IBPP1/4512-23/15/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-23/15/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 stycznia 2015 r. (data wpływu 12 stycznia 2015 r.), uzupełnionego pismem z 25 lutego 2015 r. (data wpływu 3 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z 8 stycznia 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lutego 2015 r. (data wpływu 3 marca 2015 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Ochotnicza Straż Pożarna), działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1229 z późn. zm.), a także własnego statutu, i posiada osobowość prawną. Terenem działania Wnioskodawcy jest miejscowość będąca jego siedzibą, miejscowości położone w gminie oraz w rejonie pomocy wzajemnej. Wnioskodawca jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej. Działalność straży opiera się na pracy społecznej jej członków. Statutowymi zadaniami ochotniczych straży jest:

a.

prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarów,

b.

udział w akcjach ratowniczych,

c.

prowadzenie działalności na rzecz rozwoju miejscowości będącej siedzibą straży,

d.

wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej poprzez upowszechnianie kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności zarobkowej, lecz tylko działalność statutową, dlatego też zgodnie z artykułem 17 punkt 1 podpunkt 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz z artykułem 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 do ustawy pkt 10) ustawy o podatku od towaru i usług z dnia 11 marca 2004 r., nie jest płatnikiem VAT. Jako stowarzyszenie, informacje o przepływach finansowych Wnioskodawcy składane są co roku do Urzędu Skarbowego w postaci CIT 8.

W obecnych czasach takie stowarzyszenia jak Wnioskodawca działające w niewielkich wioskach (M. liczy 720 mieszkańców) coraz częściej prowadzą działalność opisaną powyżej w punkcie c i d.

Również Wnioskodawca w trosce o rozwój tej niewielkiej wioski jak i jej mieszkańców, poczynił starania o środki unijne w ramach programu "Małe Projekty" w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Rezultat tych starań jest taki, iż w 2013 r. Wnioskodawca przy wsparciu właśnie pieniędzy unijnych, zrealizował dwa projekty "..." oraz "..."

w M.". Realizując te zadania Wnioskodawca płacił za wszystkie faktury oczywiście kwotę brutto (z VAT-em), natomiast refundacja (70%) środków unijnych liczona jest od kwoty netto (bez VAT-u). Dla beneficjenta, który jest tzw. Vatowcem, fakt ten nie ma znaczenia, gdyż jest on w stanie ten VAT odzyskać, natomiast dla beneficjenta takiego jak Wnioskodawca, który nie jest "vatowcem", ten sposób naliczania jest wielce niesprawiedliwy, gdyż refundację ma naliczoną od poniesionej kwoty netto a przecież płaci brutto, z VAT- em, którego nie może odzyskać.

Urząd Marszałkowski, który przekazuje refundację, oznajmił, iż jedynym sposobem aby dotacja środków unijnych była liczona od poniesionej kwoty brutto, jest posiadanie przez beneficjenta interpretacji indywidualnej, którą Wnioskodawca uzyskał, przy realizacji powyższych projektów.

W tym roku tj. w 2015 r. Wnioskodawca będzie realizował kolejny już projekt pod nazwą "..." w ramach tego samego programu tj. Małe projekty w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. Podobnie jak w przypadku realizacji poprzednich projektów, tak i tym razem Wnioskodawca będzie ponosił koszty realizacji tegoż zadania wraz z VAT-em, natomiast aby do refundacji przedstawiać kwoty brutto faktur, Wnioskodawca musi posiadać wydaną przez urząd interpretację indywidualną, o którą właśnie prosi. Bez powyższego dokumentu, pomimo pozytywnie rozliczonego projektu przez Komisję Urzędu Marszałkowskiego, środki pieniężne nie mogą być Wnioskodawcy przekazane. Mając na uwadze dobro mieszkańców gminy, jak i dalszy jej rozwój, Wnioskodawca liczy na pozytywną decyzję i wydanie Wnioskodawcy wspomnianego dokumentu, jak to miało miejsce przy realizacji poprzednich projektów w 2013 r. za co z góry Wnioskodawca dziękuje.

W piśmie z 25 lutego 2015 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynnym. Zakupy towarów budowlanych i usług związanych z realizacją tego projektu, nie będą służyły do jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Korzystanie z boiska wielofunkcyjnego powstałego w ramach tegoż projektu, będzie dla wszystkich użytkowników bezpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadań statutowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma takiej możliwości, ponieważ Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym, jako płatnik podatku od towarów i usług. Nie jest tzw. "vatowcem".

Wnioskodawca nie wykorzystuje swojej działalności do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w 2015 r. realizuje projekt pn. "...", w ramach programu Małe projekty, działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego PROW na lata 2007-2013. Jak Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynnym. Zakupy towarów budowlanych i usług związanych z realizacją tego projektu, nie będą służyły do jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Korzystanie z boiska wielofunkcyjnego powstałego w ramach tegoż projektu, będzie dla wszystkich użytkowników bezpłatne.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. "...", bowiem - jak wskazał Wnioskodawca - zakupione towary (materiały) budowlane i usługi nabyte na potrzeby realizowanego projektu nie będą służyły do jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT (korzystanie z boiska będzie dla wszystkich użytkowników bezpłatne), ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. "...", ani też do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 35-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl