IBPP1/443-955/09/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-955/09/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), oraz pismem z dnia 16 grudnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2009 r. (data wpływu 30 listopada 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 listopada 2009 r. znak: IBPP1/443-955/09/BM oraz pismem z dnia 16 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Otrzymane premie jako odpowiedni procent od wartości towarów zakupionych w danym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca traktuje jako odpłatne świadczenie usług a więc nalicza podatek VAT 22% i wystawia fakturę VAT. Takie stanowisko Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026 i indywidualne interpretacje Dyrektorów Izb Skarbowych są podstawą do takiego traktowania premii pieniężnych.

Dostawca przysyła Wnioskodawcy pismo informujące o wartości towarów w danym okresie i przysługującej premii od obrotów a Wnioskodawca wystawia fakturę VAT o treści "premia od obrotów za okres....."

Ostatnio pojawiła się nowa interpretacja mówiąca, że premia pieniężna, którą otrzymuje Spółka, kalkulowana jest jako odpowiedni procent wartości towarów zakupionych w danym okresie rozliczeniowym, nie jest związana z konkretną dostawą towarów nie jest świadczeniem na rzecz kontrahenta usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT a zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. (stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2009 r.)

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem VAT. Od dostawców (materiały budowlane, farby i lakiery) Wnioskodawca otrzymuje premie pieniężne uzależnione od poziomu wartości sprzedaży netto w danym okresie. Procent premii uzależniony jest od wartości obrotów. Im wyższa wartości obrotów tym wyższa premia. Niemniej jednak u jednego dostawcy premia jest po przekroczeniu wysokości określonego progu w danej wysokości.

Ustalanie premii następuje na podstawie obrotu za dany okres z danym kontrahentem. Wysokość premii kalkulowana jest: obrót np. 100.000 zł za okres I kwartału - premia 3%, a obrót od 100.001 zł - 150.000 zł - premia 4% itd. Bądź ma umowę gdzie po przekroczeniu 150.000 zł obrotu stała premia w wysokości 3.000 zł, a po przekroczeniu 300.000 zł - premia w wysokości 7.500 zł, itd.

Wnioskodawca ma umowę o współpracy z dostawcą polegającą na sprzedaży określonych towarów. Wtedy premia uzależniona jest od ilości sprzedanych sztuk np. sprzedaż 800 szt. - 3% od wartości obrotu, sprzedaż 1500 szt. - 4,5% od wartości obrotu, ale wtedy Wnioskodawca otrzymuje faktury korygujące na dany asortyment.

W umowie z dostawcą określone są wartości obrotu, terminowe płatności w terminie 30 dni oraz wyeksponowanie danego dostawcy i jego towarów na regale dostarczonym przez niego w miejscu ich sprzedaży. Tak więc premia w każdym kwartale jest inna ze względu na sezonowość sprzedaży niektórych artykułów, z tym, że nie ma okresu w którym byłoby brak obrotów z dostawcą.

Faktury wystawione na daną premię nie określają wykonania żadnej usługi, tylko w treści określają na podstawie umowy nr...... wskaźnik premii......% od obrotu.......

Tak wyliczoną premię od obrotu Wnioskodawca traktuje, na podstawie stanowiska Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026, jako opodatkowaną 22%.

Ostatnie interpretacje dot. premii pieniężnej, szczególnie tak skonstruowanej, że nie jest związana z konkretną dostawą towarów np. tylko cement, nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w skazał, że zadane pytanie dotyczy wartości obrotu podlegającego premiowaniu w zależności od jego wysokości i bez względu na zamawiany asortyment. Liczy się tylko obrót z danym dostawcą.

Dodatkowymi zobowiązaniami są: terminowa płatność i eksponowanie towarów na regałach dostawcy. Przekroczenie terminu płatności nie wiąże się z odebraniem premii, a tylko jest dodatkowym zobowiązaniem w postaci odsetek.

Pytanie nie dotyczy sytuacji, w której Wnioskodawca ma obowiązek sprzedaży określonych produktów i od tej sprzedaży ma procent od jej wysokości. Wnioskodawca we wniosku wskazał tylko, że taka sytuacja również ma u Wnioskodawcy miejsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w takiej sytuacji, gdy sprawa premii pieniężnych wydaje się być nierozwiązalna Wnioskodawca winien wystawiać faktury VAT czy noty księgowe.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 listopada 2009 r. Wnioskodawca doprecyzował pytanie w następujący sposób: Czy w takiej sytuacji, gdy premia Wnioskodawcy nie jest uzależniona od kupna wyszczególnionych towarów, a dotyczy premii za ogólne obroty, uzależniona jest tylko od wysokości obrotów, ma być opodatkowana, czy Wnioskodawca ma wystawiać noty księgowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa nie powiązana ściśle z określoną dostawą lub zakupem określonej marki towarów, nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pieniężne świadczenie dostawcy na rzecz odbiorcy za uzyskanie określonej wysokości zakupów winno być rozliczane notą.

Jeśli dotychczasowa praktyka stosowana przez Wnioskodawcę, czyli faktura VAT z 22% podatkiem VAT jest nieprawidłowa, dostawca Wnioskodawcy nie może odliczyć sobie podatku VAT naliczonego a Wnioskodawca musi ten podatek zapłacić, bo została wystawiona faktura.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od dostawców otrzymuje premie pieniężne uzależnione od poziomu wartości sprzedaży netto w danym okresie. Procent premii uzależniony jest od wartości obrotów. Im wyższa wartości obrotów tym wyższa premia. Niemniej jednak u jednego dostawcy premia jest po przekroczeniu wysokości określonego progu w danej wysokości.

Ustalanie premii następuje na podstawie obrotu za dany okres z danym kontrahentem. Wysokość premii kalkulowana jest: obrót np. 100.000 zł za okres I kwartału - premia 3%, a obrót od 100.001 zł - 150.000 zł - premia 4% itd. Bądź Wnioskodawca ma zawartą umowę gdzie po przekroczeniu 150.000 zł obrotu występuje stała premia w wysokości 3.000 zł, a po przekroczeniu 300.000 zł - premia w wysokości 7.500 zł, itd.

W umowie z dostawcą określone są wartości obrotu, terminowe płatności w terminie 30 dni oraz wyeksponowanie danego dostawcy i jego towarów na regale dostarczonym przez niego w miejscu ich sprzedaży. Dodatkowymi zobowiązaniami są zatem: terminowa płatność i eksponowanie towarów na regałach dostawcy. Przekroczenie terminu płatności nie wiąże się z odebraniem premii, a tylko jest dodatkowym zobowiązaniem w postaci odsetek.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Wypłata premii pieniężnej jest w tym przypadku rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy polegające na podjęciu przez niego dodatkowych działań w postaci określonych w umowie z dostawcą dodatkowych zobowiązań jakimi są: terminowa płatność (płatność w terminie 30 dni) oraz eksponowanie danego dostawcy i jego towarów na regałach dostarczonych przez niego w miejscu ich sprzedaży. Zatem opisane zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako wynagrodzenie za wykonaną usługę podatnik otrzymuje zapłatę w postaci premii pieniężnej.

Należy więc przyjąć, iż powyższe zachowanie stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Tym samym pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Zatem w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta (dostawcy) wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną za eksponowanie danego dostawcy i jego towarów na regałach dostarczonych przez niego w miejscu ich sprzedaży, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotową premię pieniężną.

W świetle powyższego Wnioskodawca jest obowiązany z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej, do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 4 ust. 1, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży określa § 5 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie regulowane przywołanymi wyżej przepisami § 4 ust. 1 i § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. były zawarte w § 8 ust. 1 i § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Reasumując, w ocenie tut. organu należy uznać, iż w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia ze świadczeniem usług za wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu, które Wnioskodawca winien udokumentować fakturą VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Odnośnie powoływania się przez Wnioskodawcę we wniosku na interpretacje przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (lub zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, iż przedstawiona interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy oraz przysługującego im ewentualnie lub nie prawa do odliczenia podatku VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl