IBPP1/443-963/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-963/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2009 r. (data wpływu 22 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki dla usług wynajmu sali gimnastycznej przez szkołę innej szkole na zajęcia wychowania fizycznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki dla usług wynajmu sali gimnastycznej przez szkołę innej szkole na zajęcia wychowania fizycznego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 8 grudnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 listopada 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, gdzie organem prowadzącym jest P. P. Z. P. Szkoła świadczy odpłatnie usługi edukacyjne. Poza swoją dodatkową działalnością wynajmuje salę gimnastyczną na cele rekreacyjno-sportowe. Korzystają z niej osoby prywatne, firmy, które organizują zajęcia rekreacyjne dla własnych pracowników (piłka nożna, siatkówka) oraz szkoła - Publiczne Gimnazjum (ten sam organ prowadzący) na zajęcia wychowania fizycznego. Wnioskodawca świadcząc usługi związane ze sportem nie ma na celu dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski przeznacza na utrzymanie sali (np. zakup środków czystości, opłaty za energię, gaz, wodę, zakup sprzętu sportowego). Wnioskodawca skierował zapytanie do Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie wyrażenia opinii klasyfikacyjnej i otrzymał następującą odpowiedź: udostępnianie przez szkołę sali gimnastycznej mieszczącej się w budynku szkoły będącej integralną częścią szkoły np. osobom z zewnątrz, klubom sportowym, szkole jako: PKWiU 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym Urząd Skarbowy stwierdził, że są to usługi opodatkowane stawką 22% VAT. Natomiast interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w bardzo podobnej sprawie była pozytywna - zwolnienie z VAT (IBPP1/443-159/07/PK/KAN-752/09/09/KAN-2773 z dnia 12 grudnia 2007 r.).

Usługi wynajmu sali gimnastycznej świadczone przez Wnioskodawcę są odpłatne. Wnioskodawca nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym, gospodarstwem pomocniczym. Właścicielem szkoły jest kościelna osoba prawna: P. P. Z. P. Również szkoła, której Wnioskodawca wynajmuje salę gimnastyczną - nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym. Organem prowadzącym jest także P. P. Z. P.

Usługi wynajmu sali gimnastycznej przez szkołę innej szkole na zajęcia w-f zostały sklasyfikowane przez GUS zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) następująco: PKWiU 92.72.12-00.00.

Wnioskodawca zaznaczył także, iż szkoła uzyskane zyski z wynajmu sali gimnastycznej przeznacza na poprawę świadczonych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynajem sali gimnastycznej przez szkołę innej szkole na zajęcia wychowania fizycznego jest zwolniony z VAT, czy opodatkowany.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynajem sali gimnastycznej należy rozpatrywać pod kątem zaklasyfikowania tej usługi w zależności od kogo komu wynajmowane jest pomieszczenie i na jaki cel oraz jak wykorzystywany będzie zysk osiągnięty z tej działalności. A zatem wynajem sali gimnastycznej dla Gimnazjum Publicznego na prowadzenie lekcji wychowania fizycznego sklasyfikowane zostanie symbolem PKWiU 92.72.12-00.00. W konsekwencji usługi te są zwolnione od podatku pod warunkiem, że zyski osiągnięte z tytułu ich świadczenia są przeznaczone na poprawę świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymieniono PKWiU ex 92: Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Zgodnie z objaśnieniem do załącznika nr 4 do ww. ustawy powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie tych usług związanych z rekreacją i sportem, świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Również z treści objaśnienia wynika, iż wskazany symbol PKWiU w pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy wraz z oznaczeniem "ex" dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ze zwolnienia z podatku nie korzystają usługi wymienione enumeratywnie w treści pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT oraz te usługi związane z rekreacją i sportem, które nie spełniają warunku podanego w objaśnieniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest szkołą niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, gdzie organem prowadzącym jest P. P. Z. P. Szkoła świadczy odpłatnie usługi edukacyjne. Poza swoją dodatkową działalnością wynajmuje salę gimnastyczną na cele rekreacyjno-sportowe. Korzystają z niej osoby prywatne, firmy, które organizują zajęcia rekreacyjne dla własnych pracowników (piłka nożna, siatkówka) oraz szkoła - Publiczne Gimnazjum (ten sam organ prowadzący) na zajęcia wychowania fizycznego. Wnioskodawca świadcząc usługi związane ze sportem nie ma na celu dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski przeznacza na utrzymanie sali (np. zakup środków czystości, opłaty za energię, gaz, wodę, zakup sprzętu sportowego). Wnioskodawca skierował zapytanie do Urzędu Statystycznego w Łodzi w sprawie wyrażenia opinii klasyfikacyjnej i otrzymał następującą odpowiedź: udostępnianie przez szkołę sali gimnastycznej mieszczącej się w budynku szkoły będącej integralną częścią szkoły np. osobom z zewnątrz, klubom sportowym, szkole jako: PKWiU 93.29.19.0 "Pozostałe usługi związane z rekreacją, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Usługi wynajmu sali gimnastycznej świadczone przez Wnioskodawcę są odpłatne.

Wnioskodawca nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym, gospodarstwem pomocniczym. Właścicielem szkoły jest kościelna osoba prawna. Również szkoła, której Wnioskodawca wynajmuje salę gimnastyczną - nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym. Organem prowadzącym jest także P. P. Z. P.

Usługi wynajmu sali gimnastycznej przez szkołę innej szkole na zajęcia w-f zostały sklasyfikowane przez GUS zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) następująco: PKWiU 92.72.12-00.00.

Wnioskodawca zaznaczył także, iż szkoła uzyskane zyski z wynajmu sali gimnastycznej przeznacza na poprawę świadczonych usług.

Zatem zauważyć należy, iż w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym mamy do czynienia z usługą (symbol PKWiU 92.72.12-00.00 usługi rekreacyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane) związaną z rekreacją i sportem świadczoną przez podmiot, który świadcząc tę usługę nie ma na celu dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie uzyskane zyski z wynajmu sali gimnastycznej przeznacza na poprawę świadczonych usług. Powyższe nie oznacza jednak, że Wnioskodawca jest podmiotem, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznacza na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa wynajmu sali gimnastycznej, sklasyfikowana zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 92.72.12-00.00, nie jest wymieniona w treści poz. 11 załącznika nr 4 do ww. ustawy jako niekorzystająca ze zwolnienia, należy ją zatem uznać za zwolnioną z podatku od towarów i usług, jednakże wyłącznie pod warunkiem, iż jest świadczona przez podmiot, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Natomiast w przypadku gdy warunku tego Wnioskodawca nie spełnia tj. gdy Wnioskodawca nie jest podmiotem, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, to świadczona usługa podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności, jeśli symbol świadczonej usługi jest inny niż wskazany przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy zauważyć, iż powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 grudnia 2007 r. Nr IBPP1/443-159/07/PK została wydana w odmiennym od przedmiotowego stanie faktycznym.

Końcowo nadmienia się, iż kwestia możliwości zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku usługi wynajmu sali gimnastycznej za odpłatnością osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz dla pracowników firm, które wykorzystują salę dla celów rekreacyjno-sportowych została objęta odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl