IBPP1/443-863/10/MS - Usługa montażu mebli wnękowych, kuchennych i łazienkowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - stawka VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-863/10/MS Usługa montażu mebli wnękowych, kuchennych i łazienkowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego - stawka VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczona przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa montażu mebli wnękowych, kuchennych i łazienkowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (budynkach i lokalach mieszkalnych) oraz w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, podlega opodatkowaniu obniżoną 7% stawką VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy świadczona przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa montażu mebli wnękowych, kuchennych i łazienkowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego (budynkach i lokalach mieszkalnych) oraz w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, podlega opodatkowaniu obniżoną 7% stawką VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi firmę, która zajmuje się m.in.: projektowaniem stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych, łazienkowych, wnękowych na indywidualne zamówienie klienta wraz z wykonaniem ich montażu. W tym celu Wnioskodawca umawia się ze swoimi klientami na wykonanie kompleksowej usługi. Kompleksowa usługa Wnioskodawcy polega na tym, iż:

* Wnioskodawca na zlecenie klienta tworzy indywidualne projekty zabudowy kuchni, łazienki czy innej zabudowy wnękowej, pokojowej, przedpokojowej, tj. tworzy wizualizację rysunkową pomieszczeń przeznaczonych do zabudowy z użyciem proponowanych przez firmę elementów stolarki budowlanej,

* po akceptacji projektu przez klienta, Wnioskodawca zamawia i nabywa na własny rachunek i we własnym imieniu wszystkie potrzebne metalowe i niemetalowe elementy do zabudowy, tj.: fronty, płyty, ramki, laminaty, forniry, kleje, silikony, lakiery, szkło, lustra, cokoły, suwnice - prowadnice, okucia, parapety, blaty i płyty kompozytowe, granitowe, przewody elektryczne, przewody wodno - kanalizacyjne, listwy i inne elementy do całościowego montażu zamówionych mebli i okładzin ściennych,

* po otrzymaniu ww. elementów stolarki budowlanej od dostawców, Wnioskodawca dokonuje ich montażu w następujący sposób: w pierwszej kolejności w warsztacie wykonuje (dokonuje) elementy zabudowy wg technicznego projektu, następnie w lokalu mieszkalnym lub budynku mieszkalnym klienta dokonuje stałego montażu zabudowy mebli oraz wszystkich podłączeń zgodnie z ustaleniami i projektem.

Poszczególne elementy montowane są w sposób trwały - stały do podłoża, sufitu, ścian bądź są wpasowywane w ciąg szafek w taki sposób, by nie można było ich przesunąć lub przestawić bez demontażu całej konstrukcji.

Przedmiotem sprzedaży jest więc kompleksowa usługa montażowa mebli w lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych.

I.

Urząd Statystyczny w Łodzi zakwalifikował usługi montażu wg własnego projektu niemetalowych i metalowych elementów trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szaty wnękowej), wykonywane przez producenta elementów tej zabudowy, jak i przez podmiot niebędący producentem montowanych wyrobów jako: PKWiU 43.32.10.0 - "Roboty instalacyjne stolarki budowlanej".

II.

Natomiast w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) wprowadzonej rozporządzeniem z dnia 06 kwietna 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn. zm.) - ww. usługi mieściły się w grupowaniach:

1.

montaż wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywany wg indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy:

a.

w przypadku montażu elementów niemetalowej stolarki budowlanej: PKWiU 20.30.90-00.00 - "usługi związane z instalowaniem (montażem) wytwarzanych przez producenta wyrobów stolarskich i ciesielskich dla budownictwa oraz prefabrykowanych budynków drewnianych",

b.

w przypadku montażu elementów metalowej stolarki budowlanej: PKWIU 28.12.90-00.00 - "usługi instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia".

2.

montaż wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywany przez podmiot niebędący producentem elementów zabudowy:

a.

w przypadku niemetalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.13-00.00 - "Roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej",

b.

w przypadku metalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.12-00.00 - "Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej".

III.

Natomiast zgodnie z § 3 powołanego wyżej rozporządzenia, zgodnie z którym do celów podatkowych do 31 grudnia 2010 r. nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) - ww. usługi mieściły się w grupowaniach:

1.

montaż wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywany wg indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy: PKWiU 36.1 - "Meble",

2.

montaż wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywany przez podmiot niebędący producentem elementów zabudowy:

a.

w przypadku niemetalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.13-00.00 - "Roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej",

b.

w przypadku metalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.12-00.00 - "Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisana kompleksowa usługa w postaci montażu mebli wnękowych, kuchennych i łazienkowych w postaci ich trwałej zabudowy, która będzie wykonywana przez firmę w 2010 r. w obiektach budownictwa mieszkaniowego (budynkach i lokalach mieszkalnych) oraz w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, podlegać będzie opodatkowaniu obniżoną 7% stawką VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana kompleksowa usługa w postaci stałej zabudowy wnękowej, kuchennej i łazienkowej z wytworzonych i zakupionych materiałów oraz ich montaż w ramach tejże zabudowy podlegać będzie w 2010 r. opodatkowaniu obniżoną stawką 7%, jeżeli będzie wykonywana w lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, zaś poszczególne usługi, które zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. - w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. - w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 12-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponadto, stosownie do ust. 13 cytowanego przepisu - towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub w przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne, np. 7%. I tak np. art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stanowi, iż 7% stawkę podatku VAT stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodenizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 -wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Zgodnie zaś z ust. 12b - do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (tj. 7%), stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009, Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) - w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 1997 r. - robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 "Roboty budowlane", który obejmuje m.in. prace w postaci robót montażowych, instalacyjnych, wykończeniowych, a także prace związane z przebudową rozbudową nadbudową modernizacją odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli.

Skoro w ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje w obiektach budownictwa mieszkaniowego (lokalach mieszkalnych i budynkach mieszkalnych) oraz w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych, m.in. usługi remontowo - budowlane - w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane i § 3 pkt 4 rozporządzenia MSWiA z 16 sierpnia 1999 r. - w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836 z późn. zm.) oraz montaż stolarki budowlanej, które polegają m.in. na wyposażaniu pomieszczeń mieszkalnych w meble, na konkretny wymiar, wbudowane na stałe (stałe zabudowy wnękowe, kuchenne i łazienkowe), toteż takie usługi (sklasyfikowane jak podano w rubryce pod poz. 54 wniosku), powinny być objęte preferencyjną 7% stawką podatku od towarów i usług w 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się, zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 42, poz. 264), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2010 r.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ustawy.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się - w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Należy także zauważyć, że w myśl art. 2 pkt 12 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Dział 11 PKOB obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111),

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112),

* budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113).

Zgodnie zaś z art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (tj. 7%), stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o VAT oraz § 37 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r., 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach.

Należy zauważyć, że w treści wskazanego § 37 ww. rozporządzenia Ministra Finansów ustawodawca użył pojęć: roboty budowlano-montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne, nie dokonując ich zdefiniowania, dlatego też, w celu ustalenia, czy kompleksowe świadczenie będące przedmiotem zapytania należy do ww. kategorii, należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie zatem z art. 3 pkt 7-8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś przez remont - wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Konserwacja, zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (Dz. U. Nr 74, poz. 836 z późn. zm.) - oznacza wykonywanie robót mających na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku. Natomiast zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., konserwacja oznacza utrzymanie czegoś w dobrym stanie, dbanie o coś, pielęgnowanie czegoś w celu zabezpieczenia przed szybkim zużyciem się, zniszczeniem lub zepsuciem.

Z sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca - w ramach działalności gospodarczej - wykonuje kompleksową usługę składającą się z zaprojektowania, wytworzenia oraz montażu stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych, łazienkowych, wnękowych na indywidualne zamówienie klienta.

W tym celu Wnioskodawca umawia się ze swoimi klientami na wykonanie kompleksowej usługi, która polega na tym, iż:

* Wnioskodawca na zlecenie klienta tworzy indywidualne projekty zabudowy kuchni, łazienki czy innej zabudowy wnękowej, pokojowej, przedpokojowej, tj. tworzy wizualizację rysunkową pomieszczeń przeznaczonych do zabudowy z użyciem proponowanych przez firmę elementów stolarki budowlanej,

* po akceptacji projektu przez klienta, Wnioskodawca zamawia i nabywa na własny rachunek i we własnym imieniu wszystkie potrzebne metalowe i niemetalowe elementy do zabudowy, tj.: fronty, płyty, ramki, laminaty, forniry, kleje, silikony, lakiery, szkło, lustra, cokoły, suwnice - prowadnice, okucia, parapety, blaty i płyty kompozytowe, granitowe, przewody elektryczne, przewody wodno - kanalizacyjne, listwy i inne elementy do całościowego montażu zamówionych mebli i okładzin ściennych,

* po otrzymaniu ww. elementów stolarki budowlanej od dostawców, Wnioskodawca dokonuje ich montażu w następujący sposób: w pierwszej kolejności w warsztacie wykonuje (dokonuje) elementy zabudowy wg technicznego projektu, następnie w lokalu mieszkalnym lub budynku mieszkalnym klienta dokonuje stałego montażu zabudowy mebli oraz wszystkich podłączeń zgodnie z ustaleniami i projektem.

Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) - ww. usługi mieściły się w grupowaniach:

1.

montaż wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywany wg indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy: PKWiU 36.1 - "Meble",

2.

montaż wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywany przez podmiot niebędący producentem elementów zabudowy:

b.

w przypadku niemetalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.13-00.00 - "Roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej", c. w przypadku metalowych elementów stolarki budowlanej: PKWiU 45.42.12-00.00 - "Roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej".

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, iż świadczona przez niego usługa będzie zaliczać się do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Możemy mówić więc o jednym świadczeniu (złożonym z kilku innych świadczeń składowych). Pojedyncze świadczenie ma miejsce wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być dzielona dla celów podatkowych. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim w sytuacji Wnioskodawcy jest usługa wykonywania stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych, łazienkowych, wnękowych na indywidualne zamówienie klienta.

Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, że przedmiotem umowy jaką zawiera ze zleceniodawcą jest kompleksowa usługa polegająca na wykonaniu stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych, łazienkowych, wnękowych.

W związku z powyższym wszystkie świadczenia (w tym indywidualny projekt zabudowy kuchni, towary, materiały wykorzystane do wykonania zabudowy, montaż) powinny być zaklasyfikowane i opodatkowane tak, jak czynność podstawowa, która nadaje całości zasadniczy charakter.

W tym miejscu należy podkreślić, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne stwierdzić należy, iż wykonywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi polegające na wykonaniu stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych, łazienkowych, wnękowych na życzenie klienta, o ile są usługami sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU 45.42.13-00.00 obejmującym "Roboty związane z montażem pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej" lub PKWiU 45.42.12-00.00 - "Roboty związane montażem pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej" i dokonane zostaną w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 lub w lokalach mieszkalnych mieszczących się w budynkach niemieszkalnych, to podlegać będą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Natomiast w sytuacji gdy wykonywane przez Wnioskodawcę kompleksowe usługi polegające na wykonaniu stałej zabudowy pomieszczeń kuchennych, łazienkowych, wnękowych na życzenie klienta z uwagi na to, iż są jak wskazał Wnioskodawca, powołując się na klasyfikacje Urzędu Statystycznego w Łodzi, montażem wg własnego projektu trwałej zabudowy wnęki lub przestrzeni wnękowej (szafy wnękowej), wykonywanym wg indywidualnych zamówień klientów, przez producenta elementów zabudowy zaklasyfikowanym w PKWiU 36.1 - "Meble", to usługi te nie mogą korzystać z preferencyjnej stawki podatku VAT, i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii klasyfikacji świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Jak już stwierdzono, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Mając na uwadze powyższe, w szczególności klasyfikacje wskazane przez Wnioskodawcę stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Kwestię zastosowania odpowiedniej stawki VAT w 2011 r. objęto odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl