IBPP1/443-832/10/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-832/10/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymywanych przez Spółkę premii pieniężnych za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycję towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie otrzymywanych przez Spółkę premii pieniężnych za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycję towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 sierpnia 2010 r. (data wpływu 10 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 26 lipca 2010 r. oraz pismem z dnia 6 września 2010 r. (data wpływu 10 września 2010 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jako firma handlowa (zarejestrowany czynny podatnik VAT), na podstawie umów zawartych z dostawcami i odbiorcami udziela premii pieniężnych odbiorcom oraz sama otrzymuje premie pieniężne od dostawców, przy czym premie te zarówno te udzielane jak i otrzymane, nie są związane z konkretną dostawą tylko z konkretnym dostawcą lub odbiorcą.

Spółka otrzymuje od dostawców premie pieniężne m.in. za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycję towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe.

Spółka świadczy też na rzecz dostawców dodatkowe usługi marketingowe i dystrybucyjne - PKWiU: grupa 74 - usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe (74.13.11-00.00 - usługi w zakresie badania rynku, 74.14.13-00.00 - usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, 74.4 - usługi reklamowe); grupa 51 - usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego z wyjątkiem pojazdów mechanicznych i motocykli. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na dystrybuowaniu towarów dostawcy, promowaniu i reklamowaniu towarów poprzez ich zachwalanie klientom Spółki, poprzez wydawanie gazetek reklamowych z towarami dostawcy, odpowiednią ekspozycję towarów dostawcy.

Pomiędzy Spółką a dostawcami są zawarte umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania wypracowanej premii od takich działań jak dokonywanie nabyć określonej ilości lub wartości w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie i reklamowanie towarów dostawcy, posiadanie określonego asortymentu dostawcy.

Umowy zawarte z dostawcami określają działania jakie mają być podjęte przez Spółkę w celu intensyfikacji sprzedaży towarów dostawcy i z jaką częstotliwością - miesięcznie, kwartalnie, półrocznie. Podjęcie tych działań weryfikowane jest przez osoby do tego upoważnione z obu stron.

W sytuacji, gdy Spółka nie podejmie działań określonych w umowie premia nie jest wypłacana.

Otrzymywane od dostawców premie wyliczane są w zależności od zapisów w umowie: w stałym procencie za osiągnięcie określonego poziomu obrotów towarami w okresie rozliczeniowym miesięcznym, kwartalnym, półrocznym lub rocznym lub uzależnione są od określonych w umowie progów targetowych w okresach rozliczeniowych - miesięcznym, kwartalnym, półrocznym lub rocznym.

Ustalenie wartości obrotów uprawniających do otrzymania premii następuje na podstawie poziomu zakupu towaru od dostawcy, weryfikowanego przez przedstawicieli Spółki i dostawcy. Premia ustalana jest przez Spółkę w porozumieniu z producentem. Kalkulacja premii następuje w sposób określony w umowie z dostawcą - wyliczana jest w odpowiednim procencie, wg określonych progów i w odpowiedniej częstotliwości, w uzależnieniu od poziomu zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r.):

Jakim dokumentem rozliczeniowym należy posługiwać się do rozliczania otrzymywanych premii pieniężnych za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycję towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe.

Pytanie dotyczy czy w podanych okolicznościach winny być wystawiane faktury VAT, czy noty obciążeniowe.

Pytanie podyktowane jest niejednoznacznym orzecznictwem sądów w tej kwestii oraz pojawiającymi się różnymi interpretacjami przepisów w opisanej sytuacji.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 4 sierpnia 2010 r.): premia pieniężna za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycję towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe wiąże się z określonym zachowaniem prowadzącym do osiągnięcia lub przekroczenia pożądanego poziomu obrotów, a tym samym jest świadczeniem usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z tym, zdaniem Spółki, otrzymanie premii pieniężnej przez Spółkę podlega opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT i powinno być udokumentowane fakturą VAT. Premia pieniężna otrzymana od dostawcy jest wynagrodzeniem za usługę podlegającą VAT. Poprzez to mamy do czynienia z podatkiem VAT należnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jako firma handlowa, zarejestrowany czynny podatnik VAT, na podstawie umów zawartych z dostawcami otrzymuje premie pieniężne od dostawców za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycję towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe, przy czym premie te nie są związane z konkretną dostawą tylko z konkretnym dostawcą.

Spółka świadczy też na rzecz dostawców dodatkowe usługi marketingowe i dystrybucyjne - PKWiU: grupa 74 - usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe (74.13.11-00.00 - usługi w zakresie badania rynku, 74.14.13-00.00 - usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, 74.4 - usługi reklamowe); grupa 51 - usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego z wyjątkiem pojazdów mechanicznych i motocykli. Świadczone przez Spółkę usługi polegają na dystrybuowaniu towarów dostawcy, promowaniu i reklamowaniu towarów poprzez ich zachwalanie klientom Spółki, poprzez wydawanie gazetek reklamowych z towarami dostawcy, odpowiednią ekspozycję towarów dostawcy.

Pomiędzy Spółką a dostawcami są zawarte umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania wypracowanej premii od takich działań jak dokonywanie nabyć określonej ilości lub wartości w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie i reklamowanie towarów dostawcy, posiadanie określonego asortymentu dostawcy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisana przez Wnioskodawcę premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Wypłata premii pieniężnej jest w tym przypadku rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy polegające na podjęciu przez niego dodatkowych działań w postaci określonych w umowie z dostawcą dodatkowych zobowiązań jakimi są usługi marketingowe i dystrybucyjne - PKWiU: grupa 74 - usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej pozostałe (74.13.11-00.00 - usługi w zakresie badania rynku, 74.14.13-00.00 - usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem, 74.4 - usługi reklamowe); grupa 51 - usługi w zakresie handlu hurtowego i komisowego z wyjątkiem pojazdów mechanicznych i motocykli.

Należy zauważyć, że wskazane przez Wnioskodawcę ww. usługi nie mieszczą się w katalogu zwolnień od podatku od towarów i usług, nie są również objęte przez ustawodawcę stawką obniżoną. Zatem opisane czynności, wykonywane przez Wnioskodawcę stanowiące świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej tj. 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, zachowanie Wnioskodawcy, w związku z otrzymywaniem premii pieniężnych "za osiągnięcie lub przekroczenie obrotu na skutek dodatkowych działań poprzez lepszą ekspozycje towaru, jego promowanie i inne działania marketingowe" polegające na wykonywaniu na rzecz dostawcy dodatkowych zobowiązań jakimi są usługi marketingowe i dystrybucyjne, stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Pomiędzy stronami zaistniała bowiem więź o charakterze zobowiązaniowym, a jako wynagrodzenie za wykonaną usługę Wnioskodawca otrzymuje zapłatę w postaci premii pieniężnej.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Tak więc, w myśl powyższego, podatnicy w przypadku dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu zobowiązani są do udokumentowania tej transakcji fakturą.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży określa § 5 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia.

Reasumując, w ocenie tut. organu należy uznać, iż w przedmiotowej sytuacji, świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta (dostawcy) wskazanych wyżej usług, za które wypłacane jest wynagrodzenie nazwane premią pieniężną, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę - Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotową premię pieniężną. Podatek VAT wykazany w tej fakturze jest dla Wnioskodawcy podatkiem VAT należnym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej stanowiącej wynagrodzenie za podjęte przez Wnioskodawcę działania w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy, wypłacających te premie pieniężne.

Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl