IBPP1/4512-1017/15/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/4512-1017/15/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 24 grudnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 25 lutego 2016 r. (data wpływu 1 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dzierżawy gruntu - tj. działki nr 116/9 na zieleń przydomową (ogródek) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dzierżawy gruntu - tj. działki nr 116/9 na zieleń przydomową (ogródek).

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lutego 2016 r. (data wpływu 1 marca 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 16 lutego 2016 r. Nr IBPP1/4512-1017/15/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miejska Urząd Miasta jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od 22 lutego 1995 r. (NIP XXX) i składa deklarację VAT-7.

Nieruchomość położona w K. w rejonie ul. L., składająca się z niezabudowanej działki ewidencyjnej nr 116/9 o pow. 0,0243 ha w obrębie X jednostka ewidencyjna X, stanowi własność Gminy Miejskiej, obj. KW Nr XXX. Aktualnie działka nr 116/9 jest nieużytkowana, niezagospodarowana, porośnięta trawą, chwastami i krzakami.

Z wnioskiem o wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym działki nr 116/9 wystąpili Państwo J. i A.N., współwłaściciele działek sąsiednich nr 115/1 i 116/6, których zamiarem jest zagospodarowanie nieruchomości gminnej łącznie że swoją posesją i użytkowanie jako zieleń przydomowa (ogródek przydomowy). Działka nr 116/9 obręb X jedn. ewid. X podlega ustaleniom obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla P., zatwierdzonego Uchwałą Nr XXX Rady Miasta z dnia 31 marca 1999 r., zgodnie z którym znajduje się w Terenach upraw polowych oznaczonych symbolem RP. W rejestrze gruntów działka nr 116/9 ma oznaczenie Ps.

Pismem z 25 lutego 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek, wskazując, iż:

1. Pani J.N. i Pan A.N. nie są rolnikami dokonującymi dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze.

2. Dzierżawiona działka nie będzie wykorzystywana przez dzierżawców na cele działalności gospodarczej, lecz wyłącznie na cele prywatne.

3. Na dzierżawionej działce nr 116/9 obr. X - X nie będzie prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

4. Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: "Czy z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Panią J.N. i Panem A.N. będzie wynikało, że działka będzie przez nich wykorzystywana wyłącznie na cele rolnicze, jeżeli tak to jakie..." Wnioskodawca odpowiedział, że cyt.: "W przypadku oddania działki nr 116/9 obr. X - X przez Gminę Miejską w dzierżawę na rzecz Pani J.N. i Pana A.N., nieruchomość ta nie będzie przez niech wykorzystywana na cele rolnicze."

5. Zgodnie ze wyjaśnieniem Pani J.N. i Pana A.N., w przypadku zawarcia umowy dzierżawy działki nr 116/9 obr. X - X, teren ten zostanie zagospodarowany łącznie z posesją sąsiednią stanowiącą własność ww. osób, jako powiększenie ich ogrodu przydomowego. Na terenie tym zostanie urządzony trawnik, rabaty kwiatowe oraz posadzone krzewy ozdobne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zezwoleń, będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług w przypadku dzierżawy gruntu na cel zieleń przydomowa, który w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczony jest pod uprawy polowe oznaczone symbolem RP.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspółnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspółnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 238, poz. 1578) od dnia 1 stycznia 2011 r. dzierżawa nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w stawce wynoszącej 23%. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zezwoleń (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 736) zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze. W myśl art. 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 199 z póżn, zm.) przeznaczenie danej działki następuje w miejscowym pianie zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu określenie sposobów zagospodarowania terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zatem o przeznaczeniu gruntu nie decyduje sposób w jaki się z niego faktycznie korzysta, lecz sposób w jaki można z gruntu potencjalnie korzystać w zakresie wynikającym z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W świetle powyższego, w przypadku wydzierżawienia przez Gminę Miejską działki nr 116/9 obr. X jedn. ewid. X przeznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod tereny upraw polowych (RP), zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miało zwolnienie przewidziane w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. pomimo tego, iż cel dzierżawy tej nieruchomości będzie określony jako zieleń przydomowa (ogródek).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy o VAT- rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie - na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy o VAT - w okresie od dnia I stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 736), zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Stosowanie do treści art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższych przepisów wynika, że, co do zasady, dzierżawa gruntów stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. Wyjątek stanowi dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, która korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przywołanego rozporządzenia wykonawczego do ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "cele rolnicze", jednakże w art. 2 pkt 15 tej ustawy zdefiniowana została działalność rolnicza, przez którą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym ma zamiar dokonać wydzierżawienia (w trybie bezprzetargowym) niezabudowanej działki ewidencyjnej nr 116/9. Działka ta jest nieużytkowana, niezagospodarowana, porośnięta trawą, chwastami i krzakami. Działka nr 116/9 podlega ustaleniom obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą Rady Miasta z dnia 31 marca 1999 r., zgodnie z którym znajduje się w terenach upraw polowych oznaczonych symbolem RP. W rejestrze gruntów działka nr 116/9 ma oznaczenie Ps.

Z wnioskiem o wydzierżawienie wystąpili Państwo J. i A.N., współwłaściciele działek sąsiednich nr 115/1 i 116/6, których zamiarem jest zagospodarowanie nieruchomości gminnej łącznie że swoją posesją i użytkowanie jako zieleń przydomowa (ogródek przydomowy).

Pani J. N. i Pan A. N. nie są rolnikami dokonującymi dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczących usługi rolnicze.

Dzierżawiona działka nie będzie wykorzystywana przez dzierżawców na cele działalności gospodarczej, lecz wyłącznie na cele prywatne. Na dzierżawionej działce nie będzie prowadzona działalność rolnicza w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Działka ta nie będzie wykorzystywana na cele rolnicze przez dzierżawców Panią J.N. i Pana A.N.

Zgodnie ze wyjaśnieniem dzierżawców, w przypadku zawarcia umowy dzierżawy przedmiotowej działki, teren ten zostanie zagospodarowany łącznie z posesją sąsiednią stanowiącą własność ww. osób, jako powiększenie ich ogrodu przydomowego. Na terenie tym zostanie urządzony trawnik, rabaty kwiatowe oraz posadzone krzewy ozdobne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy dzierżawa działki nr 116/9, na opisanych wyżej warunkach stanowi czynność korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa w świetle przedstawionych okoliczności stwierdzić należy, że decydujące znaczenie w kwestii możliwości zwolnienia od podatku czynności dzierżawy gruntów jest ich faktyczne przeznaczenie przez dzierżawcę oraz wykorzystanie przez niego gruntów na cele rolnicze. Jednocześnie cel ten musi być wskazany jednoznacznie w zawartej umowie dzierżawy.

Warunkiem bowiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ww. § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia jest łączne spełnienie przesłanek co do przedmiotu i celu umowy dzierżawy. Podatnik może zatem skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT takiej usługi jeśli zostanie zawarta umowa dzierżawy gruntu, która w swojej treści zawierać będzie m.in. postanowienia, z których w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że dzierżawiony grunt jest przeznaczony wyłącznie na cele rolnicze.

Celami rolniczymi, w świetle powołanej definicji art. 2 pkt 15 ustawy o VAT mogą być np. drobne uprawy polowe (np. grządki, drzewa owocowe) co jednak musi jednoznacznie wynikać z postanowień zawartej umowy dzierżawy, niezależnie od zapisów wynikających z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie, w odpowiedzi na pytanie tut. Organu czy z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Panią J.N. i Panem A.N. będzie wynikało, że działka będzie przez nich wykorzystywana wyłącznie na cele rolnicze, jeżeli tak to jakie..., Wnioskodawca odpowiedział, że w przypadku oddania działki nr 116/9 w dzierżawę na rzecz Państwa N. nieruchomość ta nie będzie przez nich wykorzystywana na cele rolnicze.

Skoro zatem zawarta umowa dzierżawy, nie będzie jednoznacznie precyzowała celu wykorzystania przedmiotowego gruntu wyłącznie na cele rolnicze, nie jest możliwe zastosowanie w przedmiotowej sprawie zwolnienia od podatku.

Wobec powyższego w niniejszej sprawie dzierżawa działki nr 116/9 przeznaczonej na powiększenie ogródka przydomowego (trawnik, rabaty kwiatowe, krzewy ozdobne) podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miało zwolnienie przewidziane w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. - należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl