IBPP1/443-936/13/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-936/13/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) oraz pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pieniężne przeznaczone na dofinansowanie organizacji seminariów, wykładów i odczytów oraz na wydawanie książek stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT oraz w zakresie ustalenia stawki podatku VAT i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dofinansowania podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z 30 września 2013 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy otrzymywane przez Wnioskodawcę środki pieniężne przeznaczone na dofinansowanie organizacji seminariów, wykładów i odczytów oraz na wydawanie książek stanowią obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT oraz w zakresie ustalenia stawki podatku VAT i momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dofinansowania podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 9 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 23 grudnia 2013 r. znak: IBPP1/443-936/13/MS oraz pismem z 8 stycznia 2014 r. (data wpływu 16 stycznia 2014 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca zajmuje się:

* prowadzeniem działalności edukacyjnej poprzez organizowanie seminariów, wykładów i odczytów,

* prowadzeniem działalności wydawniczej (książki, broszury, czasopisma, biuletyny, nagrania wizyjno-dźwiękowe oraz ich kolportaż), naukowej, edukacyjnej i popularyzatorskiej z zakresu historii filozofii, teorii polityki i analiz współczesnych przemian ustrojowych, społecznych i gospodarczych.

Źródłami finansowania ww. działalności są:

1.

przychody osiągnięte ze sprzedaży książek, które w całości przeznaczone są na działalność statutową,

2.

składki członkowskie, darowizny osób fizycznych przeznaczone na działalność statutową,

3.

środki pieniężne pochodzące od instytucji przeznaczone:

A.w przypadku zorganizowania seminarium, wykładów i odczytów na pokrycie kosztów realizacji zadania; dla uczestników seminaria, wykłady, odczyty organizowane są bezpłatnie,

B.w przypadku wydania książki na dofinansowanie wydania.

Środki finansowe przekazują np.:

* Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach konkursów grantowych jako dofinansowanie realizacji zadań z zakresu kultury),

* Uniwersytet, który otrzymuje te środki z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (w tym środki, które otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach konkursu grantowego, na podstawie wniosku składanego wspólnie z Wnioskodawcą),

* Urząd Miasta K. (jako dotacja przyznawana w ramach otwartego konkursu na realizację zadania publicznego w obszarze kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego),

* Stowarzyszenie R. T.

Wnioskodawca jest wydawcą tak dofinansowanych książek. W zależności od umowy z przekazującym dofinansowanie, w książce zamieszczana jest informacja przez kogo została ona dofinansowana, lub kto jest jej współwydawcą.

Instytucja dofinansowująca wydanie książki nie zastrzega w umowie, iż dofinansowanie ma spowodować obniżenie ceny książki. Wnioskodawca ustala cenę książki na podstawie jej wartości rynkowej, tj. po jakiej można książkę sprzedać. Sprzedaż książek ma miejsce z 5% stawką VAT.

Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne podatku od towarów i usług 16 czerwca 2011 r. W dniu 20 czerwca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie zarejestrowania podmiotu.

Wnioskodawca umowy na seminaria, wykłady, odczyty zawiera z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Urzędem Miasta K., Muzeum H. P. Instytucje te ogłaszają konkursy grantowe na dofinansowanie realizacji działań z zakresu kultury i edukacji. Wnioskodawca przystępuje do konkursu grantowego poprzez złożenie wniosku, proponując przedsięwzięcie do zrealizowania z zakresu tematycznej działalności statutowej Wnioskodawcy, jako instytucji pożytku publicznego. Zgodnie z umową zawartą z ww. wydatkowanie przyznanego grantu musi być zgodne z zaakceptowanym planem wydatków. Niewydatkowana część grantu zostaje zwrócona przekazującej grant instytucji. Otrzymany grant nie stanowi wynagrodzenia Wnioskodawcy, lecz jest to koszt realizacji danego projektu. Zorganizowanie przez Wnioskodawcę takiego projektu (seminaria, odczyty, wykłady) sprawia, że osoby zainteresowane daną tematyką mają do niej dostęp poprzez bezpłatne uczestnictwo.

Jednorazowo Wnioskodawca otrzymał środki pieniężne od instytucji - Fundacji N. D. nie na konkretny program, lecz jako darowiznę, z zaznaczeniem, że są przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy, która określona jest w statucie. Jednocześnie Wnioskodawca od osób fizycznych (sympatyków Wnioskodawcy) otrzymuje darowizny pieniężne (kwoty od 20 do 100 zł), które wpływają na rachunek bankowy z zaznaczeniem, że są przeznaczone na działalność statutową organizacji pożytku publicznego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach konkursów grantowych przekazuje środki pieniężne na dofinansowanie wydania książek, w ramach publicznego programu promocji literatury i czytelnictwa. Środki pochodzą z funduszu promocji kultury Ministerstwa i przekazywane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy na podstawie podpisanej umowy, której treść określa Ministerstwo. Na otrzymane środki nie jest wystawiana faktura VAT. Umowa nie zawiera takiego zapisu, jak również nie zawiera zapisu, iż Ministerstwo ma otrzymać jakąkolwiek część nakładu dofinansowanej książki.

Uniwersytet przekazuje środki pieniężne na dofinansowanie wydania książek, które pochodzą ze środków uzyskanych w ramach konkursów grantowych programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako dofinansowanie zadań z zakresu kultury i edukacji. Zgodnie z zapisem zawartym w umowie pomiędzy Uniwersytetem a Wnioskodawcą, środki przekazywane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę faktury VAT. Umowa zawiera zapis, że Uniwersytet otrzymuje na potrzeby promocyjne i okazowe 50 egzemplarzy wydanej książki.

Pytanie: czy na takie dofinansowanie słusznym jest wystawianie faktury VAT z 5% stawką VAT.

Stowarzyszenie R. T. przekazuje środki pieniężne na podstawie zawartej umowy z przeznaczeniem na dofinansowanie wydania książki. Umowa przewiduje, że Stowarzyszenie otrzyma 10 egzemplarzy wydanej książki w ramach jej promocji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy za środki pieniężne, które Wnioskodawca otrzymuje w ramach dofinansowania działalności, opisanej w punkcie 3A i 3B w rubryce G68, art. 29 ust. 1 ustawy od podatków i usług należy uważać, że:

* otrzymane środki pieniężne nie zwiększają obrotu w rozumieniu ustawy o VAT i tym samym nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT; lub

* otrzymane środki pieniężne stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT (wówczas Wnioskodawca uprzejmie prosi o podanie stawki VAT),

2. W przypadku interpretacji, że otrzymane środki finansowe stanowią podstawę opodatkowania podatkiem VAT czy do wystawionej faktury VAT dla dającego dofinansowanie będzie można zastosować art. 19 ust. 21, iż obowiązek podatkowy powstaje w miesiącu wpływu na rachunek bankowy, a nie w miesiącu wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie opisane:

* w punkcie 3A, zawartym w rubryce G 68, nie zawiera obrotu, dofinansowanie nie wpływa na cenę lecz jest to koszt realizacji projektu,

* w punkcie 3B zawartym w rubryce G 68, nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT, gdyż dofinansowanie nie ma wpływu na cenę książki, zaś cena książki ustalana jest według wartości rynkowej za jaką można ją sprzedać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że we wniosku z 30 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego, zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy obowiązującego do 31 grudnia 2013 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest organizacją pożytku publicznego. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca zajmuje się:

* prowadzeniem działalności edukacyjnej poprzez organizowanie seminariów, wykładów i odczytów,

* prowadzeniem działalności wydawniczej (książki, broszury, czasopisma, biuletyny, nagrania wizyjno-dźwiękowe oraz ich kolportaż), naukowej, edukacyjnej i popularyzatorskiej z zakresu historii filozofii, teorii polityki i analiz współczesnych przemian ustrojowych, społecznych i gospodarczych.

Źródłami finansowania ww. działalności są:

1.

przychody osiągnięte ze sprzedaży książek, które w całości przeznaczone są na działalność statutową,

2.

składki członkowskie, darowizny osób fizycznych przeznaczone na działalność statutową,

3.

środki pieniężne pochodzące od instytucji przeznaczone:

A.w przypadku zorganizowania seminarium, wykładów i odczytów na pokrycie kosztów realizacji zadania; dla uczestników seminaria, wykłady, odczyty organizowane są bezpłatnie,

B.w przypadku wydania książki na dofinansowanie wydania.

Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne podatku od towarów i usług 16 czerwca 2011 r. W dniu 20 czerwca 2011 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie zarejestrowania podmiotu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż otrzymane przez Wnioskodawcę z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Urzędu Miasta K. oraz Muzeum H. P. dofinansowanie na realizację seminariów, wykładów, odczytów w ramach działań z zakresu kultury i edukacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dofinansowania te nie są przyznawane jako dopłaty do cen świadczonych usług, ale na pokrycie poniesionych kosztów i nie zwiększają obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Jak wynika bowiem z wniosku instytucje te ogłaszają konkursy grantowe na dofinansowanie realizacji działań z zakresu kultury i edukacji. Wnioskodawca przystępuje do konkursu grantowego poprzez złożenie wniosku, proponując przedsięwzięcie do zrealizowania z zakresu tematycznej działalności statutowej Wnioskodawcy, jako instytucji pożytku publicznego. Zgodnie z umową zawartą z ww. wydatkowanie przyznanego grantu musi być zgodne z zaakceptowanym planem wydatków. Niewydatkowana część grantu zostaje zwrócona przekazującej grant instytucji. Otrzymany grant nie stanowi wynagrodzenia Wnioskodawcy, lecz jest to koszt realizacji danego projektu. Zorganizowanie przez Wnioskodawcę takiego projektu (seminaria, odczyty, wykłady) sprawia, że osoby zainteresowane daną tematyką mają do niej dostęp poprzez bezpłatne uczestnictwo.

Odnosząc się natomiast do otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania z Uniwersytetu oraz Stowarzyszenia R. T. na wydanie publikacji (książek) stwierdzić należy, że dofinansowanie to w proporcji do przekazywanych tym podmiotom książek (odpowiednio 50 i 10 książek) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmioty te bowiem w zamian za część przekazanych środków otrzymują wydawane przez Wnioskodawcę książki, co stanowi dostawę towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy kwoty otrzymanego dofinansowania w części w której odnoszą się do przekazanych Uniwersytetowi J. oraz Stowarzyszeniu R. T. publikacji stanowią zapłatę za przedmiotowe dostawy i zwiększają obrót o którym mowa w tym przepisie.

Z kolei otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowania z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wydanie publikacji (książek) związku z tym, iż Wnioskodawca nie przekazuje temu podmiotowi publikacji (książek) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż dofinansowania te nie są przyznawane jako dopłaty do cen świadczonych usług, ale na pokrycie poniesionych kosztów i nie zwiększają obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Również otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie z Uniwersytetu i Stowarzyszenia R. T. na wydanie publikacji (książek) w części w której to dofinansowanie nie dotyczy przekazywanych tym podmiotom książek (odpowiednio 50 i 10 książek) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż również w tym przypadku dofinansowania te nie są przyznawane jako dopłaty do cen świadczonych usług, ale na pokrycie poniesionych kosztów i nie zwiększają obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wynika bowiem z wniosku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Uniwersytet, Stowarzyszenie R. T. przekazują środki pieniężne na dofinansowanie wydania książek, w ramach publicznego programu promocji literatury i czytelnictwa, realizacji zadania publicznego w obszarze kultury, sztuki, ochrony dóbr kulturowych i dziedzictwa narodowego, realizacji zadań z zakresu kultury i edukacji.

Jednocześnie instytucje dofinansowujące wydanie książki nie zastrzegają w umowie, iż dofinansowanie ma spowodować obniżenie ceny książki. Wnioskodawca ustala cenę książki na podstawie jej wartości rynkowej, tj. po jakiej można książkę sprzedać.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania i momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę z Uniwersytetu J. oraz ze Stowarzyszenia R. T. dofinansowania w części (w proporcji) do przekazywanych tym podmiotom książek (odpowiednio 50 i 10 książek), stwierdzić należy, że w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2. ww. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika Nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 72 załącznika Nr 3 do ww. ustawy o VAT zostały wymienione, objęte grupowaniem PKWiU ex 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek.

Ponadto, z objaśnienia oznaczonego jako "1)" do ww. załącznika Nr 3 wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku Nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 32 ww. załącznika Nr 10 wymieniono, mieszczące się w grupowaniu ex PKWiU 58.11.1, książki drukowane - wyłącznie książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictwa w alfabecie Braillea, przy czym przy oznaczeniu ww. grupowania umieszczono oznaczenie - ex.

Natomiast, w poz. 33 ww. załącznika Nr 10, wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) książki wydawane na dyskach, taśmach i innych nośnikach oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ww. ustawy, przez - PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru".

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca dokona na rzecz Uniwersytetu oraz Stowarzyszenia R. T. przekazania części wydanych publikacji (książek) otrzymane przez niego dofinansowanie w części dotyczącej przekazanych książek podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 5% (zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT w związku z poz. 32 i 33 załącznika nr 10 do ustawy) gdy przedmiotowe przekazanie dotyczy mieszczących się w grupowaniu ex PKWiU 58.11.1 książek drukowanych - wyłącznie książek (oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), map - wytwarzanych metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek; wydawnictw w alfabecie Braillea oraz bez względu na symbol PKWiU książek wydawanych na dyskach, taśmach i innych nośnikach oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Natomiast w przypadku pozostałych przekazań na rzecz Uniwersytetu J. oraz Stowarzyszenia R. T. części wydanych publikacji (książek) otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8% (zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 i w związku z poz. 72 załącznika nr 3 do ustawy), gdy przedmiotowe przekazanie dotyczą objętych grupowaniem PKWiU ex 58.11.1, książek drukowanych - wyłącznie książki (oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), map - wytwarzanych metodami poligraficznymi, z wyłączeniem ulotek z zastrzeżeniem, że wskazane publikacje nie są opodatkowane stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik nr 3.

Jeżeli natomiast przekazanie książek na rzecz Uniwersytetu J. oraz Stowarzyszenia R. T. nie spełnia warunków dla zastosowania preferencyjnych stawek podatku VAT, wówczas przekazania te podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednakże jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

Z kolei jak stanowi art. 19 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma od Uniwersytetu lub Stowarzyszenia R. T. dofinansowanie na wydanie publikacji (książek) przed przekazaniem tym podmiotom części nakładu (odpowiednio 50 i 10 książek) obowiązek podatkowy powstaje z tego tytułu zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT z chwilą otrzymania całości lub części dofinansowania.

Natomiast w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma od ww. podmiotów dofinansowanie na wydanie publikacji (książek) po przekazaniu im części nakładu obowiązek podatkowy powstaje z tego tytułu zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o VAT, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania części publikacji przeznaczonych dla Uniwersytetu oraz Stowarzyszenia R. T.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymane dofinansowania pieniężne pochodzące od wskazanych we wniosku instytucji przeznaczone na pokrycie kosztów:

* organizacji seminariów, wykładów i odczytów, które dla ich uczestników są bezpłatnie,

* wydania książek,

nie zwiększają obrotu w rozumieniu ustawy o VAT i tym samym nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT, należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii opodatkowania jednorazowo otrzymanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od Fundacji N. D. oraz otrzymanych przez Wnioskodawcę od osób fizycznych (sympatyków Wnioskodawcy) darowizn pieniężnych (kwot od 20 do 100 zł) przeznaczonych na działalność statutową Wnioskodawcy gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie przedstawił opisu stanu faktycznego, nie zadał pytania, jak również nie przedstawił swojego stanowiska adekwatnego do zadanego pytania.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl