IBPP1/443-993/08/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-993/08/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2008 r. (data wpływu 11 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazanych prezentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz ewentualnego korygowania podatku VAT odliczonego przy nabyciu towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazanych prezentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz ewentualnego korygowania podatku VAT odliczonego przy nabyciu towarów.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2008 r. (data wpływu 23 września 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 września 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach realizowanych programów promocji i reklamy spółki przekazuje swoim kontrahentom różnego rodzaju prezenty, których wartość nie pozwala na uznanie ich za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 4 ustawy VAT.

Przekazanie pozostaje w związku z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem albowiem celem tego przekazania jest promocja spółki, jej reklama i związanie kontrahenta ze spółką, a także zwiększenie sprzedaży poprzez zachęcanie w ten sposób klienta do zakupu właśnie w spółce Wnioskodawcy a nie u konkurencji.

Spółka dokonując zakupu tych towarów - prezentów objętych zapytaniem odlicza podatek VAT naliczony w związku z zakupami tych towarów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ze złożonego uzupełnienia wynika m.in., iż prezentami, które przekazywane są kontrahentom przez Wnioskodawcę są: karafki, szklanki, kalendarze (ścienne, książkowe), długopisy - wszystkie opatrzone logo Spółki.

Przekazanie prezentów kontrahentom pozostaje tylko w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Wydatki związane z zakupem prezentów stanowią koszty uzyskania przychodów.

W odniesieniu do części zakupionych towarów Wnioskodawca wie, że będą przeznaczone jako prezenty. Natomiast część towarów kupowana jest w celu odsprzedaży a następnie spośród towarów zakupionych do sprzedaży również przekazuje się prezenty.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytania:

1.

Czy przekazanie prezentów (towarów) niebędących prezentami o małej wartości w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 4 ustawy VAT skutkuje koniecznością opodatkowania tego przekazania.

2.

Czy jeżeli nie istnieje konieczność opodatkowania transakcji przekazania tych towarów-prezentów, to istnieje konieczność korygowania podatku VAT odliczonego przy zakupie tych towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1 Kierując się wykładnią literalną przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT i art. 7 ust. 2 ustawy VAT należy przyjąć, że skoro przekazanie tych towarów - prezentów pozostaje w związku z prowadzonym przez spółkę przedsiębiorstwem to nie ma do czynienia z dostawą towarów i nie istnieje konieczność opodatkowania tej czynności.

Ad.2 Nieodpłatne przekazanie towarów na reprezentację jest przekazaniem na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - taka czynność nie jest więc przypadkiem określonym w art. 7 ust. 2 VAT. Innymi słowy art. 88 ust. 3 pkt 3 VAT nie ma zastosowania do wydatków na cele reprezentacji. Tym samym nie istnieje konieczność korekty odliczonego podatku VAT przy zakupach towarów, które następnie zostały przeznaczone na przekazanie na cele reprezentacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w prawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

* o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

* których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli wartość rynkowa przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.

Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż nie podlegają opodatkowaniu przekazane jednej osobie prezenty o wartości nieprzekraczjącej w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym prezenty przekazano.

Brak takiej ewidencji powoduje, że jedynie prezenty o wartości do 5 zł nie są opodatkowane. Natomiast wszystkie prezenty o wartości wyższej podlegają opodatkowaniu według ogólnych zasad.

Z cytowanych wyżej przepisów (art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3) wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących jednak próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania danej czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest jednak to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż zakres omawianego przepisu art. 7 ustawy o VAT obejmuje przypadki, gdy czynności podjęte przez Podatnika prowadzącego opodatkowaną działalność gospodarczą mają charakter zadysponowania towarami wchodzącymi w skład przedsiębiorstwa zarówno w celach związanych, jak i niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego zawartego we wniosku stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w ramach realizowanej promocji Spółki i jej reklamy przekazuje swoim kontrahentom różnego rodzaju prezenty, których wartość nie pozwala na uznanie ich za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 4 ustawy VAT.

Przekazanie ww. towarów pozostaje w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem albowiem celem tego przekazania jest promocja spółki, jej reklama i związanie kontrahenta ze spółką, a także zwiększenie sprzedaży poprzez zachęcanie w ten sposób klienta do zakupu właśnie w jego spółce a nie u konkurencji.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika ponadto, iż Spółka dokonując zakupu tych towarów (prezentów objętych zapytaniem) odlicza podatek VAT naliczony związany z zakupem tych towarów. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że przekazanie prezentów pozostaje tylko w związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi oraz, że wydatki związane z zakupem prezentów stanowią koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym dla celów niniejszej interpretacji przyjęto, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów przekazanych następnie kontrahentom w formie prezentów i Wnioskodawca z tego prawa skorzystał.

Odnosząc zatem przedstawiony stan faktyczny do wskazanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że przekazanie przez Wnioskodawcę kontrahentom towarów w ramach promocji i reklamy Spółki ma jak najbardziej związek z prowadzoną działalnością gospodarczą - prowadzeniem przedsiębiorstwa, ma bowiem na celu zwiększenie sprzedaży i zachęcenie klienta do zakupu właśnie w firmie Wnioskodawcy.

Jednocześnie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów przekazanych następnie kontrahentom w formie prezentów.

Zatem mając powyższe na uwadze należy uznać, że nieodpłatne przekazanie towarów (prezentów objętych zapytaniem) kontrahentom, w ramach promocji Spółki oraz jej reklamy, które nie są zaliczone do prezentów o małej wartości i próbek podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stanowiąc odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania prezentów (towarów) należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z udzieleniem na pierwsze pytanie odpowiedzi negatywnej, odpowiedź na drugie pytanie dotyczące konieczności skorygowania podatku VAT odliczonego przy zakupie prezentów (towarów) w przypadku gdy nie istnieje konieczność opodatkowania transakcji przekazania tych towarów - prezentów, stała się bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl