IBPP1/443-94/14/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-94/14/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sprzętu i narzędzi montażowych na warsztaty praktyczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2014 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu sprzętu i narzędzi montażowych na warsztaty praktyczne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

C. sp. z o.o. (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z innym podmiotem (Zleceniodawcą i bezpośrednim Beneficjentem projektu) na świadczenie usług w zakresie wynajmu specjalistycznego sprzętu i narzędzi montażowych na warsztaty praktyczne prowadzone w ramach usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca nie będzie przeprowadzać szkolenia, jedynie będzie wynajmować niezbędny sprzęt i narzędzia.

Tematyka szkoleń przeprowadzanych przez Beneficjenta dotyczy instalacji systemów opartych na odnawialnych źródłach energii (kolektory słoneczne, pompy ciepła).

Tematyka szkoleń oparta jest na trzech zasadniczych segmentach:

* zajęcia teoretyczne w zakresie energii geotermalnej - pomp ciepła (budowa, zasada działania pompy, instalacje dolnego i górnego źródła ciepła) oraz energii wiatru, wody i biomasy (wykorzystanie nowych technologii alternatywnych w procesach budowlanych);

* warsztaty informatyczne w zakresie projektowania i konstrukcji urządzeń energii słonecznej oraz pozyskiwania, przetwarzania i wykorzystania energii słonecznej;

* warsztaty praktyczne w zakresie montażu instalacji solarnych (instruktaż dotyczący zasad BHP przy pracach montażowych, używanie narzędzi i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem, dobór urządzeń, elementów łączeniowych, zgodnie z instrukcją obsługi, prawidłowe wykonanie cięcia, lutowania, zgrzewania, skręcania elementów instalacji).

Wynajmowany sprzęt i narzędzia montażowe wykorzystywany będzie w ramach usługi szkoleniowej, które będą usługami kształcenia zawodowego, w wyniku których uczestnicy szkoleń nabywać będą kompetencje niezbędne do montażu kolektorów słonecznych i pomp ciepła. Zaznaczyć należy, że zawód monter urządzeń energetyki odnawialnej został uwzględniony w poz. 712614 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 października 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537 z późn. zm.). Uczestnicy szkoleń będą wykorzystywać nabytą wiedzę w wykonywanej pracy poprzez realizację bieżących zleceń instalacyjnych w zakresie odnawialnych źródeł energii, prawidłowego stosowania ekologicznych procesów grzewczych w mikroinstalacjach opartych na odnawialnych źródłach energii (kolektory słoneczne, pompy ciepła).

Wynajmowane narzędzia i sprzęt będą niezbędnym elementem usługi szkoleniowej. W programie szkolenia znajdują się m.in. warsztaty praktyczne, których realizacja nie byłaby możliwa bez tych narzędzi i sprzętu. Zasadniczym elementem szkoleń będzie organizacja warsztatów praktycznych, w trakcie których uczestnicy szkoleń poznają zasady i konstrukcję urządzeń służących do pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł energii oraz samodzielnie montować będą prototypy kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła. Praktyczne wykorzystanie sprzętu oraz narzędzi montażowych umożliwia nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie montażu i instalacji kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła, której poznanie jedynie w teorii nie umożliwiłoby wykonywanie przyszłej pracy uczestnikom szkolenia.

Wynajmowany sprzęt to:

1.

sprzęt do instalacji kolektorów słonecznych:

* układy grzewcze z kolektorami (układ solarny: rotametr, zawory, pompa solarna, zawór zwrotny, separator powietrza, manometr, zawór bezpieczeństwa, naczynie wzbiorcze, sterownik elektroniczny);

* stoły obrotowe do zwijania wężownic;

* konstrukcje pokazowe do prezentacji układów grzewczych (stojak drewniany, płyta do przytwierdzenia instalacji solarnej 0,7x0,8, blat obrotowy 10x0,85, wysokość 0,85m, z zamontowanym imadłem ślusarskim);

* urządzenie do napełniania instalacji pod ciśnieniem, oraz

2.

sprzęt do instalacji pomp ciepła:

* pompy do ogrzewania Golf Midi plus (Modele GMSW10 plus);

* pompy do produkcji c.w.u Europa (Pompa typu powietrze woda);

* parownik MSV, ECO (Parownik typu split Milleniumm MSV14);

* materiały do instalacji kotłowniczych;

* rury, rozdzielacze, złączki, zawory, naczynia zbiorcze, akcesoria do lutowania; oraz

3.

narzędzia montażowe: palniki, lutownice do połączeń rurek miedzianych, wkrętarki, wiertarki oraz nitownice.

Wnioskodawca będzie właścicielem wynajmowanego sprzętu i narzędzi. Jego użytkownikami będą uczestnicy szkoleń. Wnioskodawca nie będzie przeprowadzać szkolenia na wynajmowanym sprzęcie.

Wynajem sprzętu i narzędzi realizowany będzie w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego Beneficjentem jest bezpośredni Zleceniodawca Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie zatem podwykonawcą w projekcie. Projekt finansowany będzie w 85% ze środków unijnych, a w 15% z budżetu krajowego. Projekt przewiduje realizację cyklu szkoleń (kilka edycji) w celu uzyskania odpowiednich kompetencji zawodowych beneficjentów ostatecznych - pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Ramowy program szkoleń zawarty jest w projekcie. Uczestnicy dzieleni będą na grupy (edycje), a trenerami eksperci z określonej dziedziny. Stosowane metody nauczania to wykłady, dyskusje i warsztaty praktyczne prowadzone również na specjalistycznym sprzęcie i przy wykorzystaniu narzędzi. Każdy uczestnik w projekcie otrzyma certyfikat po spełnieniu określonych warunków m.in. zaliczeniu egzaminu końcowego.

Projekt sfinansowany będzie w 100% ze środków publicznych (w zakresie kosztów kwalifikowanych), a uczestnicy szkoleń nie poniosą z tego tytułu żadnych opłat i nie wniosą żadnych wkładów własnych. Przedsiębiorcom zostanie udzielona pomoc de mini mis. Usługi szkoleniowe będą miały charakter doskonalenia zawodowego. Szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca zgodnie z umową wystawi fakturę na wynajem sprzętu i narzędzi. Wystawiona faktura stanowić będzie dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu. Plan ten zawiera szczegółowy kosztorys, który uwzględnia m.in. wynajem sprzętu i narzędzi. Zleceniodawca będzie dokonywał przelewu płatności na rachunek bankowy Wnioskodawcy po otrzymaniu faktury tj. po zrealizowaniu świadczenia (każdej edycji). Natomiast Zleceniodawca (tekst jedn.: Beneficjent) otrzymywać będzie transze zaliczkowe na realizację projektu na swoje konto wydzielone na potrzeby konkretnego projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy tj. środków publicznych. Zapłata za wystawioną fakturę następować będzie przelewem na rzecz Wnioskodawcy z tego wydzielonego konta bankowego w 100% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe będzie zastosowanie przez Wnioskodawcę na fakturach sprzedaży na rzecz Beneficjenta stawki 23% na usługi najmu sprzętu i narzędzi do zajęć praktycznych w zakresie podniesienia kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1. Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są;

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5).

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca nie będzie wykonywał usługi szkoleniowej, lecz wyłącznie wynajmie specjalistyczny sprzęt i narzędzia, będące jego własnością, niezbędne do wykonania takiej usługi. Stąd powołane zwolnienie nie będzie miało zastosowania w tej kwestii.

Dodatkowo artykuł 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) stanowi, że przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Opisana usługa spełnia zatem definicję najmu. Fakt, iż wynajmowany przez Beneficjenta sprzęt służyć będzie do wykonywania usług szkoleniowych zwolnionych przedmiotowo z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy nie ma znaczenia w przedmiotowej kwestii.

W efekcie Spółka zasadnie zamierza wystawić fakturę zawierającą właściwą stawkę, w tym przypadku 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na podstawie art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz.Urz.UE.L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza podpisać umowę z innym podmiotem (Zleceniodawcą i bezpośrednim Beneficjentem projektu) na świadczenie usług w zakresie wynajmu specjalistycznego sprzętu i narzędzi montażowych na warsztaty praktyczne prowadzone w ramach usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca będzie właścicielem wynajmowanego sprzętu i narzędzi. Jego użytkownikami będą uczestnicy szkoleń. Wnioskodawca nie będzie przeprowadzać szkolenia, jedynie będzie wynajmować niezbędny sprzęt i narzędzia. Tematyka szkoleń przeprowadzanych przez Beneficjenta dotyczy instalacji systemów opartych na odnawialnych źródłach energii (kolektory słoneczne, pompy ciepła). Wynajmowany sprzęt i narzędzia montażowe wykorzystywany będzie w ramach usługi szkoleniowej, w ramach których uczestnicy szkoleń nabywać będą kompetencje niezbędne do montażu kolektorów słonecznych i pomp ciepła. Wynajmowane narzędzia i sprzęt będą niezbędnym elementem usługi szkoleniowej. W programie szkolenia znajdują się m.in. warsztaty praktyczne, których realizacja nie byłaby możliwa bez tych narzędzi i sprzętu.

Wynajem sprzętu i narzędzi realizowany będzie w ramach projektu współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, którego Beneficjentem jest bezpośredni Zleceniodawca Wnioskodawcy. Projekt finansowany będzie w 85% ze środków unijnych, a w 15% z budżetu krajowego.

Wynajmowany sprzęt to:

1.

sprzęt do instalacji kolektorów słonecznych:

* układy grzewcze z kolektorami (układ solarny: rotametr, zawory, pompa solarna, zawór zwrotny, separator powietrza, manometr, zawór bezpieczeństwa, naczynie wzbiorcze, sterownik elektroniczny);

* stoły obrotowe do zwijania wężownic;

* konstrukcje pokazowe do prezentacji układów grzewczych (stojak drewniany, płyta do przytwierdzenia instalacji solarnej 0,7x0,8, blat obrotowy 10x0,85, wysokość 0,85m, z zamontowanym imadłem ślusarskim);

* urządzenie do napełniania instalacji pod ciśnieniem, oraz

2.

sprzęt do instalacji pomp ciepła:

* pompy do ogrzewania Golf Midi plus (Modele GMSW10 plus);

* pompy do produkcji c.w.u Europa (Pompa typu powietrze woda);

* parownik MSV, ECO (Parownik typu split Milleniumm MSV14);

* materiały do instalacji kotłowniczych;

* rury, rozdzielacze, złączki, zawory, naczynia zbiorcze, akcesoria do lutowania; oraz

3.

narzędzia montażowe: palniki, lutownice do połączeń rurek miedzianych, wkrętarki, wiertarki oraz nitownice.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii opodatkowania usług wynajmu sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do zajęć praktycznych w zakresie podniesienia kompetencji i kwalifikacji zawodowych pracowników mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w przypadku niewykonywania usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania ww. przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 29 ustawy o VAT, gdyż jak wskazano wyżej Wnioskodawca nie będzie świadczył usług szkoleniowych a jedynie będzie na zlecenie odrębnego podmiotu świadczącego usługi szkoleniowe wynajmował sprzęt niezbędny do przeprowadzenia tych szkoleń przez ten podmiot.

Także w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy o VAT, mimo, że Wnioskodawca wskazał we wniosku, że wynajmowane narzędzia i sprzęt będą niezbędnym elementem usługi szkoleniowej, gdyż Wnioskodawca nie jest w niniejszej sprawie podmiotem świadczącym usługę podstawową (usługę prowadzenia szkoleń).

Zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu sprzętu i narzędzi są świadczone na podstawie umowy zawartej z wykonawcą usługi szkoleniowej i są elementem usługi świadczonej przez wykonawcę szkolenia (zleceniodawcę).

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług polega na wynajmie przez Wnioskodawcę narzędzi i sprzętu, które tak naprawdę służą wykonawcy szkolenia do wykonania tego szkolenia.

W ocenie tut. Organu w sprawie opisanej przez Wnioskodawcę będziemy mieć do czynienia wyłącznie z odrębną od usług szkoleniowych usługą najmu sprzętu i narzędzi podmiotowi wykonującemu usługi szkoleniowe.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że Zleceniodawca, czyli odrębny od Wnioskodawcy podmiot, będzie wykorzystywał ten sprzęt i narzędzia wynajęte od Wnioskodawcy w ramach świadczenia przez siebie usług szkoleniowych.

W przypadku umowy najmu właściciel rzeczy (wynajmujący) pozbywa się niejako na okres najmu władztwa nad rzeczą gdyż przekazuje ją najemcy i to najemca używa tej rzeczy we własnym zakresie.

W świetle powyższego jeżeli Wnioskodawca nie będzie świadczył usług szkoleniowych a jedynie wynajmował własne narzędzia i sprzęt niezbędne do przeprowadzenia szkoleń odrębnemu podmiotowi, to zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT usługa ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Spółka zasadnie zamierza wystawić fakturę zawierającą właściwą stawkę, w tym przypadku 23%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl