IBPP1/443-92/09/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-92/09/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009 r. (data wpływu 27 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 20 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: "Wyposażenie Szpitala Miejskiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: "Wyposażenie Szpitala Miejskiego".

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 8 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 20 kwietnia 2009 r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 30 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca zgodnie z Umową zawartą z Województwem z dnia 23 października 2008 r., pn.: "Wyposażenie Szpitala Miejskiego" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będzie występować z wnioskiem o płatność Projektu w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013".

Z tytułu realizacji inwestycji Wnioskodawca, który jest podatnikiem podatku VAT, wystąpi do Województwa reprezentowanego przez Zarząd Województw zwanego dalej Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013 o płatność Projektu na zakup sprzętu i wyposażenia do Szpitala Miejskiego.

Z uwagi na fakt, że Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej jako jednostka organizacyjna Powiatu nie może ubiegać się o współfinansowanie w ramach tego projektu, beneficjentem jest Powiat, który jest podatnikiem podatku VAT.

Zapłata za sprzęt i wyposażenie do szpitala będzie dokonywana przez Wnioskodawcę ze środków własnych oraz środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z tytułu realizacji inwestycji w ramach określonego programu finansowanego z unijnych środków pomocowych, podatek naliczony VAT zostanie przez Powiat jako końcowego beneficjenta faktycznie i ostatecznie poniesiony.

Sprzęt i wyposażenie będzie własnością Powiatu. Na podstawie "umowy przekazania ruchomości w nieodpłatne użytkowanie" Uchwałą Rady Powiatu zostanie przekazany do Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

W art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyrażona została generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Przepis ten stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zatem aby podatnik uzyskał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony musi zostać spełniony podstawowy warunek, mianowicie nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Powiat nabywa sprzęt i wyposażenie w ramach środków własnych i dotacji rozwojowej z EFRR z przeznaczeniem dla jednostki organizacyjnej - PZOZ, nie mając możliwości odzyskania poniesionych kosztów na dokonane zakupy. W związku z powyższym poniesione koszty stają się kosztami kwalifikowanymi.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że samorządowa osoba prawna, jaką jest Powiat, nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nią zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa Powiatowego. W oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 153. poz. 1752 z późn. zm.) należy stwierdzić, że Starostwo Powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla urzędów, obsługujących od strony techniczno - organizacyjnej te osoby prawne.

Po kontroli przeprowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej we wrześniu 2001 r., Starostwo złożyło zgłoszenie do Urzędu Skarbowego o nadanie NIP dla Powiatu, który otrzymał 5 listopada 2001 r. i od miesiąca października 2001 r. składa deklarację VAT-7 od podatku od towarów i usług "O" (zerową).

Zgodnie z art. 33 ustawy o samorządzie powiatowym zarząd powiatu, jako organ wykonawczy powiatu, wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego. Starostwo jako jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej jest przede wszystkim podmiotem podlegającym prawu publicznemu. Zatem w zakresie czynności lub transakcji, w których uczestniczy jako podmiot podlegający prawu publicznemu, nawet jeśli w związku z tymi czynnościami pobiera opłaty i inne należności, musi być traktowana, jako niepodatnik VAT. Natomiast podatek VAT jest odprowadzany od wszystkich umów cywilnoprawnych nawet dla celów wykonywania zadań publicznych i w tych przypadkach Starostwo występuje jako podatnik podatku VAT. Starostwo Powiatowe ma nadany numer identyfikacji podatkowej z dnia 19 stycznia 1999 r., a od maja 1999 r. jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Starostwo składa deklarację VAT-7 i odprowadza podatek z tytułu: najmu, dzierżawy lokali, budynków jak również sprzedaży budynków, a od maja 2004 r. również gruntów. Podatek VAT odprowadzany jest także od dzierżawy budynków i gruntów Skarbu Państwa.

Starostwo Powiatowe nie prowadzi działalności gospodarczej i nie ma prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ nie spełnia podstawowego warunku, mianowicie nabywane przez Starostwo towary i usługi nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych jedynie realizowane są w ramach zadań własnych.

W ramach projektu zostało zakupione wyposażenie medyczne oraz meblowe doSzpitala Miejskiego, mianowicie: wózki do transportu pacjenta, defibrylatory z systemem monitorowania pacjenta (OIOM), diatermie chirurgiczne, podgrzewacze płynów, lampy operacyjne, pompy jednostrzykowe (OIOM), respiratory transportowe, respiratory dla dzieci i dorosłych, ssaki elektryczne i próżniowe, wyposażenie ginekologiczne do posiadanego stołu na sali operacyjnej, wyposażenie urologiczne do posiadanego stołu na sali urologicznej, system elektochirurgiczny, szafę do podgrzewania płynów infuzyjnych, wózki zabiegowe, monitory z konsolą, aparaty do znieczuleń, zestaw narzędzi do atroskopii, zestaw narzędzi kostnych, zestaw urologiczny do kruszenia kamieni (laser Holmowy), uzupełnienie toru wizyjnego - insuflator, ssak laparoskopowy, zestaw narzędzi do histerektomii, oświetlenie sal operacyjnych, bieliznę szpitalną, wyposażenie meblowo - biurowo - medyczne.

Wyposażenie medyczne oraz meblowe zakupione w ramach projektu będziesłużyło Powiatowemu Zakładowi Opieki zdrowotnej, wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług VAT.

Czynności te związane będą z wykonywaniem procedur medycznych finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Symbol PKWiU tych czynności - 85.11.1 - "Usługi świadczone przez szpitale", zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT.

Wydatki związane z realizacją projektu udokumentowane są fakturami VATwystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r.):

Czy Powiat posiada podstawy do odliczenia podatku VAT należnego od zakupionego wyposażenia oraz sprzętu medycznego w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013" - projekt pn.: "Wyposażenie Szpitala Miejskiego".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 8 kwietnia 2009 r.), nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT od wyżej wymienionej inwestycji, gdyż inwestycja nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Podatnikowi przysługuje bowiem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony tylko i wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (są to czynności ze stawkami VAT). Jeśli ze względu na specyfikę inwestycji, czynności opodatkowane nie wystąpią, czyli nie wystąpi żaden podatek należny związany bezpośrednio z eksploatacją inwestycji, to VAT może być kosztem kwalifikowanym, zwróconym w ramach pomocy.

Wydatki na wyposażenie meblowe i medyczne oraz podatek VAT jest faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta, czyli przez Powiat. Dostarczone wyposażenie do Szpitala celem świadczenia usług przedmiotowo zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, wyszczególnionych między innymi w wykazie usług zwolnionych od VAT w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, może stanowić koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stwierdzić należy, iż powyższy przepis nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych.

Wynika to z brzmienia art. 4 ust. 1 pkt 1-2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały;

2.

gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki.

Uwzględniając powyższe, jednostki samorządu terytorialnego nie korzystają zatem z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia.

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są: rada powiatu i zarząd powiatu.

W myśl art. 33 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.

Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

Starostwo powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Powiatu.

Natomiast biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe, powiatu i starostwa powiatowego również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne powiatu i w tym zakresie jest zwolnione z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zgodnie z Umową zawartą z Województwem z dnia 23 października 2008 r. pn.: "Wyposażenie Szpitala Miejskiego" współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, będzie występować z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013".

Realizacja zadania polegać będzie na zakupie sprzętu i wyposażenia w ramach środków własnych i dotacji rozwojowej z EFRR z przeznaczeniem dla jednostki organizacyjnej - PZOZ.

W ramach projektu zostało zakupione wyposażenie medyczne oraz meblowe doSzpitala Miejskiego, mianowicie: wózki do transportu pacjenta, defibrylatory z systemem monitorowania pacjenta (OIOM), diatermie chirurgiczne, podgrzewacze płynów, lampy operacyjne, pompy jednostrzykowe (OIOM), respiratory transportowe, respiratory dla dzieci i dorosłych, ssaki elektryczne i próżniowe, wyposażenie ginekologiczne do posiadanego stołu na sali operacyjnej, wyposażenie urologiczne do posiadanego stołu na sali urologicznej, system elektochirurgiczny, szafę do podgrzewania płynów infuzyjnych, wózki zabiegowe, monitory z konsolą aparaty do znieczuleń, zestaw narzędzi do atroskopii, zestaw narzędzi kostnych, zestaw urologiczny do kruszenia kamieni (laser Hol mowy), uzupełnienie toru wizyjnego - insuflator, ssak laparoskopowy, zestaw narzędzi do histerektomii, oświetlenie sal operacyjnych, bieliznę szpitalną, wyposażenie meblowo - biurowo - medyczne.

Sprzęt i wyposażenie będzie własnością Powiatu. Na podstawie "umowy przekazania ruchomości w nieodpłatne użytkowanie" Uchwałą Rady Powiatu zostanie przekazany do Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Wyposażenie medyczne oraz meblowe zakupione w ramach projektu będziesłużyło wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług VAT.Czynności te związane będą z wykonywaniem procedur medycznych finansowanychprzez Narodowy Fundusz Zdrowia. Symbol PKWiU tych czynności - 85.11.1 - "Usługi świadczone przez szpitale", zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT".

Wydatki związane z realizacją projektu udokumentowane są fakturami VATwystawionymi na Wnioskodawcę.

W myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Z treści wniosku wynika ponadto, iż zakupione wyposażenie medyczne oraz meblowe do Szpitala Miejskiego na podstawie "umowy przekazania ruchomości w nieodpłatne użytkowanie" Uchwałą Rady Powiatu zostanie przekazany do Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się również - na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie powiatowym, zadania z zakresu promocji i ochrony zdrowia, w przedmiotowej sprawie wyposażenie Szpitala w sprzęt medyczny i biurowy, należą do zadań własnych Powiatu. Oznacza to, że nieodpłatne przekazanie sprzętu medycznego i biurowego Powiatowemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej (będącemu jednostką organizacyjną powiatu) czyli podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, skoro nabywane towary i usługi, związane z realizacją projektu pn. "Wyposażenie Szpitala Miejskiego" nie służą czynnością opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Powyższe przepisy są odzwierciedleniem uprzednio obowiązujących uregulowań zawartych w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl