IBPP1/443-906/12/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-906/12/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2012 r. (data wpływu 27 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, które zostały uregulowane pieniędzmi pochodzącymi z wynagrodzenia organu prowadzącego szkołę, a więc pieniędzmi pochodzącymi z dotacji oświatowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, które zostały uregulowane pieniędzmi pochodzącymi z wynagrodzenia organu prowadzącego szkołę, a więc pieniędzmi pochodzącymi z dotacji oświatowej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 13 listopada 2012 r. nr IBPP1/443-906/12/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572) zwaną dalej "szkołą" lub "szkołami" w zależności od kontekstu. Wnioskodawca, w związku z prowadzeniem szkół, otrzymuje dotację na zasadach wyżej wymienionej ustawy (zwaną dalej "dotacją" lub "dotacjami" w zależności od kontekstu) z budżetu jednostki samorządu terytorialnego właściwego dla danej szkoły. Wnioskodawca zgodnie z wyżej wymienioną ustawą jest organem prowadzącym szkoły.

Dla celów otrzymania, rozliczania dotacji Wnioskodawca założył odrębne konto bankowe dla każdej prowadzonej szkoły. Każda szkoła zatem posiada "swoje" konto bankowe, na które wpływa dotacja. Ponadto Wnioskodawca informuje, że uczniowie nie pokrywają w żaden sposób swojej nauki w jakiejkolwiek formie (czesnego, wpisowego), a także dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Sposób przekazywania pieniędzy jest następujący:

1.

organ samorząd przekazuje dotację na konto bankowe danej szkoły;

2.

na podstawie dokumentu o charakterze wewnętrznym zostaje dokonany przelew z konta bankowego danej szkoły na zbiorcze konto szkolne Wnioskodawcy specjalnie założone dla celów rozliczania i zapłaty za wydatki szkoły, zwany dalej kontem szkolnym;

3.

z tego konta szkolnego realizowane są wydatki związane wyłącznie z prowadzeniem szkoły lub szkół.

Wynagrodzenie dla organu prowadzącego jest przekazywane z konta szkolnego na konto Wnioskodawcy, z którego są realizowane pozostałe wydatki Wnioskodawcy. Na to konto wpływają także inne przychody Wnioskodawcy z działalności opodatkowanej.

Ponadto Wnioskodawca zaznacza, że dotacja oświatowa jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie zwolnienia przedmiotowego zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397).

W uzupełnieniu podano ponadto, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od momentu rozpoczęcia działalności z tytułu dobrowolnego zgłoszenia się do podatku VAT poprzez złożenie druku VAT-R w dniu 7 września 2011 r. Pierwsza deklaracja VAT-7 została złożona za wrzesień 2011 r.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, o których mowa we wniosku, będą wystawione na Wnioskodawcę.

Podatek naliczony wynikający z ww. faktur związany będzie wyłącznie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a mianowicie:

* świadczeniem usług szkoleniowych komputerowych,

* świadczeniem usług konsultacyjnych,

* dostawą sprzętu komputerowego.

Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są opodatkowane stawką podstawową podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, które zostały uregulowane pieniędzmi pochodzącymi z wynagrodzenia organu prowadzącego szkołę, a więc pieniędzmi pochodzącymi z dotacji oświatowej.

Pytanie dotyczy obowiązującego stanu prawnego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 22 listopada 2012 r.), ma on prawo dokonać odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach, które zostały uregulowane pieniędzmi pochodzącymi z wynagrodzenia organu prowadzącego szkołę, a więc pieniędzmi pochodzącymi z dotacji oświatowej - z następujących powodów:

Punkt 1

Zdaniem Wnioskodawcy źródło pochodzenia pieniędzy nie ma żadnego wpływu na prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturach.

Punkt 2

Podstawowa przesłanka jaka daje prawo do odliczenia to związek przyczynowy z czynnościami opodatkowanymi. W zależności czy związek jest częściowy czy całkowity to prawo przysługuje w stosunku do całego podatku zawartego w fakturze lub tylko w części według norm odpowiednich.

Punkt 3

Ponieważ dokonywane wydatki mają związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca ma prawo dokonywać odliczenia podatku naliczonego zawartego we fakturach zgodnie z art. 86 i następne ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 tej ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych".

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi nie są do nich wykorzystywane.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej).

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Jednocześnie należy mieć na uwadze wyłączenia w zakresie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego określone w art. 88 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca prowadzi szkoły niepubliczne z uprawnieniami szkół publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W związku z prowadzeniem szkół, Wnioskodawca otrzymuje dotację na zasadach wyżej wymienionej ustawy z budżetu jednostki samorządu terytorialnego właściwego dla danej szkoły. Wnioskodawca zgodnie z wyżej wymienioną ustawą jest organem prowadzącym szkoły. Dla celów otrzymania, rozliczania dotacji Wnioskodawca założył odrębne konto bankowe dla każdej prowadzonej szkoły. Każda szkoła zatem posiada "swoje" konto bankowe, na które wpływa dotacja. Ponadto z wniosku wynika, że uczniowie nie pokrywają w żaden sposób swojej nauki w jakiejkolwiek formie (czesnego, wpisowego), a także dotacja ta ma charakter podmiotowy i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od momentu rozpoczęcia działalności z tytułu dobrowolnego zgłoszenia się do podatku VAT poprzez złożenie druku VAT-R w dniu 7 września 2011 r.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług, o których mowa we wniosku, będą wystawione na Wnioskodawcę. Podatek naliczony wynikający z ww. faktur związany będzie wyłącznie z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a mianowicie:

* świadczeniem usług szkoleniowych komputerowych,

* świadczeniem usług konsultacyjnych,

* dostawą sprzętu komputerowego.

Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są opodatkowane stawką podstawową podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach uregulowanych pieniędzmi pochodzącymi z wynagrodzenia organu prowadzącego szkołę, a więc pieniędzmi pochodzącymi z dotacji oświatowej, ponieważ - jak wynika z wniosku - towary i usługi, których zakup będzie udokumentowany tymi fakturami, będą przeznaczone do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Warunkiem skorzystania z powyższego prawa jest brak zaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu), bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl