IBPP1/443-981/12/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-981/12/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2012 r. (data wpływu 18 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach "Zielonego Przedszkola" i organizowanych na takich samych zasadach wyjazdów zimowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach "Zielonego Przedszkola" i organizowanych na takich samych zasadach wyjazdów zimowych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-981/12/ES z dnia 5 grudnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej niepubliczne przedszkole. W ramach tej działalności organizowane jest "Zielone Przedszkole". Rodzice wyjeżdżają razem z dziećmi do ośrodka. Na miejscu są zakwaterowani w pokojach (każda rodzina w swoim pokoju). Przez 8 h dziennie dzieci są pod opieką wychowawców przedszkola, którzy organizują im różne zajęcia. Potem dzieci są odbierane przez rodziców (dziadków, opiekunów) i oni się nimi zajmują. Za prowadzenie zajęć z dziećmi w ramach "Zielonego Przedszkola" pobierana jest opłata, która ma pokryć: zakwaterowanie i wyżywienie nauczycieli, zakup pomocy dydaktycznych, przejazd nauczycieli. Organizatorem wyjazdu jest przedszkole: Wnioskodawca zbiera zamówienia, kontaktuje się z ośrodkiem, zbiera pieniądze i płaci za pobyt i wyżywienie, organizuje przejazd grupowy jeżeli taki jest potrzebny.

Wnioskodawca działa w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Wyjazd zgłaszany jest do Kuratorium Oświaty i na miejscu wypoczynku jest przez kuratorium kontrolowany.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem interpretacji jest zwolnienie od podatku usług świadczonych na rzecz dzieci, Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz rodziców, a jedynie w ich imieniu przekazuje opłatę za nocleg i wyżywienie.

Wnioskodawca jest jednostką działającą objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wpisaną do rejestru przedszkoli niepublicznych miasta K. i w ramach tej działalności organizowane są wyjazdy dla dzieci na "Zielone Przedszkole" jak również wyjazdy zimowe.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty oraz w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania; na tej podstawie wyjazdy są zgłaszane do kuratorium oświaty i przez kuratorium wizytowane.

Wnioskodawca świadczy usługi również dla dzieci spoza przedszkola w wieku przedszkolnym w wczesnoszkolnym.

Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi do lat 3.

Dzieci - odbiorcy usług Wnioskodawcy są w wieku 3-8 lat.

Usługą podstawową jest usługa sprawowania opieki nad dziećmi podczas wyjazdu, w przypadku kosztów noclegu i wyżywienia Wnioskodawca pełni jedynie rolę pośrednika, nie naliczając od tych kosztów żadnej marży.

Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługą podstawową.

Wnioskodawca działa na rzecz nabywców usługi we własnym imieniu i na własny rachunek, nabywając na rzecz uczestników wyjazdu usługi noclegowe i wyżywienia; pełni w tym przypadku jedynie rolę pośrednika.

Rodzice, dziadkowie, opiekunowie spędzają ten czas według własnego uznania, nie są dla nich organizowane żadne zajęcia.

Na żądanie rodziców lub opiekunów wystawiane są rachunki lub potwierdzenia wpłat.

Nie są wystawiane przez Wnioskodawcę faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do przychodów z organizacji wyjazdów dla dzieci przedszkolnych w ramach "Zielonego Przedszkola" lub wyjazdów zimowych organizowanych na takich samych zasadach przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 pkt 24a ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku i towarów i usług, bowiem usługa organizacji wypoczynku obejmuje zakres opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty.

Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 cyt. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Z kolei art. 5 ust. 1 określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 tej ustawy, w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku.

Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu zostało wydane przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzenie z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca, który nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej niepubliczne przedszkole. W ramach tej działalności organizowane jest "Zielone Przedszkole". Rodzice wyjeżdżają razem z dziećmi do ośrodka, w którym są zakwaterowani. Przez 8 h dziennie dzieci są pod opieką wychowawców przedszkola, którzy organizują im różne zajęcia. Rodzice, dziadkowie, opiekunowie spędzają ten czas według własnego uznania, nie są dla nich organizowane żadne zajęcia. Potem dzieci są odbierane przez rodziców (dziadków, opiekunów) i oni się nimi zajmują.

Za prowadzenie zajęć z dziećmi w ramach "Zielonego Przedszkola" pobierana jest opłatę, która ma pokryć: zakwaterowanie i wyżywienie nauczycieli, zakup pomocy dydaktycznych, przejazd nauczycieli. Organizatorem wyjazdu jest przedszkole: Wnioskodawca zbiera zamówienia, kontaktuje się z ośrodkiem, zbiera pieniądze i płaci za pobyt i wyżywienie, organizuje przejazd grupowy jeżeli taki jest potrzebny. Wnioskodawca jest jednostką działającą objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wpisaną do rejestru przedszkoli niepublicznych miasta i w ramach tej działalności organizowane są wyjazdy dla dzieci na "Zielone Przedszkole" jak również wyjazdy zimowe.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty oraz w Rozporządzeniu Ministra Edukacji z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania; na tej podstawie wyjazdy są zgłaszane do kuratorium oświaty i przez kuratorium wizytowane.

Wnioskodawca świadczy usługi również dla dzieci spoza przedszkola w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wnioskodawca nie sprawuje opieki nad dziećmi do lat 3. Dzieci - odbiorcy usług Wnioskodawcy są w wieku 3-8 lat.

Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz rodziców, a jedynie w ich imieniu przekazuje opłatę za nocleg i wyżywienie.

Usługą podstawową jest usługa sprawowania opieki nad dziećmi podczas wyjazdu, w przypadku kosztów noclegu i wyżywienia Wnioskodawca pełni jedynie rolę pośrednika, nie naliczając od tych kosztów żadnej marży.

Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługą podstawową.

Wnioskodawca działa na rzecz nabywców usługi we własnym imieniu i na własny rachunek, nabywając na rzecz uczestników wyjazdu usługi noclegowe i wyżywienia; pełni w tym przypadku jedynie rolę pośrednika.

Na żądanie rodziców lub opiekunów wystawiane są rachunki lub potwierdzenia wpłat. Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT.

Przedmiotem interpretacji jest zwolnienie od podatku usług świadczonych na rzecz dzieci.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Wnioskodawca wskazuje, że wykonuje właśnie usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą, stosując wskazane wyżej przepisy o systemie oświaty, a zwłaszcza wypełnia wymogi wynikające z wydanego przez Ministra Edukacji Narodowej rozporządzenia z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

Jednak, jak sama nazwa tego rozporządzenia wskazuje, dotyczy ono usługi organizowania wypoczynku dzieci i młodzieży np. w formie kolonii czy obozów, a nie usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Oczywiście na koloniach czy obozach opieka pedagogiczna jest niezbędna, niemniej celem organizowania kolonii/obozu jest wypoczynek dzieci i młodzieży. Nie można zatem podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że stosując się bezpośrednio do przepisów o systemie oświaty, świadczy on usługę opieki nad dziećmi i młodzieżą, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu zwrócić także uwagę, że do świadczenia usług polegających na organizowaniu kolonii, obozów i innych form wypoczynku z noclegiem poza miejscem zamieszkania dzieci i młodzieży zastosowanie będzie miał przepis szczególny, a mianowicie § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., który zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r., o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Zatem powyższa regulacja będzie miała zastosowanie w sytuacji Wnioskodawcy, bowiem dotyczy ona zwolnienia od podatku usług organizacji obozów i kolonii lub usług o podobnym charakterze organizowanych przez szkoły i jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, a Wnioskodawca, co wynika z opisu sprawy, jest jednostką objętą systemem oświaty.

Z uwagi na powyższe, usługi organizacji wyjazdów w ramach "Zielonego Przedszkola" oraz wyjazdów zimowych, świadczone przez Wnioskodawcę - jednostkę objętą systemem oświaty wyłącznie na rzecz dzieci z tej jednostki, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym, że Wnioskodawca świadczy usługi organizacji wyjazdów w ramach "Zielonego Przedszkola" oraz wyjazdów zimowych również na rzecz dzieci z innych jednostek, należy wskazać, że usługi dla tych dzieci nie zostały objęte zwolnieniem na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych, wobec tego podlegają one opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż może on skorzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy podatku i towarów i usług, bowiem usługa organizacji wypoczynku obejmuje zakres opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną wykonywaną w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl