowników Spółki, zaproszeni goście. Za udział w imprezie pracownicy Spółki jak i zaproszeni goście nie będą ponosić żadnej odpłatności. Koszty związane ze zorganizowaniem takiej imprezy wydatkowane będą ze środków obrotowych Spółki - Wnioskodawcy, udokumentowane będą fakturami VAT.

Wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji potrzeb osobistych, można jednak przyjąć, że potrzebami osobistymi są te, których realizacja nie jest związana ze stosunkiem pracy. A zatem potrzeby osobiste to te, których zaspokojenie wynika z dobrej woli pracodawcy. Natomiast potrzeby pracownicze to te, których spełnienie nie wynika z autonomii woli stron, ale do zaspokajania których pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa, np.: przepisów Kodeksu pracy, przepisów innych ustaw regulujących prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, postanowień zbiorowych układów pracy, postanowień porozumień zbiorowych, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy itp. Należy jednocześnie zauważyć, że treść art. 8 ust. 2 ustawy wskazuje, iż aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, czyli za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Wskazać należy iż dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie, czy świadczenie to ma związek z działalnością gospodarczą podatnika.

Nabyte przez Spółkę towary i usługi wykorzystane do organizacji przedmiotowej imprezy, w sposób pośredni będą związane z działalnością gospodarczą Spółki. Z uwagi na powyższe, w świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, czynność tą nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ organizacja przedmiotowych imprez związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż organizowanie przez Wnioskodawcę imprezy ma niewątpliwie związek z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Zatem impreza ta nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko - pytanie 3:

Zdaniem Wnioskodawcy może on odliczyć podatek VAT naliczony od zakupionych towarów i usług, które będą wykorzystywane w czasie organizowanych przez Wnioskodawcę pikników pod nazwą "...".

UZASADNIENIE

Z przepisu art. 86. ust. 1 wynika, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast art. 86 ust. 2 wskazuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupionymi towarami, uzależnione jest od powiązania tych zakupów z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być zatem bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany), bądź pośredni.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż organizuje piknik sportowo-rekreacyjny pod hasłem:. Wnioskodawca poniósł wydatki na zakup towarów i usług związanych z organizacją imprezy. W związku z charakterem pikniku, nie ma możliwości przypisania dokładnie wydatkowanej kwoty na każdego uczestnika spotkania. Jak wynika z opisu stanu faktycznego, celem organizacji pikniku jest integracja załogi, zadbanie o zdrowie fizyczne pracowników, zmierzające do poprawy wydajności i jakości pracy i wzmacnianie pozytywnych więzi łączących pracodawcę z pracownikami, wzmacnianie współpracy w ramach Korporacji a także promocja i reklama Spółki - Wnioskodawcy. Piknik organizowany jest z inicjatywy Spółki w związku z działalnością przedsiębiorstwa.

Biorąc zatem pod uwagę cyt. wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że wydatki, o których mowa we wniosku służą czynnościom opodatkowanym, a Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonywanych zakupów, na zasadach przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie uznania, czy organizacja pikniku związanego z realizacją w Korporacji programu "..." podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w czasie organizowania przez Wnioskodawcę pikników.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki poruszanej we wniosku, tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące dwóch zdarzeń przyszłych w jednej interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy o VAT.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie).

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie (usługę) za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z ww. przepisu art. 8 ust. 2 ustawy wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

* w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych (warunki te muszą być spełnione łącznie),

* w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast przez usługi świadczone do celów działalności, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez podmiot. A zatem jeśli podjęte przez podmiot działania przynoszą korzyści prowadzonej działalności gospodarczej albo służą realizacji zadań na niego nałożonych, tym samym są związane z jej prowadzeniem, a więc, jak to określa art. 8 ust. 2 ustawy, świadczone są do celów działalności gospodarczej podatnika.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka Wnioskodawcy należy do grupy spółek (Korporacja). Korporacja wdrożyła we wszystkich swoich lokalizacjach program promowania wśród pracowników zdrowego stylu życia. Program został wprowadzony w Korporacji pod nazwą "...". W związku z powyższym, również pracownicy Wnioskodawcy zostają objęci akcjami tego programu, który u Wnioskodawcy przyjął nazwę "...".

Głównym założeniem Programu "..." jest promowanie zdrowego stylu życia wśród pracowników x polegające między innymi na walce z nałogiem palenia, zdrowym odżywianiu, uprawianiu sportu, aktywnym spędzaniu czasu wolnego, zwalczaniu stresu, itp.

W ramach programu Wnioskodawca będzie organizować m.in. Pikniki "..." dla Pracowników firmy, ich rodzin oraz pracowników agencji pracy tymczasowych świadczących pracę na rzecz Wnioskodawcy i ich rodzin, emerytów, zleceniobiorców oraz przedstawicieli korporacji.

Dodatkowo na piknik zaproszone będą organizacje wspierane przez x w ramach działalności Zespołu zajmującego się wspieraniem rozwoju społeczności lokalnej oraz ich podopieczni, np. Z., Grupa Ratownictwa, Fundacja z okolicznej miejscowości.

Piknik finansowany jest ze środków obrotowych, Spółka na podstawie porozumienia z przedstawicielem załogi nie tworzy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Wnioskodawca nabywa usługę organizacji imprezy (pikniku) od organizatora imprezy (podmiotu trzeciego). Wnioskodawcę z podmiotem trzecim będzie łączyła umowa na kompleksową usługę w postaci zorganizowania i przeprowadzenia imprezy - pikniku "...". Podmiot trzeci prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie działalności agencji reklamowych. Przedmiotem umowy jest usługa kompleksowej organizacji pikniku wraz z atrakcjami i cateringiem. Wnioskodawca odrębnie (we własnym zakresie) nabywa jedynie ubezpieczenie imprezy, usługę ochrony uczestników imprezy, wynajem obiektu na którym będzie się odbywała impreza oraz wynajem parkingu.

W ramach imprezy pracownicy i zaproszeni goście będą mogli skorzystać z napojów i posiłków, które przygotowuje firma wynajęta przez Wnioskodawcę do jej zorganizowania.

W celu oszacowania ilości osób, dla których powinny zostać przygotowane atrakcje i posiłki, Wnioskodawca zbiera wstępne deklaracje uczestnictwa od osób zaproszonych (w tym pracowników).

Deklaracje te nie zobowiązują pracowników czy zaproszonych gości do faktycznego udziału w imprezie, choćby ze względu na fakt, że deklaracje składane są z dużym wyprzedzeniem a często warunki pogodowe czy zdrowotne determinują faktyczny udział np. pracowników, zwłaszcza tych planujących udział w imprezie z małymi dziećmi. Wnioskodawca nie będzie sprawdzał czy osoby, które zadeklarowały chęć udziału stawiły się na pikniku.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy organizacja pikniku związanego z realizacją w Korporacji programu pod nazwą "...", powinna być rozpatrywana jako nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT należnym.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca nabywa usługę kompleksowej organizacji imprezy (pikniku) wraz z atrakcjami i cateringiem od organizatora imprezy (podmiotu trzeciego). Ponadto Wnioskodawca odrębnie (we własnym zakresie) nabywa ubezpieczenie imprezy, usługę ochrony uczestników imprezy, wynajem obiektu na którym będzie się odbywała impreza oraz wynajem parkingu.

W tym miejscu wskazać należy, iż zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że w przedstawionej we wniosku sytuacji usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz poszczególnych konsumentów (uczestników imprezy), na którą składać się będzie zarówno usługa nabywana przez Wnioskodawcę od podmiotu zwanego "organizatorem", jak i pozostałe usługi nabyte odrębnie przez Wnioskodawcę, będzie obiektywnie będzie tworzyła - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca w istocie będzie świadczył kompleksową usługę organizacji pikniku na rzecz uczestników tej imprezy.

Z wniosku wynika, że piknik będzie organizowany ze środków obrotowych Wnioskodawcy, uczestnicy nie będą ponosili jego kosztów.

Skoro zatem Wnioskodawca w związku z organizacją pikniku nie uzyska żadnego wynagrodzenia, to nie można przedmiotowych usług uznać za odpłatne, zatem organizacja pikniku nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak już wskazano powyżej, dla uznania, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 2 pkt 2, musi ono służyć celom innym niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy, zaś za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wywodzi, że świadczenie ww. usługi na rzecz pracowników ma ścisły związek z działalnością gospodarczą, bowiem udział pracowników w imprezie przełoży się na pozytywne skojarzenia z pracodawcą, zwiększy motywację i efektywność pracy.

Natomiast świadczenie ww. usługi na rzecz pozostałych osób ma pozytywny wpływ na wizerunek Wnioskodawcy jako pracodawcy, zwiększenie motywacji zasobów ludzkich, zwiększenie efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, większe zainteresowanie podjęciem zatrudnienia u Wnioskodawcy oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy w branży i u aktualnych i potencjalnych kontrahentów oraz ma na celu promocję i reklamę Wnioskodawcy, więc według Wnioskodawcy również ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W ocenie organu nie sposób zgodzić się z taką argumentacją, bowiem sposób zorganizowania i charakter imprezy nie wskazują, iż mamy do czynienia z typowym spotkaniem integracyjnym pracowników lub spotkaniem z kontrahentami biznesowymi Wnioskodawcy. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Wnioskodawca nie jest w stanie określić, w jakiej części nieodpłatna usługa organizacji pikniku realizowana będzie przez niego na rzecz poszczególnych grup uczestników imprezy (np. w jakiej części realizowana będzie na rzecz pracowników lub kontrahentów, a w jakiej na rzecz pozostałych uczestników). Zatem ocena, w jakiej części nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej a w jakiej części nie, jest niemożliwa.

Impreza ma charakter bardzo ogólny i w ocenie organu z ww. powodów nie wiąże się bezpośrednio ani pośrednio z działalnością Wnioskodawcy tj. z produkcją popychaczy i zaworów dedykowanych dla branży.

Trudno uznać, że promowanie zdrowego stylu życia wśród tak dużej grupy konsumentów, w całości związane jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę firmą.

W konsekwencji, świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizacji pikniku na rzecz pracowników firmy, ich rodzin oraz pracowników agencji pracy tymczasowych świadczących pracę na rzecz Wnioskodawcy i ich rodzin, emerytów, zleceniobiorców, przedstawicieli korporacji, a także organizacji wspieranych przez x w ramach działalności Zespołu zajmującego się wspieraniem rozwoju społeczności lokalnej oraz ich podopiecznych, np. Z., Grupa Ratownictwa, Fundacja z okolicznej miejscowości, będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie usług zrównane z odpłatnym świadczeniem usług na podstawie art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w kwestii uznania, czy organizacja pikniku związanego z realizacją w Korporacji programu pod nazwą "..." stanowi nieodpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w czasie organizowania przez Wnioskodawcę pikników.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem, który umożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością opodatkowaną podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Jak już wskazano wyżej, Wnioskodawca nabywa usługę organizacji imprezy (pikniku) od organizatora imprezy (podmiotu trzeciego). Wnioskodawcę z podmiotem trzecim będzie łączyła umowa na kompleksową usługę w postaci zorganizowania i przeprowadzenia imprezy - pikniku "...". Przedmiotem umowy jest usługa kompleksowej organizacji pikniku wraz z atrakcjami i cateringiem. Wnioskodawca odrębnie (we własnym zakresie) nabywa jedynie ubezpieczenie imprezy, usługę ochrony uczestników imprezy, wynajem obiektu na którym będzie się odbywała impreza oraz wynajem parkingu.

Podkreślenia wymaga, że - jak już wskazano powyżej - warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług, jest wykorzystanie ich do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ocenie organu podatkowego w okolicznościach tej konkretnej sprawy nie występuje związek bezpośredni podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną Wnioskodawcy. W ocenie organu nie występuje również związek pośredni.

Działalność spółki jest bardzo specyficzna, dlatego też nie sposób twierdzić, że zorganizowanie pikniku "..." dla tak różnorodnej grupy konsumentów, mimo umieszczenia logo spółki, wpłynie generalnie na zwiększenie sprzedaży produktów spółki, w tym wśród uczestników pikniku.

Ponownie trzeba podkreślić, że nie jest to typowe spotkanie integracyjne z pracownikami lub spotkanie biznesowe z kontrahentami. Wnioskodawca nie przyporządkowuje nabywanych usług do poszczególnych grup.

Zatem i z tych względów nie będzie istniała możliwość jednoznacznego wykazania związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w czasie organizowania przez Wnioskodawcę pikników należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczyć należy, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl