IBPP1/443-874/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-874/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2008 r. (data wpływu 16 czerwca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją w ramach projektu pn. "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych Nr XXX/x i zzz/z" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z realizowaną inwestycją w ramach projektu pn. "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych Nr XXX/x i zzz/z". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza złożyć wniosek w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację zadania pn. "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych Nr XXX/x i zzz/z".

Realizacja powyższego zadania polegać będzie na: przebudowie, nadbudowie istniejącego budynku, dobudowie klatki schodowej, budowie tarasu rozrywkowego i pochylni dla niepełnosprawnych, budowie ogrodzenia, drogi wewnętrznej z parkingami i chodnikami. Wykonane zostaną również boisko wielofunkcyjne, oświetlenie terenu oraz plac zabaw i tereny zieleni. W ramach zadania powstanie nowoczesny obiekt spełniający zintegrowane funkcje Wiejskiego Domu Kultury i Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej, w którym znajdować się będą: widownia ze sceną, biblioteka wraz z czytelnią, sala szkoleniowa, pracownia plastyczna, sala rekreacyjno-rehabilitacyjna, sala internetowa, pokoje instruktorów oraz pomieszczenia socjalne i gospodarcze.

Obiekt posiadał będzie następujące parametry:

* powierzchnia zabudowy istn. 350,42 m kw. - po rozbudowie 394,95 m kw.

* powierzchnia użytkowa istn. 348,10 m kw. - po rozbudowie 608,10 m kw.

* kubatura istn. 2082 m sześć. - po rozbudowie 3381 m sześć.

Planowana inwestycja odgrywać będzie dużą rolę dla społeczności lokalnej, związaną przede wszystkim ze zwiększeniem możliwości jej integracji, ale również będzie zapewniała warunki dla realizacji przedsięwzięć kulturalnych i edukacyjnych na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej mieszkańców. Boisko sportowe oraz teren rekreacyjny wokół WDK służyć będę całej społeczności M. jako miejsce aktywnego spędzania czasu, spotkań i wypoczynku. Łączny koszt zadania wyniesie około ok. 2 mln zł. Realizacja planowana jest na lata 2009-2010. Zrealizowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Nieruchomość zabudowana, na której realizowana będzie inwestycja stanowi własność Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie realizowanej inwestycji pn. "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych nr XXX/x i zzz/z.

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on realizował zadanie pn. "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych Nr XXX/x i zzz/z", które mieści się w obszarze zadań własnych gminy o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa na podstawie przepisów regulujących działalność Gminy na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych, miedzy innymi zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury, a więc w zakresie, w którym nie uznaje się jej jako podatnika na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm,).

Zrealizowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z ww. inwestycji. Ze względu na fakt, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego, traktuje podatek VAT jako koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy o samorządzie gminnym) oraz sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań zamierza realizować projekt pod nazwą "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych Nr XXX/x i zzz/z".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

Tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z rozbudową, nadbudową i przebudową budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nieruchomość zabudowana, na której realizowana będzie inwestycja stanowi własność Wnioskodawcy. Zrealizowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną, powstanie nowoczesny obiekt spełniający zintegrowane funkcje Wiejskiego Domu Kultury i Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej. Planowana inwestycja odgrywać będzie dużą rolę dla społeczności lokalnej, związaną przede wszystkim ze zwiększeniem możliwości jej integracji, ale również będzie zapewniała warunki dla realizacji przedsięwzięć kulturalnych i edukacyjnych na rzecz aktywizacji społecznej i zawodowej mieszkańców. Boisko sportowe oraz teren rekreacyjny wokół WDK służyć będę całej społeczności M. jako miejsce aktywnego spędzania czasu, spotkań i wypoczynku.

Zatem z uwagi na to, iż przedmiotowa inwestycja po oddaniu do eksploatacji nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą również w tym zakresie służyły czynnościom opodatkowanym, a tym samym i z tego powodu nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka uprawniająca do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Rozbudowa, nadbudowa i przebudowa budynku Wiejskiego Domu Kultury i Ochotniczej Straży Pożarnej wraz z zagospodarowaniem terenu, infrastrukturą techniczną oraz urządzeniami w miejscowości M. na działkach ewidencyjnych Nr XXX/x i zzz/z".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie niniejszej interpretacji należy zauważyć, iż cytowany wyżej § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia, jedynie zwalnia od podatku czynności związane z wykonywaniem przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych, a nie wyklucza tych podmiotów z grona podatników podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl