IBPP1/443-953/12/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-953/12/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. organu 10 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na wymianie elewacji azbestowej budynku mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2012 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na wymianie elewacji azbestowej budynku mieszkalnego.

Wniosek ten został przekazany do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością przez Ministerstwo Finansów, Departament Administracji Podatkowej za pismem z dnia 31 sierpnia 2012 r. znak (...).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-953/12/ES z dnia 19 listopada 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z realizacją przez Konsorcjum Wspólnot Mieszkaniowych (...) przy ul...., reprezentowanego przez lidera konsorcjum, Wspólnotę Mieszkaniową (...) przy ul...., projektu pt: "W. (...)" współfinansowanego w ramach działania 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie opinii dot. braku możliwości odzyskiwania podatku VAT przez Wspólnoty Mieszkaniowe (...) przy ul.... w ramach projektu. Przedmiotem projektu było usunięcie płyt azbestowych z elewacji wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul...., ich transport i utylizacja oraz zastąpienie materiałami przyjaznymi dla środowiska o parametrach izolacyjnych, wynikających z opracowanego audytu energetycznego. Elewacja została pokryta płytami styropianowymi oraz cienkowarstwowym tynkiem metodą bezspoinową. Wymiana elewacji miała przede wszystkim charakter odtworzeniowy. Realizacja projektu została zakończona w marcu 2012.

Wspólnoty Mieszkaniowe (...) przy ul.... nie są zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako czynny lub jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług. Zaświadczenie z opinią Krajowej Informacji Podatkowej jest wymagane przez Urząd Marszałkowski Województwa do całkowitego rozliczenia projektu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że Wspólnota Mieszkaniowa (...) przy ul...., reprezentowana przez Zarząd Jednoosobowy Wspólnoty Mieszkaniowej - Pana X, przystąpiła jako lider projektu do realizacji zadania inwestycyjnego "W. (...)" współfinansowanego w ramach działania 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt był realizowany w Konsorcjum Wspólnot Mieszkaniowych (...) przy ul.... w Katowicach, a liderem, jak również instytucją z którą została podpisana umowa na dofinansowanie projektu z Urzędem Marszałkowskim była Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy ul..... Wszystkie faktury i rachunki były w projekcie wystawiane na lidera, tj. Wspólnotę Mieszkaniową (...) przy ul. W. 7B. Realizacja rzeczowa projektu została zakończona dniu 31 marca 2012 r.

Przedmiotem projektu było usunięcie płyt azbestowych z elewacji wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul...., ich transport i utylizacja oraz zastąpienie materiałami przyjaznymi dla środowiska o parametrach izolacyjnych, wynikających z opracowanego audytu energetycznego. Elewacja została pokryta płytami styropianowymi oraz cienkowarstwowym tynkiem metodą bezspoinową. Wymiana elewacji miała przede wszystkim charakter odtworzeniowy.

Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu dotyczyły:

* przygotowania studium wykonalności,

* usług w postaci prac budowlanych związanych z wymianą elewacji azbestowej, w tym utylizacji i wywozu azbestu i materiałów zawierających azbest,

* usług związanych z koordynacją projektu,

* usługi wykonania tablicy informacyjnej i pamiątkowej oraz strony internetowej projektu,

* nadzoru inwestorskiego,

* wykonania projektu budowlanego,

* wykonania audytu energetycznego,

* zezwoleń i wypisów z właściwych rejestrów.

Wspólnota Mieszkaniowa (...) przy ul....nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie są objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Podatek VAT dla Wspólnoty Mieszkaniowej przy realizacji projektu winien być wydatkiem kwalifikowanym. Poziom dofinansowania wydatków kwalifikowanych w projekcie wynosi 85%.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Budynek mieszkalny objęty projektem jest budynkiem wielorodzinnym. Całość projektu została sfinansowana ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym, częściowo z kredytu bankowego i ze środków Unii Europejskiej. Urząd Marszałkowski Województwa wymaga do całkowitego rozliczenia projektu przedstawienia przez Wspólnotę Mieszkaniową (...) przy ul....interpretacji indywidualnej Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach przedmiotowego projektu inwestycyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 listopada 2012 r):

Czy Wspólnota Mieszkaniowa (...) przy ul....ma prawne możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na wymianie elewacji azbestowej budynku mieszkalnego będącej częścią wspólną nieruchomości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 26 listopada 2012 r.), zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Przepis ten nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej, lecz przymiot jednostki organizacji niemającej osobowości prawnej.

Jednostka powstała w oparciu o powyższy przepis art. 6 ustawy, posiada określoną strukturę organizacyjną, w skład której wchodzą (tworzą ją) właściciele lokali, zobowiązani do określonych zachowań i czynności wynikających z ustawy. Wspólnota stanowi wspólnotę interesów właścicieli lokali, zorganizowanych w formie i na zasadach określonych w powołanej ustawie o własności lokali. W celu należytego utrzymania lokali, ich właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Wpłacane przez właścicieli zaliczki (kwoty) na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zaliczki te stanowią partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty mieszkaniowej - przez jej członków.

Wspólnota, a więc jej członkowie nie dokonują sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług na rzecz samych siebie. Uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami powołanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji brak jest podstaw do fakturowania wewnętrznych rozliczeń między wspólnotą a jej członkami, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną.

Wspólnota nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

Podatek VAT dla Wspólnoty Mieszkaniowej przy realizacji projektu w ramach realizowanego projektu jest wydatkiem kwalifikowanym.

Biorąc powyższe pod uwagę Wspólnota Mieszkaniowa nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, polegającego na wymianie elewacji azbestowej wielorodzinnego budynku mieszkalnego będącej częścią wspólną nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Wspólnota mieszkaniowa) przystąpił jako lider projektu do realizacji zadania inwestycyjnego "W. (...)" współfinansowanego w ramach działania 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Liderem, jak również instytucją z którą została podpisana umowa na dofinansowanie projektu z Urzędem Marszałkowskim była Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości przy ul. W. 7B. Wszystkie faktury i rachunki były w projekcie wystawiane na lidera. Realizacja rzeczowa projektu została zakończona dniu 31 marca 2012 r.

Przedmiotem projektu było usunięcie płyt azbestowych z elewacji wielorodzinnego budynku mieszkalnego przy ul...., ich transport i utylizacja oraz zastąpienie materiałami przyjaznymi dla środowiska o parametrach izolacyjnych, wynikających z opracowanego audytu energetycznego. Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu dotyczyły przygotowania studium wykonalności, usług w postaci prac budowlanych związanych z wymianą elewacji azbestowej w tym utylizacji i wywozu azbestu i materiałów zawierających azbest, usług związanych z koordynacją projektu, usługi wykonania tablicy informacyjnej i pamiątkowej oraz strony internetowej projektu, nadzoru inwestorskiego, wykonania projektu budowlanego, wykonania audytu energetycznego, zezwoleń i wypisów z właściwych rejestrów.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek mieszkalny objęty projektem jest budynkiem wielorodzinnym. Całość projektu została sfinansowana ze środków zgromadzonych na funduszu remontowym, częściowo z kredytu bankowego i ze środków Unii Europejskiej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu polegającego na wymianie elewacji azbestowej budynku mieszkalnego Wnioskodawca (Wspólnota Mieszkaniowa) nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonane zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż Wspólnota Mieszkaniowa nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, polegającego na wymianie elewacji azbestowej wielorodzinnego budynku mieszkalnego będącej częścią wspólną nieruchomości, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl