IBPP1/443-878/12/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-878/12/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2012 r. (data wpływu 18 maja 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czy wydzielony w ramach spółki Wnioskodawcy Zakład Nieruchomości (który będzie funkcjonował w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) można będzie uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z wniesieniem przedmiotowego Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej w zamian za udziały - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2012 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 11 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie uznania czy wydzielony w ramach spółki Wnioskodawcy Zakład Nieruchomości (który będzie funkcjonował w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) można będzie uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT oraz w zakresie powstania obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z wniesieniem przedmiotowego Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej w zamian za udziały.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 sierpnia 2012 r. (data wpływu 23 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 sierpnia 2012 r. znak: IBPP1/443-531/12/MS, IBPBI/2/423-569/12/AK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

1.

handlu hurtowego towarami ze stali nierdzewnej,

2.

towarowego transportu drogowego międzynarodowego i krajowego,

3.

składowania towarów oraz

4.

wynajmu pomieszczeń.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z charakterem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz ich różnorodnością Wnioskodawca planuje reorganizację struktur wewnętrznych mającą na celu zwiększenie efektywności prowadzonej działalności poprzez odpowiedni podział kompetencji między zarządem oraz między kierowników poszczególnych działów (zakładów), przejrzystą kontrolę poszczególnych działalności Wnioskodawcy, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, urealnienie wyników finansowych poszczególnych działów (zakładów) oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w długim okresie.

Uchwałą zarządu Wnioskodawcy zostanie wprowadzony nowy regulamin organizacyjny Wnioskodawcy, na mocy którego w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostaną wyodrębnione trzy zakłady:

1.

Zakład Transport i Spedycja,

2.

Zakład Handlu Stalą,

3.

Zakład Nieruchomości.

Bieżącym funkcjonowaniem Zakładów będą zajmować się ich kierownicy powoływani na tą funkcję uchwałą zarządu. Kierownicy Zakładów będą podlegać bezpośrednio zarządowi Wnioskodawcy. Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowani pracownicy zgodnie z zajmowanym rzeczowo stanowiskiem.

Do każdego z Zakładów zostanie wprost przydzielony majątek w skład którego będą wchodzić składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia przez nie działalności gospodarczej tj.:

1.

Zakład Transport i Spedycja będzie świadczyć usługi transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usługi spedycyjne,

2.

Zakład Handlu Stalą będzie prowadzić działalność w zakresie skupu i sprzedaży stali nierdzewnej,

3.

Zakład Nieruchomości będzie świadczyć usługi składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowane również funkcjonalnie związane z nimi zobowiązania.

Ponadto regulamin organizacyjny będzie przewidywać funkcjonowanie jednostek organizacyjnych, które będą realizować zadania wspólne dla ww. Zakładów. Do jednostek organizacyjnych zalicza się: zarząd, księgowość, kadry, stanowisko ds. BHP.

Księgowość Wnioskodawcy już obecnie prowadzona jest w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dla poszczególnych rodzajów działalności. Praktyka taka będzie kontynuowana w odniesieniu do ww. Zakładów. Koszty wspólne, w tym dotyczące ww. jednostek organizacyjnych realizujących wspólne zadania, będą przyporządkowywane do poszczególnych zakładów według przyjętego przez Wnioskodawcę klucza alokacji. Wnioskodawca będzie posiadać instrumenty umożliwiające sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla poszczególnych Zakładów. Każdy z Zakładów będzie posiadać odrębne rachunki bankowe.

W przyszłości zarząd Wnioskodawcy nie wyklucza przeprowadzenie dalej idącej restrukturyzacji spółki Wnioskodawcy polegającej na przeprowadzeniu podziału spółki Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych i wydzieleniu z niej Zakładu Nieruchomości do istniejącej bądź nowozawiązanej spółki z o.o. (spółka wydzielona). Obecna działalność w zakresie usług transportowych oraz handlu stalą w ramach odpowiednio zakładów Wnioskodawcy: Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą, prowadzona byłaby z wykorzystaniem majątku Spółki wydzielonej tj. powierzchni handlowych w oparciu o długoterminowe umowy najmu przez co zachowana zostanie ciągłość funkcjonowania tych zakładów. Spółka wydzielona z kolei będzie korzystać z usług outsourcingowych (np. usługi księgowe, kadrowe) świadczonych przez Spółkę (wykorzystując wspólne jednostki organizacyjne) bądź przez podmioty trzecie.

Wraz z Zakładem Nieruchomości do Spółki wydzielonej zostaną przeniesieni na mocy przepisów Kodeksu pracy wszyscy pracownicy zatrudnieni w tym zakładzie w dniu wydzielenia. Przewiduje się, że co najmniej jeden z obecnych członków czteroosobowego zarządu Wnioskodawcy, który będzie odpowiedzialny za Zakład Nieruchomości zostanie powołany również na prezesa zarządu Spółki wydzielonej. W wyniku dokonania wydzielenia do istniejącej lub nowopowstałej spółki z o.o. zostaną przeniesione również wszelkie zobowiązania związane z funkcjonowaniem Zakładu Nieruchomości do momentu wydzielenia, a których powiązanie z tym zakładem będzie bezsporne. Na bazie majątku wchodzącego w skład przedsiębiorstwa Spółki stanowiącego Zakład Nieruchomości, Spółka wydzielona będzie kontynuować prowadzenie działalności w zakresłe świadczenia usług składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Zakładowi Transportu i Spedycji zostaną przydzielone w szczególności: samochody ciężarowe (ciągniki - 12 szt.), naczepy (14 szt.), sprzęt komputerowy (komputery, drukarki, skanery) wraz z oprogramowaniem, w tym oprogramowaniem specjalistycznym (oprogramowanie-czas pracy kierowców, oprogramowanie autospedmax), kompresor, koparko-ładowarka, centrala telefoniczna, montażownica ciężarowa, żurawie (2 szt.), trawersa (3 szt.), waga dźwigowa, klimatyzacja, samochód ciężarowy vw golf, vw caddy, podnośnik, wózki widłowe (2 szt.), podnośnik widłakowy, wózek warsztatowy.

Zakładowi Handlu Stalą zostaną przydzielone w szczególności: narzędzia i urządzenia (przecinarki, szlifierka, foliarka, spawarka), system monitorowania, urządzenia klimatyzacyjne, urządzenia wagowe (waga pomostowa oraz waga hakowa), sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem komputerowym (komputery, drukarki, ups, router, skaner, oprogramowanie macrologic), kserokopiarki, samochody ciężarowe (iveco, crafter), portiernia-kontener, zadaszenia ochronne, regały stalowe, towary handlowe, zapasy.

Zakładowi Nieruchomości zostaną przydzielone w szczególności:

* nieruchomości: tj. niezabudowana nieruchomość gruntowa w P., niezabudowana nieruchomość gruntowa w K., zabudowana nieruchomość gruntowa w K. przy ul. P. 7 (budynek biurowy), zabudowana nieruchomość gruntowa w S. (budynki, budowle),

* sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem,

* systemy alarmowe,

* dźwig/winda,

* suwnice (3 szt.) zamontowane w budynku hali.

Obecnie w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą wykorzystywane są nieruchomości przydzielone do Zakładu Nieruchomości. Nie oznacza to, iż konkretne nieruchomości wykorzystywane przez ww. Zakłady są elementem koniecznym prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu i spedycji oraz handlu stalą.

Niemniej jednak zakłada się (jak już wskazano we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji), iż po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości, spółka która przejmie ten Zakład, będzie związana z Wnioskodawcą długoterminowymi umowami dzierżawy nieruchomości.

Majątek materialny i niematerialny wskazany na wstępie umożliwi potencjalnym nabywcom tych Zakładów prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej (odpowiednio w zakresie usług transportu drogowego międzynarodowego i krajowego oraz usług spedycyjnych, skupu i sprzedaży stali nierdzewnej, usług składowania oraz wynajmu nieruchomości) jako samodzielne, niezależne od Wnioskodawcy (w ramach odrębnego przedsiębiorstwa) podmioty gospodarcze.

Przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej nastąpi wskutek dokonania podziału spółki Wnioskodawcy w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (podział przez wydzielenie). W wyniku dokonania podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie z niej Zakładu Nieruchomości do istniejącej bądź nowopowstałej spółki z o.o. dotychczasowi udziałowcy Wnioskodawcy obejmą udziały w Spółce przejmującej. Wnioskodawca nie otrzyma w związku z tym żadnego wynagrodzenia od Spółki przejmującej.

Wnioskodawca dopuszcza w przyszłości możliwość dalszego podziału spółki Wnioskodawcy poprzez wydzielenie z niej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, wniesienia w drodze aportu bądź sprzedaży jednego z pozostałych zakładów tj. Zakładu Transportu i Spedycji albo Zakładu Handlu Stalą. Jednakże kwestia ta nie jest przedmiotem zapytania interpretacyjnego.

W oparciu o posiadany zespół składników materialnych i niematerialnych Zakład Nieruchomości, Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą, mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Na pytanie organu: "czy oprócz składników materialnych i niematerialnych, Zakładowi Nieruchomości, Zakładowi Transportu i Spedycji oraz Zakładowi Handlu Stalą, przekazane zostaną następujące składniki:

a.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

b.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

c.

koncesje, licencje i zezwolenia,

d.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

e.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

f.

tajemnice przedsiębiorstwa,

g.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

jeśli któryś z ww. składników nie zostanie przekazany, to należy wskazać dlaczego".

Wnioskodawca stwierdził, że "Każdemu Zakładowi zostaną przekazane składniki związane z jego działalnością gospodarczą wymienione powyżej. Przy czym nieprzekazanie niektórych składników może wynikać jedynie z tej przyczyny, że w ogóle one nie istnieją w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (np. patenty, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne)."

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Zakład Nieruchomości, który będzie funkcjonować w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego (art. 2 pkt 27e ustawy o VAT) w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze spółki Wnioskodawcy tego zakładu w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

2.

Czy w sytuacji ewentualnego wydzielenia ze spółki Wnioskodawcy w ramach jej podziału przez wydzielenie i przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej, po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Nieruchomości będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów prawa podatkowego w aspekcie ewentualnego późniejszego wydzielenia ze spółki Wnioskodawcy tego Zakładu w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych.

Wszystkie Zakłady będą bowiem spełniać warunki (kryteria) do uznania ich za odrębne zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej jako ZCP).

W sytuacji ewentualnego wydzielenia ze spółki Wnioskodawcy w ramach jej podziału przez wydzielenie i przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tożsamą definicję ZCP zawiera przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Z powyższej definicji wynika, iż aby dana część przedsiębiorstwa mogła być kwalifikowana jako ZCP na podstawie ww. przepisów muszą być spełnione następujące kryteria:

a.

musi istnieć w przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

b.

zespół ten musi być wyodrębniony organizacyjnie,

c.

zespół ten musi być wyodrębniony również finansowo,

d.

powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,

e.

musi posiadać cechy umożliwiające mu samodzielną realizację tych zadań.

Zatem wyodrębnienie danego zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) musi zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowym od osób prawnych 2011. Komentarz, Wyd. CH Beck, Legalis).

Z okoliczności przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego wynika, iż w strukturze organizacyjnej spółki Wnioskodawcy na mocy uchwały zarządu zostaną wydzielone odrębne jednostki (zakłady): Zakład Transport i Spedycja, Zakład Handlu Stalą oraz Zakład Nieruchomości. Dodatkowo podział kompetencji poprzez powołanie przez Zarząd Wnioskodawcy kierowników poszczególnych Zakładów, którzy będą odpowiedzialni bezpośrednio przed Zarządem spowoduje, iż ww. Zakłady będą spełniać kryteria wyodrębnienia organizacyjnego w aspekcie przedstawionej powyżej definicji ZCP.

Wyodrębnienie finansowe.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza automatycznie samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań ZCP (por. J. Marciniuk, Podatek dochodowym od osób prawnych 2011. Komentarz, Wyd. CH Beck, Legalis).

Aspekt wyodrębnienia finansowego funkcjonujących w ramach spółki Wnioskodawcy Zakładów będzie również realizowany poprzez możliwość prowadzenia księgowości w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań poszczególnych Zakładów. Wyodrębnienie finansowe podkreśla również możliwość sporządzenia odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla każdego z Zakładów odrębnie. Wpływ na wyodrębnienie finansowe będzie mieć również używanie przez poszczególne departamenty oddzielnych rachunków bankowych.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Do wypełnienia kryteriów zawartych w definicji ZCP, wymagane jest również, aby ZCP mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. ZCP tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy Zakłady (Zakład Transport i Spedycja, Zakład Handlu Stalą, Zakład Nieruchomości) będą spełniać kryteria odrębności funkcjonalnej w ten sposób, że każdy z nich potencjalnie będzie mógł stanowić (utworzyć) odrębne przedsiębiorstwo. Każdy z Zakładów będzie wyposażony w składniki materialne i niematerialne służące prowadzeniu działalności gospodarczej o zupełnie innym charakterze oraz będzie dysponować wyodrębnionym personelem.

Zakład Transport i Spedycja będzie prowadzić działalność transportową i spedycyjną. Zakład Handlu Stalą z kolei będzie prowadzić działalność handlową, której przedmiotem będą wyroby ze stali nierdzewnej. Natomiast Zakład Nieruchomości będzie prowadzić działalność w zakresie składowania towarów oraz wynajmu nieruchomości.

Każdy z Zakładów będzie posiadać również funkcjonalnie związane z nim zobowiązania wobec podmiotów trzecich. Ww. Zakłady nie będą zatem stanowić sumy składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność, lecz będą zorganizowanymi zespołami tych składników, przeznaczonymi do realizacji określonych zadań.

Należy również podkreślić, iż na fakt spełnienia kryteriów wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego czy też funkcjonalnego przez każdy z Zakładów nie będzie wpływać to, że po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości ze spółki Wnioskodawcy do Spółki wydzielonej, Spółka wydzielona będzie korzystać z usług outsourcingowych świadczonych zarówno przez spółkę Wnioskodawcy bądź przez podmioty trzecie.

Jak wynika z orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego "...istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest bowiem prowadzenie działalności gospodarczej, poprzez realizację określonych zadań gospodarczych, które mogą być wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te bowiem, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowania jako podmiotu gospodarczego. (...) wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych spornych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c.

Reasumując dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, które nie są niezbędne do realizacji, przez zespół tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych" (por. wyrok NSA z 27 września 2011 r. I FSK 1383/10).

Powyższe oznacza, iż pozostawienie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jednostek organizacyjnych wykonujących wspólne zadania, za pomocą których Wnioskodawca będzie świadczyć usługi outsourcingowe na rzecz Spółki wydzielonej nie zmienia statusu Zakładu Nieruchomości i na dzień jego wydzielenia do Spółki wydzielonej w dalszym ciągu będzie spełniać kryteria ZCP.

Podobnie należy odnieść się do okoliczności, zgodnie z którą w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości do Spółki wydzielonej Spółka przy kontynuowaniu prowadzenia działalności w zakresie transportu i spedycji oraz działalności handlowej na bazie składników majątkowych Zakładu Transport i Spedycja oraz Zakładu Handlu Stalą, będzie korzystać z nieruchomości stanowiących własność Spółki wydzielonej. Zmiana formy prawnej korzystania z nieruchomości (z prawa własności na prawa wynikające z długoletnich umów najmu) nie będzie w żaden sposób wpływać na wypełnienie kryteriów ZCP, w szczególności kryterium funkcjonalności, istotą kryterium funkcjonalności, jest to aby, zostały zachowane związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej. Skoro po dniu wydzielenia Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie prowadził działalność transportową i spedycją oraz handlową w tych samych lokalizacjach, cecha funkcjonalności Zakładu Transport i Spedycja oraz Zakładu Handlu Stalą w żaden sposób nie zostanie zachwiana.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy już w momencie wyodrębnienia poszczególnych zakładów nastąpiła alokacja nieruchomości posiadanych przez Spółkę do Zakładu Nieruchomości, to w konsekwencji podjęcia takich decyzji, Wnioskodawca po dniu wydzielenia może dysponować nieruchomościami dla celów prowadzenia działalności handlowej w oparciu o inny tytuł aniżeli prawo własności. Należy podnieść, że jedynie woli stron pozostawia się włączenie lub wyłączenie nieruchomości jako elementu składników majątku przedsiębiorstwa a tym bardziej jego zorganizowanej części, co wynika wyraźnie z Kodeksu cywilnego stanowiącego, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Miejsce prowadzenia działalności ma oczywiście istotne znaczenie, gdyż ZCP musi funkcjonować w określonym fizycznie miejscu. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby prawem własności do nieruchomości dysponowała Spółka wydzielona w związku z wydzieleniem Zakładu Nieruchomości, zaś Wnioskodawca korzystał z tych nieruchomości w ramach długoterminowych umów najmu, w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez niego działalności poprzez Zakład Transportu i Spedycji oraz Zakład Handlu Stalą. Istota ZCP tychże Zakładów Wnioskodawcy nie zostanie w żaden sposób naruszona.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy przeniesienie Zakładu Nieruchomości do innej Spółki w wyniku dokonania podziału spółki Wnioskodawcy przez wydzielenie stanowi transakcję "zbycia" o której mowa w ww. przepisie.

Uwzględniając jednak takt, iż Zakład Nieruchomości będzie spełniać ustawowe kryteria ZCP, o których mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przeniesienie majątku Wnioskodawcy wchodzące w skład Zakładu Nieruchomości nie będzie w ogóle podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na wyłączenie stosowania przepisów ustawy do transakcji zbycia, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w uznaje się w za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie kwestii zawartych w zadanych przez Wnioskodawcę pytaniach, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług udzielono w jednej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary,

w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W definicji dostawy towarów sformułowanej na potrzeby ustawy o podatku od towarów i usług niewątpliwie mieści się wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci towarów do innego podmiotu (spółki), bowiem w takim przypadku dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Wkład rzeczowy wniesiony do spółki staje się od tego momentu jej własnością. Następuje przeniesienie na spółkę praw własności do przedmiotu wkładu.

Ponadto wniesienie wkładu niepieniężnego spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów (wniesieniem wkładu) a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem, które przybiera postać udziału w spółce tj. wszystkich praw wynikających z uczestnictwa w tej spółce (w tym prawo do udziału w zysku spółki). Wynagrodzenie to ma charakter wzajemny i ekwiwalentny, co oznacza, że z tytułu wniesienia wkładu, dla wnoszącego wynika bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść.

Jednocześnie art. 6 ustawy wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem "transakcji zbycia". Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy - organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, posiada wewnętrzną samodzielność finansową, ale także która mogłaby samodzielnie jako niezależne przedsiębiorstwo realizować zadania gospodarcze.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego (niezależnego) funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość) oraz pozwolą na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Podkreślić również należy, iż tak rozumiana zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest towarem w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Z opisanej we wniosku sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

1.

handlu hurtowego towarami ze stali nierdzewnej,

2.

towarowego transportu drogowego międzynarodowego i krajowego,

3.

składowania towarów oraz

4.

wynajmu pomieszczeń.

W związku z charakterem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz ich różnorodnością Wnioskodawca planuje reorganizację struktur wewnętrznych mającą na celu zwiększenie efektywności prowadzonej działalności poprzez odpowiedni podział kompetencji między zarządem oraz między kierowników poszczególnych działów (zakładów), przejrzystą kontrolę poszczególnych działalności Wnioskodawcy, efektywniejsze wykorzystanie zasobów, urealnienie wyników finansowych poszczególnych działów (zakładów) oraz zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności w długim okresie.

Uchwałą zarządu Wnioskodawcy zostanie wprowadzony nowy regulamin organizacyjny Wnioskodawcy, na mocy którego w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zostaną wyodrębnione trzy zakłady:

1.

Zakład Transport i Spedycja,

2.

Zakład Handlu Stalą,

3.

Zakład Nieruchomości.

Wskazany Zakład Nieruchomości będzie świadczyć usługi składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Wydzielony dział będzie wykazywał następujące cechy:

1. wydzielenie działu w ramach spółki Wnioskodawcy nastąpi w drodze wewnętrznego, sformalizowanego aktu.

Jak stwierdzono we wniosku bieżącym funkcjonowaniem Zakładów będą zajmować się ich kierownicy powoływani na tą funkcję uchwałą zarządu. Kierownicy Zakładów będą podlegać bezpośrednio zarządowi Wnioskodawcy. Do każdego z Zakładów zostanie wprost przydzielony majątek w skład którego będą wchodzić składniki materialne i niematerialne niezbędne do prowadzenia przez nie działalności gospodarczej.

Zakładowi Nieruchomości zostaną przydzielone w szczególności:

* nieruchomości: tj. niezabudowana nieruchomość gruntowa w P., niezabudowana nieruchomość gruntowa w K., zabudowana nieruchomość gruntowa w K. przy ul. P. 7 (budynek biurowy), zabudowana nieruchomość gruntowa w S. (budynki, budowle),

* sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem,

* systemy alarmowe,

* dźwig/winda,

* suwnice (3 szt.) zamontowane w budynku hali.

2.

Księgowość Wnioskodawcy już obecnie prowadzona jest w sposób umożliwiający rozpoznawanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dla poszczególnych rodzajów działalności. Praktyka taka będzie kontynuowana w odniesieniu do ww. Zakładów. Koszty wspólne, w tym dotyczące ww. jednostek organizacyjnych realizujących wspólne zadania, będą przyporządkowywane do poszczególnych zakładów według przyjętego przez Wnioskodawcę klucza alokacji. Wnioskodawca będzie posiadać instrumenty umożliwiające sporządzenie odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla poszczególnych Zakładów.

3.

Każdy z Zakładów będzie posiadać odrębne rachunki bankowe.

4.

Do każdego z Zakładów zostaną przyporządkowani pracownicy zgodnie z zajmowanym rzeczowo stanowiskiem. Przy czym wraz z Zakładem Nieruchomości do Spółki wydzielonej zostaną przeniesieni na mocy przepisów Kodeksu pracy wszyscy pracownicy zatrudnieni w tym zakładzie w dniu wydzielenia. Przewiduje się, że co najmniej jeden z obecnych członków czteroosobowego zarządu Wnioskodawcy, który będzie odpowiedzialny za Zakład Nieruchomości zostanie powołany również na prezesa zarządu Spółki wydzielonej.

5.

W wyniku dokonania wydzielenia do istniejącej lub nowopowstałej spółki z o.o. zostaną przeniesione również wszelkie zobowiązania związane z funkcjonowaniem Zakładu Nieruchomości do momentu wydzielenia, a których powiązanie z tym zakładem będzie bezsporne.

6.

Na bazie majątku wchodzącego w skład przedsiębiorstwa Spółki stanowiącego Zakład Nieruchomości, Spółka wydzielona będzie kontynuować prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług składowania oraz wynajmu nieruchomości.

Majątek materialny i niematerialny umożliwi potencjalnemu nabywcy Zakładu prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej w zakresie usług składowania oraz wynajmu nieruchomości jako samodzielnego, niezależnego od Wnioskodawcy (w ramach odrębnego przedsiębiorstwa) podmiotu gospodarczego.

Ponadto na pytanie organu: "czy oprócz składników materialnych i niematerialnych, Zakładowi Nieruchomości, Zakładowi Transportu i Spedycji oraz Zakładowi Handlu Stalą, przekazane zostaną następujące składniki:

a.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

b.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

c.

koncesje, licencje i zezwolenia,

d.

patenty i inne prawa własności przemysłowej,

e.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,

f.

tajemnice przedsiębiorstwa,

g.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,

jeśli któryś z ww. składników nie zostanie przekazany, to należy wskazać dlaczego".

Wnioskodawca stwierdził, że "Każdemu Zakładowi zostaną przekazane składniki związane z jego działalnością gospodarczą wymienione powyżej. Przy czym nieprzekazanie niektórych składników może wynikać jedynie z tej przyczyny, że w ogóle one nie istnieją w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (np. patenty, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne)."

Mając powyższe na względzie, w oparciu o przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi zobowiązaniami i należnościami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego oraz powołanego przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, należy zatem stwierdzić, że wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstwa posiadają cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i mieszczą się w pojęciu "zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Podsumowując, o oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wydzielony w spółce Wnioskodawcy, w sposób opisany we wniosku, dział - Zakład Nieruchomości będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym na powyższe uznanie nie będzie miał wpływu fakt, iż po dniu wydzielenia Zakładu Nieruchomości ze spółki Wnioskodawcy do Spółki wydzielonej, Spółka wydzielona będzie korzystać z usług outsourcingowych świadczonych zarówno przez spółkę Wnioskodawcy bądź przez podmioty trzecie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości uznania, że wydzielony w spółce Wnioskodawcy Zakład Nieruchomości będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Odnośnie ustalenia, czy wydzielenie ze Spółki Wnioskodawcy w ramach jej podziału przez wydzielenie i przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, w zamian za udziały, będzie skutkował powstaniem obowiązku podatkowego po stronie Wnioskodawcy wskazać należy, iż zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z powyższym oraz zgodnie z tym co zostało ustalone we wcześniejszej części uzasadnienia, skoro przedmiotem podziału przez wydzielenie i przeniesienie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej w zamian za udziały będzie wydzielony w spółce Wnioskodawcy dział (Zakład Nieruchomości), który stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, to będzie miał zastosowanie wyżej wskazany przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji tego podział przez wydzielenie Zakładu Nieruchomości do Spółki przejmującej nie będzie podlegał ustawie o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto informuje się, że w zakresie stwierdzenia czy wydzielone w ramach spółki Wnioskodawcy oddziały, tj. Zakład Transport i Spedycja oraz Zakład Handlu Stalą (które będą funkcjonowały w spółce Wnioskodawcy po dokonaniu reorganizacji jej wewnętrznej struktury) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT jak również w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl