IBPP1/443-898/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-898/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek rolnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek rolnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (jako podatnik podatku od towarów i usług) jest współwłaścicielem oraz właścicielem nieruchomości gruntowych, tj.:

a.

działki o numerze ewidencyjnym x, położonej w miejscowości B., gmina R., o pow. 0,73 ha,

b.

działek o numerach ewidencyjnych x oraz x, położonych w miejscowości C., gmina N., o powierzchni 1,71 ha.

Wskazane wyżej nieruchomości zostały nabyte od Agencji Nieruchomości Rolnych w związku z wygranymi przez Wnioskodawcę przetargami nieograniczonymi na ich sprzedaż. Nabywając nieruchomość Wnioskodawca nie był uprawniony do obniżenia podatku VAT - nabył bowiem nieruchomość rolną, wobec której zastosowano zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wszystkie wskazane nieruchomości są niezabudowanymi nieruchomościami rolnymi, zgodnie bowiem z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego właściwych gmin, w których się znajdują, nieruchomości te położone są w terenach oznaczonych symbolem RO - tereny rolnicze. Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów wydanymi przez właściwy organ administracji rządowej, tj. Starostwo Powiatowe w B., nieruchomości te położone są:

ad. a. nieruchomość położona w miejscowości B., gmina R., o pow. 0,73 ha na powierzchni 0,07 ha to pastwiska trwałe (PsV), natomiast na powierzchni 0,66 ha to grunty orne (RV),

ad. b. nieruchomość położona w miejscowości C., gmina N., o pow. 1,71 ha, to grunty orne (Rlllb).

Ponadto zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku rolnego, zobowiązanym m.in. do składania każdego roku deklaracji na podatek rolny DR-1.

Wnioskodawca zamierza sprzedać udział w jednej ze wskazanych wyżej nieruchomości na rzecz osoby fizycznej; ewentualnie przewiduje możliwość wyodrębnienia mniejszej nieruchomości w ramach jednej ze wskazanych wyżej działek gruntowych oraz sprzedać tak wyodrębnioną samodzielną nieruchomość na rzecz osoby fizycznej.

Reasumując, wszystkie wskazane wyżej nieruchomości są niezabudowanymi nieruchomościami rolnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dostawa (tj. sprzedaż) niezabudowanej nieruchomości rolnej lub dostawa (sprzedaż) udziału w takiej nieruchomości na rzecz osoby fizycznej, która to nieruchomość:

a.

zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego znajduje się w terenach rolnych oznaczonych symbolem RO,

b.

zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym przez właściwy organ administracji rządowej (Starostwo Powiatowe) stanowi grunt orny (Rlllb lub RV) względnie pastwisko (PsV),

oraz

c.

wobec faktu, że podatnik jest również podatnikiem w zakresie podatku rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, zobowiązanym do corocznego składania deklaracji na podatek rolny - druk DR-1

korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług, wskazanego w szczególności w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa niezabudowanych nieruchomości rolnych oznacza w praktyce dostawę (sprzedaż) niezabudowanych terenów innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, a zatem korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem m.in. z treścią art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa gruntów niezabudowanych innych niż tereny zabudowane oraz przeznaczone pod zabudowę jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

O klasyfikacji nieruchomości, jako rolnych (tj. niezabudowanych terenów innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę) świadczą następujące fakty:

* nieruchomości, zgodnie z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego znajdują się w obszarze oznaczonym symbolem RO, tj. grunty rolne,

* zgodnie z wypisami z rejestrów gruntów wydanymi przez właściwy organ administracji rządowej (Starostwo Powiatowe) nieruchomości te zostały sklasyfikowane jako:

ad. a. pastwiska trwałe PsV na powierzchni 0,07 ha raz grunty orne RV na powierzchni 0,66 ha,

ad. b. grunty orne R IIIb na powierzchni 1,71 ha,

* Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 r., zobowiązanym do składania rocznych deklaracji na podatek rolny - druk DR-1,

* nabycie nieruchomości przez podatnika nastąpiło bezpośrednio z Agencji Nieruchomości Rolnych, a w treści aktów notarialnych znalazł się zapis jednoznacznie mówiący, że "sprzedaż nieruchomości zwolniona jest z podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług", a zatem przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego sprzedaż (dostawa) wskazanych w niniejszym zapytaniu nieruchomości bądź ich udziału będzie korzystała ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się faktyczne obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa zabudowana lub niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4).

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż jest współwłaścicielem oraz właścicielem nieruchomości gruntowych, stanowiących niezabudowane nieruchomości rolne. Zgodnie z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego właściwych gmin, w których znajdują się ww. działki, nieruchomości te położone są w terenach oznaczonych symbolem RO - tereny rolnicze. Zgodnie natomiast z wypisami z rejestru gruntów wydanymi przez właściwy organ administracji rządowej, tj. Starostwo Powiatowe w B., nieruchomość położona w miejscowości B. została sklasyfikowana jako pastwiska trwałe (PsV) oraz w części jako grunty orne (RV), natomiast nieruchomość położona w miejscowości C. stanowi grunty orne (Rlllb).

Wnioskodawca zamierza sprzedać udział w jednej ze wskazanych wyżej nieruchomości na rzecz osoby fizycznej, ewentualnie przewiduje możliwość wyodrębnienia mniejszej nieruchomości w ramach jednej ze wskazanych wyżej działek gruntowych oraz sprzedać tak wyodrębnioną samodzielną nieruchomość na rzecz osoby fizycznej.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia udziału w nieruchomości rolnej lub też sprzedaż wyodrębnionej (w ramach jednej ze wskazanych wyżej działek gruntowych) samodzielnej nieruchomości rolnej przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą i będący podatnikiem podatku VAT co do zasady podlega opodatkowaniu tym podatkiem, ale korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, iż dane zawarte w ewidencji gruntów nie przesądzają o kwalifikacji gruntu, gdyż ewidencja ta zawiera w szczególności informacje dotyczące: położenia, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Należy podkreślić, że art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług posługuje się kryterium przeznaczenia terenu a nie jego klasyfikacją gleboznawczą.

Końcowo należy zaznaczyć, iż fakt, że Wnioskodawca jest podatnikiem w zakresie podatku rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 15 listopada 1984 o podatku rolnym, zobowiązanym do corocznego składania deklaracji na podatek rolny - druk DR-1, pozostaje bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl