IBPP1/443-839/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-839/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2011 r. (data wpływu 17 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korygowania danych nabywcy na otrzymanych fakturach VAT, które wystawione zostaną na Spółki Przejmowane po dniu przejęcia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 6 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku korygowania danych nabywcy na otrzymanych fakturach VAT, które wystawione zostaną na Spółki Przejmowane po dniu przejęcia.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lipca 2011 r. (data wpływu 2 sierpnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-839/11/AL z dnia 22 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - "Spółka Przejmująca" zamierza uczestniczyć w połączeniu Spółek. Połączenie nastąpi poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę dwóch Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanych dalej "Spółkami Przejmowanymi"). Spółki Przejmowane prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W związku z prowadzoną działalnością Spółki te otrzymują faktury VAT, na których widnieją jako nabywcy.

W związku z planowanym połączeniem, istnieje możliwość otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur, w których jako nabywca będzie wskazywana jedna ze Spółek Przejmowanych. Faktury te mogą zostać wystawione zarówno przed dniem przejęcia, jak również po jego dacie. Zakupy udokumentowane otrzymywanymi przez Spółkę Przejmującą fakturami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą one również objęte szczególnymi wyłączeniami z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Spółki Przejmowane nie dokonają obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające ze wskazanych powyżej faktur VAT przed dniem połączenia.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Połączenie spółek nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych. Będzie to zatem tzw. połączenie przez przejecie. Zgodnie z treścią normy prawnej zawartej we wskazanym powyżej przepisie, na Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą), w zamian za udziały lub akcje zostanie, zostanie przeniesiony cały majątek spółek przejmowanych ("P" oraz "H").

O planowanym przejęciu zawiadomieni zostaną zarówno kontrahenci Wnioskodawcy, jak i kontrahenci spółek przejmowanych (sprzed dnia połączenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami szczegółowe informacje, zawierające przede wszystkim planowaną datę połączenia oraz niezbędne informacje dotyczące Wnioskodawcy, zostaną przekazane kontrahentom jeszcze przed dokonaniem rejestracji połączenia, tj. w III kwartale 2011 r.

Faktury otrzymane przez Wnioskodawcę, które zostaną wystawione po dacie przejęcia, będą dokumentowały faktyczne transakcje sprzedaży występujące pomiędzy dostawcą a nabywcą (Wnioskodawcą).

Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, iż pomimo udzielonych kontrahentom odpowiednio wcześniej informacji dotyczących planowanego przejęcia, istnieje możliwość wystąpienia sytuacji, w której - już po połączeniu się Spółek - kontrahent (sprzedawca) wystawi fakturę (faktury) na jedną ze Spółek Przejmowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie obowiązany do korygowania danych nabywcy na otrzymanych fakturach VAT, które wystawione zostaną na Spółki Przejmowane po przejęciu.

Zdaniem Wnioskodawcy nieuzasadnione jest dokonywanie korekty danych nabywcy na otrzymywanych fakturach VAT. Rozważając bowiem konieczność korygowania tych danych, należy zwrócić uwagę, że faktura wskazuje podmioty zdarzeń gospodarczych. W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego nabywcą jest jedna ze Spółek Przejmowanych, dlatego też należy przyjąć, iż ujęte w ten sposób dane podmiotu w fakturze, są prawidłowe albowiem odzwierciedlają one rzeczywiste okoliczności zawarcia transakcji.

Ponadto zaznaczyć również, trzeba, iż faktury VAT, jako dokument uprawniający do odliczenia, mają przede wszystkim wskazywać kwotę podatku, którą można odliczyć, jak również umożliwić, z treści całej faktury, identyfikację podmiotu uprawnionego do obniżenia kwoty podatku należnego. Trzeba przy tym zaznaczyć, że inne dane nabywcy oraz podmiotu uprawnionego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie będą powodowały niemożności dokonania odliczenia. Bowiem w dalszym ciągu możliwe będzie zidentyfikowanie podmiotu uprawnionego do obniżenia kwoty podatku należnego, a to z uwagi na pozostałe okoliczności transakcji oraz udokumentowanie połączenia Spółek. Będą one bowiem wystarczającym dowodem potwierdzającym uprawnienia Spółki Przejmującej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle opisanego zdarzenia przyszłego brak jest jakichkolwiek podstaw do obaw, że rozliczenia dokona podmiot nieuprawniony.

Podobny pogląd można odnaleźć w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, który podkreślił: "Nie można natomiast poprzez wystawienie noty korygującej zmienić podmiotu umowy sprzedaży. W rym miejscu należy wskazać, że w przypadku sukcesji uniwersalnej nowo powstały podmiot nie jest całkowicie odrębnym podatnikiem VAT, lecz kontynuuje działalność poprzednika."

Jak wskazał Wnioskodawca ponadto dalej czytamy: "Należy też pamiętać, że faktura jest jedynie dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego na potrzeby opodatkowania VAT. Jednakże określenie w fakturze jako nabywcy Spółki przejętej, nie wyłącza praw Spółki przejmującej do odliczenia podatku naliczanego z takiej faktury, bowiem decydują o tym uprawnieniu okoliczności faktyczne zdarzenia gospodarczego, które odzwierciedla faktura a więc - dokonanie sprzedaży, data tej sprzedaży, data wystawienia faktury ale przede wszystkim data przekształcenia prawnego podmiotu umowy sprzedaży." (I SA/Rz 845/10)

Reasumując, z uwagi na powyższą argumentację Wnioskodawca uważa, iż nie będzie zobowiązany do dokonywania korekty danych nabywcy na otrzymywanych fakturach VAT, o których mowa w pytaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że mimo stwierdzenia przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, że faktury otrzymane przez Wnioskodawcę, które zostaną wystawione po dacie przejęcia będą dokumentowały faktyczne transakcje sprzedaży występujące pomiędzy dostawcą a nabywcą (Wnioskodawcą), tut. organ mając na uwadze pytanie Wnioskodawcy oraz własne stanowisko, dla celów niniejszej interpretacji przyjął, że sprawa dotyczy obowiązku korygowania danych nabywcy na otrzymanych przez Wnioskodawcę fakturach VAT, które wystawione zostaną na Spółki Przejmowane po dniu przejęcia ich przez Wnioskodawcę, w sytuacji gdy faktury te będą dokumentowały faktyczne zdarzenia gospodarcze zaistniałe pomiędzy dostawcami a Spółkami Przejmowanymi.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Jak stanowi art. 93 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

W myśl art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Stosownie do postanowień art. 93a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Natomiast stosownie do postanowień § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (...) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego (§ 13 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku (§ 13 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 13 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2 (§ 13 ust. 6 ww. rozporządzenia).

Przepisy § 5 ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 3 (§ 13 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 8 ww. rozporządzenia).

W myśl § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jak stanowi § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3.

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4.

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 13 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z postanowieniami § 15 ust. 1 ustawy o VAT nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Jak wynika z § 15 ust. 2 ww. rozporządzenia nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią.

Natomiast jak wynika z § 15 ust. 3 ww. rozporządzenia nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny i datę jej wystawienia;

2.

imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

3.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;

4.

wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej (§ 15 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA" (§ 15 ust. 5 ww. rozporządzenia).

W przypadku not korygujących przesłanych w formie elektronicznej przepisy § 6 ust. 4 i § 22 stosuje się odpowiednio (§ 15 ust. 7 ww. rozporządzenia).

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca - Spółka Przejmująca zamierza uczestniczyć w połączeniu Spółek. Połączenie nastąpi na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych poprzez przejęcie przez Wnioskodawcę dwóch Spółek z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółek Przejmowanych. Na Wnioskodawcę - Spółkę Przejmującą - w zamian za udziały lub akcje zostanie przeniesiony cały majątek Spółek Przejmowanych.

Spółki Przejmowane prowadzą działalność gospodarczą we własnym imieniu. W związku z prowadzoną działalnością Spółki te otrzymują faktury VAT, na których widnieją jako nabywcy.

W związku z planowanym połączeniem, istnieje możliwość otrzymywania przez Wnioskodawcę faktur, w których jako nabywca będzie wskazywana jedna ze Spółek Przejmowanych. Faktury te mogą zostać wystawione zarówno przed dniem przejęcia, jak również po jego dacie. Zakupy udokumentowane otrzymywanymi przez Spółkę Przejmującą fakturami będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie będą one również objęte szczególnymi wyłączeniami z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Spółki Przejmowane nie dokonają obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające ze wskazanych powyżej faktur VAT przed dniem połączenia.

O planowanym przejęciu zawiadomieni zostaną zarówno kontrahenci Wnioskodawcy, jak i kontrahenci spółek przejmowanych (sprzed dnia połączenia). Zgodnie z przyjętymi założeniami szczegółowe informacje, zawierające przede wszystkim planowaną datę połączenia oraz niezbędne informacje dotyczące Wnioskodawcy, zostaną przekazane kontrahentom jeszcze przed dokonaniem rejestracji połączenia, tj. w III kwartale 2011 r.

Pomimo udzielonych kontrahentom odpowiednio wcześniej informacji dotyczących planowanego przejęcia, istnieje możliwość wystąpienia sytuacji, w której - już po połączeniu się Spółek - kontrahent (sprzedawca) wystawi fakturę (faktury) na jedną ze Spółek Przejmowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii obowiązku korygowania przez Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą) danych nabywcy na otrzymanych fakturach VAT, które wystawione zostaną po przejęciu na Spółki Przejmowane, w przypadku czynności wykonywanych na rzecz Spółek Przejmowanych.

Odnosząc przytoczone powyżej regulacje do przestawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w sytuacji otrzymania przez Wnioskodawcę po dacie przejęcia faktury VAT, dokumentującej zdarzenia gospodarcze zaistniałe przed datą przejęcia pomiędzy Spółką Przejmowaną a dostawcą, gdzie jako nabywcy na fakturach będą wskazane Spółki Przejmowane, Wnioskodawca winien będzie dokonać skorygowania tej faktury w drodze wystawienia noty korygującej w zakresie nabywcy. Faktury wystawione zostały bowiem na podmioty już nieistniejące, a faktycznym nabywcą jest już Wnioskodawca jako następca podatkowy.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż nie będzie on zobowiązany do dokonania korekty danych nabywcy na otrzymanych fakturach VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Końcowo należy nadmienić, iż w sytuacji gdyby po dniu przejęcia Spółek pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą wystąpiły określone zdarzenia gospodarcze, wówczas faktury VAT winny zostać wystawione na Wnioskodawcę, jako faktycznego uczestnika tych transakcji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl