IBPP1/443-900/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-900/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010 r. (data wpływu do tut. organu 20 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia części działki w drodze zamiany - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zbycia części działki w drodze zamiany.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanego gruntu ozn. dz. 586/9 o pow. 98a 24 m 2, położonego w B. przy ul. T.

W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia przedmiotowego terenu w drodze zamiany z R. S. "Z." - właścicielem niezabudowanej nieruchomości zamiennej, ozn. dz. 759/39 o pow. 1 ha 86a 69 m 2 obręb ewidencyjny H.

Zamiana ww. nieruchomości odbędzie się na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591. z późn. zm.), art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1 Uchwały nr XXI/572/2008 Rady Miejskiej w B. z dnia 22 lutego 2008 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony (Dz. Urz. Woj. X. z 2008 r. Nr 54, poz. 1171).

Podstawą zawarcia aktu notarialnego będzie Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie zamiany.

Dla przedmiotowej nieruchomości ozn. dz. 586/9 o pow. 98a 24 m 2 nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Przedmiotowa działka usytuowana jest w większości (około 85 arów) w granicach opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania, którego celem jest wprowadzenie zakazu zabudowy dla wskazanych terenów zieleni w B.

W projekcie planu przewiduje się:

* dopuszczenie zalesienia terenu, szkółki leśne, szkółki ogrodnicze, uprawy przemysłowe w zasięgu oddziaływania ponadnormatywnie zanieczyszczonego powietrza wzdłuż ulic;

* dopuszczenie wybiegów i pastwisk dla zwierząt, użytkowanie rolnicze zgodnie z Kodeksem Dobrej Praktyki Rolniczej poza zasięgiem ponadnormatywnie zanieczyszczonego powietrza wzdłuż ulic.

Część działki zajmuje obszar drzemiącego osuwiska oraz obszary predysponowane do wystąpienia osuwisk wskazane na "Mapie osuwisk na terenie obszaru Miasta B. w skali 1:10000" opracowanej przez Państwowy Instytut Geologiczny.

Obecnie trwają prace projektowe. Następnie projekt planu zostanie udostępniony organom uzgadniającym, opiniującym i po wprowadzeniu ewentualnych zmian, wynikających ze stanowisk tych organów, projekt planu będzie wyłożony do publicznego wglądu.

Dla pozostałej części działki nr 586/9 (około 15 arów) nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego i nie przystąpiono do jego opracowania.

Do czasu uchwalenia i wejścia w życie miejscowego planu, nie jest możliwe ustalenie dokładnego przeznaczenia nieruchomości na dzień zamiany działek. Ponadto Wnioskodawca informuje, że zamiana może zostać sfinalizowana przed uchwaleniem planu.

Według "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego B." przeważająca jej część położona jest w obszarze rozwoju zabudowy jednorodzinnej.

Pozostała niewielka część usytuowana jest w obszarze terenów systemu zieleni ekologicznej miasta.

Obecnie trwają prace nad zmianą ww. Studium.

Zgodnie z aktualnym projektem Studium, działka nr 586/9 położona jest w większości (około 85 arów) w terenach systemu zieleni miasta określonego symbolem ZS oraz obszarach dolin rzek i potoków - Z.

W terenach ZS określono wytyczne w zakresie przeznaczenia terenów:

a.

tereny otwarte, łąki, luźne zadrzewienia, zieleń śródpolna,

b.

tereny rolnicze, sadownicze, ogrodnicze.

W zakresie zagospodarowania i użytkowania terenów:

a.

zakaz zabudowy, z wyjątkiem obiektów małej architektury oraz obiektów i urządzeń gospodarki wodnej i ochrony przeciwpowodziowej - stosownie do przepisów odrębnych, z zastrzeżeniem podpunktu b,

b.

w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego dopuszcza się wyznaczenie terenów zabudowy istniejącej oraz jej uzupełnień (w tym przypadku nie dotyczy to wnioskowanej działki).

W obszarach Z: zieleni dolin rzek i potoków, przewiduje się:

a.

zieleń dolin rzek i potoków wraz z wodami powierzchniowymi;

b.

tereny zieleni nieurządzonej i zadrzewień,

gdzie ustalony zostanie zakaz zabudowy, z wyjątkiem obiektów i urządzeń gospodarki wodnej oraz ochrony przeciwpowodziowej.

Niewielka część działki (około 15a), położona jest w Studium, w terenie przeznaczonym dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Projekt Studium jest na etapie uzyskiwania opinii i uzgodnień właściwych organów i instytucji i ustalenia mogą ulec zmianie.

Biorąc powyższe względy pod uwagę, aktualne Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego B., może ulec zmianie, w związku z pracami nad zmianą Studium (na terenie oznaczonym w dotychczasowym Studium ME - zabudowa jednorodzinna, w chwili obecnej planuje się jednostki: ZS - tereny otwarte, łąki, tereny rolnicze, sadownicze, ogrodnicze oraz Z - tereny zieleni dolin rzek i potoków.)

Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że w myśl art. 9 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, studium nie jest aktem prawa miejscowego. Dlatego na jego podstawie nie można określić w sposób jednoznaczny przeznaczenia terenu.

Zgodnie z projektem studium oraz projektem miejscowego planu, przeważająca część (około 85a) wyłączona będzie z zabudowy, ale projektowane ustalenia mogą ulec zmianie.

Dla ww. nieruchomości od 2003 r. nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy transakcja zbycia (w drodze zamiany) przedmiotowego gruntu (w części dla której przewiduje się zakaz zabudowy - około 85a), może być zwolniona od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy grunt stanowi w terenie obszar zielony, w projekcie planu zagospodarowania przestrzennego planuje się wyłączenie przeważającej części działki nr 586/9 (około 85a) z zabudowy. Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotową działkę S. R. w drodze zamiany z przeznaczeniem na cele wyłącznie rolnicze.

Zgodnie z art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa terenu niezabudowanego, innego niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę zwolniona jest od podatku.

W związku z tym zbycie przeważającej części działki (około 85a), dla której planuje się zakaz zabudowy, zdaniem Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 6 przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy a dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem niezabudowanego gruntu ozn. dz. 586/9 o pow. 98a 24 m 2,położonego w B. przy ul. T.

W najbliższych miesiącach Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia przedmiotowego terenu w drodze zamiany z R. S. "Z." - właścicielem niezabudowanej nieruchomości zamiennej, ozn. dz. 759/39 o pow. 1 ha 86a 69 m 2 obręb ewidencyjny H.

Zamiana ww. nieruchomości odbędzie się na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591. z późn. zm.), art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz § 5 ust. 1 Uchwały nr XXI/572/2008 Rady Miejskiej w B. z dnia 22 lutego 2008 r. w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony (Dz. Urz. Woj. X. z 2008 r. Nr 54, poz. 1171).

Podstawą zawarcia aktu notarialnego będzie Zarządzenie Prezydenta Miasta w sprawie zamiany.

Przez umowę zamiany należy rozumieć umowę cywilnoprawną, na podstawie której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy - art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zapis art. 604 daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna. Dopłata przez jedną ze stron do świadczenia, wynikająca z różnicy wartości rzeczy będącej przedmiotem zamiany nie zmienia charakteru umowy (chyba, że ze względu na jej wartość ma ona charakter ceny jak w umowie sprzedaży).

Jak wynika z powyższego, przeniesienie własności towaru realizowane w oparciu o umowę zamiany stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatna dostawa towarów.

Z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, nie wynika, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłatą może być inny towar lub usługa, albo mieszaną - zapłata w części pieniężna, a w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatą, wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Jak stanowi z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści ust. 6 powołanego przepisu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z treścią § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym, jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Zatem Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem dokonując zbycia działki w drodze zamiany na rzecz Rolniczej Spółdzielni "Zgoda", tj. dokonując czynności o charakterze cywilnoprawnym Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Jednocześnie z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem planowanego przez Wnioskodawcę zbycia w drodze zamiany z R. S. "Z." ma być niezabudowana działka gruntu oznaczona dz. 586/9 o pow. 98a 24 m 2, położona w B. przy ul. T.

Przy czym zakres wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego określony sformułowanym przez Wnioskodawcę pytaniem ogranicza się do kwestii opodatkowania dostawy w drodze zamiany części tej działki o powierzchni 85a.

Podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

W art. 43 ustawy o VAT zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. W myśl ust. 1 pkt 9 przywołanego wyżej art. 43 ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Jednocześnie z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że dla przedmiotowej nieruchomości ozn. dz. 586/9 o pow. 98a 24 m 2 nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Według "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego B." przeważająca jej część położona jest w obszarze rozwoju zabudowy jednorodzinnej.

Pozostała niewielka część usytuowana jest w obszarze terenów systemu zieleni ekologicznej miasta.

Zgodnie z aktualnym projektem Studium, działka nr 586/9 położona jest w większości (około 85 arów) w terenach systemu zieleni miasta określonego symbolem ZS oraz obszarach dolin rzek i potoków - Z.

W terenach ZS określono wytyczne w zakresie przeznaczenia terenów:

a.

tereny otwarte, łąki, luźne zadrzewienia, zieleń śródpolna,

b.

tereny rolnicze, sadownicze, ogrodnicze.

W zakresie zagospodarowania i użytkowania terenów:

a.

zakaz zabudowy, z wyjątkiem obiektów małej architektury oraz obiektów i urządzeń gospodarki wodnej i ochrony przeciwpowodziowej - stosownie do przepisów odrębnych, z zastrzeżeniem podpunktu b,

b.

w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego dopuszcza się wyznaczenie terenów zabudowy istniejącej oraz jej uzupełnień (w tym przypadku nie dotyczy to wnioskowanej działki).

W obszarach Z: zieleni dolin rzek i potoków, przewiduje się:

a.

zieleń dolin rzek i potoków wraz z wodami powierzchniowymi;

b.

tereny zieleni nieurządzonej i zadrzewień, gdzie ustalony zostanie zakaz zabudowy, z wyjątkiem obiektów i urządzeń gospodarki wodnej oraz ochrony przeciwpowodziowej.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług w cytowanym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu.

Jednakże ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu.

Celem określenia czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawa określa:

1.

zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,

2.

zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy

- przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

W myśl art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu.

W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, jak ma to miejsce w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, należy posłużyć się decyzją o warunkach zabudowy lub inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ww. ustawy o planowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Z powyższych przepisów wynika, że dla określenia przeznaczenia danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.

Jak już wspomniano wyżej, dla części działki oznaczonej dz. 586/9 o pow. 85a nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. W świetle powyższego decydujące znaczenie dla ustalenia jego przeznaczenia będą więc miały ustalenia zawarte w obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy, z którego wynika, iż posiadana przez Wnioskodawcę część działki oznaczonej dz. 586/9 o pow. 85a, która ma być przedmiotem zbycia w drodze zamiany z R. S. "Z." znajduje się na obszarze przeznaczonym pod zabudowę (Wnioskodawca stwierdza we wniosku, że na terenie oznaczonym w dotychczasowym Studium ME - zabudowa jednorodzinna).

Zatem zdaniem tut. organu część działki oznaczonej dz. 586/9 o pow. 85a mająca być przedmiotem umowy zamiany, obecnie znajduje się na terenach przeznaczonych pod zabudowę.

Przy czym z uwagi na to, że z obowiązującego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy wynika, iż wskazana we wniosku część działki 586/9 znajduje się na obszarze przeznaczonym pod zabudowę jednorodzinną, fakt iż Gmina nie posiada prawnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pozostaje bez znaczenia.

Na powyższe uznanie nie ma również wpływu fakt, iż dla przedmiotowej część działki gruntu oznaczonej dz. 586/9 o pow. 85a opracowywane jest nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz nowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy, zgodnie z którymi przedmiotowa część działki 586/9 wyłączona będzie z zabudowy, w szczególności, iż jak Wnioskodawca sam stwierdza projektowane ustalenia mogą ulec zmianie.

Tak więc skoro z zapisu obowiązującego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy wynika, że przedmiotowa część działki dz. 586/9 o pow. 85a to teren budowlany, a tym samym możliwe jest przeznaczenie jej pod zabudowę, to Wnioskodawca dokonując w terminie obowiązywania tego studium zbycia w drodze zamiany z R. S. "Z." przedmiotowego gruntu nie będzie miał prawnej możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. W konsekwencji wskazana transakcja zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu według 22% stawki podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja nie dotyczy ewentualnego opodatkowania gruntu będącego przedmiotem dostawy (zamiany) ze strony Rolniczej Spółdzielni "Zgoda" na rzecz Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl