IBPP1/443-995/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-995/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT szkoleń dotyczących ochrony roślin świadczonych przez Wnioskodawcę oraz świadczonych usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT szkoleń dotyczących ochrony roślin świadczonych przez Wnioskodawcę oraz świadczonych usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-995/11/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ośrodek Doradztwa Rolniczego w X w 2011 r. zamierza organizować szkolenia w zakresie ochrony roślin tj. obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin oraz integrowanej produkcji. Usługi są odpłatne i obejmują również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi umowami związanych i polegają w zależności od rodzaju szkolenia m.in. na zapewnieniu odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, udostępnianiu uczestnikom pomocy audiowizualnych, materiałów szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowych, wiatromierzy itp. Szkolenia będą prowadzone na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu MRiRW z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. z 2010 r. Nr 256, poz. 1721).

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 24 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług od 2004 r. z tytułu prowadzonego doradztwa rolniczego w zakresie restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa, edukacja we wszystkich formach kształcenia (PKD 7490Z).

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

Świadczone usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich Ośrodek prowadzi na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego z dnia 22 października 2004 r. (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług).

4.

Usługi świadczone przez Ośrodek są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

5.

Ośrodek nie posiada akredytacji.

Jednocześnie w uzupełnieniu Wnioskodawca zaznaczył, iż że odpowiedzi udzielone na pytania nr 2 i 3 organu podatkowego stanowią interpretację przepisów, której powinien dokonać organ podatkowy. Ośrodek Doradztwa Rolniczego jako podmiot domagający się wydania interpretacji przepisów powinien przedstawiać jedynie informacje o stanie faktycznym oraz własne stanowisko w sprawie interpretacji. Odpowiedzi na pytania nr 2 i 3 należy traktować jako stanowisko Ośrodka Doradztwa Rolniczego w X w sprawie interpretacji przepisów prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi kształcenia realizowane według rozporządzenia MRiRW z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związanymi jest zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione z podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 tego przepisu oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związanymi:

* prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

* świadczone są przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, lub

* finansowane są w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia w zakresie ochrony roślin tj. obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin, integrowanej produkcji, które mają być prowadzone przez Ośrodek Doradztwa Rolniczego, są usługami kształcenia zawodowego zgodnie ze wskazanym wyżej Rozporządzeniem nr 1777/2005 a ponadto spełniają jeden z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług gdyż są prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu MRiRW z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721) i dlatego są zwolnione od podatku od towarów i usług. Zwolnienie dotyczy również usług i dostaw ściśle z tymi usługami związanych np. odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowcy, wiatromierzy itp. Do zwolnienia z podatku wystarczy spełnienie tylko jednego z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe (...) oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty, a ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Natomiast zgodnie z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. do dnia 30 czerwca 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na podstawie § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

1.

są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub

2.

ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych lub tez finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonego doradztwa rolniczego w zakresie restrukturyzacji i modernizacji rolnictwa. Wnioskodawca zamierza organizować odpłatne szkolenia dla rolników i mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie ochrony roślin, tj. obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin, stosowania środków ochrony roślin oraz zintegrowanej produkcji. Szkolenia te obejmują również świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z nimi związanych i polegają m.in. na zapewnieniu odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, udostępnianiu uczestnikom pomocy audiowizualnych, materiałów szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowych, wiatromierzy. Świadczone szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które Wnioskodawca prowadzi na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. Nr 251, poz. 2507) na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721). Ponadto we wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe szkolenia są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT warunkujące posiadanie akredytacji niezbędnej do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego ośrodki wojewódzkie w ramach zadań z zakresu doradztwa rolniczego prowadzą szkolenia dla rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich, w szczególności w zakresie:

a.

stosowania nowoczesnych metod agrotechnicznych, hodowli oraz przetwórstwa rolno-spożywczego,

b.

rozwiązywania problemów technologicznych i organizacyjno-ekonomicznych gospodarstw rolnych,

c.

rachunkowości w gospodarstwach rolnych,

d.

rolnictwa ekologicznego,

e.

rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich,

f.

unowocześniania wiejskiego gospodarstwa domowego,

g.

ubiegania się o przyznanie pomocy finansowanej lub współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej lub innych instytucji krajowych lub zagranicznych,

h.

modernizacji gospodarstw rolnych, poprawy jakości artykułów rolno-spożywczych i ich przetwórstwa oraz wzmocnienia pozycji rolników na rynku,

i.

zarządzania gospodarstwem rolnym,

j.

promocji produktów lokalnych i regionalnych.

W przepisach ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. Nr 133, poz. 849 z późn. zm.), tj. w art. 75 ust. 8, stwierdzono, że Minister właściwy do spraw rolnictwa określa, w drodze rozporządzenia:

1.

warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin,

2.

kwalifikacje osób prowadzących szkolenia w zakresie ochrony roślin, z uwzględnieniem programu szkolenia dla osób prowadzących szkolenia w zakresie integrowanej produkcji,

3.

programy szkoleń w zakresie ochrony roślin, z uwzględnieniem sposobu stosowania środków ochrony roślin w przypadku szkoleń w zakresie stosowania tych środków,

4.

maksymalną liczbę osób w grupie, dla jakiej prowadzi się szkolenia w zakresie ochrony roślin,

5.

sposób dokumentowania działań związanych z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin,

6.

wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin oraz okres ważności tego zaświadczenia

- mając na względzie zapewnienie prawidłowego przebiegu szkoleń w zakresie ochrony roślin.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin (Dz. U. Nr 256, poz. 1721) określa:

1.

warunki organizacyjno-techniczne prowadzenia szkoleń w zakresie ochrony roślin;

2.

kwalifikacje osób prowadzących szkolenia w zakresie ochrony roślin;

3.

programy szkoleń w zakresie ochrony roślin;

4.

maksymalną liczbę osób w grupie, dla jakiej prowadzi się szkolenia w zakresie ochrony roślin;

5.

sposób dokumentowania działań związanych z prowadzeniem szkoleń w zakresie ochrony roślin;

6.

wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w zakresie ochrony roślin oraz okres ważności tego zaświadczenia.

Ponadto § 2 ww. rozporządzenia z dnia 6 grudnia 2010 r. stwierdził, iż podmiot prowadzący szkolenia w zakresie ochrony roślin:

1.

zapewnia pomieszczenia umożliwiające prowadzenie zajęć, w tym wykorzystywanie w ich trakcie pomocy audiowizualnych;

2.

udostępnia uczestnikom szkoleń w szczególności:

a.

pomoce audiowizualne, w tym prezentacje multimedialne, filmy szkoleniowe, zestawy foliogramów, przeźrocza,

b.

materiały szkoleniowe.

Ponadto zgodnie z § 3 tegoż rozporządzenia podmiot prowadzący szkolenia w zakresie stosowania środków ochrony roślin, niezależnie od spełnienia warunków, o których mowa w § 2:

1.

zapewnia miejsce do prowadzenia zajęć praktycznych z wykorzystaniem opryskiwaczy ciągnikowych polowych i ciągnikowych sadowniczych, wraz z ciągnikiem, lub sprzętu agrolotniczego;

2.

udostępnia uczestnikom szkolenia:

a.

modelowy zestaw odzieży ochronnej stosowanej przy wykonywaniu zabiegów ochrony roślin w uprawach polowych, sadowniczych i pod osłonami, w tym w szklarniach, inspektach, namiotach foliowych i magazynach,

b.

opryskiwacze ciągnikowe polowe i ciągnikowe sadownicze, wraz z ciągnikiem, lub sprzęt agrolotniczy,

c.

części do modernizacji opryskiwaczy,

d.

przyrządy do regulacji opryskiwacza, w tym stoper, taśmę mierniczą, kalkulator, suwaki do określania parametrów pracy, cylindry miarowe,

e.

wiatromierze.

Reasumując świadczone usługi szkoleniowe w zakresie ochrony roślin stanowią niewątpliwie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż mają na celu przekazanie wiedzy w zakresie ochrony roślin rolnikom i innym mieszkańcom obszarów wiejskich.

Ponadto w ramach wykonywania usługi podstawowej przez Wnioskodawcę, tj. ww. szkoleń, świadczy on usługi pomocnicze, tj. zapewnienie odpowiednio wyposażonych sal szkoleniowych, kadry dydaktycznej, udostępnianiu uczestnikom pomocy audiowizualnych, materiałów szkoleniowych, opryskiwaczy ciągnikowych, wiatromierzy które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej i są określone wymogami wynikającymi z odrębnych przepisów, tj. z ww. rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 grudnia 2010 r. w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi szkoleniowe będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, gdyż są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego, ustawy o ochronie roślin oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szkoleń w zakresie ochrony roślin.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku stwierdzić należy, iż zwolnienie to obejmuje wyłącznie usługi świadczone przez ten sam podmiot, który świadczy usługę główną zwolnioną z opodatkowania. Ponadto dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi musi być niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej od podatku VAT oraz ich głównym celem nie może być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Tym samym dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związane z wykonywaniem usług zwolnionych w zakresie kształcenia zawodowego, będzie również korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca określił, iż przedmiotowe szkolenia (wraz z usługami ściśle z nimi związanymi) są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych. Tak więc szkolenia te będące usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeśli będą w całości finansowane ze środków publicznych to będą mogły również korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) w związku z art. 43 ust. 17 i 17a ustawy o VAT, a w przypadku sfinansowania tych usług w co najmniej 70% ze środków publicznych zwolnienie będzie przysługiwało na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 w związku z § 13 ust. 8 i 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Na marginesie, odnośnie stwierdzenia Wnioskodawcy zawartym w uzupełnieniu z dnia 24 sierpnia 2011 r., iż odpowiedź na pytanie nr 2 (że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty) należy traktować jako stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzić zauważyć, iż wydając przedmiotową interpretację tut. organ przyjął za Wnioskodawcą, iż nie jest on jednostką objętą systemem oświaty i w związku z tym nie ma do niego zastosowania zwolnienie do podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Podanie tej informacji w stanie faktycznym należy do obowiązków Wnioskodawcy, gdyż tut. organ nie jest uprawniony do interpretacji innych przepisów niż przepisy podatkowe (w tym przypadku przepisów ustawy o systemie oświaty). Ponadto należy zauważyć, iż tylko Wnioskodawca jest w posiadaniu informacji, czy jest jednostką objętą systemem oświaty.

Odnośnie natomiast stwierdzenia Wnioskodawcy w uzupełnieniu z dnia 24 sierpnia 2011 r., iż odpowiedź na pytanie nr 3 (że świadczone usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego) należy traktować jako stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej interpretacji tut. organ dokonał wykładni przepisów polskiego prawa podatkowego oraz przepisów unijnych i stwierdził, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami spełniającymi warunek kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl