IBPP1/443-892/13/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-892/13/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z 22 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekazania nieruchomości na cele osobiste Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych przekazania nieruchomości na cele osobiste Wnioskodawcy.

Wniosek został uzupełniony pismem z 22 września 2013 r. (data wpływu 26 września 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-585/13/ES; IBPBI/I/415-611/13/AP z 16 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z małżonkiem zamierza wybudować budynek mieszkalno-usługowy położony na działce będącej wspólną własnością małżonków (współwłasność majątkowa). Część budynku użytkowana będzie do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, a część do celów osobistych - mieszkalnych.

Wydatki poniesione na wybudowanie nieruchomości będą rozliczone proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej na cele osobiste i cele działalności gospodarczej i procentowo odniesione w koszty działalności jako odpisy amortyzacyjne.

Wnioskodawca nie przewiduje oddania całości ani części budynku w najem, dzierżawę itp., ale nie wyklucza rezygnacji z czasem z prowadzenia działalności gospodarczej w części pomieszczeń i przeznaczenia ich na cele osobiste, lub Wnioskodawca liczy się z ewentualnością sprzedaży całości.

W uzupełnieniu Wnioskodawca podaje, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od 24 września 2007 r. prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie handlu.

Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 24 września 2007 r. w zakresie handlu (46.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia. 47.91.7. Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami). Taką samą działalność gospodarczą Wnioskodawca ma zamiar prowadzić w budynku mieszkalno-usługowym. o którym mowa we wniosku ORD-IN.

Działkę Wnioskodawca zakupił razem z małżonkiem (współwłasność majątkowa) w 2012 r. w celu wybudowania w przyszłości budynku mieszkalnego na własne potrzeby. Później małżonkowie postanowili wybudować budynek mieszkalno-usługowy. Zakupu dokonali na podstawie umowy kupna-sprzedaży (notarialnej) z dnia 24 września 2012 r. od osoby prywatnej.

Nabycie nie zostało udokumentowane fakturą VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie działki nie przysługiwało ani Wnioskodawcy ani jego małżonkowi.

Działka - nie zostanie ujęta w ewidencji środków trwałych służących działalności gospodarczej, nie jest również towarem handlowym.

Budynek mieszkalno-usługowy będzie stanowił środek trwały firmy Wnioskodawcy, ale tylko w części usługowej.

Ogrodzenie działki - zostało już wykonane ze środków prywatnych, pozostają do wykonania części wjazdowe (bramy przesuwne) - będą osobnym środkiem trwałym.

Podjazdy brukowane - będą stanowiły osobny środek trwały.

Budynek mieszkalno-usługowy symbole PKOB: 1110 i 1230.

Podjazdy (m.in. drogi dojazdowe do budynku - na terenie działki) oraz parkingi - symbol 2112 Bramy wjazdowe - grupa 8 KRST.

Budynek mieszkalno-usługowy, podjazdy i parkingi, ogrodzenie, bramy wjazdowe - będą trwałe z gruntem związane.

Na pytanie tut. organu: "Kiedy budynki/budowle zostaną oddane do użytkowania...", Wnioskodawca odpowiedział: "Budynki zamierzamy oddać do użytkowania w 2014 lub 2015 r."

Na pytanie tut. organu: "Czy, a jeśli tak to kiedy nastąpi pierwsze zasiedlenie poszczególnych budynków/budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT...", Wnioskodawca odpowiedział: "Stosownie do mojego pytania nr 3 wyjaśniam, iż nie zamierzam przeznaczać całości budynku mieszkalno-usługowego wyłącznie na cele osobiste (mieszkalne) przed upływem 2 lat od momentu oddania do użytkowania (zakończenia inwestycji).

Również nie zamierzam dokonywać sprzedaży działki z ww. budynkami/budowlami przed upływem 2 lat po ich wybudowaniu a więc pierwsze zasiedlenie w rozumieniu wspomnianego przepisu nie nastąpi wcześniej niż 2 lata po ich wybudowaniu (zakończeniu inwestycji)."

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków (budowli) upłyną minimum 2 lata.

Ewentualne zasiedlenie będzie polegało na sprzedaży całej nieruchomości, na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, jednak nastąpi to nie wcześniej niż 2 lata od zakończenia inwestycji.

Budynek posiada łączną powierzchnię użytkową 446.45 m2. Z tego na działalność gospodarczą Wnioskodawcy będzie przeznaczona większa część parteru (z wyłączeniem klatki schodowej prowadzącej na poddasze budynku będącej częścią mieszkalną) czyli 203,95 m2 oraz prawie połowa części piwnicznej ze wspólną kotłownią: 19,27 m2. Całkowita powierzchnia użytkowa części usługowej to 223,22 m2 a więc 50% całkowitej powierzchni użytkowej całego budynku. Pozostała cześć budynku to część mieszkalna.

Część mieszkalną Wnioskodawca zamierza wykorzystywać na prywatne potrzeby własnej rodziny przez czas nieokreślony. Być może po kilku latach - (Wnioskodawca zakłada, że nie wcześniej niż po dwóch latach - (pytanie nr 3) sprzeda nieruchomość).

W części usługowej Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie handlu tj. sprzedaż detaliczną i hurtową odzieży za pośrednictwem Internetu również przez czas nieokreślony z założeniem jednak, iż np. po kilku latach (minimum 2) może powstać konieczność sprzedaży nieruchomości lub przekazania całości na prywatne potrzeby mieszkalne.

Podjazdy i parkingi - podjazdy dla samochodów dostawczych oraz odbiorów towarów przez firmy kurierskie, parkingi - dla samochodów firmowych oraz pracowników, Wnioskodawca określa ich wykorzystanie na 50% dla potrzeb firmy a 50% na potrzeby osobiste. Ogrodzenie wykorzystane będzie jako część ochrony nieruchomości w tym części usługowej. Wnioskodawca oszacować mógłby jedynie częstość używania bram wjazdowych, co do pozostałej części ogrodzenia zakłada proporcjonalne wykorzystanie czyli 50% dla celów działalności gospodarczej.

Na ulepszenie tych budynków/budowli lub ich części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie zamierza ponosić wydatków w wartości wyższej niż 30% ich wartości początkowej.

Działka (ani z budynkami/budowlami ani bez) nie była przedmiotem najmu, dzierżawy. Również w przyszłości Wnioskodawca nie zamierza wynajmować jej innym osobom/podmiotom.

Zakładając, że zajdzie potrzeba sprzedaży nieruchomości, to jej głównym powodem może być taki rozwój firmy, że wykorzystywana powierzchnia będzie niewystarczająca dla dalszego prowadzenia działalności a co za tym idzie konieczność przeniesienia się do większych budynków zlokalizowanych na odrębnych działkach z racji braku możliwości dalszej rozbudowy przedmiotowej nieruchomości ze względu na zapisy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy.

Innym powodem decyzji sprzedania nieruchomości może być odwrotna sytuacja czyli zaprzestanie przez Wnioskodawcę prowadzenia działalności gospodarczej.

Sprzedaż z obu ww. powodów jest jedną z 2 opcji branych przez Wnioskodawcę pod uwagę. Drugim wariantem - bardziej prawdopodobnym - będzie w przypadku wystąpienia takich okoliczności przeznaczenie całej nieruchomości na cele prywatne - mieszkalne.

Zakładamy, iż konieczność ewentualnej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nastąpi nie wcześniej niż 2 lata po oddaniu budynku i budowli do użytkowania.

Na pytanie tut. organu: "Kiedy (po jakim czasie od oddania budynku i budowli do użytkowania) Wnioskodawca zamierza wycofać przedmiotową nieruchomość z prowadzonej działalności i przeznaczyć ją na cele osobiste...", Wnioskodawca odpowiedział, że wycofanie przedmiotowej nieruchomości z prowadzonej działalności jest brane przez niego pod uwagę, a sposób opodatkowania w takiej hipotetycznej i przyszłej sytuacji jest istotny już obecnie, przed rozpoczęciem inwestycji na działce. Wnioskodawca zakłada więc. że sytuacja taka nie nastąpi wcześniej niż po 2 latach od oddania do użytkowania wspomnianych nieruchomości.

Powodem wycofania przedmiotowej nieruchomości z prowadzonej działalności i przeznaczenia jej na cele osobiste będą okoliczności takie jak przy sprzedaży tej nieruchomości, o których mowa powyżej.

W przypadku zaniechania prowadzenia działalności lub konieczności jej przeniesienia cała nieruchomość (również w dotychczasowej części usługowej) może być przeznaczona na osobiste cele własne rodziny Wnioskodawcy.

Przedmiotem wspomnianego przekazania na własne prywatne potrzebny będzie cała nieruchomość łącznie z gruntem. Przekazanie nastąpi nieodpłatnie.

W przypadku ewentualnej sprzedaży Wnioskodawca zamieści ogłoszenia w prasie, portalach internetowych, ewentualne zleci sprzedaż w biurach nieruchomości. Wnioskodawca pozyska nabywcę dla sprzedawanej nieruchomości poprzez ogłoszenia w prasie, portalach internetowych, ewentualne zlecenie sprzedaży w biurach nieruchomości.

Wnioskodawca posiada inne nieruchomości jednak nie zamierza ich przeznaczać do sprzedaży w przyszłości.

Wnioskodawca wcześniej nie dokonywał sprzedaży innych nieruchomości.

Działka oraz budynki/budowle w części przeznaczonej do działalności gospodarczej będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na pytanie tut. organu: "Na czym będzie polegać oraz jakich czynności i przez kogo wykonywanych będzie dotyczyć zagospodarowanie terenu wokół nieruchomości, o którym mowa w pytaniu nr 4 wniosku...", Wnioskodawca odpowiedział, że w głównej mierze pod pojęciem zagospodarowania terenu miał na myśli:

* wydatki na uzbrojenie działki czyli doprowadzenie kanalizacji, wody. prądu - wykonanie przez firmy zewnętrzne,

* utwardzenie terenu, wykonanie brukowych ciągów komunikacyjnych, wykonanie prac związanych z uporządkowaniem, wyrównaniem terenu po budowie i z koniecznością zapewnienia wymaganego 40% udziału powierzchni biologicznie czynnej terenu inwestycji - wykonanie przez firmy zewnętrzne.

Na pytanie tut. organu: "Czy mąż Wnioskodawcy również prowadzi działalność gospodarczą, i czy przedmiotowa nieruchomość będzie wykorzystywana również przez męża do jego działalności gospodarczej, jeśli tak to w jakim% i które konkretnie składniki tej nieruchomości...", Wnioskodawca odpowiedział: "Obecnie mąż prowadzi działalność gospodarczą jednak zamierza zakończyć jej prowadzenie jeszcze w obecnym roku i na chwilę obecną nie zamierza otwierać nowej działalności. Nie wiem czy w przyszłości sytuacja opisana w pytaniu będzie miała miejsce."

Każda faktura związana z budową budynków i budowli na przedmiotowej działce będzie wystawiana na obojga współwłaścicieli czyli na Wnioskodawcę i jego małżonka jednocześnie.

Ponadto z uzupełnienia wynika, że małżonek Wnioskodawcy nie będzie wykorzystywać do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przedmiotowego budynku/budowli.

Ogrodzenie i podjazd obsługiwać będą tylko budynek mieszkalno-usługowy, o którym mowa we wniosku. Ww. ogrodzenie i podjazd zostaną uznane za odrębne środki trwałe w działalności Wnioskodawcy, podlegające amortyzacji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zaniechania prowadzenia działalności w części użytkowej i przeznaczenie jej na cele osobiste opodatkowaniu VAT podlegać będzie jedynie cześć użytkowa czy całość budynku. Jeśli tak, to czy przy opodatkowaniu będzie miała również zastosowanie proporcja powierzchni użytkowanej w działalności do całości powierzchni nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 22 września 2013 r.), w przypadku zaniechania prowadzenia działalności w części użytkowej i przeznaczenia jej na cele osobiste (własne) opodatkowaniu będzie podlegać nieruchomość w części - zgodnie z zastosowaną przy odliczaniu podatku naliczonego proporcją, czyli w tym wypadku 50%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

W przedmiotowej sprawie część usługowa wybudowanego przez Wnioskodawcę budynku mieszkalno-usługowego zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Nie wcześniej niż po 2 latach od oddania budynku do użytkowania nastąpi przekazanie ww. jego części na cele osobiste Wnioskodawcy.

Jak wynika z wydanej dla Wnioskodawcy w tej sprawie interpretacji nr IBPP1/443-585/13/ES, w związku z budową części użytkowej budynku oraz budowli Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na tę budowę.

Mając na uwadze ww. przepisy prawne oraz opisane zdarzenie przyszłe należy wskazać, że przekazanie przez Wnioskodawcę części usługowej przedmiotowego budynku oraz budowli (parkingu i podjazdów) tj. towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem (na cele osobiste), w przypadku gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy budowie części usługowej przedmiotowego budynku, należy uznać za dostawę towarów rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym czynność taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków i budowli trwale związanych z gruntem lub części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

W przedmiotowej sprawie należy odnieść się również do ujęcia wartości gruntu w podstawie opodatkowania, bowiem Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej Trybunał), wielokrotnie wypowiadał się w kwestii opodatkowania nieodpłatnych świadczeń. W wyroku z dnia 27 czerwca 1989 r. w sprawie C-50/88 (Heinz Küchne) Trybunał stwierdził, że ze wspólnym systemem podatku od wartości dodanej spójne jest nieopodatkowanie amortyzacji aktywów przedsiębiorstwa w odniesieniu do ich prywatnego użytku w przypadku, gdy VAT od tych towarów nie podlegał odliczeniu, przy jednoczesnym opodatkowaniu wydatków ponoszonych na utrzymanie i używanie towarów, w odniesieniu do których podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku. Rozwiązanie to pozwala zarówno uniknąć podwójnego opodatkowania samych towarów, jak i braku opodatkowania ostatecznej konsumpcji. Również w orzeczeniu z dnia 25 maja 1993 r. w sprawie C-193/91 (Gerhard Mohsche) oraz w orzeczeniu z dnia 17 maja 2001 r. w połączonych sprawach C-322/99 (Hans-Georg Fisher) i C-323/99 (Klaus Brandenstein) Trybunał wskazał, iż nieodpłatne świadczenia mogą być opodatkowane wyłącznie w takim zakresie, w jakim podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku naliczonego.

W kontekście powyższego wskazać należy, że w przypadku nieodpłatnego przekazania gruntu wraz z budynkiem, w przypadku gdy grunt stanowi majątek prywatny podatnika, od którego nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu, wartość gruntu nie wchodzi do podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca razem z małżonkiem (współwłasność majątkowa) zakupili działkę w celu wybudowania w przyszłości budynku mieszkalnego na własne potrzeby. Zakupu dokonano od osoby prywatnej na podstawie umowy kupna-sprzedaży (notarialnej) z dnia 24 września 2012 r. Nabycie nie zostało udokumentowane fakturą VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie działki nie przysługiwało ani Wnioskodawcy ani jego małżonkowi. Następnie na działce tej małżonkowie postanowili wybudować budynek mieszkalno-usługowy. Działka nie zostanie ujęta w ewidencji środków trwałych służących działalności gospodarczej, nie jest również towarem handlowym.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż wartość gruntu w przedmiotowej sprawie nie wchodzi do podstawy opodatkowania, gdyż stanowi on majątek prywatny, od którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy jego nabyciu. Zatem przepis art. 29 ust. 5 nie znajduje zastosowania w powyższej sprawie.

Uwzględniając powyższe w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy, opodatkowaniu VAT będzie podlegało przekazanie części użytkowej budynku na cele osobiste Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, natomiast wartości gruntu, nie należy ujmować w podstawie opodatkowania.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe i obowiązujący w tym zakresie stan prawny, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku zaniechania prowadzenia działalności w części użytkowej i przekazania jej na cele osobiste Wnioskodawcy, opodatkowaniu będzie podlegać nieruchomość w części wykorzystywanej do działalności gospodarczej (czyli w tym wypadku 50% całej nieruchomości) należało uznać za prawidłowe, z zastrzeżeniem, że do podstawy opodatkowania nie będzie wchodziła wartość gruntu.

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, że pozostałe kwestie dotyczące podatku VAT oraz podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną objęte odrębnymi rozstrzygnięciami.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl