IBPP1/443-864/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-864/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 sierpnia 2011 r. znak: IBPP1/443-863,864/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł trzy umowy o świadczenie usług szkoleniowych z jedną firmą, która realizuje projekt w ramach poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013. Na podstawie tych umów Wnioskodawca jest usługodawcą, który odpowiada za przeprowadzenie 3 kursów realizowanych w ramach jednego projektu, który nosi nazwę: "...". Kursy te noszą nazwę: "..." i kończą się uzyskaniem wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie nowoczesnych technologii i sieci światłowodowych, potwierdzonych właściwym certyfikatem. Projekt ten w założeniach grupy docelowej, do której jest kierowany przewiduje rekrutację uczestników do poszczególnych kursów wśród pracowników branży informatyczno-elektrycznej, którzy chcą uzyskać dodatkowe kwalifikacje zawodowe. Każdy z uczestników pokrywa 10% wartości rynkowej kursu, pozostałe 90% jest finansowane przez Instytucję Pośredniczącą, którą jest Wojewódzki Urząd Pracy. Firma, która realizuje niniejszy projekt nie ponosi żadnych kosztów związanych z realizacją szkoleń.

W wymienionym przypadku Wnioskodawca wraz z samym faktem przeprowadzenia kursu w formie wykładu i zajęć praktycznych przez trenerów, zobowiązany jest do pokrycia i poniesienia kosztów udostępnienia sali wykładowej, zapewnienia materiałów szkoleniowych i cateringu dla uczestników, oraz przeprowadzenia weryfikacji nabytych uprawnień w formie egzaminu, którego pozytywne zaliczenie jest podstawą do wydania właściwego certyfikatu. Faktura wystawiana przez Wnioskodawcę na nabywcę, który realizuje ww. projekty będzie uwzględniała koszty całej organizacji poszczególnego kursu.

W uzupełnieniu z dnia 11 sierpnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od początku obowiązywania niniejszego podatku w Polsce.

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Żadne z wymienionych we wniosku o interpretację usług szkoleniowych nie są świadczone w ramach objęcia systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

3.

Usługi prowadzone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

4.

Wnioskodawca jest podwykonawcą realizującym część usług szkoleniowych w ramach projektu realizowanego w ramach poddziałania 8.1.1. POKL. Zleceniodawcy Wnioskodawcy, to podmioty, które są realizatorem i wykonawcą niniejszych projektów i działają w oparciu o przepisy jakie regulują korzystanie ze środków POKL podziałania 8.1.1.

5.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

6.

Przepływ środków w niniejszych projektach odbywa się następująco: Wnioskodawca jako zleceniobiorca otrzymuje 100% zapłaty za wykonaną usługę szkoleniową od Zleceniodawcy (Fundacji, która realizuje dany projekt). Zleceniodawca Wnioskodawcy otrzymuje dofinansowanie do realizowanego projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, z czego 10% wartości szkolenia pokrywa sobie z własnych środków uczestnik takiego szkolenia realizowanego w ramach projektu. Uczestnik takiego szkolenia realizowanego w ramach projektu wpłaca swój wkład własny (10% wartości szkolenia) do Zleceniodawcy Wnioskodawcy (Fundacji, która realizuje projekt), jako warunek uczestnictwa w szkoleniu.

7.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę jest dowodem poniesienia wydatków przewidzianych w planie finansowym i harmonogramie realizacji projektu.

8.

Środki jakie Wnioskodawca otrzymuje od Zleceniodawcy są środkami jakie budżet projektu przewiduje na pokrycie realizacji części szkoleniowej projektu.

9.

Rekrutację do niniejszych projektów przeprowadza Zleceniodawca Wnioskodawcy w ramach działań rekrutacyjnych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe związane z prowadzeniem kursów, o których mowa w pkt 68 można zakwalifikować do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które według wytycznych Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku od towarów i usług VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałych okolicznościach można zastosować zwolnienie w podatku od towarów i usług dla usług szkoleniowych realizowanych w ramach poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013.

Zgodnie z zapisem Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów, § 13 ust. 1 pkt 20 stanowi, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Aby zatem szkolenia mogły być zwolnione z podatku od towarów i usług VAT powinny:

* mieć charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, oraz

* być finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Niniejsze warunki powinny być spełnione łącznie.

W przedstawionym stanie faktycznym warunki te są spełnione, ponieważ:

1.

Według definicji zawartej w art. 14 Rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej z 17 października 2007 r. nr 1777/2005 usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują: nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Usługi szkoleniowe realizowane przez Wnioskodawcę w ramach ww. umów mają dokładnie takie cechy, co potwierdza bezpośrednio tematyka kursów, profil zawodowy ich uczestników, oraz założenia poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013, w ramach którego te usługi są rozliczane.

2.

Finansowanie przeprowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń jest określone w umowach pomiędzy instytucją wdrażająca poddziałanie 8.1.1., którymi są Wojewódzkie Urzędy Pracy, a podmiotami realizującymi poszczególne projekty, dla których jesteśmy usługodawcą. Struktura finansowania odpowiada założeniom z Rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów, gdyż: 90% finansowania to środki publiczne w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a 10% finansowania zapewnia uczestnik szkolenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe... oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe... oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca zawarł trzy umowy o świadczenie usług szkoleniowych z jedną firmą, która realizuje projekt w ramach poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013. Na podstawie tych umów Wnioskodawca jest usługodawcą, który odpowiada za przeprowadzenie 3 kursów realizowanych w ramach jednego projektu, który nosi nazwę: "...". Kursy te noszą nazwę: "..." i kończą się uzyskaniem wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie nowoczesnych technologii i sieci światłowodowych, potwierdzonych właściwym certyfikatem. Projekt ten w założeniach grupy docelowej, do której jest kierowany przewiduje rekrutację uczestników do poszczególnych kursów wśród pracowników branży informatyczno-elektrycznej, którzy chcą uzyskać dodatkowe kwalifikacje zawodowe. Każdy z uczestników pokrywa 10% wartości rynkowej kursu, pozostałe 90% jest finansowane przez Instytucję Pośredniczącą, którą jest Wojewódzki Urząd Pracy. Firma, która realizuje niniejszy projekt nie ponosi żadnych kosztów związanych z realizacją szkoleń. Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę jest dowodem poniesienia wydatków przewidzianych w planie finansowym i harmonogramie realizacji projektu. Środki jakie Wnioskodawca otrzymuje od Zleceniodawcy są środkami jakie budżet projektu przewiduje na pokrycie realizacji części szkoleniowej projektu.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że projekt jest kierowany do grupy docelowej, która obejmuje pracowników branży informatyczno-elektrycznej. Osoby te chcą uzyskać dodatkowe kwalifikacje zawodowe. Szkolenia te są ściśle związane z branżą lub wykonywanym zawodem oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem przedmiotowe szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał również we wniosku, iż przepływ środków odbywa się następująco: Wnioskodawca jako zleceniobiorca otrzymuje 100% zapłaty za wykonaną usługę szkoleniową od Zleceniodawcy (Fundacji, która realizuje dany projekt). Zleceniodawca Wnioskodawcy otrzymuje dofinansowanie do realizowanego projektu z Wojewódzkiego Urzędu Pracy, z czego 10% wartości szkolenia pokrywa sobie z własnych środków uczestnik takiego szkolenia realizowanego w ramach projektu. Uczestnik takiego szkolenia realizowanego w ramach projektu wpłaca swój wkład własny (10% wartości szkolenia) do Zleceniodawcy Wnioskodawcy (Fundacji, która realizuje projekt), jako warunek uczestnictwa w szkoleniu. Dowodem poniesienia wydatków przewidzianych w planie finansowym i harmonogramie realizacji projektu jest wystawiana przez Wnioskodawcę faktura.

Środki jakie Wnioskodawca otrzymuje od Zleceniodawcy są środkami przewidzianymi w budżecie projektu na pokrycie realizacji części szkoleniowej projektu.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie w sytuacji gdy szkolenia są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl