IBPP1/443-997/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-997/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.) oraz z dnia 11 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakres obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych na zlecenie gminy od lokatorów czynszów i opłat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych na zlecenie gminy od lokatorów czynszów i opłat.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 5 września 2008 r.) oraz z dnia 11 września 2008 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy z Gminą S. Wnioskodawca zarządza nieruchomościami będącymi własnością Gminy zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi oraz lokalami komunalnymi w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Czynsze lokatorów wpłacane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy celem zaksięgowania wpłat na poszczególnych najemców. W następnym dniu całe wpływy są przelewane na rachunek bankowy Gminy.

Wnioskodawca jest zobowiązany dostarczyć lokatorom media. Faktury za media są adresowane na Wnioskodawcę i są jego kosztem, refakturowane na Gminę stają się sprzedażą Wnioskodawcy.

Naliczane czynsze najemcom nie są sprzedażą Wnioskodawcy, o ich wysokości Wnioskodawca powiadamia lokatorów na piśmie (nie w formie faktury). Wpływy czynszowe są dochodem Gminy i Gmina jest płatnikiem podatku VAT.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę to: 70.32 "Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie".

Wnioskodawca od stycznia 1999 r. ewidencjonuje obrót i kwoty podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z wyjątkiem czynności dotychczas zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania: usługi o symbolu PKWiU 70.3, 90.0, 93.03; załącznik do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. Kasy fiskalne zostały zastosowane z uwagi na wykonywanie usług, które nie były objęte zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.

Z Gminą Wnioskodawca ma zawartą umowę zlecenia. Za wykonywane czynności zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie wynikające z umowy. Na należne Wnioskodawcy wynagrodzenie, wystawia on Gminie Fakturę VAT. Faktura VAT, którą Wnioskodawca obciąża Gminę zawiera tylko wynagrodzenie Wnioskodawcy. Nie obejmuje przekazywanych na konto Gminy czynszów i opłat od lokatorów. Na czynsze i opłaty dotyczące lokali użytkowych są wystawiane faktury VAT, natomiast lokatorzy za swoje mieszkania i garaże płacą na podstawie wydruku z wymiaru. Faktury wystawiane najemcom lokali użytkowych są wystawiane w imieniu Urzędu Miasta za pośrednictwem Wnioskodawcy. Wszystkie czynsze i opłaty są regulowane przez banki lub pocztę.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

W związku z wprowadzeniem nowego Rozporządzenia Ministra Finansów (w poz. 45 wniosku ORD-IN wskazano rozporządzenie Min. Fin. Z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących Dz. U. Nr 113, poz. 720) został w poz. 16 załącznika obejmującego czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania w kasie fiskalnej wprowadzony dodatkowy warunek, że na każdą usługę należy wystawić fakturę. W związku z powyższym Wnioskodawca pyta, czy jako zarządca budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, z uwagi na to, że nie wystawia lokatorom faktur powinien rejestrować w kasie fiskalnej pobierane od lokatorów czynsze i opłaty, które nie stanowią przychodu Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, wpływające na konto bankowe opłaty lokatorów nie powinny być rejestrowane w kasie fiskalnej, gdyż stanowią obrót innego podmiotu gospodarczego i nie wpływają na zobowiązania podatkowe Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do § 5 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Natomiast w myśl § 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia

2.

do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W poz. nr 16 załącznika do wcześniejszego Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) obowiązującego do dnia 30 czerwca 2008 r., wymienione zostały "Usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie" (PKWiU ex.70.3).

Natomiast w poz. nr 16 do cyt. wyżej rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, które weszło w życie z dniem 1 lipca 2008 r., z wyjątkiem § 4 ust. 1 pkt 9, który wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2008 r. (§ 13 niniejszego rozporządzenia) wymieniono "Usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą" (PKWiU ex.70.3).

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż usługi wymienione w pozycjach 5, 9, 15, 16, 18, 19, 20, 23 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. zwolnione są z ewidencjonowania pod warunkiem, że świadczenie ich przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Usługi te korzystają ze zwolnienia na zasadach określonych w poprzednim rozporządzeniu z dnia 20 grudnia 2007 r. (czyli bez obowiązku dokumentowania ich fakturą) w terminie do dnia 31 października 2008 r. Oznacza to, iż w przypadku kiedy podatnik nie zastosuje się do tego wymogu (podatnik nie przyjmie zasady dokumentowania każdego przypadku świadczenia usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych przy pomocy imiennej faktury), będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 listopada 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż na podstawie umowy z Gminą S. Wnioskodawca zarządza nieruchomościami będącymi własnością Gminy zabudowanymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi oraz lokalami komunalnymi w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Z Gminą Wnioskodawca ma zawartą umowę zlecenia.

Za wykonywane czynności zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie wynikające z umowy. Na należne Wnioskodawcy wynagrodzenie, wystawia on Gminie fakturę VAT. Faktura ta zawiera wyłącznie wynagrodzenie Wnioskodawcy i nie obejmuje przekazywanych na konto Gminy czynszów i opłat od lokatorów. Na czynsze i opłaty dotyczące lokali użytkowych są wystawiane faktury VAT, natomiast lokatorzy za swoje mieszkania i garaże płacą na podstawie tzw. wydruku z wymiaru. Faktury wystawiane najemcom lokali użytkowych są wystawiane w imieniu Urzędu Miasta za pośrednictwem Wnioskodawcy. Wszystkie czynsze i opłaty są regulowane przez banki lub pocztę. Czynsze lokatorów wpłacane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy celem zaksięgowania wpłat na poszczególnych najemców. W następnym dniu całe wpływy są przelewane na rachunek bankowy Gminy.

Naliczane czynsze najemcom nie są sprzedażą Wnioskodawcy, o ich wysokości Wnioskodawca powiadamia lokatorów na piśmie (nie w formie faktury). Wpływy czynszowe są dochodem Gminy i Gmina jest płatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca podał, że symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla wykonywanych przez niego usług zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy to: 70.32 "Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie".

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż usługi zarządzania nieruchomościami wykonywane przez Wnioskodawcę na zlecenie (PKWiU 70.32) są świadczone na rzecz Gminy. Tym samym uznać należy, iż usługi te nie są świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej czy też rolników ryczałtowych, zatem z uwagi na brzmienie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego z tytułu tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawcę usług zarządzania nieruchomościami na zlecenie na rzecz Gminy (PKWiU 70.32) nie znajdują zastosowania przepisy wykonawcze do ustawy o VAT regulujące kwestie obowiązku czy też zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących. Tak więc objęta pytaniem Wnioskodawcy zmiana przepisów prawa w niniejszej sprawie nie ma wpływu na obowiązki Wnioskodawcy w zakresie ewidencjonowania pobieranych od lokatorów czynszów i opłat (niestanowiących przychodu Wnioskodawcy) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż za wykonywane czynności zarządzania nieruchomościami będącymi własnością Gminy Wnioskodawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie wynikające z umowy. Na należne Wnioskodawcy wynagrodzenie, wystawia on Gminie Fakturę VAT.

Należy zatem stwierdzić, że wartość pobieranych przez Wnioskodawcę w imieniu Gminy czynszów i opłat od lokatorów, nie zawiera kwoty wynagrodzenia (prowizji) należnego Wnioskodawcy. Ze stanu faktycznego nie wynika również, aby wysokość wynagrodzenia wypłacanego Wnioskodawcy przez Gminę była uzależniona od sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę w imieniu Gminy. W związku z tym, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania całej wartości sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu Gminy na potrzeby obliczenia osiąganego przez niego obrotu oraz kwot podatku należnego. W konsekwencji powyższego w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania również cyt. wyżej przepis § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników.

Konkludując, z powyższego nie wynika, aby Wnioskodawca był zobowiązany do rejestrowania w kasie fiskalnej pobieranych od lokatorów czynszów i opłat, które nie stanowią jego obrotu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże z uwagi na inną podstawę prawną, niż powołana przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl