IBPP1/4512-254/16/AR - VAT przy sprzedaży działek gruntu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-254/16/AR VAT przy sprzedaży działek gruntu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 marca 2016 r. (data wpływu 4 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 16 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek gruntu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek gruntu.

Wniosek został uzupełniony pismem z 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 16 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 czerwca 2016 r. znak IBPP1/4512-254/16/AR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2007 r. Wnioskodawca w drodze darowizny od żony nabył nieruchomość. W 2008 r. Wnioskodawca w drodze dziedziczenia po żonie nabył nieruchomość (gospodarstwo rolne-grunty zabudowane i niezabudowane o łącznej powierzchni 50.106 metrów kwadratowych - składających się z kilku działek).

W 2012 r. Wnioskodawca sprzedał część gospodarstwa rolnego rolnikowi, który nabył je w celu utworzenia gospodarstwa rolnego.

Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży części tej nieruchomości (gruntu). Sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym (Wnioskodawca korzystać będzie z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem).

1. Wnioskodawca nie ponosił, ani też nie zamierza ponosić jakichkolwiek nakładów związanych z ich przygotowaniem do sprzedaży zmierzających do wzrostu wartości nieruchomości (np.: podłączenie do sieci elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, gazowej, wydzielenie i utwardzenie drogi dojazdowej).

2. Wnioskodawca nie oferował, ani nie będzie oferował sprzedaży poprzez ogłoszenie w prasie, internecie, ani nie będzie korzystał z profesjonalnego biura pośrednictwa obrotu nieruchomościami.

3. Wnioskodawca grunt zamierza sprzedać okazjonalnie.

4. Wnioskodawca przed sprzedażą nieruchomości nie będzie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.

5. Grunt nie był nigdy przedmiotem dzierżawy.

6. Wnioskodawca gruntu nigdy nie użytkował.

Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z). W swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonywał obrotu nieruchomościami. Grunty nigdy nie były wykorzystane w działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca prowadził. Z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawca był czynnym podatnikiem VAT. Obecnie działalność gospodarczą Wnioskodawca zlikwidował, złożył VAT-Z, w związku z czym nie posiada już statusu podatnika VAT.

W uzupełnieniu podano, że:

1,2.

W dniu 16 maja 2007 - aktem notarialnym Nr.. sporządzona została umowa darowizny gruntu (nieruchomości niezabudowanej). Nieruchomość położona w S. przy ul.... - stanowiąca działki nr A, B, C o powierzchni 1597 m 2.W rejestrze gruntów oznaczona jako nieużytki, pastwiska, grunty orne, drogi oznaczona symbolem "PS VI", "R V" i "N", "dr". Nieruchomość znajduje się na terenie dla którego brak jest obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Darowiznę od żony Wnioskodawca przyjął, ponieważ otrzymała ją w spadku po Ciotce, nie miała kwalifikacji w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca natomiast posiada świadectwo, które otrzymał w dniu 3 maja 1977 r. na podstawie § 1 Uchwały Rady Ministrów z 21 sierpnia 1959 r. Wnioskodawca posiada tytuł ogrodnika-warzywnika.

3.

W drodze dziedziczenia po żonie Wnioskodawca otrzymał gospodarstwo rolne składające się z następujących działek:

D, E, F, G, H, I, J, K.

Część gruntu wraz z zabudową o powierzchni 1597 m2 Wnioskodawca sprzedał w 2012 r.

4.

Pozostał tylko grunt niezabudowany. Przedmiotem sprzedaży ma być grunt składający się z działek:

J, G, D, F.

Dla tych nieruchomości brak jest obecnie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

5.

Teren, o którym mowa był wykorzystywany rolniczo jeszcze w latach 80- tych w tym także przez Wnioskodawcę, ponieważ w okresie stanu wojennego taka była konieczność. W okresie do lat siedemdziesiątych część terenu stanowił staw rybny, jednakże po katastrofie górniczej w kop. Gen. Z. gdzie woda ze stawu na powierzchni przedarła się do płytkich wyrobisk i spowodowała śmierć kilkudziesięciu górników - wszystkie stawy w rejonie zasypano odpadami z hałd kopalnianych. W ten sposób około 1,7 ha terenu o którym mowa i jest obecnie w posiadaniu Wnioskodawcy, stał się nieużytkiem.

Teren jest w prawdzie, ze względu na zaszłości administracyjne, podzielony na działki jednakże stanowi jedną całość o wymiarach ok. 140 m x 350 m. Podział na działki był między innymi wynikiem przeprowadzenia linii wysokiego napięcia i ciepłociągu zasilającego S. z ciepłowni w..... W wyniku darowizny Wnioskodawca otrzymał 50% udziału w 10 ha działce bez możliwości decydowania o jej przeznaczeniu i sposobie wykorzystania, ponieważ pozostali współwłaściciele na nic nie chcieli się zgodzić. Dopiero w 2011 r. w wyniku ugody sądowej Wnioskodawca stał się wyłącznym właścicielem opisywanych działek o powierzchni ca 5 ha.

Należy także zaznaczyć, iż w latach siedemdziesiątych władze administracyjne regionu wysłały do wszystkich rolników informacje by na swoich terenach nie uprawiali roślin przeznaczonych do konsumpcji i na paszę, ponieważ w wyniku działalności okolicznych hut metali nieżelaznych i innych gałęzi przemysłu, zanieczyszczenie atmosfery czyniły plony nienadającymi się do spożycia. Dodatkowo teren ten położony jest między relatywnie gęsto zamieszkałymi dzielnicami S. i... co powoduje, że przechodzący tamtędy ludzie dewastują i wykradają praktycznie wszystkie uprawy.

6.

Wnioskodawca nigdy nie występował z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla działek mających być przedmiotem sprzedaży, uzyskania decyzji o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.

7.

Wnioskodawca nie dokonywał podziału działek, ponieważ będą one sprzedawane w takiej postaci w jakiej zostały nabyte.

8. Na pytanie nr 8 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Jakie geodezyjnie wyodrębnione działki będą przedmiotem sprzedaży, czy przedmiotem sprzedaży będą działki niezabudowane czy zabudowane (jeśli tak to jaka to zabudowa, kiedy i przez kogo wybudowana) - należy wskazać odrębnie dla każdej geodezyjnie wyodrębnionej działki mającej być przedmiotem sprzedaży." Wnioskodawca wskazał: "Odpowiedzi Wnioskodawca udzielił w pkt 4 niniejszego pisma."

9.

W obecnej chwili na tym terenie nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego. Powstało studium zagospodarowania terenu, gdzie pierwotnie przewidziano tą działkę jako teren zielony S., jednakże w wyniku działań potencjalnych kupców zmieniono przeznaczenie na zabudowę usługową i mieszkalną. Studium to zostało wprawdzie uchwalone ale jeszcze nie opublikowane. Wnioskodawcy informacje pochodzą od tych właśnie zainteresowanych.

10.

Nigdy nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

11.

Wnioskodawca nie jestem rolnikiem ryczałtowym.

12. Na pytanie nr 12 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy działki były lub są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności rolniczej, jeśli tak to jakiej i od kiedy..."

Wnioskodawca wskazał: "Odpowiedzi Wnioskodawca udzielił w pkt 5 niniejszego pisma."

13.

Wnioskodawca nie sprzedawał produktów ponieważ nie użytkował gruntu.

14. Na pytanie nr 14 tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Jakie działania marketingowe Wnioskodawca zamierza podejmować w celu sprzedaży działki..." Wnioskodawca wskazał: "Wnioskodawca opisał to w części G pkt 2 ORD-IN."

15.

Zasadniczą przyczyną sprzedaży działek jest brak opłacalności uprawy gruntu.

16.

Środki pozyskane ze sprzedaży gruntu Wnioskodawca przeznaczy na cele osobiste.

17.

Wnioskodawca posiada nieruchomość zabudowaną o powierzchni 810 m2. Jest to miejsce zamieszkania Wnioskodawcy i nie zamierza jej sprzedawać.

18.

W dniu 3 lutego 2012 r. aktem notarialnym została zawarta umowa sprzedaży, obejmującadziałki:

A - wraz z zabudowaniami;

B - niezabudowana;

C - droga.

Ogólna powierzchnia gruntu 1592m. Działka A zabudowana budynkami:

a.

budynek mieszkalny, wielorodzinny, jednopiętrowy o powierzchni 350m, wybudowany w 1912 r.;

b.

budynek mieszkalny parterowy o powierzchni użytkowej około 100m, wybudowany pod koniec XIX wieku przeznaczony do kapitalnego remontu;

c.

budynek gospodarczy do remontu lub wyburzenia.

Wnioskodawca nigdy nie prowadził na nim działalności rolniczej. Przyczyną sprzedaży części gospodarstwa rolnego była chęć poszerzenia gospodarstwa rolnego przez Kupującego. Wnioskodawca nie składał VAT-R, VAT-7, ponieważ nie odprowadzał podatku VAT - grunty nie utraciły wskutek sprzedaży charakteru rolnego, powiększyły, bowiem powierzchnię gospodarstwa rolnego Kupującego.

Środki uzyskane ze sprzedaży zostały przeznaczone na cele osobiste.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości (gruntu) nabytej w drodze dziedziczenia po żonie, obecnie stanowiącej majątek własny Wnioskodawcy spowoduje, że nabędzie status podatnika VAT i będzie zobowiązany naliczyć i odprowadzić podatek VAT z tytułu tej czynności.

Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu transakcji zbycia gruntu nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, brak tego przymiotu pozbawia, Wnioskodawcę cech podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie sprzedaży tej nieruchomości, a sprzedaż tej nieruchomości cech czynności opodatkowanej, o której mowa w ar.t 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy transakcja sprzedaży nieruchomości, nie będzie podlegała przepisom prawa podatkowego w zakresie podatku VAT i tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu wyżej wymienionemu podatkowi

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumnie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie nieruchomości gruntowej (działki), dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców, lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy o VAT, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Podkreślić także należy, iż w kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi bowiem wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu zarobku w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Zatem, dostawa towarów (w tym nieruchomości) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Jak wskazano wyżej nie zawsze sprzedaż nieruchomości stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Sprzedaż nieruchomości nie stanowi takiej czynności przede wszystkim wówczas, gdy jest ona dokonywana przez podmioty nie będące podatnikami VAT lub przez podmioty będące, co prawda takimi podatnikami, lecz niedziałające jako podatnicy w odniesieniu do tej czynności.

W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości istotne jest czy w świetle zaprezentowanego we wniosku stanu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania dostawy nieruchomości podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też dostawa nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

W orzeczeniu Trybunału Sprawiedliwości UE (dalej TSUE) w sprawach C-180/10 i C-181/10 Trybunał stwierdził, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Trybunał orzekł ponadto, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz orzecznictwo TSUE stwierdzić należy, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż działek nie będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2007 r. w drodze darowizny od żony nabył nieruchomość stanowiąca działki nr A, B, C o powierzchni 1597 m2. Wnioskodawca w wyniku darowizny otrzymał 50% udziału w 10 ha działce bez możliwości decydowania o jej przeznaczeniu i sposobie wykorzystania. Dopiero w 2011 r. w wyniku ugody sądowej stał się wyłącznym właścicielem opisywanych działek o pow. ca 5 ha. W drodze dziedziczenia po żonie Wnioskodawca otrzymał w 2008 r. gospodarstwo rolne składające się z następujących działek: D, E, F, G, H, I, J, K Część gruntu wraz z zabudową o powierzchni 1597 m2 Wnioskodawca sprzedał. Pozostał tylko grunt niezabudowany. Przedmiotem sprzedaży ma być grunt składający się z działek: J, G, D, F. Dla tych nieruchomości brak jest obecnie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca nie wykorzystywał nieruchomości mających być przedmiotem sprzedaży dla celów zarobkowych. Jak wskazał Wnioskodawca darowiznę od żony przyjął, ponieważ otrzymała ją w spadku po Ciotce, nie miała kwalifikacji w zakresie prowadzenia gospodarstwa rolnego, Wnioskodawca natomiast posiada świadectwo, które otrzymał w dniu 3 maja 1977 r. na podstawie § 1 Uchwały 367 Rady Ministrów z 21 sierpnia 1959 r. Wnioskodawca posiada tytuł ogrodnika-warzywnika. Wnioskodawca gruntu nigdy nie użytkował. Grunty nigdy nie były wykorzystywane w działalności gospodarczej, którą Wnioskodawca prowadził. Grunt nie był nigdy przedmiotem dzierżawy. Wnioskodawca nie jestem rolnikiem ryczałtowym. Wnioskodawca nie sprzedawał produktów ponieważ nie użytkował gruntu.

Ponadto, jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca nigdy nie występował z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla działek mających być przedmiotem sprzedaży, uzyskania decyzji o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej. Wnioskodawca nie dokonywał podziału działek, ponieważ będą one sprzedawane w takiej postaci w jakiej zostały nabyte. Wnioskodawca nie ponosił, ani też nie zamierza ponosić jakichkolwiek nakładów związanych z ich przygotowaniem do sprzedaży zmierzających do wzrostu wartości nieruchomości (np. podłączenie do sieci elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, gazowej, wydzielenie i utwardzenie drogi dojazdowej).

Wnioskodawca nie oferował, ani nie będzie oferował sprzedaży poprzez ogłoszenie w prasie, internecie, ani nie będzie korzystał z profesjonalnego biura pośrednictwa obrotu nieruchomościami. Wnioskodawca grunt zamierza sprzedać okazjonalnie.

Jak podał Wnioskodawca w dniu 3 lutego 2012 r. aktem notarialnym została zawarta umowa sprzedaży, obejmująca działki:

A - wraz z zabudowaniami;

B - niezabudowana;

C - droga.

Ogólna powierzchnia gruntu 1592m. Działka A zabudowana budynkami:

a.

budynek mieszkalny, wielorodzinny, jednopiętrowy o powierzchni 350m, wybudowany w 1912 r.;

b.

budynek mieszkalny parterowy o powierzchni użytkowej około 100m, wybudowany pod koniec XIX wieku przeznaczony do kapitalnego remontu;

c.

budynek gospodarczy do remontu lub wyburzenia.

Wnioskodawca nigdy nie prowadził na nim działalności rolniczej. Przyczyną sprzedaży części gospodarstwa rolnego była chęć poszerzenia gospodarstwa rolnego przez Kupującego. Wnioskodawca nie składał VAT-R, VAT-7, ponieważ nie odprowadzał podatku VAT - grunty nie utraciły wskutek sprzedaży charakteru rolnego, powiększyły, bowiem powierzchnię gospodarstwa rolnego kupującego.

Środki uzyskane ze sprzedaży zostały przeznaczone na cele osobiste.

Oprócz działek przeznaczonych do sprzedaży Wnioskodawca posiada nieruchomość zabudowaną o powierzchni 810 m2. Jest to miejsce zamieszkania Wnioskodawcy i nie zamierza jej sprzedawać.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem sprzedaży ma być grunt składający się z działek: J, G, D, F. Zasadniczą przyczyną sprzedaży działek jest brak opłacalności uprawy gruntu. Wnioskodawca wskazał, że teren, o którym mowa był wykorzystywany rolniczo jeszcze w latach 80- tych w tym także przez Wnioskodawcę, ponieważ w okresie stanu wojennego taka była konieczność. W okresie do lat siedemdziesiątych część terenu stanowił staw rybny, jednakże po katastrofie górniczej w kop. Gen. Z. gdzie woda ze stawu na powierzchni przedarła się do płytkich wyrobisk i spowodowała śmierć kilkudziesięciu górników - wszystkie stawy w rejonie zasypano odpadami z hałd kopalnianych. W ten sposób około 1,7 ha terenu o którym mowa i jest obecnie w posiadaniu Wnioskodawcy, stał się nieużytkiem.

Należy także zaznaczyć, iż w latach siedemdziesiątych władze administracyjne regionu wysłały do wszystkich rolników informacje by na swoich terenach nie uprawiali roślin przeznaczonych do konsumpcji i na paszę, ponieważ w wyniku działalności okolicznych hut metali nieżelaznych i innych gałęzi przemysłu, zanieczyszczenie atmosfery czyniły plony nienadającymi się do spożycia. Dodatkowo teren ten położony jest między relatywnie gęsto zamieszkałymi dzielnicami S. i... co powoduje, że przechodzący tamtędy ludzie dewastują i wykradają praktycznie wszystkie uprawy.

Środki pozyskane ze sprzedaży gruntu Wnioskodawca przeznaczy na cele osobiste.

Wobec powyższego uznać należy, że planowana sprzedaż działek nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia działek, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego - stałego i zorganizowanego - charakteru takiej działalności). To wskazuje, że w takim przypadku mamy do czynienia z czynnościami mieszczącymi się w ramach zarządu majątkiem prywatnym niemających cech działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym nie można uznać sprzedaży przedmiotowych działek o numerach: J, G, D, F. przez Wnioskodawcę za przejaw jego działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji stwierdzić należy, że sprzedaż przedmiotowych działek o numerach J, G, D, F. nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie z tytułu tej sprzedaży Wnioskodawca nie stanie się podatnikiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia uznania Wnioskodawcy za podatnika z tytułu sprzedaży innych działek nabytych w drodze dziedziczenia gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania i nie przedstawił własnego stanowiska.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl