IBPP1/443-955/13/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-955/13/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 października 2013 r. (data wpływu 11 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

dostawy działki 4 zabudowanej:

* budynkiem przechowalni owoców i warzyw (PKOB 1252),

* budynkiem kwaszarni kapusty (PKOB 1252),

* budynkiem handlowo-usługowym (konstrukcji drewnianej),

2.

dostawy niezabudowanych działek 1, 2 i 3

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy działki zabudowanej oraz działek niezabudowanych.

Ww. wniosek został przekazany do tut. Organu do załatwienia zgodnie z właściwością pismem Naczelnika Urzędu Skarbowego z 9 października 2013 r.

Wniosek został uzupełniony pismem z 10 stycznia 2014 r. (data wpływu 14 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 31 grudnia 2013 r. nr IBPP1/443-955/13/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółdzielnia) zwrócił się o wskazanie stawki podatku VAT przy sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Spółdzielni, tj. terenu i zabudowań. Budynki Spółdzielni zostały zbudowane w latach 1970.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

1. Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem VAT od uzyskania NIP w dniu 23 lipca 1993 r.

2. Spółka zamierza przeprowadzić sprzedaż nieruchomości. Do wejścia w posiadanie nieruchomości, o której mowa we wniosku doszło w 1990 r. na skutek wydzielenia Spółdzielni z większych struktur spółdzielczych i przeniesienia własności nieruchomości na Spółdzielnię.

3. Czynność ta wtedy nie podlegała VAT, a to z tej przyczyny, że podatek ten został wprowadzony w Polsce dopiero w 1993 r.

4. Z powyższej przyczyny przeniesienie własności nie było udokumentowane fakturą VAT.

5. Wobec tego podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tej nieruchomości.

6. Pierwotnie podatnik wszedł w posiadanie przedmiotowej nieruchomości w celu prowadzenia w niej działalności gospodarczej, po czym systematycznie prowadził do wydzierżawiania kolejnych części nieruchomości podmiotom zewnętrznym.

7. Spółdzielnia na początku prowadziła w budynkach działalność polegającą na zakupie, przechowywaniu i sprzedaży warzyw i owoców oraz żywności oraz przetwórstwie i konserwowaniu warzyw i owoców.

8. Przedmiotowa nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych.

9. Na miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe działki wraz z gruntami niezabudowanymi są oznaczone jako tereny zabudowy usługowej. W Załączniku nr 1 do Uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 września 2000 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów nieruchomość oznaczona jest symbolem 22 AUC i oznacza teren zabudowy usługowej, usługi osiedlowe handlu, gastronomii, administracji, rzemiosła usługowego, innych usług publicznych.

10. Jedna z czterech działek zabudowana jest budynkami trwale związanymi z gruntem. Przedmiotem przyszłej planowanej dostawy jest nieruchomość gruntowa objęta księgą wieczystą składająca się czterech działek oznaczonych numerami 2777/7, 2777/9, 2777/11, 2777/14.

a. Działka 1 - nr 2777/7 obejmuje własność gruntu, jest niezabudowana i ma pow. 1540 m2 wydzierżawiona od 12 grudnia 1997 r. do dnia sporządzenia uzupełnienia.

b. Działka 2 - nr 2777/9 obejmuje własność gruntu, jest niezabudowana i ma pow. 133 m2.

c. Działka 3 - nr 2777/11 obejmuje własność gruntu, jest niezabudowana i ma pow. 49 m2.

d. Działka 4 - nr 2777/14 obejmuje własność gruntu, jest zabudowana i ma pow. 8722 m2.

Na tej działce:

e.

posadowiony jest na fundamencie budynek przechowalni owoców i warzyw (wg klasyfikacji PKOB sekcja 1, dział 12, grupa 125, klasa 1252) o pow. 237,7 m2 wydzierżawiony od 10 marca 1995 r. do dnia sporządzenia uzupełnienia, a także

f.

budynek kwaszarni kapusty (wg klasyfikacji PKOB sekcja 1, dział 12, grupa 125, klasa 1252) o pow. 237,7 m2 posadowiony na fundamencie, wydzierżawiony od 1 października 1994 r. do dnia sporządzenia uzupełnienia oraz

g.

budynek portierni (wg klasyfikacji PKOB sekcja 1, dział 12, grupa 125, klasa 1251) o pow. 12,6 m2 jako pomieszczenie służby ochrony dzierżawionych obiektów oraz wreszcie

h.

budynek handlowo-usługowy (konstrukcji drewnianej) posadowiony na płycie betonowej (bez fundamentów, a więc obiekt nie spełniający definicji budynku), oddany do użytku 31 grudnia 2008 r., wydzierżawiony od 1 lipca 2008 r. do dnia sporządzenia uzupełnienia.

* Jak wynika z tego, w stosunku do każdego z obiektów upłynęło już co najmniej 2 lata od dat oddania ich w odpłatną dzierżawę.

* W stosunku do każdego z tych obiektów zawarcie odpłatnej dzierżawy podlegającej VAT w przytoczonych danych stanowiło pierwsze zasiedlenie każdego z tych obiektów.

* Nawet jeżeli Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie każdego z obiektów będącego przedmiotem planowanej transakcji, to nie przekraczają one 30% wartości początkowej każdego z budynków, budowli i ich części, ani tym bardziej całej nieruchomości.

* Część z opisywanych obiektów budowlanych będzie budynkami na moment dostawy.

* Jeden z obiektów - tj. wspomniany wcześniej budynek handlowo-usługowy (konstrukcji drewnianej) - nie spełnia definicji budynku, lecz spełnia definicję budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), a nie stanowi on - zdaniem Wnioskodawcy - ani budynku, ani budowli wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.).

* PKOB dla obiektów Spółdzielni zlokalizowanych na parceli 2777/14:Sekcja Dział Grupa Klasa

a.

1 12 125 1252 - przechowalnia owoców i warzyw

b.

1 12 125 1252 - kwaszarnia kapusty

c.

1 12 125 1251 - budynek portierni

d.

budynek handlowo-usługowy niezwiązany konstrukcyjnie z gruntem, nie stanowi obiektu budowlanego, nie podlega klasyfikacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 10 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawca pyta o stawkę opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości czyli działki 1, działki 2, działki 3 i działki 4, ewentualnie czy sprzedaż podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, działka 4 zgodnie z art. 29a ust. 8 dzieli los budynków i budowli, które są na niej posadowione, a które korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i w związku z tym jest objęta tak zwaną opcją opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, natomiast działki 1, 2 i 3 są niezabudowanymi działkami budowlanymi opodatkowane stawką podstawową, która wynosi aktualnie 23%.

Rozwinięcie stanowiska Wnioskodawcy:

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

1.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

2.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części, upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z przytoczonych przepisów zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży całości lub części budynków, jeżeli w momencie dostawy są już zasiedlone, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata. Należy zwrócić uwagę, że z dniem 1 stycznia 2009 r. zmieniono również definicję pierwszego zasiedlenia (art. 2 pkt 14 VATU), przez które obecnie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

1.

wybudowaniu lub

2.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W świetle wskazanego powyżej przepisu VATU, jeżeli dostawa budynku, budowli lub ich części dokonywana jest po upływie dwóch lat od ich wybudowania oraz oddania do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu i w okresie tym podatnik nie poniósł wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości wynoszącej 30% ich wartości początkowej, to dostawa ta korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., a zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2013 r. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przenosząc to co powyższe na sytuację Wnioskodawcy opisaną w opisie zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że planowana sprzedaż działki 4 podlega zwolnieniu na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 umożliwia rezygnację ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybór opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Artykuł 43 ust. 11 stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Oznacza to, że w związku ze sprzedażą działki 4 Wnioskodawca będzie na mocy art. 43 ust. 10 miał prawo do opodatkowania sprzedaży, przy spełnieniu warunków opisanych w tym przepisie i w przepisie z art. 43 ust. 11. Opcja sprzedaży obejmie budynki i budowle wraz z gruntem, na którym są posadowione.

Natomiast działki 1, 2, 3 stanowią działki budowlane niezabudowane, których sprzedaż podlega podstawowej stawce opodatkowania. Ustawa wprowadza jednakże zwolnienie podatkowe w odniesieniu do części dostaw, których przedmiotem jest grunt. Jak stanowi bowiem przepis art. 43 ust. 1 pkt 9, z podatku zwolniona jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwolnienie dotyczy dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Pojęcie terenów budowlanych zostało zdefiniowane w art. 2 ustawy. Są to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Odnosząc przepisy do opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że dla działek 1, 2 i 3 aktualnie obowiązujący plan zagospodarowania przestrzennego docelowe przeznaczenie terenu na usługi osiedlowe handlu, gastronomii, administracji, rzemiosła usługowego i innych usług publicznych i ustala wysokość obiektów do dwóch kondygnacji. Oznacza to, że te tereny są terenami budowlanymi. Nie korzystają zatem ze zwolnienia, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu ze stawką podstawową, która wynosi w 2014 r. 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

1.

dostawy działki 4 zabudowanej:

* budynkiem przechowalni owoców i warzyw (PKOB 1252),

* budynkiem kwaszarni kapusty (PKOB 1252),

* budynkiem handlowo-usługowym (konstrukcji drewnianej),

2.

dostawy niezabudowanych działek 1, 2 i 3

- uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że ponieważ w piśmie z 10 stycznia 2014 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku z 1 października 2014 r. Wnioskodawca wskazał, iż wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego poprzez zawarcie w nim informacji o zamierzeniu przeprowadzenia sprzedaży nieruchomości, a ponadto jako przedmiot interpretacji wskazał m.in. art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), który obowiązuje od 1 stycznia 2014 r., niniejszą interpretację wydano w oparciu o przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług obowiązujące od 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 tej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W myśl art. 2 pkt 33 cyt. ustawy ilekroć w jej przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Według art. 2 pkt 14 ustawy o VAT ilekroć w jej przepisach mowa jest o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w sytuacji gdy nie ma zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, należy sprawdzić zakres zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Treść art. 43 ust. 7a powyższej ustawy wskazuje, że warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak stanowi art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl art. 43 ust. 11 tej ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Ponadto na mocy art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego przedmiotem dostawy ma być nieruchomość, na którą składają się trzy niezabudowane działki gruntu oraz jedna zabudowana działka gruntu, nabyta przez Wnioskodawcę w 1990 r. Ponieważ w dacie nabycia nie obowiązywał w Polsce podatek od towarów i usług, stąd czynność ta nie podlegała temu podatkowi, nie została udokumentowana fakturą VAT, a Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tej nieruchomości. Przedmiotowa nieruchomość została wpisana do ewidencji środków trwałych. Pierwotnie podatnik wszedł w posiadanie przedmiotowej nieruchomości w celu prowadzenia w niej działalności gospodarczej (zakup, przechowywanie i sprzedaż warzyw i owoców oraz żywności, a także przetwórstwo i konserwowanie warzyw i owoców), po czym systematycznie prowadził do wydzierżawiania kolejnych części nieruchomości podmiotom zewnętrznym. Działka 4 - nr 2777/14 obejmuje własność gruntu, jest zabudowana. Na tej działce znajduje się:

* budynek przechowalni owoców i warzyw (PKOB 1252) wydzierżawiony od 10 marca 1995 r.,

* budynek kwaszarni kapusty (PKOB 1252) wydzierżawiony od 1 października 1994 r.,

* budynek portierni (PKOB 1251) jako pomieszczenie służby ochrony dzierżawionych obiektów,

* budynek handlowo-usługowy (konstrukcji drewnianej) oddany do użytku 31 grudnia 2008 r., wydzierżawiony od 1 lipca 2008 r.

W stosunku do tych obiektów zawarcie odpłatnej dzierżawy podlegającej VAT w przytoczonych danych stanowiło ich pierwsze zasiedlenie. Nawet jeżeli Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie każdego z obiektów będącego przedmiotem planowanej transakcji, to nie przekraczają one 30% wartości początkowej każdego z budynków, budowli i ich części, ani tym bardziej całej nieruchomości.

Budynek handlowo-usługowy (konstrukcji drewnianej) - nie spełnia definicji budynku, lecz spełnia definicję budowli w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane, a nie stanowi on - zdaniem Wnioskodawcy - ani budynku, ani budowli wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, nie jest związany konstrukcyjnie z gruntem, nie stanowi obiektu budowlanego, nie podlega klasyfikacji.

Biorąc pod uwagę wynikający z wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy więc stwierdzić, że w stosunku do wymienionych we wniosku:

* budynku przechowalni owoców i warzyw (PKOB 1252) wydzierżawionego od 10 marca 1995 r., z tym dniem nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie,

* budynku kwaszarni kapusty (PKOB 1252) wydzierżawionego od 1 października 1994 r., z tym dniem nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie,

gdyż budynki te zostały oddane do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi po ich wybudowaniu, a Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich na ulepszenie stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej.

Według przytoczonego wyżej przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie danego obiektu winno nastąpić w ramach wykonania czynności podlegających opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu, a przez takie należy rozumieć sprzedaż, aport, a także najem czy dzierżawę.

Należy zatem stwierdzić, że wobec dostawy budynku przechowalni owoców i warzyw oraz budynku kwaszarni kapusty będzie możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie przytoczonego wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który zwalnia od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

Jak wynika bowiem z wniosku, z dniem zawarcia odpowiednio w dniach 10 marca 1995 r. i 1 października 1994 r. umów dzierżawy dotyczących wyszczególnionych budynków nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zatem planowana przez Wnioskodawcę dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Okoliczność ta determinuje możliwość zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT z uwagi na spełnienie nie tylko warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a tej ustawy, ale także warunku z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b ustawy.

Ponieważ pierwsze zasiedlenie nastąpiło odpowiednio w dniach 10 marca 1995 r. i 1 października 1994 r., a planowana sprzedaż ma dopiero nastąpić, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków nie upłynie okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkami wynikającymi z tego przepisu oraz zawartymi w art. 43 ust. 11 ww. ustawy.

Ponadto, mając na uwadze brzmienie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, również dostawa gruntu, z którym budynki te są trwale związane - tj. działki 4 nr 2777/14 korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, stąd możliwe jest zastosowanie wobec niej opodatkowania wynikającego z art. 43 ust. 10 tej ustawy.

W myśl powołanych wyżej regulacji, w przypadku wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania tej dostawy, właściwą stawką podatku VAT dla tej dostawy będzie stawka w wysokości 23%.

Wnioskodawca wskazał również, że budynek handlowo-usługowy (konstrukcji drewnianej) oddany do użytku 31 grudnia 2008 r., wydzierżawiony od 1 lipca 2008 r. nie spełnia definicji budynku, nie stanowi ani budynku, ani budowli wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, nie jest związany konstrukcyjnie z gruntem, nie stanowi obiektu budowlanego i nie podlega klasyfikacji.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1409), przez budynek - należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

W myśl art. 3 pkt 3 tej ustawy przez budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Wprawdzie Wnioskodawca podał, że budynek handlowo-usługowy spełnia definicję budowli w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane, jednakże - biorąc pod uwagę przytoczoną definicję budowli - z art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane nie wynika którym z wymienionych w tym przepisie obiektów traktowanych jako budowla miałby być budynek usługowo-handlowy (konstrukcji drewnianej) posadowiony na płycie betonowej (bez fundamentów) niezwiązany konstrukcyjnie z gruntem i niepodlegający klasyfikacji.

Jeżeli zatem powyższy budynek nie stanowi budynku, budowli lub ich części w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane oraz - jak wskazał Wnioskodawca - nie stanowi budynku ani budowli w rozumieniu PKOB, nie jest związany konstrukcyjnie z gruntem i nie podlega klasyfikacji, to w stosunku do jego dostawy nie będzie miał zastosowania ani art. 43 ust. 1 pkt 10, ani art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem przepisy te odnoszą się wyłącznie do dostawy budynków, budowli lub ich części.

Oznacza to, że dostawa budynku handlowo-usługowego (który wbrew nazwie - jak wskazał Wnioskodawca - nie jest budynkiem w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego ani w rozumieniu PKOB), będzie pozostawała bez wpływu na dostawę działki, na której on się znajduje.

Dostawa tego budynku winna być zatem opodatkowana stawką właściwą dla dostawy ruchomości stanowiącej przedmiot sprzedaży.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że dostawa działki 4 zgodnie z art. 29a ust. 8 dzieli los budynków, które są na niej posadowione, a które korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT (tekst jedn.: budynku przechowalni owoców i warzyw oraz budynku kwaszarni kapusty) i w związku z tym jest objęta tak zwaną opcją opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy o VAT - uznano za prawidłowe.

Podkreślić należy, że tut. Organ nie jest uprawniony do określania symboli PKOB obiektów budowlanych. Określenie właściwego symbolu PKOB należy do obowiązków Wnioskodawcy zwracającego się z wnioskiem o wydanie interpretacji. Stosownie bowiem do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji - zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem dostawy będą również trzy niezabudowane działki: działka 1 - nr 2777/7, działka 2 - nr 2777/9 i działka 3 - nr 2777/11. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowe działki wraz z gruntami niezabudowanymi są oznaczone jako tereny zabudowy usługowej. W Załączniku nr 1 do Uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 września 2000 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów nieruchomość oznaczona jest symbolem 22 AUC i oznacza teren zabudowy usługowej, usługi osiedlowe handlu, gastronomii, administracji, rzemiosła usługowego, innych usług publicznych.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, przez pojęcie tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Ponieważ dla wymienionych działek 1, 2 i 3 obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określający je jako teren zabudowy usługowej, usługi osiedlowe handlu, gastronomii, administracji, rzemiosła usługowego, innych usług publicznych - wyklucza to możliwość objęcia tej dostawy zwolnieniem od podatku, wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, dostawa przedmiotowych działek będzie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że działki 1, 2 i 3 są niezabudowanymi działkami budowlanymi, a ich dostawa będzie opodatkowana stawką, która obecnie wynosi 23% - uznano za prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że wpływ na stawkę opodatkowania danej działki gruntu będą miały wszystkie budynki, budowle lub ich części posadowione na tej działce i trwale z nią związane. Zatem jeżeli na zabudowanej działce 4 znajdują się inne niż wskazane we wniosku budynki, budowle lub ich części trwale związane z tą działką, obiekty te również będą miały wpływ na opodatkowanie gruntu działki 4, na której są posadowione. W związku z tym na opodatkowanie działki 4 będzie miała również wpływ dostawa budynku portierni, którego kwestia opodatkowania właściwą stawka podatku VAT lub zwolnieniem od podatku nie była przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby budynek handlowo-usługowy (konstrukcji drewnianej) był budynkiem lub budowlą zgodnie z przepisami PKOB) bądź zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Na marginesie tut. Organ dodaje, że z uwagi na całokształt przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, tut. Organ przyjął, że we własnym stanowisku Wnioskodawca omyłkowo wskazał art. 29 ust. 8 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w 2013 r. mając na myśli art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w 2013 r. oraz omyłkowo wskazał, że art. 43 ust. 1 pkt 10 umożliwia rezygnację ze zwolnienia od podatku mając na myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl